Spring naar bijdragen

De verschillen van Joodse en Christelijke zienswijzen


Aanbevolen berichten

3 minuten geleden zei sjako:

Ja, en daar gaat dit gesprek toch over. Als we een beetje begrip voor elkaar krijgen op deze manier, dan is er al een hoop gewonnen toch?

Dat klopt; er zijn om overeenkomsten dus begrip voor elkaar moet mogelijk zijn. Nu nog de aanvallen staken en we hebben een vreedzame samenleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 306
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Is daar iets mis mee? In het Jodendom wordt het verschillend interpreteren van teksten juist aangemoedigd. Joden “lernen” Thora, Talmoed, etc. Dat “lernen” doe je nooit alleen maar met met meerdere pe

Het kan nooit kwaad zaken kritisch te onderzoeken. Als je dan kijkt naar het ontstaan van het jodendom en dat zij al zaken hebben overgenomen van omringende godsdiensten maakt het erg onwaarschijnlijk

Maar @sjakodit is toch geen onderbouwing ? Alleen zeggen dat ze het fout zagen en vervolgens dingen aangeven die geen onderdeel uitmaakten van de messias verwachting. Kun jij profetieën aang

46 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Nu nog de aanvallen staken en we hebben een vreedzame samenleving.

Ik denk dat je aanvallen soms anders interpreteert. Ik val niet aan. Ik geef mijn zienswijze aan.

8 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En dus niet bij joden die Jezus pertinent ontkennen.

En de Joden daar op aanvallen zal daar niks aan veranderen, integendeel denk ik. Je kan beter de dialoog openhouden, wat wij hier proberen te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Niks ervan, de wet is niet wat mij rechtvaardigt. Jezus is waar ik mij aan houdt, aan Zijn werk voor mij volbracht. De kwestie die jij aanroert is ook behandeld door Paulus in de brief aan de Galaten, waar hetzelfde probleem de kop op stak.

O gij uitzinnige Galaten, wie heeft u betoverd, dat gij der waarheid niet zoudt gehoorzaam zijn; denwelken Jezus Christus voor de ogen te voren geschilderd is geweest, onder u gekruist zijnde? Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? (Gal.3:1-2)

De Galaten waren geen Joden. Het is zo dat het houden van de wetten van Mozes niet langer MOET. Maar we moeten het niet omdraaien door te gaan beweren dat het niet langer MAG. De brief aan de Galaten is misschien wel bijzonder van toepassing op het huidige wetticisme in sommige protestantse kringen. "Gij zult niet roken, niet drinken, niet dansen, niet naar de bioscoop gaan of naar de kermis, niet fietsen of zwemmen op zondag" enzovoorts enzovoorts. Het betreft wetten die door mensen zijn bedacht en die onze vrijheid in Christus beperken. Jezus was beslist niet tegen het leven volgens de wetten van de Thora. Hij was wel tegen het opleggen van lasten op mensen en ook vooral tegen door mensen bedachte wetjes die niets meer hadden te maken met de geest en bedoeling van de Thora.   

1 uur geleden zei sjako:

Nu kan geen Jood meer bewijzen uit welke stam hij/zij komt.

Dit is niet helemaal correct. De realiteit is dat de meeste Joden niet weten van welke stam ze afstammen. Dat komt natuurlijk ook door vermenging onderling. Maar er bestaan nog wel degelijk Joden die tot een bepaalde stam behoren en dat ook weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En dus niet bij joden die Jezus pertinent ontkennen.

En dus wel bij joden die hun vertrouwen stellen op Jeshua. Dat zijn er inmiddels al zo'n twee miljoen en hun aantal is snel groeiende. Dat is trouwens ook een vervulling van Bijbelse profetieën.

21 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

En jij ook niet...

Dat klopt maar het ontgaat me volkomen wat je hiermee wilt zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De naam Yeshua kom ik nergens tegen in mijn Bijbel, omdat ze ook nergens wordt gevonden in de Griekse documenten. Wel vind ik 1060 maal de naam Jezus.

Moet ik dit nu echt gaan uitleggen? Jezus is de Nederlandse transliteratie voor de Griekse naam voor Jeshua. Yeshua is de Engelse transliteratie van de naam. Jezus is dus geen Nederlandse naam maar een Griekse en heeft in het Nederlands dan ook geen enkele betekenis (en in het Grieks trouwens ook niet).

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Willempie:

Moet ik dit nu echt gaan uitleggen? Jezus is de Nederlandse transliteratie voor de Griekse naam voor Jeshua. Yeshua is de Engelse transliteratie van de naam. Jezus is dus geen Nederlandse naam maar een Griekse en heeft in het Nederlands dan ook geen enkele betekenis (en in het Grieks trouwens ook niet).

Vraag maar eens aan een rasechte jood wat ie vind van de naam Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Vraag maar eens aan een rasechte jood wat ie vind van de naam Jezus.

Als je echt met een "rasechte" jood in gesprek wilt gaan kun je beter de naam Jeshua gebruiken. Ten eerste heeft die naam een betekenis en ten tweede zijn er in de naam van Jezus verschrikkelijke daden verricht die vooral ook het Joodse volk betreffen. Ten derde gaat er bij joden vaak een lichtje branden als je de echte naam van Jezus gebruikt omdat ze dan beseffen dat de persoon iemand van hun eigen volk betreft. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

Als je echt met een "rasechte" jood in gesprek wilt gaan kun je beter de naam Jeshua gebruiken. Ten eerste heeft die naam een betekenis en ten tweede zijn er in de naam van Jezus verschrikkelijke daden verricht die vooral ook het Joodse volk betreffen. Ten derde gaat er bij joden vaak een lichtje branden als je de echte naam van Jezus gebruikt omdat ze dan beseffen dat de persoon er één van hun eigen volk betreft. 

Allemaal bijzaken ter bedekking van de ware reden: ze vinden de naam Jezus Godslastering namelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Allemaal bijzaken ter bedekking van de ware reden: ze vinden de naam Jezus Godslastering namelijk.

Volkomen onjuist. De naam Jeshua betekent "God redt" en dat is uiteraard voor geen enkele jood godslasterlijk. Ik ben bang dat je je teveel hebt laten beïnvloeden door anti-Joodse propaganda. 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Volkomen onjuist. De naam Jeshua betekent "God redt" en dat is uiteraard voor geen enkele jood godslasterlijk. Ik ben bang dat je je teveel hebt laten beïnvloeden door anti-Joodse propaganda. 

Integendeel; ik heb drie jaar opgetrokken met een Messias belijdende jood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Dan snap ik je reacties helemaal niet meer. Dan zou je ondertussen beter moeten weten, denk ik.

Ik vond hem een conradictio in terminis, met zijn hang naar het wettisisme. Shalom dit, Thora zo, Sabbat is goed en joodse feestdagen in orde. En als de gegroomde bijna proseliet halsstarrig blijft bij zijn standpunt, dan verbreken ze zonder pardon alle contact en besta je alleen nog maar als afvallige gojim. Bijzonder eigenwijs volk en dan druk ik me mild uit.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ik vond hem een conradictio in terminis, met zijn hang naar het wettisisme. Shalom dit, Thora zo, Sabbat is goed en joodse feestdagen in orde. En als de gegroomde bijna proseliet halsstarrig blijft bij zijn standpunt, dan verbreken ze zonder pardon alle contact en besta alleen nog maar als afvallige gojim. Bijzonder eigenwijs volk en dan druk ik me mild uit.

Het is inderdaad een bijzonder eigenwijs volk. Zou God hen misschien juist daarom hebben uitgekozen? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Helemaal niet. God heeft ze het zicht ontnomen en die koppigheid is een vloek.

En die blindheid is tijdelijk, terwille van de heidense volkeren, voor jou en mij dus ook. Dat heb je vast wel in je Bijbel gelezen. En koppigheid is meestal niet goed maar soms bittere noodzaak.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Mullog:

Misschien zal het antwoord je verassen, maar ja dat doet het. Ik hoef mij niet meer bezig te houden met ingewikkeld geconstrueerde geloofsredeneringen om te proberen rare bijbel dingen te begrijpen of te verklaren (Jona in die vis blijft ook een vreemd verhaal ;)) anders dan daarover af en toe leuke gedachtewisselingen met gelovigen te hebben. Ik raadpleeg mijn geweten als ik dat nodig acht en dat geeft luidt en duidelijk aan of ik het goed doe of niet. Dat is vast niet altijd helemaal christelijk maar met de instelling dat ik iedereen respecteer voor wie hij is en niemand wil kwetsen of benadelen is de vraag die ik mij in voorkomende gevallen altijd stel of ik iemand recht in de ogen kan blijven kijken en zeggen dat ik gedaan heb wat ik gedaan heb. En als het antwoord daarop ja is, dan is het wat mij betreft goed.

Ik moest hier even over nadenken. Ik begrijp het maar ten dele. De vragen blijven dezelfde. Blijkbaar luister je liever naar antwoorden van atheïsten, die bij nader onderzoek niet blijken te kloppen, dan naar de antwoorden van apologeten waarvan we er, dank God, er vele hebben die zeer deskundig zijn. Speelt jouw eigen wil hierin dan geen rol, denk je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Willempie:

En die blindheid is tijdelijk, terwille van de heidense volkeren, voor jou en mij dus ook. Dat heb je vast wel in je Bijbel gelezen.

Dat lees ik helemaal niet in mijn Bijbel. Zoals je het nu brengt lijkt het net of Israël zichzelf opofferd. Ik lees daar over een volk dat verblind wordt omwille van het afwijzen van Jezus als hun Redder. Ze zullen verblind blijven, althans het overgrote deel, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.

Maar tegen Israël zegt Hij: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk. (Rom.10:21)

Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn. (Rom.11:25)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Kaasjeskruid:

Dat lees ik helemaal niet in mijn Bijbel. Ik lees daar over een volk dat verblind wordt omwille van het afwijzen van Jezus als hun Redder. Ze zullen verblind blijven, althans het overgrote deel, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.

Maar tegen Israël zegt Hij: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk. (Rom.10:21)

Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn. (Rom.11:25)

Dan moet je de brief aan de Romeinen weer eens opnieuw lezen en daarbij je vooroordelen even opzij proberen te zetten. Paulus legt in die brief heel duidelijk uit hoe het zit. Je bovenstaande citaten spreken je trouwens al tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Dan moet je de brief aan de Romeinen weer eens opnieuw lezen en daarbij je vooroordelen even opzij proberen te zetten. Paulus legt in die brief heel duidelijk uit hoe het zit. Je bovenstaande citaten spreken je trouwens al tegen.

Ik lees gewoon wat er staat. Leg eens uit hoe mijn citaten mij zouden tegenspreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik lees gewoon wat er staat. Leg eens uit hoe mijn citaten mij zouden tegenspreken.

Paulus legt gewoon heel duidelijk uit dat er een tijdelijke verblindheid over het Joodse volk is gekomen zodat de heidense volkeren deel kunnen krijgen aan het Joodse erfgoed. Nadat de volheid der heidenen is ingegaan wordt die blindheid opgeheven en zal Israël haar uiteindelijke taak vervullen, omdat God zich dan weer tot zijn uitverkoren volk richt. Dat staat niet alleen in de brief aan de Romeinen maar eveneens in de meeste profetieën in de TeNaCH. En dat is wat jouw citaten ook zeggen, mocht je het willen begrijpen.

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Willempie:

Paulus legt gewoon heel duidelijk uit dat er een tijdelijke verblindheid over het Joodse volk is gekomen zodat de heidense volkeren deel kunnen krijgen aan het Joodse erfgoed.

Je doet het voorkomen alsof die blindheid er is zodat de heidenen een kans kunnen krijgen. Maar dat is niet de reden. De reden van hun blindheid is het ontkennen van Jezus als hun Redder. Met als gevolg dat het heil verbreid wordt naar alle volken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid