Spring naar bijdragen

Macht van de duivel


Aanbevolen berichten

26 minuten geleden zei sjako:

Met satan zal ik nooit geen vriendjes worden.

Zit je hier dan wel goed, het lijkt stilaan alsof we voor jou allemaal Satan zijn. Heb je vijand lief?

26 minuten geleden zei sjako:

Natuurlijk voel ik me aangesproken, maar ik leg dan op een fatsoenlijke manier mijn visie uit.

Waar je voor pleit is het overstijgen van de zogeheten toxische omgeving, hierna stopt het verhaal abrupt. Daar waar het voor anderen nu net begint.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 186
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De duivel heeft gekozen voor een bestaan zonder God omdat hij zelf de baas wilde zijn. Buiten God is er geen goeds, dus daar is waar hij zich bevind.

2 uur geleden zei sjako:

Jezus was juist volkomen zondeloos. 

Ja, Jezus Christus was en is volkomen zondeloos, doordat Hijzelf nimmer zondigde. Maar dat sluit mijn verklaring niet uit, u moet goed lezen anders kunt u het niet begrijpen:

'Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.' (2Co 5:21)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Fritsie

Erfzonde betekenis:

maar zondaren zijn doordat zij met een zondige natuur geboren zijn, welke uiteindelijk teruggaat tot de eerste mens, Adam.

"Van de moederschoot af zijn ze van God vervreemd, van hun geboorte af dwalen die leugenaars." (Psalm 58:4).

"Kan een mens tot reinheid brengen wat onrein is? Nee, dat kan hij niet" (Job 14:4)!

Hoe kan een mens nu zuiver zijn, wie uit een vrouw geboren is, onschuldig" (Job 15:14)?

Ef..2

3 Onder dewelke ook wij allen eertijds verkeerd hebben in de begeerlijkheden onzes vleses, doende den wil des vleses en der gedachten; en wij waren van nature kinderen des toorns, gelijk ook de anderen;

 

bewerkt door Thinkfree
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Fritsie:

Ja, Jezus Christus was en is volkomen zondeloos, doordat Hijzelf nimmer zondigde. Maar dat sluit mijn verklaring niet uit, u moet goed lezen anders kunt u het niet begrijpen:

'Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.' (2Co 5:21)

Je schreef:

Jezus Christus was en is volmaakt, maar bij Zijn Offer op Golgota was Hij niet zonder zonde

Ik zeg daarop dat Hij wel zonder zonde was. Je schrijven impliceert namelijk dat Hij wel gezondigd heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
41 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik denk dat je beter kunt kiezen tussen het gebruiken van "nooit" of "geen". Zoals je de zin nu poneert betekent het juist dat je vriendjes bent.

Ik bedoel natuurlijk nooit. Bedankt voor je correctie.

15 minuten geleden zei Fritsie:

Ja, Jezus Christus was en is volkomen zondeloos, doordat Hijzelf nimmer zondigde. Maar dat sluit mijn verklaring niet uit, u moet goed lezen anders kunt u het niet begrijpen:

'Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.' (2Co 5:21)

Jezus was toen Hij Zijn leven gaf volledig zondeloos en is dat nog en is dat altijd geweest. Alleen in die hoedanigheid kon Hij zijn leven in ruil voor die voor Adam geven. 

Paulus bedoelde in 2Cor Dat God Jezus tot zondeoffer of (ver)zoenoffer maakte, zodat onze zondes worden vergeven door het bloed van het Lam. Op die manier worden wij weer rechtvaardig verklaard. U kan het een beetje zien als een weegschaal. De weegschaal sloeg door de zonde van Adam naar één kant uit. Door het zoenoffer van Jezus staat de weegschaal weer in evenwicht. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei Thinkfree:

"Van de moederschoot af zijn ze van God vervreemd, van hun geboorte af dwalen die leugenaars." (Psalm 58:4). 

Psalm 58 werd door koning David gemaakt, net als Psalm 139:

'Want Gij hebt mijn nieren gevormd, mij in de schoot van mijn moeder geweven. Ik loof U, omdat ik gans wonderbaar ben toebereid, wonderbaar zijn uw werken' (vs13,14)

Daar kun je toch geen speld tussen krijgen om ruimte voor een "erfzonde" te maken?

30 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jezus Christus was en is volmaakt, maar bij Zijn Offer op Golgota was Hij niet zonder zonde

Ik zeg daarop dat Hij wel zonder zonde was. Je schrijven impliceert namelijk dat Hij wel gezondigd heeft. 

De Heer Jezus heeft zelf nimmer gezondigd, maar Hij heeft wel de zonde der wereld op Zich genomen en aan het kruis gebracht. Jezus werd, om ons te redden, tot 'zonde gemaakt'. (2Co 5:21)

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Fritsie:

De Heer Jezus heeft zelf nimmer gezondigd, maar Hij heeft wel de zonde der wereld op Zich genomen en aan het kruis gebracht. Jezus werd, om ons te redden, tot 'zonde gemaakt'. (2Co 5:21)

Wel consequent blijven hoor. Je bedoeld eigenlijk te zeggen: maar Hij heeft wel de zonde der wereld op Zich genomen en aan het kruis gebracht, behalve voor baby's en mensen die het lukt om de keuze waar te maken om niet te zondigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Fritsie:

Psalm 58 werd door koning David gemaakt, net als Psalm 139:

'Want Gij hebt mijn nieren gevormd, mij in de schoot van mijn moeder geweven. Ik loof U, omdat ik gans wonderbaar ben toebereid, wonderbaar zijn uw werken' (vs13,14)

Daar kun je toch geen speld tussen krijgen om ruimte voor een "erfzonde" te maken?

Ja, natuurlijk wel. Een mens op zich is een wonder. We zijn zelfs naar Gods evenbeeld geschapen. Maar dat wil niet zeggen dat we geen 'erfzonde' met ons meedragen. We gaan nog steeds dood. Zonder die erfzonde gaan we niet dood, zo simpel is het eigenlijk. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

zondeoffer of (ver)zoenoffer maakte, zodat onze zondes worden vergeven door het bloed van het Lam. Op die manier worden wij weer rechtvaardig verklaard. 

Precies, en wat gebeurde er met het zondeoffer? Diens bloed diende ter verzoening en het lichaam werd buiten de legerplaats verbrand. (Hb 13:11) De zondebok moest het ontgelden. M.a.w. de straf of toorn voor ónze ongerechtigheid, werd daadwerkelijk lijfelijk door de Heer Jezus gedragen!

De facto bent u @sjako nu dus 100% rechtvaardig?

8 minuten geleden zei sjako:

We gaan nog steeds dood. Zonder die erfzonde gaan we niet dood, zo simpel is het eigenlijk.  

Wel eens van een cirkelredenering gehoord?

bewerkt door Fritsie
Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Fritsie:

Precies, en wat gebeurde er met het zondeoffer? Diens bloed diende ter verzoening en het lichaam werd buiten de legerplaats verbrand. (Hb 13:11) De zondebok moest het ontgelden. M.a.w. de straf of toorn voor ónze ongerechtigheid, werd daadwerkelijk lijfelijk door de Heer Jezus gedragen!

De facto bent u @sjako nu dus 100% rechtvaardig?

Ja, dat is idd de goede vergelijking. Die zondebok nam die zondes op zich, maar daarom was die bok niet zondig. Door Zijn leven te geven voor die voor Adam nam Hij als het ware alle zonde van de mensheid op zich. Dat kwam tot uiting in de heftige dood en marteling die Jezus onderging. Jesaja 53 verwoord het mooi. Vers 5 zegt dat Hij werd verbrijzeld voor onze fouten. Vers 12 zegt : Hij droeg de zonden van veel mensen.

Maar zelf was hij onschuldig en zondeloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Ik bedoel natuurlijk nooit. Bedankt voor je correctie. 

Keurig, als vrienden onder elkaar! Doet mij echt denken aan Lucas 23:12.

2 minuten geleden zei sjako:

Vers 12 zegt : Hij droeg de zonden van veel mensen. 

Van veel mensen, niet van allen? Gaan die lieve baby's en kinderen dan toch vrijuit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Je schreef:

Jezus Christus was en is volmaakt, maar bij Zijn Offer op Golgota was Hij niet zonder zonde

Ik zeg daarop dat Hij wel zonder zonde was. Je schrijven impliceert namelijk dat Hij wel gezondigd heeft.

De zondelast die de Heer Jezus op Golgota droeg werd niet door Hemzelf veroorzaakt, maar door ons! Maar dat neemt niet weg dat Hij, ondanks Zelf onschuldig te zijn, wel verbonden werd met deze ongerechtigheid.

(Ik kies ook de boodschappen niet uit die mijn vrouw in het winkelwagentje legt, maar ik moet er wel voor dokken! Daarna mag ik er ook nog eens mee gaan sjouwen om ze in huis te krijgen.?)

@sjako

Bent u nu wel of niet 100% rechtvaardig door het Offer van de Heer Jezus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Fritsie:

(Ik kies ook de boodschappen niet uit die mijn vrouw in het winkelwagentje legt, maar ik moet er wel voor dokken! Daarna mag ik er ook nog eens mee gaan sjouwen om ze in huis te krijgen.?)

Daarom doe ik ook zelf de boodschappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Fritsie:

Van veel mensen, niet van allen? Gaan die lieve baby's en kinderen dan toch vrijuit?

Nee, want de Bijbel zegt dat niemand rechtvaardig is. Kinderen worden trouwens geheiligd in de ouders. Veel mensen worden gerechtvaardigd omdat ze geloof stellen in Jezus, dat is wel een voorwaarde, maar in principe is Jezus voor iedereen gestorven. 

16 minuten geleden zei Fritsie:

De zondelast die de Heer Jezus op Golgota droeg werd niet door Hemzelf veroorzaakt, maar door ons!

Precies, daarom was Jezus nog steeds zondeloos, want het waren onze zonden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiteindelijk is dat hele erfzonde verhaal door Augustinus bedacht om mensen met een belofte van eeuwig leven aan het christendom te binden. De drijfveer om christen te worden en te blijven is de angst voor de dood. Christendom heeft niks met (naasten)liefde te maken zou je uit alle discussies hier op dit forum kunnen concluderen. Men probeert alleen zichzelf en anderen te overtuigen van zijn eigen gelijk omdat men daarmee wanhopig hoopt de dood te ontlopen.

Daarom is men zelfs bereid zich vrijwillig zondaar te noemen terwijl ik durf te wedden dat er niemand op dit forum in zijn leven ooit een zonde heeft begaan die het rechtvaardigt om één man te martelen en een verschrikkelijke dood te laten sterven aan een kruis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Mullog:

Uiteindelijk is dat hele erfzonde verhaal door Augustinus bedacht om mensen met een belofte van eeuwig leven aan het christendom te binden. De drijfveer om christen te worden en te blijven is de angst voor de dood. Christendom heeft niks met (naasten)liefde te maken zou je uit alle discussies hier op dit forum kunnen concluderen. Men probeert alleen zichzelf en anderen te overtuigen van zijn eigen gelijk omdat men daarmee wanhopig hoopt de dood te ontlopen.

Daarom is men zelfs bereid zich vrijwillig zondaar te noemen terwijl ik durf te wedden dat er niemand op dit forum in zijn leven ooit een zonde heeft begaan die het rechtvaardigt om één man te martelen en een verschrikkelijke dood te laten sterven aan een kruis.

Is ook een interpretatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Nee, want de Bijbel zegt dat niemand rechtvaardig is.

Ik begin op een bepaalde manier steeds meer weerzin tegen dat boek te krijgen. We zitten vol zonde, we zijn niet rechtvaardig, we zijn tot niks in staat. Misschien moeten we collectief zelfmoord plegen. Dan hoeft de God zich ook niet meer druk te maken over dit soort geneuzel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mullog:

Ik begin op een bepaalde manier steeds meer weerzin tegen dat boek te krijgen. We zitten vol zonde, we zijn niet rechtvaardig, we zijn tot niks in staat. Misschien moeten we collectief zelfmoord plegen. Dan hoeft de God zich ook niet meer druk te maken over dit soort geneuzel. 

De macht van de Duivel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Ik begin op een bepaalde manier steeds meer weerzin tegen dat boek te krijgen. We zitten vol zonde, we zijn niet rechtvaardig, we zijn tot niks in staat. Misschien moeten we collectief zelfmoord plegen. Dan hoeft de God zich ook niet meer druk te maken over dit soort geneuzel. 

Gelukkig komt dat boek ook met de oplossing. Dus het is niet allemaal zo zwart zoals je het hier voorstelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei thom:

De 2 naturen die een mens verkrijgt bij het tot geloof komen(waarbij de mens bewust wordt van het goddelijke in zich) noopt de mens tot inkeer, en zal zich ook bewust moeten worden van zijn huidige staat als natuurwezen.

Het sterven aan deze natuur, van het leven in en uit oorzaak en gevolg, van het dualistische leven, is de overgave van het vlees zoals het heet, aan Hem. Het `Hij moet groeien, en ik kleiner worden`. De wedergeborene is de Christus, het Licht en het Leven zelf in de mens.

Daarom is het karmawezen, wat de ziel in de loop der tijd is geworden door het reincarnatieproces en de ervaringen van de vele levenslopen in een lichaam, zoveel begrijpelijker dat maar raden wat de mens is, met zijn erfzonden of wel-niet reine ziel.

Dat wat weder-geboren wordt, is uit de goddelijke natuur, en niet iets uit deze wereldse natuur. Daarom vind ik Joh. 1 vers 4 zo`n eye-opener… omdat er wederom verbinding wordt gemaakt, door Geest, door het Woord, met het oorspronkelijke licht en leven in de mens. Wil dit oplaaien of groeien, zal deze natuurlijke toestand waarin de mens en ziel nu functioneert, zich over moeten geven. Dat is door inzicht en wijsheid in zichzelf. Het ken uzelf.

Ik denk dat ieder mens van nature goddelijk is. Één natuur. We zijn die ene natuur vergeten en dan lijkt het net alsof er een andere natuur naast bestaat. Maar mijne inziens gaat het om die ene natuur.

Ik zie dat niet als verkrijgen maar als herinneren.

Ik denk dat de bewustwording volgt op weg naar Huis. Tijdens die terugkeer wordt het goddelijke als vanzelf groter. Openstellen en verder gaan lijkt mij dan het motto. 

Persoonlijk heb ik niet veel met karma en reïncarnatie. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die reïncarneren maar dat is een keuze, geen verplichting. Ik ben hier voor het eerst en het laatst.

Ken u zelf is het centrale thema.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid