Spring naar bijdragen

Kunnen wij onze redding verliezen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 339
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Naar aanleiding van een schrijven van @Tomega   Waarin hij vraagt of we al zijn aangekomen met een "nee" beantwoord. Ik ben van mening dat we wel deze rust zijn ingegaan en wel op het momen

Uiteraard wordt er niets geforceerd. Je moet eraan toe zijn. Bijvoorbeeld omdat je je oude staat, in zonde, als hopeloos beschouwt. Ik denk vooral dat Jezus je roept, en dat je op een bepaald m

Goed? Wat is er zó goed op deze aarde, dat het niet tot stof zal zijn? Ik zou niet de fout maken te denken dat ik, door in dienst te gaan, in dienst ben van Gods engelenleger. Waarom zou j

Zojuist zei Tomega:

De Geest is geen woord maar kracht. Als de kracht jou drijft om de waarheid te zoeken, dan zul je die zoeken. Wie zoekt wat hij zeer begeert, zal geen hoeken en gaten uitsluiten en geen middelen onbenut laten. Maar ook een kind zal zijn kwijtgeraakte vader niet zoeken via de man waarvoor zijn vader hem gewaarschuwd heeftm en dringend toegesproken: pas op zoon; die man die probeert en zet alles in om je vader te doden maar zal zich misschien wel presenteren als mijn helper en liefhebber. En ook jou mijn zoon, zoekt hij te doden of in zijn misleidende netten en strikken te vangen. Wees gewaarschuwd! De Geest is geen woord maar kracht. Zelfs wat jij zegt kan bewerken wat je niet zoekt te bewerken.

Wat ga je doen met al die kracht? Zeggen dat plotsklaps alles in orde is?

Zojuist zei Kaasjeskruid:

Volgens mij is de Heilige Geest een persoon met grote kracht.

In sommige gevallen kan het iets langer duren dan een leven, we hopen dat de schade beperkt mag blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik neem aan dat je geest met een kleine "g" bedoeld, die van jezelf dus? De Heilige Geest laat Zich niet overheersen m.i. maar neemt afstand als je het vlees de ruimte geeft.

De heilige Geest is een kracht die werkt in de ziel. De kennis van goed en kwaad kan de ziel kiezen. Doordat God de mens als goden heeft gemaakt, mag de ziel kiezen, zelfs tegen God. Saul bijvoorbeeld werd sterk gedreven door de heilige Geest, maar ook door andere geesten. David bijvoorbeeld was een rots van geloof en d eheilige Geest blijf hem maar drijven. Maar niettemin had David voortdurend sturing en vermaning nodig en het Woord van God. Kon de heilige Geest dan toen even niets? Nee; de Geest kan ALLES, zelfs de stenen kunnen tot kinderen Gods worden, maar de mens heeft zóveel rijkdom aan goddelijke gaven dat de mens kan kiezen tegen de heilige Geest. Ik citeerde zojuist: de geesten zijn de profeten onderworpen. De heilige Geest is aan de profeet onderworpen. Dat is het recht van de mens. Maar: met het verwerpen van de heilige Geest verwerpt de mens God Zelf. En daar is een naam voor en die naam is de zonde tegen de heilige Geest.
Erken jij het bestaan daarvan?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:

De heilige Geest is een rkacht die wertk in de ziel. De kennis van goed en kwaad kan de ziel kiezen. Daardat God de mens als goden heeft gemaakt, mag de ziel kiezen, zelfs tegen God. Saul bijvoorbeeld werd sterk gedreven door de heilige Geest, maar ook door andere geesten. David bijvoorbeeld was een rots van geloof en d eheilige Geest blijf hem maar drijven. Maar niettemin had David voortdurend sturing en vermaning nodig en het Woord van God. Kon de heilige Geest dan toen even niets? Nee; de Geest kan ALLES, zelfs de stenen kunnen tot kinderen Gods worden, maar de mens heeft zóveel rijkdom aan goddelijke gaven dat de mens kan kiezen tegen de heilige Geest. Ik citeerde zojuist: de geesten zijn de profeten onderworpen. De heilige Geest is aan de profeet onderworpen. Dat is het recht van de mens. Maar: met het verwerpen van de heilige Geest verwerpt de mens God Zelf. En daar is een naam voor en die naam is de zonde tegen de heilige Geest. Erken jij het bestaan daarvan?

Werkt dit een beetje als geloof verzet bergen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Volgens mij is de Heilige Geest een persoon met grote kracht.

Dat vind ik een voorbeeld van onnodig inbrengen van meer woorden. Hoe kun je het woord "persoon" gebruiken als je niet weet wat "persoon" precies is? Dan is persoon en kracht hetzelfde, alleen door een ander woord te kiezen creëer je een afstand tot degenen die een ander woord kiezen.
Dus dan zou ik vragen naar je schriftbewijs. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei TTC:
5 minuten geleden zei Tomega:

Erken jij het bestaan daarvan?

Werkt dit een beetje als geloof verzet bergen? 

Ja, ik denk dat die erkenning inderdaad bergen verzet. Want dan wordt je voorzichtig met wat heilige Geest in anderen is. Die wil je zeker niet lasteren. Maar dat kan in het vlees een zwak vuurtje zijn, omdat dat vlees net is onderworpen aan de vloek van de zonde en benauwing en door God geleid op wegen om te beproeven hoe het zit met die andere vlammetjes die door het vlees menen heel sterk te zijn.

Mattheüs 9:36-38 En Hij, de scharen ziende, werd innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, gelijk schapen, die geen herder hebben. Toen zeide Hij tot Zijn discipelen: De oogst is wel groot; maar de arbeiders zijn weinige; Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Tomega:

Ja, ik denk dat die erkenning inderdaad bergen verzet. Want dan wordt je voorzichtig met wat heilige Geest in anderen is. Die wil je zeker niet lasteren. Maar dat kan in het vlees een zwak vuurtje zijn, omdat dat vlees net is onderworpen aan de vloek van de zonde en benauwing en door God geleid op wegen om te beproeven hoe het zit met die andere vlammetjes die door het vlees menen heel sterk te zijn.

Vandaag verzetten ze die berg altijd maar hij blijft steeds terugkomen als een probleem, zou men de kracht van die geest dan niet op een verkeerde manier aanwenden? Zo begin het meer te lijken op absurdistan, met inbegrip van de neveneffecten die daar logischerwijs bij komen kijken. Ergo, niet oneens met wat je stelt, er zijn nuances.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 

Op 20-12-2018 om 10:22 zei Gaitema:
Op 20-12-2018 om 10:19 zei Kaasjeskruid:

Echter je hart openstellen lijkt mij een actie die vanuit de mens, dat gaat Jezus toch zekers niet forceren lijkt mij. Als we de Heilige Geest kunnen weerstaan, dan kunnen we deze ook toelaten. Liefde blijft te allen tijde tweerichtingsverkeer dunkt mij.

Ik denk dat zelfs het openstellen van je hart niet zonder Jezus kan. Twee richtingsverkeer is het juiste woord :)

Er is een groot verschil tussen opleggen en het verlangen in je hart gelegd krijgen door G'd.
G'd legt nites op, maar legt wel het geloof in Yeshua en Zijn Kruisoffer in ons hart.
Zonder deze Daad kan de mens onmogelijk Yeshu volgen noch geloven.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
44 minuten geleden zei Tomega:

Heeft God een eigen wil als Hij zijn gelaat afwendt?

Mij dunkt, Uw wil geschiede is het toch? Ook de Heilige Geest heeft een eigen wil:

Doch deze dingen alle werkt een en dezelfde Geest, delende aan een iegelijk in het bijzonder, gelijkerwijs Hij wil. (1.Kor.12:11)

En als zij Frygië, en het land van Galatië doorgereisd hadden, werden zij van den Heiligen Geest verhinderd het Woord in Azië te spreken. En aan Mysië gekomen zijnde, poogden zij naar Bithynië te reizen; en de Geest liet het hun niet toe. (Hand.16:6-7)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei TTC:

Plotsklaps, ze houden het goed vol.

Er is een moment van aangrijpen, en een moment van zien.   (onzichtbaar zaad)
En er is een moment van zien en een moment van bewegen.  (ontkiemen)
En er is een moment van bewegen en een moment van erkennen.   (groeien)
En er is een moment van erkennen en een moment van belijden.     (opkomen)
En er is een moment van belijden, en een moment van loskomen van iedereen om je heen. (tot een eigen boom worden)
En er is een moment van loskomen en een moment van vastheid in God. (vruchten groeien)
En er is een moment van vastheid in God en een moment van vrijuit doen wat God in je oor fluistert. (vruchten rijpen en vallen)

Er is hier helemaal geen plotsklaps. Nergens. En er is geen toverspreuk. Alle bekering en elke doop, is ziel die aan God wordt gewijd.
Maar de doop van de heilige Geest, komt er via het Koninkrijk van God, dat bestaat uit het zaad en de kiem en de groei en wat er van komt.

Dat is waarom bomen van het geloof, vruchten geven, maar die vruchten sterven en ontkiemen en al die tijd herkent de boom in helemaal niets dat de vrucht niet ver van de stam valt. Zelfs de nieuwe boom wordt niet herkend, en die is ook niet herkenbaar, want de vruchten kunnen afwijken. Pas als de nieuwe boom zover gegroeid is dat er nieuwe vruchten komen en deze ook vallen, dan is er het moment dat er goede vruchten te weten en te waarderen zijn. Maar dat is niet omdat de boom lijkt op de eerdere boom.

Maar; de meeste bomen hebben niet de flexibiliteit om te zien wat goed is, aan wat afwijkt van henzelf. Dus is de natuurlijke weg dat de nieuwe vruchten tot opbouw worden van heel andere akkers. Dit is natuurlijk maar een beeld. Net als het beeld dat er een zaait, maar een ander is het die maait of oogst.  

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Tomega:

Er is een moment van aangrijpen, en een moment van zien.   (onzichtbaar zaad)
En er is een moment van zien en een moment van bewegen.  (ontkiemen)
En er is een moment van bewegen en een moment van erkennen.   (groeien)
En er is een moment van erkennen en een moment van belijden.     (opkomen)
En er is een moment van belijden, en een moment van loskomen van iedereen om je heen. (tot een eigen boom worden)
En er is een moment van loskomen en een moment van vastheid in God. (vruchten groeien)
En er is een moment van vastheid in God en een moment van vrijuit doen wat God in je oor fluistert. (vruchten rijpen en vallen)

Er is hier helemaal geen plotsklaps. Nergens. En er is geen toverspreuk. Alle bekering en elke doop, is ziel die aan God wordt gewijd. Maar de doop van de heilige Geest, komt er via het Koninkrijk van God, dat bestaat uit het zaad en de kiem en de groei en wat er van komt. Dat is waarom bomen van het geloof, vruchten geven, maar die vruchten sterven en ontkiemen en al die tijd herkent de boom in helemaal niets dat de vrucht niet ver van de stam valt. Zelfs de nieuwe boom wordt niet ehrkend, en die is ook niet ehrkenbaar, want de vruchten kunne afwijken. Pas als de nieuwe boom zover gegroeid is dat er nieuwe vruchten komen en deze ook vallen, dan is er het moment dat er goede vruchten te weten en te waarderen zijn. Maar; de meeste bomen hebben niet de flexibiliteit om te zien wat goed is, aan wat afwijkt van henzelf. Dus is de natuurlijke weg dat de nieuwe vruchten tot opbouw worden van heel andere akkers. Dit is natuurlijk maar een beeld. Net als het beeld dat er een zaait, maar een ander is het die maait of oogst. 

In mensentaal.

Het ELM onderscheidt twee routes die tot overtuiging kunnen leiden: de centrale route (Engels: central route) en de indirecte route (Engels: peripheral route). Processen die via de centrale route verlopen vereisen een grote mate van aandacht, waardoor ze geneigd zijn dominant aanwezig te zijn onder condities die een grote mate van uitgesprokenheid stimuleren. Centrale routeprocessen onderwerpen een overtuigend bedoelde boodschap aan een nauwgezet onderzoek om de waarde van de gebruikte argumenten te kunnen beoordelen. De uitkomst of de boodschap al dan niet overtuigend gevonden wordt is afhankelijk van de unieke cognitieve reacties van de ontvanger (dat wil zeggen, de richting en mate waarin zijn of haar attitudes veranderen). (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
47 minuten geleden zei Tomega:

Heeft God een eigen wil als Hij zijn gelaat afwendt?

Uw wil geschiede is het toch? Ook de Heilige Geest heeft een eigen wil:

En de mens ook.
Als God kan worden getergd zodat Hij zijn gelaat afwendt, dan geldt ook voor de heilige Geest. 
Als de mens zegt, mijn eigen wil geschiede, dan kan hij dat waarmaken en de heilige Geest bedroeven en de heilige Geest lasteren.
We zitte hier op een randje waar leerstellingen ingrijpen, maar de waarheid wordt er niet anders van.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Tomega:

En de mens ook.
Als God kan worden getergd zodat Hij zijn gelaat afwendt, dan geldt ook voor de heilige Geest. 
Als de mens zegt, mijn eigen wil geschiede, dan kan hij dat waarmaken en de heilige Geest bedroeven en de heilige Geest lasteren.
We zitte hier op een randje waar leerstellingen ingrijpen, maar de waarheid wordt er niet anders van.

Randjes zijn vaak heel productieve visstekken. Zowel de Vader als de Zoon als de Heilige Geest zijn drie te onderscheiden personen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei TTC:

Het ELM onderscheidt twee routes die tot overtuiging kunnen leiden: de centrale route (Engels: central route) en de indirecte route (Engels: peripheral route). Processen die via de centrale route verlopen vereisen een grote mate van aandacht, waardoor ze geneigd zijn dominant aanwezig te zijn onder condities die een grote mate van uitgesprokenheid stimuleren. Centrale routeprocessen onderwerpen een overtuigend bedoelde boodschap aan een nauwgezet onderzoek om de waarde van de gebruikte argumenten te kunnen beoordelen. De uitkomst of de boodschap al dan niet overtuigend gevonden wordt is afhankelijk van de unieke cognitieve reacties van de ontvanger (dat wil zeggen, de richting en mate waarin zijn of haar attitudes veranderen). (bron)

Gebabbelflap van wetenschap hebben we niet nodig voor de waarheid. God stelt er eer in om te worden geassocieerd met waarheid en met recht en eerbied voor leven en liefde en schepping en met openheid van communicatie. God is een God van Verlichting. Dat is dus eenduidg een hoofrouteverhaal onder besliste afwijzing van bewuste of minder bewuste beheersingssystemen van traditie, mystiek, gevoel, emotie, welbevinding, harmoniemodellen, knuffelculturen, wettenbouwsels en ga zo maar door.

Maar wel met een onderlinge zorg tot opbouw van wat recht en waarheid en barmhartigheid is en zulks ook bewerkt. En dat alles in het licht en onder de dankzegging en tot meer eer van God en de realisator van de vreugde die wij mogen ondervinden in het doen van wat God welbehagelijk is: de belofte van de Rust door zijn Zoon ook aan ons gegeven. En dat alles onder erkenning van Gods Geest die het willen werkt en Gods Woord dat de richting van de Wil van God beschrijft en weerspiegelt.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Tomega:

Gebabbelflap van wetenschap hebben we niet nodig voor de waarheid. God stelt er eer in om te worden geassocieerd met waarheid en met recht en eerbied voor leven en liefde en schepping en met openheid van communicatie. God is een God van Verlichting. Dat is dus eenduidg een hoofrouteverhaal onder besliste afwijzing van bewuste of minder bewuste beheersingssystemen van traditie, mystiek, gevoel, emotie, welbevinding, harmoniemodellen, knuffelculturen, wettenbouwsels en ga zo maar door. Maar wel met een onderlinge zorg tot opbouw van wat recht en waarheid en barmhartigheid is en zulks ook bewerkt. En dat alles in het licht en onder de dankzegging en tot meer eer van God en de realisator van de vreugde die wij mogen ondervinden in het doen van wat God welbehagelijk is: de belofte van de Rust door zijn Zoon ook aan ons gegeven. En dat alles onder erkenning van Gods Geest die het willen werkt en Gods Woord dat de richting van de Wil van God beschrijft en weerspiegelt.

Zo gaat het verder, de mensheid in strijd tegen problemen die al opgelost zijn. Gebabbelflap.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Randjes zijn vaak heel productieve visstekken. Zowel de Vader als de Zoon als de Heilige Geest zijn drie te onderscheiden personen.

Wie voldoende vis in zijn mandje heeft, en een kruikje bij de hand en in rust gaat de weg van het zeker weten, wat in de naam van vrede en welzijn doet die persoon dan te vissen op een randje? Dat vind ik net zo immoreel als stiekem de kinderen van ongelovigen willen bekeren. Zoek liever de volwassenen op en bekeer hen. Dat zou de weg zijn van de heilige Geest. Want wie gaat een donkere grot binnen en schijnt heel voorzichtig langs de randen en niet recht op het hart van de donkerte, uit angst dat er een beer op hem af komt? Ik zeg je dat de mens dat doet, maar dat de beer juist daarom uit het donker ongehinderd opspringt en de bangige vermorzeld. Maar wie in openheid vertrouwt op de heilige Geest, die schijnt en het verlicht en verblindt al het kwaad en stelt dat openbaar kwaad te zijn. En dan alsnog komt de beer en vermorzeld de gelovige. Maar die deed dat dan wel in een heilig vuur dat alleen God gaat over wie leeft en wie sterft en dat één licht dat helder schijnt méér genade en goeds en eerbaarheid brengt, dan duizend lichten verstopt in binnenzakken en volop ingezet op plaatsen waar al indirect licht is. Het valse licht en het zwakke licht, wordt tot oneer en verdoornstruiking. Maar het licht in totale duisternis brengt nieuws en verbluffing en zegen. En dat het geschenen licht dan ook een mensenlamp is, dat maakt dan geen fluit uit, want tegen het licht in, is elk licht (vanuit de duisternis bezien) overdonderend. En: hoe meer de mens zich laat leiden door het vuur van de Geest en de kennis van het Woord, hoe meer ook God is in hem, en in allen die in het donker verlicht zijn. Maar wij kiezen liever het haalbare naar het vlees en met meetbare resultaten tot maximalisering van onze eigen rust en vrede. 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid