Spring naar bijdragen

De boeddhististche cosmologie is onchristelijk (lees je mee Dolce Vita?)


Aanbevolen berichten

Voordat ik van wal steek, boeddhisme is er in vele smaken, van oorspronkelijke leer, en een aantal zeer vroeg zichzelf onderscheidende scholen, tot en met de diverse Chinese en Japanse versies, alsmede huidige scholen en stromingen all over the world, tot en met diverse 'verWesterde' versies. Boeddhisme omvat ook vele elementen, waaronder filosofie, theosofie (niet in de Blavatsky zin des woords uiteraard) etc. Sommige mensen pakken alleen die elementen eruit die zij interessant vinden. Sommige combineren het zelfs met hun christelijk geloof.

Laat ik ook voorop stellen dat ik naast dat ik geen oordeel vel over hen die dat laatste doen, en ik daarnaast persoonlijk ook denk dat het prima kan. Echter, ik denk dat t leuk is om te spreken over een niet zo populair gedeelte van t boeddhisme, namelijk de oorspronkelijke cosmologie, het godenstelsel en de anti-theistische elementen. Ik deponeer daarvoor wederom mijn 4 (niet 5 haha) stellingen (voor de oplettende leer, de stellingen die zorgvuldig met een breed scala aan excuses werden ontweken door @Dolce Vita), maar neem nu even in een sporadisch moment van tijd voor dit soort zaken, ehm, de tijd ervoor.

Stelling 1: de oorspronkelijk boeddha (en daarmee doel ik dus niet op de chronologisch later pas genoemde voorgangers van Siddharta, maar Siddharta zelf) was een hindoe. Dat wil zeggen, hindoesme staat eigenlijk voor 'het geloof in het grote gebied rond de Indus', oftewel India, Nepal etc. Het hindoeisme in zijn tijd was natuurlijk niet hetzelfde als het huidige, maar het was (per definitie) hindoeisme. Er waren voornamelijk Vedische religies overal, het Brahminisme, maar ook Jainistische stromingen. Siddharta werd geboren in de Gautama familie binnen de Sahkya clan. Zijn kaste was dan ook die van de krijger. Hij was dus ook (min of meer) (lokale) prins. Het is bijna ondenkbaar dat hij  niet religieus is opgevoed, en de enige religie destijds was het hindoeisme. Wellicht kwam hij in aanraking met andere asceten, zeer waarschijnlijk Jainisten, en heeft dat zijn levenspad beinvloed, maar feit is, dat hij bekend was met het hindoeisme en zoals gezegd zeer waarschijnlijk er een was. 

Stelling 2: de boeddha (zowel Siddharta als andere buddhas) spreken veelvuldig over goden, duivels, hogere wezens etc. Het moge duidelijk zijn dat hij het enige pantheon dat hij kende, het hindoestische, meenam in zijn uitspraken. Er zijn boeddhistische teksten die de Vedas bevestigen (er zijn ook boeddhistische monniken die beweren dat ze vervalst zijn). Er worden veelvuldig hindoe goeden genoemd: Brahma, Yama, Sakra (Indra), Tarah, Marici Maya, etc, maar ook demonen: Marah en vele andere. Deze zijn allemaal overgenomen uit de Vedas en lokale smaken hindoeisme.

Stelling 3: de boeddhistsche oude geschriften zijn ambivalent over goden. Er wordt volgens mij in de meeste stromingen van uitgegaan dat ze bestaan, maar geloven in ze geen zin heeft. Sterker nog, ze zijn zelf onderhevig aan samsara (de cyclus van sterven en wedergeboorte) volgens de meeste buddhisrische teksten. Toch zijn er teksten die deze brahmas, of vedas, indelen. Meestal naar gelang of ze boddhisatva of boeddha zijn, en welke laag van aarde en diverse hemels ze innemen etc. Brahma of mahabrahma (grote Brahma), de schepper van de 'hindoeistische drie-eenheid' wordt bijv ook genoemd als de hoogste god, in de hoogste hemel. Sterker nog, het was Brahma (Sahampati) die volgens sommige tradities de buddha aanspoorde om te gaan onderwijzen nadat hijzelf de staat van verlichting had bereikt.

Stelling 4: er zijn boeddhististhe geschriften die aangeven dat er geen schepper is van het universum, dat zelfs mahabrahma niet de schepper is. (Leuke toevoeging, er zijn zelfs hindoeistische geschriften die dit aangeven haha maar in de praktijk geloven de meeste hindoes wel in Brahma als schepper, ze geloven echter ook in Brahman, het Absolute, maar die discussie gaat veel en veel te ver). Dus naast dat veel boeddhistische geschriften aangeven dat goden je eigenlijk niet kunnen helpen, zijn er dus ook geschriften die expliciet het bestaan van een scheppende god ontkennen. En die dus zelfs beweren dat de traditionele schepper uit die contreien (Brahma) niet de schepper is.

Lijkt me dus fair om te zeggen dat boeddhisme (o.a.!) naast polytheisme ook het ontkennen van een scheppende god behelst. Dat er in de pratijk veel scholen zijn die helemaal niet over god(en) en schepping praten klopt. Maar volgens mijn kennis zijn bovenstaande 4 punten, met de conclusie van polytheisme en ontkennen van scheppende godhe(i)d(en) wel degelijk correct. Dan lijkt me de boeddhistische cosmologie dus per definitie onchristelijk.

Ik hoor graag wat anderen, inclusief @Dolce Vita (Anna) hier van weten, wie kan me corrigeren, bevestigen, wat toevoegen etc? Graag!

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei MysticNetherlands:

Lijkt me dus fair om te zeggen dat boeddhisme (o.a.!) naast polytheisme ook het ontkennen van een scheppende god behelst. Dat er in de pratijk veel scholen zijn die helemaal niet over god(en) en schepping praten klopt. Maar volgens mijn kennis zijn bovenstaande 4 punten, met de conclusie van polytheisme en ontkennen van scheppende godhe(i)d(en) wel degelijk correct. Dan lijkt me de boeddhistische cosmologie dus per definitie onchristelijk.

Interessant, als er geen scheppende God bestaat, hoe komen we dan op het idee dat er een scheppende God zou zijn? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Volgens sommige boeddhisten letterlijk 'wishful thinking'. Ik denk daar (gedeeltijk) anders over, het ligt ook aan je definitie van God. Van een Brahman tot een Deistische tot een christelijke en alles er tussenin en omheen. 

Door wie of wat wordt deze gedachte dan gecreëerd? Het gaat me hier om het achterliggende mechanisme, niet zozeer of deze gedachte dan waar/onwaar zou zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt gelijk. Eerlijk gezegd verwacht ik toch geen (inhoudelijke) reactie van haar. Vond de punten überhaupt wel interessant. 3n ik weet dat er een klein aantal mensen hier vertoeft waar ik wat van kan leren op dit desbetreffende vlak.

 

Dat gezegd hebbende kan ik titel aanpassen?

Zie geen Bewerken knop?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stelling 1: zeer waarschijnlijk historisch correct. Maar vooral relevant in het zoeken van prins S naar “de gulden middenweg”. Hij kende de uitersten en vond geen antwoorden daar.

Stelling 2: ja, duh. Prins Siddharta leefde in de context van zijn ruimtetijd.

Stelling 3: ja, klopt, en wat dan nog? Het boeiende van Siddharta is niet de temporale en geografische context die zijn woorden bepaalden, maar zijn inzichten over het edele pad die alle context, behalve de menselijke, overstijgen en ontstijgen. Siddharta was een hindoe van zijn tijd. De Boeddha is te vinden en te volgen in iedere context.

Stelling 4: zie stelling 3.

wat je in je gevolgtrekking laat zien is, en ik zeg dit met zowel het grootste respect als met de beperkingen van een iPhone-toetsenbord dat me dwingt kort te formuleren, dat je grote kennis koppelt aan  weinig inzicht.

Je bent als de christen die de gehele Bijbel kent, historisch, literair en theologisch kan duiden maar nog nooit de hemel open heeft gezien. Je weet zoveel, je begrijpt zoveel, maar je geestelijke ogen zien zo slecht.

Vergeef me ieder negatief gevoel dat dit bij je moge oproepen broeder. Ik gun je slechts dat je stopt met het pad te zuen en te begrijpen en dat je het pad gaat lopen. Opdat je moge zien wat anderen gezien hebben, waarvan weinigen getuigen en nog minder leerlingen aannemen.

Je hebt een Meester nodig, geen studieboeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Flash Gordon:

 Siddharta was een hindoe van zijn tijd. De Boeddha is te vinden en te volgen in iedere context.

 

Wie alles wat Boeddha ook leerde zou schrappen uit de Bijbel zou alles wat Onze Heer in het Nieuwe Testament leerde aan geestelijk onderwijs moeten schrappen. Daarmee vernietigt iemand de Weg. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Dolce Vita:

Wie alles wat Boeddha ook leerde zou schrappen uit de Bijbel zou alles wat Onze Heer in het Nieuwe Testament leerde aan geestelijk onderwijs moeten schrappen. Daarmee vernietigt iemand de Weg. 

:) ik weet niet 100% zeker if ik je begrijp, maar als je bedoelt dat het edele pad en de Weg zeer grote overeenkomsten vertonen dan ben ik het met je eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Flash Gordon:

Stelling 1: zeer waarschijnlijk historisch correct. Maar vooral relevant in het zoeken van prins S naar “de gulden middenweg”. Hij kende de uitersten en vond geen antwoorden daar.

Stelling 2: ja, duh. Prins Siddharta leefde in de context van zijn ruimtetijd.

Stelling 3: ja, klopt, en wat dan nog? Het boeiende van Siddharta is niet de temporale en geografische context die zijn woorden bepaalden, maar zijn inzichten over het edele pad die alle context, behalve de menselijke, overstijgen en ontstijgen. Siddharta was een hindoe van zijn tijd. De Boeddha is te vinden en te volgen in iedere context.

Stelling 4: zie stelling 3.

wat je in je gevolgtrekking laat zien is, en ik zeg dit met zowel het grootste respect als met de beperkingen van een iPhone-toetsenbord dat me dwingt kort te formuleren, dat je grote kennis koppelt aan  weinig inzicht.

Je bent als de christen die de gehele Bijbel kent, historisch, literair en theologisch kan duiden maar nog nooit de hemel open heeft gezien. Je weet zoveel, je begrijpt zoveel, maar je geestelijke ogen zien zo slecht.

Vergeef me ieder negatief gevoel dat dit bij je moge oproepen broeder. Ik gun je slechts dat je stopt met het pad te zuen en te begrijpen en dat je het pad gaat lopen. Opdat je moge zien wat anderen gezien hebben, waarvan weinigen getuigen en nog minder leerlingen aannemen.

Je hebt een Meester nodig, geen studieboeken.

Flash, ik neem totaal geen aanstoot aan je post. Verre van dat. Ik had er al een soort disclaimer erbij gezet, dat ik denk dat e.e.a. prima te combineren is. Sterker nog ik ben een christen die meer gelooft in doen dan studieboeken (maar dit forum is voor mij geen 'doen'), zo ook met t boeddhisme. Ik vind t boeddhisme fantastische elementen hebben en geloof dat het Goede  (en dus God) daar aanwezig is. Maar ik vroeg me af of sommigen wel de kosmologie erachter kennen. Jij wel (had ook niets anders verwacht), en geeft mij stelling ook gelijk, dank daarvoor. Ik mag ook graag een beetje schuren :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Flash Gordon:

:) ik weet niet 100% zeker if ik je begrijp, maar als je bedoelt dat het edele pad en de Weg zeer grote overeenkomsten vertonen dan ben ik het met je eens.

Ja, je hebt me goed begrepen :).   Maar ik stelde het nog iets scherper. Als je alles wat Boeddha ook leerde, zou schrappen uit het geestelijk onderwijs van Jezus, dus over wat Jezus leerde over de geesteshouding die een volgeling van Christus dient te ontwikkelen, dan bleef daar niet zo heel veel van over.  

Dankjewel voor je heldere berichten in dezen. (Heb ff geen pijltjes over). 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie niet alleen overeenkomsten tussen boeddhisme en christendom maar ook met andere religies en levensbeschouwingen.

Voor mij aanleiding om te geloven dat het goddelijke religie-overstijgend is. Ik kan net zo het goede en oprechte herkennen in het jainisme, hindoeisme of jodendom.

Ikzelf denk dat het allemaal nog een stapje verder gaat. En dat we niet iets hoeven te verdienen. Maar dat is een andere discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei HJW:

Ik zie niet alleen overeenkomsten tussen boeddhisme en christendom maar ook met andere religies en levensbeschouwingen. Voor mij aanleiding om te geloven dat het goddelijke religie-overstijgend is. Ik kan net zo het goede en oprechte herkennen in het jainisme, hindoeisme of jodendom. Ikzelf denk dat het allemaal nog een stapje verder gaat. En dat we niet iets hoeven te verdienen. Maar dat is een andere discussie.

Ja, het zien van die overeenkomsten biedt hoop, het leidt naar meer samenhorigheid ipv nog meer afscheidiing. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei TTC:

Door wie of wat wordt deze gedachte dan gecreëerd? Het gaat me hier om het achterliggende mechanisme, niet zozeer of deze gedachte dan waar/onwaar zou zijn. 

Waar ik denk dat jij heen wilt: die gedachten worden door God zelf gecreëerd er is immers niets dan God.

Right ? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Klopt. Ik heb er gedachten over, een semi-bevredigende edoch voor een buitenstaander ws pretentieuze en vage mengelmoes van wetenschap en geloof, maar die krijg ik nu even njet goed onder woorden. Ik ga gitaar spelen, een boek lezen en slapen. Een zeldzaam rustige avond.

Ben heel benieuwd.......

En dan niet naar je gitaarspel.  :)

 

Misschien een topic over openen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Klopt. Ik heb er gedachten over, een semi-bevredigende edoch voor een buitenstaander ws pretentieuze en vage mengelmoes van wetenschap en geloof, maar die krijg ik nu even njet goed onder woorden. Ik ga gitaar spelen, een boek lezen en slapen. Een zeldzaam rustige avond.

Heb je nog een andere visie dan diegenen die al bestaan? Alvast benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei HJW:

Wat een takkeherrie. Produceer jij dat ?

Nou, hopelijk is je mengelmoes van woorden beter te verteren. :)

 

Yep die instrumentale technical metal, die zelfs zonder enige vorm van promotie door een gezaghebbend metal blog is uitgeroepen tot i instrumental techical metal album of the year, maak ik helemaal zelf :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei HJW:

Ik zie niet alleen overeenkomsten tussen boeddhisme en christendom maar ook met andere religies en levensbeschouwingen.

Voor mij aanleiding om te geloven dat het goddelijke religie-overstijgend is. Ik kan net zo het goede en oprechte herkennen in het jainisme, hindoeisme of jodendom.

Dat klopt ook. Alleen zonder deze talen, zonder de grote verhalen kunnen we het goddelijke niet zien, niet duiden. Als we het Offer van Christus belijden, dan belijden we ook geen theologische constructie over lijden en dood die iedereen zou moeten geloven en beredeneren. We belijden alleen: hier is uw God, lijdend en genezend, overwinnend door te sterven, hier is de mens die naar Hem zoekt, lijdend en genezend, die verlangt naar liefde, passie en mededogen. En dat overstijgt uiteindelijk alles wat wij waarnemen, kennen, doorvertellen en herinneren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Robert Frans:

Dat klopt ook. Alleen zonder deze talen, zonder de grote verhalen kunnen we het goddelijke niet zien, niet duiden. Als we het Offer van Christus belijden, dan belijden we ook geen theologische constructie over lijden en dood die iedereen zou moeten geloven en beredeneren. We belijden alleen: hier is uw God, lijdend en genezend, overwinnend door te sterven, hier is de mens die naar Hem zoekt, lijdend en genezend, die verlangt naar liefde, passie en mededogen. En dat overstijgt uiteindelijk alles wat wij waarnemen, kennen, doorvertellen en herinneren.

Klopt. En zo heeft iedere stroming zijn/haar eigen verhalen. De één van een lijdende God overwinnend door te sterven, een ander door de goddelijkheid in honderden vormen te beschrijven/ervaren. Weer een andere groep door het verhaal van het joodse volk te vertellen en de gebeurtenissen aldaar te duiden.

Samen maken ze een pallet van verhalen. Boeiend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid