Spring naar bijdragen

Gifgas Douma te Syrië begin van Derde Wereldoorlog?


Aanbevolen berichten

 

Op 11-5-2018 om 17:35 zei Willempie:

Op dit moment is, volgens de laatste statistieken, de meerderheid van het Joodse volk atheïstisch.

  

De groei is enorm. De laatste schatting is dat er nu zo'n twee miljoen van zijn. In Israël zelf ongeveer achthonderdduizend.

 

De holocaust was het absolute dieptepunt. Sommigen willen dit graag voltooien maar dit gaat volgens wat ik lees in de Bijbel dus niet gebeuren. Vanaf nu beschermt God zijn volk en dat kunnen we de afgelopen decennia al duidelijk waarnemen. Er is een nieuwe periode aangebroken in God's heilsplan voor de wereld en Zijn volk gaat daar een hoofdrol in spelen. Dat is althans wat ik in de Bijbel lees. Maar eigenlijk ook wel wat ik voor mijn ogen zie gebeuren.

Wat je ziet in Israel evt of wereldwijd waar seculaire joden de dupe kunnen zijn van missionarismissies is een korte stijging in bekeringscijfers resulteert vaak in schaamte en terugkeer naar het jodendom. Dit komt vaak omdat ze van hun eigen gedachtegoed niet genoeg afweten, dat zie je vaak als bepaalde zaken heel dicht bij je staan in het leven zijn ze minder opmerkelijk, en dan klinkt christendom opeens exotisch. Maar als ze dan wat meer van christendom afweten kunnen ze afwegen met het jodendom en dan vallen de kwartjes vaak. 

On-topic Syirë, als ik een leider zou zijn van een natie en in mijn leiderschap een burgeroorlog ontstaat waar de dodencijfers in een paar jaar hoger zijn dan Israel-palestina conflict sinds 1948, dan zal ik bewust aftreden. Veel erkenning voor Macron en Trump die gewoon ingrijpen waar NATO en UN voor de rest stilzwijgen. Hierover gezien de diplomatieke houding ben ik best teleurgesteld in Nederland, als het aankomt op Israel is heel de NATO en UN in tegenspraak maar als het aankomt op wat bijna, en keer op keer, genocide en massa moord te noemen is zwijgen ze wel. Nederland lijkt soms een nogal antisemitische draai genomen te hebben

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 138
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mwa, loopt wel los denk ik. We moeten het ook niet groter maken dan het is. Je hebt een paar ego's die tegen elkaar botsen en een dictator die mogelijk gifgas gebruikt heeft en lig iemand is die tot z

Eerst maar eens afwachten of er gas gebruikt is en vervolgens door wie. Het eerste slachtoffer in een oorlog is de waarheid.

Inderdaad, Jacobus. De massavernietigingswapens in Irak zijn ook nooit ontdekt. Sorry Willempie, Trump is m.i een oproerkraaier een sloophamer misschien ook, maar om daar God aan te verbinden.

Op 16-5-2018 om 13:30 zei nikie90:

Wat je ziet in Israel evt of wereldwijd waar seculaire joden de dupe kunnen zijn van missionarismissies is een korte stijging in bekeringscijfers resulteert vaak in schaamte en terugkeer naar het jodendom. Dit komt vaak omdat ze van hun eigen gedachtegoed niet genoeg afweten, dat zie je vaak als bepaalde zaken heel dicht bij je staan in het leven zijn ze minder opmerkelijk, en dan klinkt christendom opeens exotisch. Maar als ze dan wat meer van christendom afweten kunnen ze afwegen met het jodendom en dan vallen de kwartjes vaak.

Indien God het christendom gebruikt om Joden terug te enten op hun eigen stam is dat niets anders dan God's plan en de vervulling van zijn beloften aan Israël. Wat mij opvalt in de meeste verhalen van Joden die Jezus aanvaarden als hun Gezalfde verlosser is dat ze in het begin verwonderd waren te ontdekken dat Jezus Joods is en dat het Nieuwe Testament eveneens Joods is.

 

Op 16-5-2018 om 13:30 zei nikie90:

On-topic Syirë, als ik een leider zou zijn van een natie en in mijn leiderschap een burgeroorlog ontstaat waar de dodencijfers in een paar jaar hoger zijn dan Israel-palestina conflict sinds 1948, dan zal ik bewust aftreden. Veel erkenning voor Macron en Trump die gewoon ingrijpen waar NATO en UN voor de rest stilzwijgen. Hierover gezien de diplomatieke houding ben ik best teleurgesteld in Nederland, als het aankomt op Israel is heel de NATO en UN in tegenspraak maar als het aankomt op wat bijna, en keer op keer, genocide en massa moord te noemen is zwijgen ze wel. Nederland lijkt soms een nogal antisemitische draai genomen te hebben

Mee eens. Antisemitisme is nog springlevend en velen laten zich door antisemitische propaganda hersenspoelen. Die propaganda richt zich nu uiteraard vooral tegen Israël. Maar Israël is nog steeds het volk van God en alle acties van de vijanden van God's volk komen nu op hun eigen hoofden terug. De beschermer van Israël is opgestaan! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Indien God het christendom gebruikt om Joden terug te enten op hun eigen stam is dat niets anders dan God's plan en de vervulling van zijn beloften aan Israël. Wat mij opvalt in de meeste verhalen van Joden die Jezus aanvaarden als hun Gezalfde verlosser is dat ze in het begin verwonderd waren te ontdekken dat Jezus Joods is en dat het Nieuwe Testament eveneens Joods is.

Als je de heidense elementen er maar uit denkt.

Sterven voor de zonden van de mensheid en de duivel......het zijn geen joodse gedachten.

2 minuten geleden zei Willempie:

De beschermer van Israël is opgestaan! :)

Met alle respect, maar die beschermer had dan beter voor 1933 op kunnen staan.

En beter was het nog geweest als het eeuwen geleden was gebeurd: had een hoop pogroms gescheeld.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei HJW:

Als je de heidense elementen er maar uit denkt.

Sterven voor de zonden van de mensheid en de duivel......het zijn geen joodse gedachten.

Volgens Jesaja en de andere profeten wel. De offerdienst had daar ook mee te maken.

 

28 minuten geleden zei HJW:

Met alle respect, maar die beschermer had dan beter voor 1933 op kunnen staan.

Voor alles is er een bepaalde tijd.

 

28 minuten geleden zei HJW:

En beter was het nog geweest als het eeuwen geleden was gebeurd: had een hoop pogroms gescheeld.

En nog beter was het geweest om het volk niet uit te verkiezen? Er wordt wel eens door Joden verzucht of God nu niet eens een ander volk kan uitverkiezen. "We hebben nu zo langzamerhand ons portie wel gehad." Of was het beter geweest om de mensheid maar helemaal niet te scheppen? Volgens de Joodse traditie was dit de reden van de opstand van Satan. :)

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Willempie:

Volgens Jesaja en de andere profeten wel. De offerdienst had daar ook mee te maken.

Grappig dat de joden daar dan heel anders over denken. Het zijn interpretaties van later. Ook in de eerste eeuwen van het christendom was het geen onderdeel van het geloof, de Apostolische geloofsbelijdenis meldt er niets over.

God laat in de Tenach duidelijk blijken dat vervangend lijden en sterven ten strengste verboden is. Daarnaast wil Hij helemaal geen offer, maar barmhartigheid.

40 minuten geleden zei Willempie:

En nog beter was het geweest om het volk niet uit te verkiezen? Er wordt wel eens door Joden verzucht of God nu niet eens een ander volk kan uitverkiezen. "We hebben nu zo langzamerhand ons portie wel gehad." Of was het beter geweest om de mensheid maar helemaal niet te scheppen? Volgens de Joodse traditie was dit de reden van de opstand van Satan. :)

Dat weet ik, en lijkt mij een zeer redelijke verzuchting. 

40 minuten geleden zei Willempie:

Voor alles is er een bepaalde tijd.

Dat zal ongetwijfeld, maar je redenering is niet consequent.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Grappig dat de joden daar dan heel anders over denken. Het zijn interpretaties van later. Ook in de eerste eeuwen van het christendom was het geen onderdeel van het geloof, de Apostolische geloofsbelijdenis meldt er niets over.

Je bent bekend met de lijdende Gezalfde, de Messias ben Jozef?

1 uur geleden zei HJW:

God laat in de Tenach duidelijk blijken dat vervangend lijden en sterven ten strengste verboden is. Daarnaast wil Hij helemaal geen offer, maar barmhartigheid.

God wil van ons geen mensenoffers en Hij zegt inderdaad dat barmhartigheid belangrijker is dan het offeren.

1 uur geleden zei HJW:

Dat zal ongetwijfeld, maar je redenering is niet consequent.

Mijn redenering of het christendom? Of de Bijbel? De Bijbelse profeten waarschuwen Israël voor zeer zware consequenties van ongehoorzaamheid. Ze voorspellen verbanning uit hun land, vernedering, haat en ontzettend lijden. Maar ze vertellen ook dat er een keer komt in hun lot en dat ze vergeven en vergoed zullen worden. Als we dat vervolgens gewoon zien gebeuren, wat is daar dan inconsequent aan? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Willempie:

Je bent bekend met de lijdende Gezalfde, de Messias ben Jozef?

Er zal ongetwijfeld ergens in het jodendom een stroming zijn geweest die zoiets dacht, maar algemeen was het niet.

Net zoals de JG's denken dat de drie-eenheid niet correct is en dan vaststellen dat men in het christendom geen drie-eenheid kent. Vergelijkbaar.

1 uur geleden zei Willempie:

Mijn redenering of het christendom? Of de Bijbel? De Bijbelse profeten waarschuwen Israël voor zeer zware consequenties van ongehoorzaamheid. Ze voorspellen verbanning uit hun land, vernedering, haat en ontzettend lijden. Maar ze vertellen ook dat er een keer komt in hun lot en dat ze vergeven en vergoed zullen worden. Als we dat vervolgens gewoon zien gebeuren, wat is daar dan inconsequent aan? 

Jouw redenering. Als de Babylonische ballingschap een straf van God is, dan is het consequent om te stellen dat de Holocaust dat ook is. Als er iets positiefs gebeurt dan stel je: zie je wel, het is er, het gebeurt.

Als er iets negatiefs gebeurt, dan is het niet zo dat je zegt: het zijn nog verdere vernederingen die God al voorspeld heeft.

Overigens waardeer ik je positieve kijk in deze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei HJW:

Jouw redenering. Als de Babylonische ballingschap een straf van God is, dan is het consequent om te stellen dat de Holocaust dat ook is. Als er iets positiefs gebeurt dan stel je: zie je wel, het is er, het gebeurt.

Ik durf de holocaust geen straf van God te noemen. Dat begrijp je toch wel? Mijn opa is in Dachau omgekomen, na de verschrikkelijke kampen Buchenwald en Natzweiler nog overleefd te hebben. In totaal drie verschrikkelijke jaren in de hel. De laatste paar maanden in Dachau, dat vergeleken met die andere kampen nog zo erg niet was. Twee maanden voor de bevrijding overleden. Bijna had hij het gehaald maar net niet. Hij was vierenveertig. Als iemand dat een straf van God noemt is die toch niet goed bij zijn hoofd? Dat doe je toch niet? En wat van de nabestaanden? Zou die collectieve straf dan ook voor hen gelden? Ik denk niet dat de holocaust te vergelijken is met de tijdelijke ballingschap in Babylonië. De holocaust is gewoon te verschrikkelijk voor woorden. Verder durf ik daar gewoon geen uitspraken over te doen. Als jij dat als inconsequent beschouwt dan zie ik dat niet. Alle kwaad is geen straf.

34 minuten geleden zei HJW:

Er zal ongetwijfeld ergens in het jodendom een stroming zijn geweest die zoiets dacht, maar algemeen was het niet.

Hoe lees jij bijvoorbeeld Jesaja 53? Ik weet hoe het vroeger uitgelegd werd en hoe het nu door sommige joden wordt uitgelegd. Ik weet ook dat het hoofdstuk een tijdlang een beetje "verboden" was om in de synagoge voor te lezen. Maar hoe lees jij het?

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Willempie:

Ik durf de holocaust geen straf van God te noemen. Dat begrijp je toch wel? Mijn opa is in Dachau omgekomen, na de verschrikkelijke kampen Buchenwald en Natzweiler nog overleeft te hebben. In totaal drie verschrikkelijke jaren in de hel.

 

Ik snap je 100% volledig. De kampen waren onmenselijk, walgelijk en alles wat je maar kunt bedenken. Maar mijn consequentie is dan dat ik de zondvloed en de babylonische ballingschap OOK niet als straf van God zie. 

Als jouw opa was meegevoerd in de zondvloed of was meegevoerd in de ballingschap........had je dat dan ook niet als "geen straf van God" gezien ?

Ik denk dat als de vreselijke ellende dichterbij komt (zoals in jouw geval je opa in Dachau) dat het dan heel wat lastiger wordt om het nog als straf van God te zien.

Maar voor mij is de ellende van verder weg en van lang geleden ook geen straf van God.

14 minuten geleden zei Willempie:

Als iemand dat een straf van God noemt is die toch niet goed bij zijn hoofd? Dat doe je toch niet?

Helemaal volledig met je eens.

Maar de volledige wegvaging van de mensheid in een enorme zondvloed......als iemand dat een straf van God noemt, dan is die toch eveneens niet goed bij zijn hoofd ? dat doe je toch ook niet ? En dat bedoel ik dus oprecht.

15 minuten geleden zei Willempie:

Ik denk niet dat de holocaust te vergelijken is met de tijdelijke ballingschap in Babylonië. De holocaust is gewoon te verschrikkelijk voor woorden.

Ik denk het wel. Het was allebei afschuwelijk. Ook die was te verschrikkelijk voor woorden. Of God die Mozes opdracht geeft een volk uit te moorden en de vrouwen te houden. Dan ben je toch ook niet goed bij je hoofd ?

Ook dat is toch afschuwelijk ?

Zeer vergelijkbaar.

16 minuten geleden zei Willempie:

Hoe lees jij bijvoorbeeld Jesaja 53? Ik weet hoe het vroeger uitgelegd werd en hoe het nu door sommige joden wordt uitgelegd. Ik weet ook dat het hoofdstuk een tijdlang een beetje "verboden" was om in de synagoge voor te lezen. Maar hoe lees jij het?

Als ik de tenach lees en lees dat God geen offers vraagt en als ik lees dat de messias een mens zal zijn (en geen God) dan kan Jezus dus niet geofferd zijn.

Als je weet hoe het in de geschiedenis met de joden is gegaan en dat zij verzuchten dat zij hun deel wel gehad hebben, dan lijkt het mij waarschijnlijker dat Jesaja 53 over het volk Israel gaat en niet over Jezus.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 11-5-2018 om 17:15 zei Willempie:

Overigens heeft de Bijbel ook heerlijke beloften voor Syrië en Egypte. 

Sterker nog, voor de hele wereld.

31 minuten geleden zei Willempie:

Hoe lees jij bijvoorbeeld Jesaja 53? Ik weet hoe het vroeger uitgelegd werd en hoe het nu door sommige joden wordt uitgelegd. Ik weet ook dat het hoofdstuk een tijdlang een beetje "verboden" was om in de synagoge voor te lezen. Maar hoe lees jij het?

Hier hebben we het ook uitgebreid gehad in topic verschil Joodse en Christelijke interpretatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Sterker nog, voor de hele wereld.

Maar speciaal voor Egypte, Syrië en Israël.

 

1 uur geleden zei sjako:

Hier hebben we het ook uitgebreid gehad in topic verschil Joodse en Christelijke interpretatie.

En?

1 uur geleden zei HJW:

Als je weet hoe het in de geschiedenis met de joden is gegaan en dat zij verzuchten dat zij hun deel wel gehad hebben, dan lijkt het mij waarschijnlijker dat Jesaja 53 over het volk Israel gaat en niet over Jezus.

Dan is de consequentie daarvan dat Israël geofferd is voor de zonden van de andere volkeren? Ik bedoel het niet cynisch want ik denk dat er een kern van waarheid inzit. Maar hoe je het rijmt met je overige opvattingen snap ik dan weer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Willempie:

Dan is de consequentie daarvan dat Israël geofferd is voor de zonden van de andere volkeren? Ik bedoel het niet cynisch want ik denk dat er een kern van waarheid inzit. Maar hoe je het rijmt met je overige opvattingen snap ik dan weer niet.

Ik geloof ook niet dat Jesaja 53 de waarheid verkondigt. Ik kijk naar de joodse mensen als ik wil weten hoe het oorspronkelijk bedoeld is. Dat is iets anders dan dat het mijn overtuigingen zijn. Mijn stelling is dat christenen de tekst later anders zijn gaan opvatten, met de bedoeling deze te laten inpassen in hun nieuwe theologie.

Maar de meerderheid van de joden gelooft toch ook dat het over het volk Israel gaat ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei HJW:

Maar de volledige wegvaging van de mensheid in een enorme zondvloed......als iemand dat een straf van God noemt, dan is die toch eveneens niet goed bij zijn hoofd ? dat doe je toch ook niet ? En dat bedoel ik dus oprecht.

Van gifgas in Syrië tot de zondvloed. :) Alles hangt aan elkaar, als in een bord spaghetti, of als stukjes van een gigantische legpuzzel waarvan we nog niet eens kunnen bevroeden hoe groot die is. Ik lees de bijbel niet als een geschiedenisboek omdat de boodschap dan verloren gaat. Dan ontgaat het ons wat God ons met Zijn boeken wil vertellen. Dat impliceert echter niet dat de verhalen in de bijbel niet ook echt zijn gebeurd. Als ik het historisch beschouw, moet ik de zondvloed dan zien als een straf? Of kan ik het beschouwen als een noodzakelijk ingrijpen van de Schepper, omdat anders zijn schepping vernietigd zou worden? Het was in ieder geval geen opwelling van woede want volgens de overlevering heeft Noach honderdtwintig jaar aan de ark gebouwd. En als je ervan uitgaat dat dit aardse leven voor ons het enige is en dat er hierna niets meer is, is de dood dus het ergste wat je kan overkomen. Maar als de dood niet het einde is en de mensheid van voor de zondvloed gewoon nog een tweede kans krijgt, zoals Petrus ons vertelt (die drie jaar onderricht heeft gekregen van Jezus) dan wordt die zondvloed toch misschien iets minder verschrikkelijk dan we ons soms voorstellen. V.w.b. de tijdelijke ballingschap waren er blijkbaar veel Joden die het daar prima naar hun zin hadden en helemaal niet naar hun land terug wilden, net zoals er nu ook nog miljoenen Joden zijn die het in hun ballingschap prima naar de zin hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Van gifgas in Syrië tot de zondvloed. :) Alles hangt aan elkaar, als in een bord spaghetti, of als stukjes van een gigantische legpuzzel waarvan we nog niet eens kunnen bevroeden hoe groot die is. Ik lees de bijbel niet als een geschiedenisboek omdat de boodschap dan verloren gaat. Dan ontgaat het ons wat God ons met Zijn boeken wil vertellen. Dat impliceert echter niet dat de verhalen in de bijbel niet ook echt zijn gebeurd. Als ik het historisch beschouw, moet ik de zondvloed dan zien als een straf? Of kan ik het beschouwen als een noodzakelijk ingrijpen van de Schepper, omdat anders zijn schepping vernietigd zou worden? Het was in ieder geval geen opwelling van woede want volgens de overlevering heeft Noach honderdtwintig jaar aan de ark gebouwd. En als je ervan uitgaat dat dit aardse leven voor ons het enige is en dat er hierna niets meer is, is de dood dus het ergste wat je kan overkomen. Maar als de dood niet het einde is en de mensheid van voor de zondvloed gewoon nog een tweede kans krijgt, zoals Petrus ons vertelt (die drie jaar onderricht heeft gekregen van Jezus) dan wordt die zondvloed toch misschien iets minder verschrikkelijk dan we ons soms voorstellen. V.w.b. de tijdelijke ballingschap waren er blijkbaar veel Joden die het daar prima naar hun zin hadden en helemaal niet naar hun land terug wilden, net zoals er nu ook nog miljoenen Joden zijn die het in hun ballingschap prima naar de zin hebben.

Prima dat je iets positiefs probeert te bedenken bij al het lijden.

Dan is er vast ook iets positiefs te melden over de holocaust en relativeren we daarmee het lijden van je opa.

Je mist mijn punt telkens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei HJW:

Ik geloof ook niet dat Jesaja 53 de waarheid verkondigt. Ik kijk naar de joodse mensen als ik wil weten hoe het oorspronkelijk bedoeld is. Dat is iets anders dan dat het mijn overtuigingen zijn. Mijn stelling is dat christenen de tekst later anders zijn gaan opvatten, met de bedoeling deze te laten inpassen in hun nieuwe theologie.

De christenen zijn het niet later anders gaan opvatten maar de joden wel.

 

5 minuten geleden zei HJW:

Maar de meerderheid van de joden gelooft toch ook dat het over het volk Israel gaat ?

Nee. De meerderheid van de joden heeft dit hoofdstuk nog nooit gehoord of gelezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Willempie:

De christenen zijn het niet later anders gaan opvatten maar de joden wel.

Vandaar dat in de Apostolische geloofsbelijdenis niets staat over de reden van zijn sterven ?

 

1 minuut geleden zei Willempie:

Nee. De meerderheid van de joden heeft dit hoofdstuk nog nooit gehoord of gelezen.

Kun je dat onderbouwen ? Heb je de aantallen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Niet bewust in ieder geval. Ik probeer je te begrijpen en doe dat ten dele en deels ook niet helemaal.

Mijn punt is dat mensen het lijden over het algemeen makkelijker te verklaren vinden als het henzelf niet raakt of als het in een ver verleden is gebeurd. Dan is men beter in staat genoegen te nemen met een verklaring of te trachten het te relativeren.

Je behandelt het lijden van anderen in het verleden heel anders dan het lijden in je eigen omgeving in het recente verleden. Met mensen die het hebben meegemaakt en in jouw geval het niet hebben overleefd. Dan komen de verschrikkingen veel dichterbij.

Als we nu naar IS kijken, dan vinden we het allemaal verschrikkelijk dat ze vrouwen van andersgelovigen als oorlogsbuit meenemen. Barbaars.

Maar als in de tenach vrouwen oorlogsbuit zijn in opdracht van God.......tja, is er dan misschien een verklaring, hadden de vrouwen het niet zo slecht, was het noodzakelijk ?

En dat zie ik bij jou ook gebeuren: de zondvloed was noodzakelijk. Nou......misschien was de holocaust het ook wel. 

Jij geeft aan dat als mensen nu de holocaust een straf van God vinden, dat jij dat erger vind dan vloeken.

Nou....datzelfde vind ik van verhalen van vrouwen die als oorlogsbuit meegenomen werden door de joodse bevolking van toen.

Jij vergoelijkt en probeert het grote lijden in het verleden te relativeren en er een positieve uitleg aan te geven. Maar is dat niet in dezelfde mate vloeken als het relativeren van de holocaust ?

De holocaust was niet de straf van God. Zo was ook de zondvloed niet de straf van God en ook de babylonische ballingschap niet en ook heeft God geen opdracht gegeven om vrouwen als oorlogsbuit mee te nemen.

Daarin mis je telkens mijn punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei HJW:

Vandaar dat in de Apostolische geloofsbelijdenis niets staat over de reden van zijn sterven ?

Ik heb me nog nooit verdiept in die geloofsbelijdenis maar zal dat wel doen. Ik weet dat de Bijbel ons wel vertelt over de reden van zijn sterven en opstanding.

18 minuten geleden zei HJW:

Kun je dat onderbouwen ? Heb je de aantallen ?

Ik heb je al eerder een statistisch onderzoek aangegeven waaruit blijkt dat de meeste Joden niet gelovig zijn. V.w.b gelovige joden kan ik dit niet statistisch aantonen maar wel concluderen uit ervaring en uit wat ik allemaal lees.

 

bewerkt door Willempie
Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb me nog nooit verdiept in die geloofsbelijdenis maar zal dat wel doen. Ik weet dat de Bijbel ons wel vertelt over de reden van zijn sterven en opstanding.

Oke, dan wacht ik even af. 

36 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb je al eerder een statistisch onderzoek aangegeven waaruit blijkt dat de meeste Joden niet gelovig zijn. V.w.b gelovige joden kan ik dit niet statistisch aantonen maar wel concluderen uit ervaring en uit wat ik allemaal lees.

Grappig. ik concludeer iets anders uit wat ik lees.

Ik geef aan hoe ik tot de meest waarschijnlijke verklaring kom.
Gaf er ook een bron bij:

http://www.robcassuto.com/jesaja.html

Het is dus niet correct dat "de joden" dat anders zijn gaan lezen. Ik denk dat je misschien teveel in de messiasbelijdende joodse gemeenschap rondkijkt. En als dat zo is, dan geeft dat bij lange na geen volledig beeld van het joodse geloof. Het filmpje komt overduidelijk uit die hoek.

Maar ik laat me graag corrigeren als ik dit laatste verkeerd zie.

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeer interessante link die mijn gedachten over dit onderwerp grotendeels bevestigt.

"Uiteindelijk hebben de meeste Joodse bijbelgeleerden uit de middeleeuwen de messiaanse strekking van hoofdstuk 53 geheel laten vallen."

Ik ben zeer geïnteresseerd in het Joodse gedachtegoed en kijk zeker niet alleen in de messiasbelijdende gemeente rond. Het filmpje geeft inderdaad geen volledig beeld van het joodse geloof. Dat kan ook helemaal niet in een filmpje. De Joodse literatuur is teveel om in een mensenleven te leren kennen. Daarvoor hebben we de eeuwigheid nodig. :)

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei Willempie:

Zeer interessante link die mijn gedachten over dit onderwerp grotendeels bevestigt.

"Uiteindelijk hebben de meeste Joodse bijbelgeleerden uit de middeleeuwen de messiaanse strekking van hoofdstuk 53 geheel laten vallen."

Ik ben zeer geïnteresseerd in het Joodse gedachtegoed en kijk zeker niet alleen in de messiasbelijdende gemeente rond. Het filmpje geeft inderdaad geen volledig beeld van het joodse geloof. Dat kan ook helemaal niet in een filmpje. De Joodse literatuur is teveel om in een mensenleven te leren kennen. Daarvoor hebben we de eeuwigheid nodig. :)

 

Ik ga er wel vanuit dat wat je bekijkt uit een christelijke hoek komt. Voor mij zou dat niet betrouwbaar zijn. Momenteel op mijn gsm dus kan nergens verder te diep op ingaan.

Het is grappig want Sjako zegt hetzelfde. Maar jodendom is niet echt veranderd hoe ze Jezus zien of hoe hij met Jesaja 53 bemoeit wordt het is altijd al zo geweest. Anders was er nooit een jodendom overgebleven dan waren het vandaag christenen en waren hun kinderen ook christenen enz

Wel, waar ik enigszins mee eens kan zijn is een meer modernere interpretatie van Jezus. Boteach, rabbi is voornamelijk een bron. Maar verder is dat toch echt modern en liberaal. Het zijn geen meer conservatieve en algemene opvattingen. Het wordt toch veelal verwerpt, niet echt geaccepteerd

Ik denk inderdaad omdat je het van de christelijke hoek bekijkt, maar dus het is veelal onwaar en deel van het proberen Jezus te forceren op joden

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Willempie:

Zeer interessante link die mijn gedachten over dit onderwerp grotendeels bevestigt.

"Uiteindelijk hebben de meeste Joodse bijbelgeleerden uit de middeleeuwen de messiaanse strekking van hoofdstuk 53 geheel laten vallen."

Ah....je leest dus selectief. Met deze uitleg geef je aan dat je op zoek bent naar je gelijk en de rest laat liggen. Dat betreur ik.

Er staat namelijk ook het volgende:

Het populaire beeld van de messias als een krachtige bevrijder en vredesvorst - zoals bijv. later beschreven door Maimonides ( noot 2 ) - laat zich echter moeilijk rijmen met de lijdende knecht van vers 53. Die lijdende kant heeft voor de Joodse uitleggers een probleem gevormd. Hoe die te combineren met de triomferende koning-Messias? Een bevredigende oplossing is er nooit voor gevonden, vooropgesteld dat men vers 53 per se een persoonlijke messiaanse betekenis wil geven. In de Talmoedische tijd is daar wel mee geworsteld.

 

En ook:

Rabbi Akiva (1e helft tweede eeuw) en zijn school schijnen te hebben vastgehouden aan een messiaanse exegese van Jes. 53, maar vormden een minderheid. 

 

Dus dat wat je mening NIET onderschrijft, laat je achterwege. En tja......zo heb je natuurlijk altijd gelijk.

 

bewerkt door HJW
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei nikie90:

Het is grappig want Sjako zegt hetzelfde. Maar jodendom is niet echt veranderd hoe ze Jezus zien of hoe hij met Jesaja 53 bemoeit wordt het is altijd al zo geweest. Anders was er nooit een jodendom overgebleven dan waren het vandaag christenen en waren hun kinderen ook christenen enz

Het is inderdaad een godswonder dat de Joodse identiteit nog bestaat. Dat bevestigt de profetieën en God's trouw. God heeft nog steeds een geweldige taak voor zijn volk liggen en die taak gaat het voltooien, of men dat nu leuk vindt of niet. Maar ze gaan het uiteindelijk vast leuk vinden. :) 

4 minuten geleden zei HJW:

Ah....je leest dus selectief. Met deze uitleg geeft je aan dat je op zoek bent naar je gelijk en de rest laat liggen. Dat betreur ik.

Er staat namelijk ook het volgende:

Het populaire beeld van de messias als een krachtige bevrijder en vredesvorst - zoals bijv. later beschreven door Maimonides ( noot 2 ) - laat zich echter moeilijk rijmen met de lijdende knecht van vers 53. Die lijdende kant heeft voor de Joodse uitleggers een probleem gevormd. Hoe die te combineren met de triomferende koning-Messias? Een bevredigende oplossing is er nooit voor gevonden, vooropgesteld dat men vers 53 per se een persoonlijke messiaanse betekenis wil geven. In de Talmoedische tijd is daar wel mee geworsteld.

 

En ook:

Rabbi Akiva (1e helft tweede eeuw) en zijn school schijnen te hebben vastgehouden aan een messiaanse exegese van Jes. 53, maar vormden een minderheid. 

 

Dus dat wat je mening NIET onderschrijft, laat je achterwege. En tja......zo heb je natuurlijk altijd gelijk.

 

Ik heb alles gelezen en laat niets liggen. Het is een interessante beschouwing die mijn kennis grotendeels bevestigt. Bovendien gaat het helemaal niet om mijn gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Willempie:

Het is inderdaad een godswonder dat de Joodse identiteit nog bestaat. Dat bevestigt de profetieën en God's trouw. God heeft nog steeds een geweldige taak voor zijn volk liggen en die taak gaat het voltooien, of men dat nu leuk vindt of niet. Maar ze gaan het uiteindelijk vast leuk vinden. :) 

Waar ik me dus aan erger is de christelijke arrogantie om te projecteren dat G-d van plan is joden Jesus en Romeinse religie te laten accepteren 

Ik zie het andersom. 

 

bewerkt door nikie90
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid