Welcome to Credible

Welkom op Credible! Leuk dat je langs komt! Kijk gerust eerst even rond op het forum en als je ergens op wilt reageren maak dan een account aan! We hopen dat je het naar je zin hebt en mocht je vragen hebben neem dan contact op met ons!

Lobke

Nieuws en actualiteiten

Soms komen er schokkende, interessante, opbeurende berichten langs. Dit is een topic waar we deze kunnen plaatsten, en evt er wat over schrijven, aanvullen etc.

Allereerst het bericht dat de theoloog Harry Kuitert op 92 jarige leeftijd overleden is. Door velen verguist, door velen bewonderd. Hoe dan ook hij heeft in vooral de jaren 80-90 tig wat losgemaakt in de protestantse kerken . Zeker in de gereformeerd synodale kerk waar ik toe behoorde.

Toen dacht ik:'' man als je niet meer gelooft, vertrek dan?'' Later ben ik gaan begrijpen dat hij niet anders kon, zijn zoektocht kwam uit bij; 'het is verbeelding'. Vele gereformeerd synodale predikanten dachten als Harry Kuitert maar hadden niet het lef dit naar voren te brengen. Gisterenavond was de herhaling van het gesprek met Jacobiene Geels ter ere van zijn 80 ste verjaardag.

Hoe je zijn proces ook ziet; hij heeft wat losgemaakt in protestants Nederland. Jongeren zullen niet zo in verwarring raken van zijn vragen, ze zijn al "ingeburgerd'' of "ingekerkt" en Harry Kuitert zegt hen ws niet zoveel .

https://npo.nl/in-memoriam-harry-kuitert/11-09-2017/KN_1693825

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Respectabele leeftijd om te overlijden. Niks schokkends aan wat dat betreft, ik zou willen dat bepaalde mensen die ik ken langer bij me zouden zijn gebleven, hier op aarde. Maar de vraag of ik (of ieder ander) die leeftijd haal.

Ik herken wel wat je zegt Lobke. Tegelijk heb ik vrienden die een kruis slaan als ze een kerk zijn en zelfs een kaarsje branden, en zo atheïstisch zijn als weet ik wat. Er is iets in de Kerk wat ze nog bindt. Ik vind het fijn dat dit 'iets' er nog is. Geloven niet in een god, zijn slimme mensen, zijn politiek ook bepaald niet confessioneel en zien graag het bijzonder onderwijs verdwijnen. Maar waarderen wel de geschiedenis en traditie van de Kerk en kunnen een mis waarderen. Het zijn personen waarmee ik op vakantie religieus erfgoed bekijk en eindeloos praat over de interpretatie van glas in lood ramen en beelden. Iig eentje zal zich zelf ook katholiek noemen, en zich zelf ook atheïst noemen afhankelijk van de vraag.

Wat betreft Kuitert: Een prediker die zijn geloof verloren is en blijft prediken. Zoek dan betere zingeving voor jezelf. Tegelijk geeft het wel weer voer aan theologen.

Het zal jongeren idd weinig zeggen. Stel babyboomers die lopen te miepen over geloofzeertjes uit hun jeugdtraumatjes.
Jongeren kunnen zich bezig houden met de hypotheek die ze nooit zullen krijgen met behulp van hun niet bestaande vaste contract. Iets wat ze kunnen betalen vanuit hun werklozenstudie die als een zwaard van Damocles-lening om hun nek hangt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond Kuitert altijd wat sneu. Net als een Peter Nissen of een Oosterhuis: zo hard bezig je te verzetten tegen jezelf, zo hard bezig jezelf irrelevant te maken. En eens dat gelukt is van ellende niet weten hoe je jezelf toch maar wel relevant kan maken. Priesters, predikanten en theologen die dachten een soort seculier christendom te kunnen vestigen waarin ze hun rol van voorganger konden behouden ontdekten dat de wereld geen spatje interesse in ze had. Sneu.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden