Spring naar bijdragen

Hoe stellen we ons het hiernamaals voor?


Aanbevolen berichten

11 minuten geleden zei HJW:

Het is inderdaad duidelijk leesbaar. Maar jullie maken er wat anders van dan wat er staat.

De geschiedenis laat zien dat het niet zo is. Het Jodendom is marginaal tegenwoordig. Het Christendom is veel groter. Het is toch absurd om te geloven dat de Schepper van iedereen zich alleen bekommert om dat ene landje in het Middenoosten? JHWH voert een plan uit om een hele planeet te redden. Hij legt het uit in Zijn woord hoe Hij dat gaat doen.

5 minuten geleden zei HJW:

Maar "de leer" blijkt iedereen anders uit te leggen. En dan ga je checken: waar kun je iets vinden. En als blijkt dat je op andere punten de teksten naar je eigen hand wilt zetten en niet wilt lezen wat er staat, dan doet dat geen goed voor je geloofwaardigheid bij jouw persoonlijke uitleg van andere teksten.

Ik vind het anders prima uitgelegd en in overeenstemming met wat we zien tegenwoordig. Als het Christendom nep zou zijn geweest dan had het nu al lang niet meer bestaan. Dat had God nooit toegelaten. Bovendien gaat het hier om onze eigen interpretatie van het 'hiernamaals' en dat is de mijne. Als jij het anders wilt zien, prima wat mij betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 183
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Neem alle teksten over de hemel en de hemelse gaven die jullie uitsluitend toepassen op de 144.000 gezalfden. Pas die vervolgens toe op alle gedoopte gelovigen. Alsjeblieft, hier heb je tweeduizend ja

Volg je de bijbel dan kan je weten dat het hiernamaals op deze aarde plaatsvind met een mega tuin zelfvoorzienend voor iedereen zoals de bedoeling was met Adam.

Zonder lineaire tijd. Zonder tijdsbesef. En met iedereen. Of je nou in dit aardse leven christen bent geweest, of moslim, of atheïst of hindoe. Zonder wie dan ook is het niet compleet. En met Sjako. O

22 minuten geleden zei sjako:

De geschiedenis laat zien dat het niet zo is. Het Jodendom is marginaal tegenwoordig. Het Christendom is veel groter. Het is toch absurd om te geloven dat de Schepper van iedereen zich alleen bekommert om dat ene landje in het Middenoosten? JHWH voert een plan uit om een hele planeet te redden. Hij legt het uit in Zijn woord hoe Hij dat gaat doen.

Het jodendom is altijd marginaal geweest, de huidige tijd is geen uitzondering. Getallen zeggen toch niets ? Smal is immers de weg.

Verder geef je er wederom blijk van niets te snappen van het jodendom en de rol die zij hebben gekregen van de Schepper. Het is volstrekt onjuist om te denken dat Hij zich alleen bekommert om de joden. Je zult dan toch eens je best moeten doen om te snappen wat "uitverkoren volk" inhoudt.

Zie de volgende link:

www.joodsleven.nl/jodendom/Documenten/DiverseLessen/uitverkoren-volk.doc

Met daarin onder andere de volgende teksten:

Het begrip “het uitverkoren volk” betekent zowel kiezen als uitgekozen zijn. Kiezen voor de verantwoordelijkheid om een licht voor de volkeren te zijn, om een morele wegwijzer te zijn voor de volkeren van de wereld.

We zijn niet verkozen voor priviléges; we zijn verkozen voor extra verantwoordelijkheid.

Het Joodse volk weet dat het er niet om gaat of we beter zijn dan ieder ander, maar of we ons deel van het verbond houden met de Almachtige, door de normen van de Tora hoog te houden en de wil van de Almachtige uit te voeren, door onszelf te perfectioneren en de wereld te helpen te perfectioneren.

 

Ze hebben dus een speciale rol in het geheel omvattende plan van God en die rol blijft gewoon bestaan.

Zo zie je dat jouw gebrek aan kennis tot een volledig verkeerd beeld leidt.

22 minuten geleden zei sjako:

Ik vind het anders prima uitgelegd en in overeenstemming met wat we zien tegenwoordig. Als het Christendom nep zou zijn geweest dan had het nu al lang niet meer bestaan. Dat had God nooit toegelaten. Bovendien gaat het hier om onze eigen interpretatie van het 'hiernamaals' en dat is de mijne. Als jij het anders wilt zien, prima wat mij betreft.

Als het boedhisme nep was geweest, was het allang verdwenen. Dat had God nooit toegelaten.

Als de joodse leer had afgedaan, was het allang verdwenen. Dat had God nooit toegestaan.

Daarnaast zeg je het nu correct: het is jullie eigen interpretatie. Daar heb je volledig recht op en dat recht zal ik nooit aanpakken. En zo hebben anderen dus ook recht op hun eigen interpretatie. En daarom is het niet aan jou om aan anderen jouw interpretatie als de waarheid te verkondigen. Net zoals dat andersom ook niet correct is.

Als jij niet gelooft in de drie-eenheid dan is dat je goed recht. Het is niet aan anderen om jouw interpretatie als duivels weg te zetten of als leugens en bedrog.

Het werkt beide kanten op. Als het moet en het zou ooit zover komen, dan zal ik er voor strijden dat jij in alle vrijheid je geloof mag beleven en uit mag dragen.

Zo zal ik het ook andersom doen. Met onderling respect. 

Ik val niet jouw geloof aan. Mocht ik dat ergens wel doen, dan stel ik het zeer op prijs dat je me daar op zou wijzen. Het is dan aan mij om mijzelf daarin te corrigeren.

Wat ik doe is superioriteitsgevoelens aan de kaak stellen. Niet altijd subtiel, dat weet ik. En daarnaast constateer ik de nodige inconsequenties. En die stel ik wel ter discussie.

Maar het is nooit een aanval op jouw geloof of dat van anderen op dit forum.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij heeft het concept van hemel en hel of het hiernamaals nooit een rol gespeeld in mijn leven. Ik ben niet gelovig opgevoed (wel op Christelijke scholen gezeten, simpelweg omdat die het dichtst in de buurt waren van waar ik woonde) en ben me pas op latere leeftijd echt gaan verdiepen in religie. Van waaruit die interesse ontstond is weer een ander verhaal en zou off topic zijn, maar ik beschouw mijzelf nu in ieder geval als gelovige in een hogere macht. Hoe ik er over denk heb ik al in de thread Christendom vs Jodendom gezegd. Ik herhaal mezelf nog maar eens door een simpele copy-paste van mijn woorden uit die thread:

In de Thora, het belangrijkste deel van de Joodse bijbel, komt het concept van hemel en hel helemaal niet voor en gaat het om het leven in het hier en nu. Tot dat laatste voel ik me persoonlijk meer aangetrokken. Door je daden en gedachten kun je het namelijk al tot een hemel of hel maken voor jezelf of voor je medemens in het hier en nu. 

Er is een bekend volkssprookje genaamd de maaltijd in hemel en hel waar ik in dit verband ook aan moet denken: https://www.beleven.org/verhaal/de_maaltijd_in_hemel_en_hel#verhaal

Als aanvulling daarop, ik kan alleen maar mijn best doen om nu een goed mens te zijn. Of dat best doen leidt tot hemel, hel of het grote niets dat zie ik dan wel (of niet).

bewerkt door Hobble-Frank
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Maar ik mis ook een beetje de anderen in deze discussie.

Dat komt in mijn geval doordat ik mij geen voorstelling kan maken van de hemel, ik kan mij geen voorstelling maken van perfectie.

1 uur geleden zei sjako:

Het is belangrijk zat.

Het is niet belangrijk om te weten hoe de hemel eruitziet. Het is wel belangrijk om te weten hoe je daar terecht kunt komen. En dat kan maar op een manier: door te accepteren dat Jezus alleen God is. Hij alleen heeft de macht om te vergeven en om eeuwig leven te schenken. Uitsluitend Hij! En zoals in de dagen van Jezus op aarde vind men deze exclusiviteit aanstootgevend, schandalig en arrogant. Hoe kan Jezus dit claimen en kunnen Christenen deze claim accepteren? Simpel: Jezus is de enige weg naar de hemel omdat God de enige weg naar God is.

Stel je voor dat jij mij wil bezoeken in mijn huis, dan zul je toch moeten weten wie ik ben, zodat ik jou kan vertellen waar ik woon en om te zeggen dat je welkom bent. Dat kan geen ander voor mij doen. Je zou het kunnen proberen als goed bedoelende, moreel deugdzame en ontzettend wijze vreemdeling om mij te passeren... Je komt er niet in. Je zult mij persoonlijk moeten kennen wil jij een uitnodiging van mij krijgen.

Op een gelijksoortige wijze zouden goed bedoelende, moreel deugdzame en ontzettend wijze religieuze leiders kunnen proberen om je in de nabijheid van God te brengen. Sta dan niet raar op je neus te kijken als deze manier onvoldoende blijkt te zijn om de hemel te kunnen betreden. Je zult God persoonlijk moeten leren kennen als je met Hem maaltijd wilt houden. En dat is het belangrijke verschil tussen Jezus en religieuze leiders.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Hobble-Frank:

In de Thora, het belangrijkste deel van de Joodse bijbel, komt het concept van hemel en hel helemaal niet voor en gaat het om het leven in het hier en nu. Tot dat laatste voel ik me persoonlijk meer aangetrokken. Door je daden en gedachten kun je het namelijk al tot een hemel of hel maken voor jezelf of voor je medemens in het hier en nu. 

Er is een bekend volkssprookje genaamd de maaltijd in hemel en hel waar ik in dit verband ook aan moet denken: https://www.beleven.org/verhaal/de_maaltijd_in_hemel_en_hel#verhaal

Als aanvulling daarop, ik kan alleen maar mijn best doen om nu een goed mens te zijn. Of dat best doen leidt tot hemel, hel of het grote niets dat zie ik dan wel (of niet).

Ik kan me van een leven na de dood geen voorstelling maken. Heb hooguit gedachten en hoop op dat iedereen mee doet. Ik kom in opstand als mensen uitgesloten worden. Dat heb ik in het dagelijkse leven en dat heb ik bij geloofsovertuigingen. Dat wringt bij mij.

Ook ik doe mijn best een goed mens te zijn in deze uitermate lastige wereld. Zo veel leed waar ik veel te vaak machteloos naar moet kijken. Ik wend vaak mijn hoofd af, uit zelfbescherming. Soms (vaak ?) zou ik er wel eens als een soort god doorheen willen razen, maar ook dan is het symptoombestrijding. Ik verlang naar de eenheid. Volgens mij ook op deze aarde te realiseren. 

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei HJW:

Ik kan me van een leven na de dood geen voorstelling maken. Heb hooguit gedachten en hoop op dat iedereen mee doet.

Ook ik doe mijn best een goed mens te zijn in deze uitermate lastige wereld. Zo veel leed waar ik veel te vaak machteloos naar moet kijken. Ik wend vaak mijn hoofd af, uit zelfbescherming. Soms (vaak ?) zou ik er wel eens als een soort god doorheen willen razen, maar ook dan is het symptoombestrijding. Ik verlang naar de eenheid. Volgens mij ook op deze aarde te realiseren. 

Als ik mijn gedachten er over laat gaan kan ik me in ieder geval niet voorstellen dat mijn persoonlijkheid en lichaam in een of andere vorm voortleven. De materie waaruit mijn lichaam is opgebouwd zal weer gebruikt worden in de grote recycling machine die de natuur is (dat gebeurt natuurlijk eigenlijk nu ook al, ons lichaam vernieuwt zich continu). Wat er gebeurt met de energie die maakt dat de dode materie waaruit mijn lichaam bestaat leeft en die in die dode materie een bewustzijn creëert? Ik heb geen idee. Alle speculatie daarover is voor mij persoonlijk nutteloos. Ik kan mij alleen maar verwonderen over het feit dat ik überhaupt besta.

Wat betreft het bereiken van eenheid op aarde ben ik zeer pessimistisch. Maar we kunnen er natuurlijk wel naar streven.

bewerkt door Hobble-Frank
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Hobble-Frank:

Alle speculatie daarover is voor mij persoonlijk nutteloos. Ik kan mij alleen maar verwonderen over het feit dat ik überhaupt besta.

Ik vind het op zich niet nutteloos, en het leidt inderdaad tot verwondering. Dat we er zijn is een feit.

9 minuten geleden zei Hobble-Frank:

Wat betreft het bereiken van eenheid op aarde ben ik zeer pessimistisch. Maar we kunnen er natuurlijk wel naar streven.

Er is hoop, maar het pessimisme is er hier ook zeker. Er is nog niemand die het gedaan heeft (nee, ook Jezus in mijn optiek niet). Ik vind het steeds lastiger om de historische Jezus te matchen met de kerkelijke christus. 

Dus die hoop op eenheid is vaak lastig vast te houden. 

11 minuten geleden zei Hobble-Frank:

Wat er gebeurt met de energie die maakt dat de dode materie waaruit mijn lichaam bestaat leeft en die in die dode materie een bewustzijn creëert? Ik heb geen idee.

Hier helaas ook geen idee. Het is speculatie. Maar wat is dan het alternatief ? Ook weer zoiets. Doodgaan en dat is dan het einde. Voor eeuwig verdwenen. Was dat het dan ? Tja.....ook hierover geen idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

De geschiedenis laat zien dat het niet zo is. Het Jodendom is marginaal tegenwoordig. Het Christendom is veel groter. Het is toch absurd om te geloven dat de Schepper van iedereen zich alleen bekommert om dat ene landje in het Middenoosten? JHWH voert een plan uit om een hele planeet te redden. Hij legt het uit in Zijn woord hoe Hij dat gaat doen.

Maar Sjako, als het Jodendom te marginaal is en het Christendom veel groter is, wat dan te denken van al die andere miljarden gelovigen of niet-gelovigen op de wereld en wat te denken van die duizenden-miljarden andere hoogontwikkelde wezens in het hele universum, zou God zich daar minder om bekommeren dan om die kleine groep christenen? En denk je nu werkelijk dat wat jij "Het Woord' noemt, op al die talloze andere planeten ook op het nachtkastje van mensen ligt?

Ik denk dat je het veel te eng, veel te klein ziet. God is er voor íeder levend wezen in het hele universum, want het is allemaal Zijn schepping en Zijn relatie is een persoonlijke met iedere mier en met ieder blaadje gras. De christelijke bijbel is net zo'n tijdelijke verzameling geschriften als het Romeinse rijk een tijdelijke staat was, het is relatief, gebonden aan tijd, plaats en cultuur en je moet het niet lezen als een voor eeuwig vastgelegd wonderboek met eeuwige waarheden, dat is met alle respect een waandenkbeeld, een sprookje.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Hobble-Frank:

In de Thora, het belangrijkste deel van de Joodse bijbel, komt het concept van hemel en hel helemaal niet voor en gaat het om het leven in het hier en nu. Tot dat laatste voel ik me persoonlijk meer aangetrokken. Door je daden en gedachten kun je het namelijk al tot een hemel of hel maken voor jezelf of voor je medemens in het hier en nu. 

Ja, dat heb je goed opgemerkt. Christen zijn vind ik persoonlijk het navolgen van mijn Meester Jezus. Hij heeft geen jota afgedaan van het ware geloof of iets nieuws geïntroduceerd. Het is een voortzetting van Gods plan voor de hele wereld. Jezus legt ook heel goed uit hoe je de Wet moet navolgen, niet uit plicht maar vanuit je hart dat aangestuurd wordt door Gods Heilige Geest. Het naar de hemel gaan komt niet voor in het OT. De hoop van de Joden is het Paradijs zoals Jesaja naar voren brengt. De belofte aan Abraham was ook land, niet de hemel. Het feit dat nu mensen wel naar de hemel gaan is het meebesturen van Gods Koninkrijk.

4 minuten geleden zei zendeling:

Maar Sjako, als het Jodendom te marginaal is en het Christendom veel groter is, wat dan te denken van al die andere miljarden gelovigen of niet-gelovigen op de wereld en wat te denken van die duizenden-miljarden andere hoogontwikkelde wezens in het hele universum, zou God zich daar minder om bekommeren dan om die kleine groep christenen? En denk je nu werkelijk dat wat jij "Het Woord' noemt, op al die talloze andere planeten ook op het nachtkastje van mensen ligt?

God is er voor iedereen, ook voor de Boedist, Hindoist enz. Maar Hij wil dat je de Waarheid leert kennen. Daarom stuurt Hij mensen overal naar toe. Na je dood zijn je zonden vergeven en ook de onrechtvaardigen (misschien wat vreemde benaming in onze oren, maar de Bijbel noemt die eenmaal zo) krijgen ook een opstanding ten oordeel. Tenzij je gezondigd hebt tegen de Heilige Geest (zoals bijv. Hitler kan ik me voorstellen). Dus zelfs voor niet-Christenen is er hoop.

1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat komt in mijn geval doordat ik mij geen voorstelling kan maken van de hemel, ik kan mij geen voorstelling maken van perfectie.

Nee, ik ook niet hoor. De wereld is zo kapot dat we ons geen voorstelling kunnen maken van een perfecte wereld. Gisteren liep ik door het park. Alles in bloei, geplons  in de vijver. Het gaf eventjes een beetje Paradijselijk gevoel maar besefte gelijk ook dat het maar 1% is of minder het beeld van het Paradijs is straks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei sjako:

Maar Hij wil dat je de Waarheid leert kennen.

Daar kan ik het wel mee eens zijn, met de toevoeging dat Hij wil dat we die Waarheid wórden. En die Waarheid kun je enkel worden door alle samskara's te verbranden en er geen nieuwe bij te maken door een mystieke levenswandel te betrachten. Het maakt niet uit bij welke levensbeschouwelijke stroming je die mystieke levenswandel in praktijk brengt of op welke planeet je die weg gaat. In Q-lite onderwijst Jezus de mystieke levenswijze in zijn missie van 2000 jaar geleden. Maar je kunt het natuurlijk ook doen binnen een ander mystiek systeem zoals bij de boeddhisten enzovoort. Misschien ben je er nog niet echt helemaal aan toe Sjako, maar God is geduldig en verwacht ook jou uiteindelijk op die weg! Eigenlijk zit je al op die weg, maar je kunt je snelheid nog opvoeren als je dat zou willen.

bewerkt door zendeling
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei antoon:

HJW Sjako en ook mijn persoontje hebben te teksten gegeven en  uitgelegd, van niemand zie ik verder een uitlegging met teksten, wel eigen meningen, en hoe iets voelt, dat voelen kan ik overigens wel begrijpen, daar heb ik ook mee te maken gehad, [...]

Dat komt denk ik door de topictitel. Daarin wordt gevraagd hoe we ons het hiernamaals voorstellen, niet hoe volgens de Schrift het hiernamaals eruit zou zien. Ook in de openingspost wordt naar een beeld gevraagd en dus niet naar een theologische verhandeling.
Als je dus concreet een bijbelstudie wil over het hiernamaals en het leven daar, dan zul je ook concreter daarover moeten vragen in de opening.

Link naar bericht
Deel via andere websites
48 minuten geleden zei HJW:

Ik vind het op zich niet nutteloos, en het leidt inderdaad tot verwondering. Dat we er zijn is een feit.

Nutteloos is misschien een te zwaar woord. Laat ik het zo zeggen, het houdt mij niet bezig, ik maak me er geen zorgen over. Ik ga elke avond rustig slapen zonder me zorgen te maken of ik 's morgens wel weer wakker word. Voor mij is dat vergelijkbaar.

Citaat

Hier helaas ook geen idee. Het is speculatie. Maar wat is dan het alternatief ?

Rust? In dat kader de taoïstische kijk er op:

Citaat

De grote materie belastte me met een lichaam, liet me zwoegen door het leven, genieten van mijn oude dag en laat me rusten in de dood. Dat wat mijn leven aangenaam maakt is daarom ook hetgeen ik in de dood waardeer.

Bron: Zhuang Zi, de volledige geschriften 6:2 (Uitgeverij Augustus, 2007)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hobble-Frank:

Wat er gebeurt met de energie die maakt dat de dode materie waaruit mijn lichaam bestaat leeft en die in die dode materie een bewustzijn creëert? Ik heb geen idee. 

De Bijbel noemt dat de ruach in het Hebreeuws. Het woord wordt vertaald als geest of levensadem. Na je dood keert die terug naar God. De mensen verwarren deze ruach met iets wat onsterfelijk is, maar dat zegt de Bijbel helemaal niet. De ruach is de levenskracht die van dode materie een levend wezen maakt en zit zowel in de mensen als dieren.

Psalm 146:3 en 4 zegt dat 

Vertrouw niet op mensen met macht,vertrouw niet op de mens, die niet redden kan.  4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond.Op die dag vergaan zijn gedachten.

Prediker 12:7 zegt Iets soortgelijks

Dan keert het stof terug naar de aarde, net zoals het was, en de geest keert terug naar de ware God, die hem gegeven heeft.

Je hebt na je dood heb je geen gedachten meer, bewusteloos, totdat je Jezus stem zal horen om je uit de dood op te wekken.

Je toekomst ligt op de aarde die helemaal volmaakt wordt gemaakt.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad is het goed om Bijbelteksten richting te laten geven, maar dat is als met zoveel teksten nogal eens moeilijk. Verschillende visies maken dat het niet makkelijker wordt.

En af en toe wat luchtfietsen; "hoe stel je je het hiernamaals voor' kan soms meer verheldering geven en ja teksten kunnen daar ook bij gebruikt worden.

Ik herinner me dat ds van de Veer preekte over de hemel met gouden straten; hij gaf ook aan dat hij niet eens van goud hield en dat ook als metafoor las. Ik herkende mij erin want wees eens eerlijk; je zult maar eeuwig zingen met de engelen -ik hou van zingen- dat wordt je toch eens zat. En die blinkende straten van goud, jakkes. Ik begrijp dat het te maken heeft met; -het zal goed zijn-.

 

2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Dat komt in mijn geval doordat ik mij geen voorstelling kan maken van de hemel, ik kan mij geen voorstelling maken van perfectie.

Het is niet belangrijk om te weten hoe de hemel eruitziet. Het is wel belangrijk om te weten hoe je daar terecht kunt komen. En dat kan maar op een manier: door te accepteren dat Jezus alleen God is. Hij alleen heeft de macht om te vergeven en om eeuwig leven te schenken. Uitsluitend Hij! En zoals in de dagen van Jezus op aarde vind men deze exclusiviteit aanstootgevend, schandalig en arrogant. Hoe kan Jezus dit claimen en kunnen Christenen deze claim accepteren? Simpel: Jezus is de enige weg naar de hemel omdat God de enige weg naar God is.

Stel je voor dat jij mij wil bezoeken in mijn huis, dan zul je toch moeten weten wie ik ben, zodat ik jou kan vertellen waar ik woon en om te zeggen dat je welkom bent. Dat kan geen ander voor mij doen. Je zou het kunnen proberen als goed bedoelende, moreel deugdzame en ontzettend wijze vreemdeling om mij te passeren... Je komt er niet in. Je zult mij persoonlijk moeten kennen wil jij een uitnodiging van mij krijgen.

Op een gelijksoortige wijze zouden goed bedoelende, moreel deugdzame en ontzettend wijze religieuze leiders kunnen proberen om je in de nabijheid van God te brengen. Sta dan niet raar op je neus te kijken als deze manier onvoldoende blijkt te zijn om de hemel te kunnen betreden. Je zult God persoonlijk moeten leren kennen als je met Hem maaltijd wilt houden. En dat is het belangrijke verschil tussen Jezus en religieuze leiders.

@Kaasjeskruid,

Oprecht -ik miste je-:D.

Ja, ik begrijp je, als je Jezus volgt dan doen dat soort vragen er niet toe.. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei sjako:

De Bijbel noemt dat de ruach in het Hebreeuws. Het woord wordt vertaald als geest of levensadem. Na je dood keert die terug naar God.

Het schijnt zo te zijn dat die zogenaamde 'ruach' zich in het lichaam op 10 manieren manisfesteert in lichaamsfuncties en dat die 10 uitingsvormen bij het sterven, 1 voor 1 in elkaar opgaan van beneden naar boven toe. Het laatste verdwijnt meen ik je vermogen om nog te kunnen horen. Als die 10 uitingsvormen eenmaal zijn samengesmolten zoeken ze op wilde wijze een uitweg en verlaten het lichaam via een zwakke plek. Vervolgens gaat de 'ruach' tijdelijk op in de schoot van God voorbij tijd, plaats en persoon tot er een geschikte volgende incarnatie is gevonden om verder te kunnen gaan richting de perfectie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
54 minuten geleden zei sjako:

De Bijbel noemt dat de ruach in het Hebreeuws. Het woord wordt vertaald als geest of levensadem. Na je dood keert die terug naar God. De mensen verwarren deze ruach met iets wat onsterfelijk is, maar dat zegt de Bijbel helemaal niet. De ruach is de levenskracht die van dode materie een levend wezen maakt en zit zowel in de mensen als dieren.

Psalm 146:3 en 4 zegt dat 

Vertrouw niet op mensen met macht,vertrouw niet op de mens, die niet redden kan.  4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond.Op die dag vergaan zijn gedachten.

Prediker 12:7 zegt Iets soortgelijks

Dan keert het stof terug naar de aarde, net zoals het was, en de geest keert terug naar de ware God, die hem gegeven heeft.

Ik weet het en tot zo ver kan ik met je meegaan.

Citaat

Je hebt na je dood heb je geen gedachten meer, bewusteloos, totdat je Jezus stem zal horen om je uit de dood op te wekken.

Je toekomst ligt op de aarde die helemaal volmaakt wordt gemaakt.

Hier scheiden zich onze wegen. Ik waardeer de achterliggende gedachte en als jouw overtuiging je rust geeft dan is dat toch mooi? Ik voel me zeker niet geroepen jou of iemand anders te overtuigen van mijn gedachten hier over.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Lobke:

Ja, ik begrijp je, als je Jezus volgt dan doen dat soort vragen er niet toe.. 

Als de hemel een plaats is van perfectie, waar imperfectie niet kan bestaan, hoe kan iets dat imperfect is daar dan komen? Dit is een uitstekende vraag om over na te denken. Als er niets is in mij dat kan voldoen aan de maatstaven van perfectie, dan zal ik het buiten mij moeten zoeken. Dat is mijn logische conclusie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Als de hemel een plaats is van perfectie, waar imperfectie niet kan bestaan, hoe kan iets dat imperfect is daar dan komen? Dit is een uitstekende vraag om over na te denken. Als er niets is in mij dat kan voldoen aan de maatstaven van perfectie, dan zal ik het buiten mij moeten zoeken. Dat is mijn logische conclusie.

Voordat Jezus zijn loskomen bracht kon dat ook niet. Dankzij Jezus worden onze zonden weg gewassen en worden ze als sneeuw zo wit. In die positie kunnen gezalfden rein een opstanding krijgen in de hemel. Hetzelfde kan gezegd worden voor de mensen die niet naar de hemel gaan maar een opstanding krijgen op een Paradijs aarde 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Welke Bijbel hanteer jij?

Zullen we NBV nemen? Ik vertrouw de SV niet en jij de nieuwe wereldvertaling niet. Alhoewel SV veel teksten wel goed vertaald, maar een jongere codex hanteerd waardoor er nogal wat teksten instaan die er niet in thuishoren 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

He, he, he, ik vertrouw de NBV net zo min. Evengoed een corrupte vertaling.

Je baseert je geloof op een SV die net zo goed corrupt is op sommige punten. Comma Johanneum, hel etc

Dus geef dan een ander voorstel. Ik vind NBV heel redelijk

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei sjako:

Die van de Bijbel, de Zoon van God. Aan jou ook, open een nieuw topic hierover als je het hier over wilt hebben.

Maar er staan ook heel andere 'Jezussen' in die Bijbel, dus die Zoon van God, is maar 1 van de visies. Welke is de ware?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid