Spring naar bijdragen

Openbaring 13


Aanbevolen berichten

13 uur geleden zei ineke-kitty:

@violist 

"Maar iemand die met andersmans veren wil pronken?"  .  Hahahaha.  Ik zal het vanavond als we weer Bijbelstudie hebben, doorgeven aan de auteur van de Bijbelstudie over Openbaring, overigens een goede vriend en bijbelleraar.  Hij zal er hartelijk om lachen. 

Bij deze stop ik ermee...... 

Beetje kinderachtig maar een wijs besluit want  toegeven hoeft blijkbaar niet als je al met éen been in de hemel staat.  Het is jouw keuze en geen gemis denk ik. Het enige wat we hier van je gezien hebben is citaten van anderen aan elkaar breien. Daarom succes met je bijbelstudie,  vanavond weliswaar een gezellig lachavondje maar zodra je uitgelachen bent en met eigen woorden kunt weergeven wat men jou daar voorhoudt of wanneer je dat niet gaat lukken citeren met bronvermelding, zie ik je graag terug; de bijbel blijft een interessant boek om serieus over te discussiëren, met en zonder jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 171
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nee dit berust op een misverstand. Het is een idiomatische uitdrukking voor 'eerste dag van de week'. Het zijn zonder uitzondering mensen met geen of maar halve kennis van Grieks die zulk soort beweri

Het duurt lang voor ze reageert maar discussiëren is niet haar sterkste kant, doorgaans beperkt ze zich tot haar eigen uitleg om vervolgens met de volgende tekst te beginnen.

Het Beest uit de Zee is de teruggekeerde keizer Nero. Het Beest op het Land is de keizercultus. Daarover bestaat grote overeenstemming in de wetenschappelijke literatuur. Opgelost!

@violist

Even ter informatie.  We hebben er inderdaad hartelijk om gelachen, dat men zich druk maakt over bronvermelding v.w.b. de studies die ik hier plaats.  Meestal is het gewoon een manier om mensen die de Schrift uitleggen, de mond te snoeren, omdat zij zelf geen kennis hebben van het Woord, en dan met dergelijke futiliteiten aan komen zetten.  Enfin, mensen die wel interesse hebben in de studie over Openbaring, weten nu de "weg"  om daar kennis van te nemen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei ineke-kitty:

@violist

Even ter informatie.  We hebben er inderdaad hartelijk om gelachen, dat men zich druk maakt over bronvermelding v.w.b. de studies die ik hier plaats.  Meestal is het gewoon een manier om mensen die de Schrift uitleggen, de mond te snoeren, omdat zij zelf geen kennis hebben van het Woord, en dan met dergelijke futiliteiten aan komen zetten.  Enfin, mensen die wel interesse hebben in de studie over Openbaring, weten nu de "weg"  om daar kennis van te nemen. 

Zeg ons gewoon wie dat (zevende) beest is Ineke, doe vooral jezelf een plezier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga even terug naar het beest met de zeven koppen.

13:3 En een van zijn koppen, zo zag ik, leek ten dode toe geslacht, maar het werd van zijn dodelijke slag genezen, en de gehele aarde volgde het wilde beest met bewonderin.

Eén van de kop werd een dodelijke slag toegebracht. In vers 12 lezen we dat het hele beest er onder leed. Hoe is dat te begrijpen? De koppen van het beest oefenen niet alle tezamen een overheersende invloed uit, maar om de beurt. In de eindtijd zou één kop overheersend zijn, de zevende. Zoals we eerder hebben gezien is dat de Aglo-Amerikaanse wereldmacht. Deze wereldmacht heeft erg geleden onder de Eerste Wereldoorlog. Deze oorlog heeft meer dan 1.000.000 slachtoffers gekost. Economisch gezien was het ook een nekslag. De grote Depressie na de Eerste Wereldoorlog had de hele wereld in zijn greep. Daarna kwam de Tweede Wereldoorlog wat ook weer veel slachtoffers veroorzaakte. Na enige tijd herleefde de VS en UK weer. De VS en de UK hadden de Tweede Wereldoorlog gewonnen. Economisch ging het ook steeds beter en de levensstandaard ging er behoorlijk op vooruit. De wereldmacht zet zelfs mensen op de maan. Het wilde beest werd ‘met bewondering gevolgd.’

4 En zij aanbaden de draak omdat hij aan het wilde beest de autoriteit had gegeven, en zij aanbaden het wilde beest met de woorden: „Wie is aan het wilde beest gelijk, en wie kan de strijd tegen hem aanbinden?”

De draak is satan. We lezen in 1Joh 5:19 dat de gehele wereld in de macht van de goddeloze is. Aanbidding op welke wijze? Nationalisme! Christenen kunnen daar ook niet aan meedoen.

Dan komen we weer bij het tweehoornig wilde beest uit Openbaring 13-11-13

11 En ik zag een ander wild beest uit de aarde opstijgen, en het had twee hoorns, gelijk een lam, maar het ging spreken als een draak. 12 En het oefent alle autoriteit van het eerste wilde beest uit voor diens ogen. En het bewerkt dat de aarde en zij die daarop wonen, het eerste wilde beest aanbidden, dat van zijn dodelijke slag genezen was. 13 En het verricht grote tekenen, zodat het zelfs vuur uit de hemel doet neerdalen naar de aarde ten aanschouwen van de mensen.

Het beest wat we hier zien heeft twee horens, wat duidt op een bondgenootschap van twee politieke machten. Het komt uit de aarde, maar niet uit de zee (mensenmassa). Het komt uit een bestaande wereldmacht dat gedurende de dag des Heren een belangrijke rol speelt. De twee horens gelijk een lam geeft aan dat het zich zachtaardig en onschuldig voordoet, maar het spreekt als een draak. Het oefent pressie uit en er wordt rechtstreeks geweld gebruikt. Het heeft nationalisme bevordert wat neerkomt op aanbidding van het eerste wilde beest. Het verricht grote tekenen zoals de uitvinding van de atoombom (het vuur) en bijv. de ruimtevaart met z’n raketten. 

Dan krijgen we een heel interessant gedeelte.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan krijgen we een interessant gedeelte.

Openbaring 13:14-15

14 En het misleidt degenen die op de aarde wonen wegens de tekenen die hem gegeven waren te verrichten voor de ogen van het wilde beest, terwijl het tot hen die op de aarde wonen, zegt dat zij een beeld moeten maken voor het wilde beest dat de zwaardslag had en toch weer opgeleefd was. 15 En het werd hem toegestaan adem aan het beeld van het wilde beest te geven, zodat het beeld van het wilde beest niet alleen zou spreken maar ook zou bewerken dat allen die het beeld van het wilde beest op generlei wijze zouden aanbidden, gedood werden.

Wat is dit ‘beeld van het wilde beest’, en wat is zijn doel? Het doel is het aanbidden van het zevenkoppige wilde beest, maar nu is het een (stand)beeld. Dit beeld wordt gemaakt nadat de zevende kop van de zwaardslag is hersteld, dat wil zeggen na het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het is geen levenloos beeld zoals het beeld van Nebukadnezar, maar het ‘tweehoornig beest’ blaast er leven in. Dus Engeland-Amerika blazen er leven in, zodat het ‘beeld’ kan leven. Dit blijkt de Volkenbond te zijn. We zien dit beeld in hoofdstuk 17 weer terug.

Later werd dit de VN. Dit verbond heeft inderdaad ‘gedood’, geboycot of met de dood gedreigd die niet achter de ideologieën staan. Het wordt door sommigen gezien als de ‘enige hoop’ voor de mensheid omdat anders de mens elkaar zouden vernietigen.

Openbaring 13-16 16 En het oefent dwang uit op alle personen, de kleinen en de groten, en de rijken en de armen, en de vrijen en de slaven, opdat men dezen een merkteken aan hun rechterhand of op hun voorhoofd zou geven, 17 en opdat niemand zou kunnen kopen of verkopen, behalve wie het merkteken heeft, de naam van het wilde beest of het getal van zijn naam. 18 Hier komt het aan op wijsheid: Wie intelligentie heeft, berekene het getal van het wilde beest, want het is het getal van een mens; en zijn getal is zeshonderd zesenzestig.

Hier komen we te weten dat het wilde beest een naam heeft: 666. Het getal wordt in verband gebracht met Gods vijanden, dus ook Nero. Getal 6 komen we vaak tegen zoals in 1 Kronieken 20:6 of het beeld van Nebukadnezar, 6 el breed en 60 el hoog. Getal 6 is minder dan 7 (volmaakte Goddelijk getal). 3x 6 moet slaan op superslecht. Het wilde beest of politieke wereldsamenstel regeert oppermachtig onder het getal 666. Die zich niet richt naar het beest, (die het teken niet op het voorhoofd heeft) wordt het moeilijk gemaakt. 

502014128_univ_sqr_lg.jpg

Hoe krijgt iemand het merkteken van het beest op zijn rechterhand of voorhoofd? (Openbaring 13:16) God zei tegen het volk Israël over zijn wetten: „Gij moet (...) ze als een teken op uw hand binden, en ze moeten tot een voorhoofdsband tussen uw ogen dienen” (Deuteronomium 11:18). Dat betekende niet dat de Israëlieten letterlijk een teken op hun hand of voorhoofd moesten aanbrengen, maar dat Gods woorden al hun daden en gedachten moesten beïnvloeden. Het merkteken van het beest is dus niet zoiets als een 666-tatoeage, maar het is een symbool dat de drager identificeert als iemand die zijn leven door het politieke stelsel laat beheersen. Mensen met het merkteken van het beest hebben zich tegen God gekeerd (Openbaring 14:9, 10; 19:19-21).

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei ineke-kitty:

@violist

Even ter informatie.  We hebben er inderdaad hartelijk om gelachen, dat men zich druk maakt over bronvermelding v.w.b. de studies die ik hier plaats.  Meestal is het gewoon een manier om mensen die de Schrift uitleggen, de mond te snoeren, omdat zij zelf geen kennis hebben van het Woord, en dan met dergelijke futiliteiten aan komen zetten.  Enfin, mensen die wel interesse hebben in de studie over Openbaring, weten nu de "weg"  om daar kennis van te nemen. 

Gelachen om je eigen onhandigheid en je onvermogen te leren? Dit hele probleem had namelijk met een vrij simpele zin van jou in de openingspost voorkomen kunnen worden. Je bent er op verschillende fora al meerdere keren op gewezen. Maar elke keer speel je weer het zelfde vieze spelletje terwijl je inmiddels wel moet doorhebben dat de waarheid vroeg of laat naar buiten komt. En was er dan niemand in dat clubje christenen die zijn rug recht hield en je wees op je immorele gedrag? Die je erop wees dat jij zelf verantwoordelijk was voor dit zoveelste falen, en die bereid is je te helpen om te leren van je fouten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei sjako:

Dan krijgen we een interessant gedeelte.

Openbaring 13:14-15

14 En het misleidt degenen die op de aarde wonen wegens de tekenen die hem gegeven waren te verrichten voor de ogen van het wilde beest, terwijl het tot hen die op de aarde wonen, zegt dat zij een beeld moeten maken voor het wilde beest dat de zwaardslag had en toch weer opgeleefd was. 15 En het werd hem toegestaan adem aan het beeld van het wilde beest te geven, zodat het beeld van het wilde beest niet alleen zou spreken maar ook zou bewerken dat allen die het beeld van het wilde beest op generlei wijze zouden aanbidden, gedood werden.

Wat is dit ‘beeld van het wilde beest’, en wat is zijn doel? Het doel is het aanbidden van het zevenkoppige wilde beest, maar nu is het een (stand)beeld. Dit beeld wordt gemaakt nadat de zevende kop van de zwaardslag is hersteld, dat wil zeggen na het einde van de Eerste Wereldoorlog. Het is geen levenloos beeld zoals het beeld van Nebukadnezar, maar het ‘tweehoornig beest’ blaast er leven in. Dus Engeland-Amerika blazen er leven in, zodat het ‘beeld’ kan leven. Dit blijkt de Volkenbond te zijn. We zien dit beeld in hoofdstuk 17 weer terug.

Later werd dit de VN. Dit verbond heeft inderdaad ‘gedood’, geboycot of met de dood gedreigd die niet achter de ideologieën staan. Het wordt door sommigen gezien als de ‘enige hoop’ voor de mensheid omdat anders de mens elkaar zouden vernietigen.

Openbaring 13-16 16 En het oefent dwang uit op alle personen, de kleinen en de groten, en de rijken en de armen, en de vrijen en de slaven, opdat men dezen een merkteken aan hun rechterhand of op hun voorhoofd zou geven, 17 en opdat niemand zou kunnen kopen of verkopen, behalve wie het merkteken heeft, de naam van het wilde beest of het getal van zijn naam. 18 Hier komt het aan op wijsheid: Wie intelligentie heeft, berekene het getal van het wilde beest, want het is het getal van een mens; en zijn getal is zeshonderd zesenzestig.

Hier komen we te weten dat het wilde beest een naam heeft: 666. Het getal wordt in verband gebracht met Gods vijanden, dus ook Nero. Getal 6 komen we vaak tegen zoals in 1 Kronieken 20:6 of het beeld van Nebukadnezar, 6 el breed en 60 el hoog. Getal 6 is minder dan 7 (volmaakte Goddelijk getal). 3x 6 moet slaan op superslecht. Het wilde beest of politieke wereldsamenstel regeert oppermachtig onder het getal 666. Die zich niet richt naar het beest, (die het teken niet op het voorhoofd heeft) wordt het moeilijk gemaakt. 

 

502014128_univ_sqr_lg.jpg

 

Hoe krijgt iemand het merkteken van het beest op zijn rechterhand of voorhoofd? (Openbaring 13:16) God zei tegen het volk Israël over zijn wetten: „Gij moet (...) ze als een teken op uw hand binden, en ze moeten tot een voorhoofdsband tussen uw ogen dienen” (Deuteronomium 11:18). Dat betekende niet dat de Israëlieten letterlijk een teken op hun hand of voorhoofd moesten aanbrengen, maar dat Gods woorden al hun daden en gedachten moesten beïnvloeden. Het merkteken van het beest is dus niet zoiets als een 666-tatoeage, maar het is een symbool dat de drager identificeert als iemand die zijn leven door het politieke stelsel laat beheersen. Mensen met het merkteken van het beest hebben zich tegen God gekeerd (Openbaring 14:9, 10; 19:19-21).

 

Dank Sjako, heel je betoog gaat over het element van utopische gespletenheid, een ware openbaring.

10 minuten geleden zei sjako:

Openbaring 13:14-15

14 En het misleidt degenen die op de aarde wonen wegens de tekenen die hem gegeven waren te verrichten voor de ogen van het wilde beest, terwijl het tot hen die op de aarde wonen, zegt dat zij een beeld moeten maken voor het wilde beest dat de zwaardslag had en toch weer opgeleefd was.

Denk je niet dat die zwaardslag en heropleving een metafoor is om naar het doorklieven van de egotransverwarring te verwijzen? Dat waar Jezus - zij het in veel andere woorden en beeldspraak - ook naar verwees?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei TTC:

Denk je niet dat die zwaardslag en heropleving een metafoor is om naar het doorklieven van de egotransverwarring te verwijzen? Dat waar Jezus - zij het in veel andere woorden en beeldspraak - ook naar verwees?

Wat bedoel je met egotransverwarring? Mijn verhaal klopt wel met wat er is gebeurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
56 minuten geleden zei sjako:

Wat bedoel je met egotransverwarring? Mijn verhaal klopt wel met wat er is gebeurd.

Er gebeurt in wezen niets, tenzij je denkt van wel maar dat is dan de egotransverwarring die je parten speelt. Met een zwaard kan je die verwarring doorbreken, het is een metafoor.

58 minuten geleden zei sjako:

Mijn verhaal klopt wel met wat er is gebeurd.

Over de vraag van het beest, het onderstaande is hetzelfde, de hamvraag ook hetzelfde als toen. Wie is het dan het beest?

Sinds 2008 zijn we getuige van een bijzonder spel, het volledige bankensysteem komt steeds meer onder druk en het is wachten op de totale ineenstorting. De hedendaagse situatie vertoont overeenkomsten met de periode van net voor WOII, destijds werden echter de alternatieven niet gevalideerd en de prangende vraag stelt zich of de geschiedenis zich zal herhalen. Wat zijn onze kansen om een gelijkaardig doemscenario te voorkomen? En hoe kunnen we de situatie fluweelzacht herstellen en/of transformeren? Een monetaire reset biedt soelaas voor alle geldelijke problemen ware het niet dat epistemologische obstakels in de weg staan van dit hoopvolle herstelproces.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

In de eindtijd zou één kop overheersend zijn, de zevende. Zoals we eerder hebben gezien is dat de Aglo-Amerikaanse wereldmacht.

Dat lijkt me beslist niet evident.

2 uur geleden zei sjako:

Aanbidding op welke wijze? Nationalisme! Christenen kunnen daar ook niet aan meedoen.

Toon maar eens aan dat het nationalisme is.

2 uur geleden zei sjako:

Het beest wat we hier zien heeft twee horens, wat duidt op een bondgenootschap van twee politieke machten.

Waarom? Twee horens lijkt eerder te wijzen op het uiterlijk van een ram (zie Daniël) of een lam.

2 uur geleden zei sjako:

Het komt uit de aarde, maar niet uit de zee (mensenmassa).

Waarom is de zee de mensenmassa? Als je ervan uitgaat dat Openbaring in Asia is geschreven, is het veel aannemelijker dat het beest uit de zee de Romeinse staatsmacht is die elk jaar in de vorm van de gouverneur over zee aankomt, en het beest uit het land de inheemse keizercultus.

2 uur geleden zei sjako:

Het komt uit een bestaande wereldmacht dat gedurende de dag des Heren een belangrijke rol speelt.

Leg uit.

2 uur geleden zei sjako:

Het verricht grote tekenen zoals de uitvinding van de atoombom (het vuur) en bijv. de ruimtevaart met z’n raketten. 

Volgens mij gaat het duidelijk over wonderbaarlijke daden, niet over wonderen der techniek.

 

Dit beeld wordt gemaakt nadat de zevende kop van de zwaardslag is hersteld, dat wil zeggen na het einde van de Eerste Wereldoorlog.

Waarom?

1 uur geleden zei sjako:

Dus Engeland-Amerika blazen er leven in, zodat het ‘beeld’ kan leven. Dit blijkt de Volkenbond te zijn.

Waaruit blijkt dat dan?

 

1 uur geleden zei sjako:

Dit verbond heeft inderdaad ‘gedood’, geboycot of met de dood gedreigd die niet achter de ideologieën staan. Het wordt door sommigen gezien als de ‘enige hoop’ voor de mensheid omdat anders de mens elkaar zouden vernietigen.

Dat is wel heel algemeen.

1 uur geleden zei sjako:

Het wilde beest of politieke wereldsamenstel regeert oppermachtig onder het getal 666.

De eerste lezers moeten de betekenis gekend hebben van 666. Daarom is het aannemelijk dat dit getal slaat op een Romeinse keizer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Desid:

De eerste lezers moeten de betekenis gekend hebben van 666. Daarom is het aannemelijk dat dit getal slaat op een Romeinse keizer.

Ik zal zo goed mogelijk op je vragen ingaan. Kost wel wat tijd. Ik denk dat 666 niet exclusief op Nero van toepassing is. Als je kijkt naar de tijd waarin de zevende kop afspeelt kan dat nooit Nero zijn. Openbaring laat zien wat in de toekomst zal plaatsvinden (Openbaring 1:1). Openbaring 1:10 zegt dat Johannes een visioen krijgt wat hem mee voert naar de dag des Heren

10 Door inspiratie geraakte ik in de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een krachtige stem als van een trompet,  11 die zei: „Schrijf wat gij ziet in...

Deze dag des Heren is in de verre toekomst voor Johannes. Hij leefde in de zesde kop. Daar zijn wel verschillende ideeën over, maar over de zevende zie ik toch vaak hetzelfde idee. De dag des Heren of dag van Jehovah of dag van onze Heer Jezus Christus komt meerdere keren voor in de Bijbel en slaat op een beslissende tijd tegen het kwaad, bijv. in Jesaja 13:9 Zie! De dag van Jehovah komt, wreed, zowel met verbolgenheid als met brandende toorn” (Jes 13:9).

Of 1kor 1:8 8 Hij zal U ook standvastig doen zijn tot het einde toe, opdat GIJ op de dag van onze Heer Jezus Christus aan geen enkele beschuldiging blootstaat.  

Het is dus toekomst. Maar nu zijn we 2000 jaar verder en zien we de betekenis. Zeker als je het vergelijkt met Daniël.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei sjako:

Deze dag des Heren is in de verre toekomst voor Johannes. Hij leefde in de zesde kop. Daar zijn wel verschillende ideeën over, maar over de zevende zie ik toch vaak hetzelfde idee. De dag des Heren of dag van Jehovah of dag van onze Heer Jezus Christus komt meerdere keren voor in de Bijbel en slaat op een beslissende tijd tegen het kwaad, bijv. in Jesaja 13:9 Zie! De dag van Jehovah komt, wreed, zowel met verbolgenheid als met brandende toorn” (Jes 13:9).

Hier ga je al de mist in. De 'dag des Heren' in Op. 1:10 betekent de zondag. Voor de dag van de Heer als oordeelsdag wordt in het Grieks een andere uitdrukking gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
42 minuten geleden zei Desid:

Hier ga je al de mist in. De 'dag des Heren' in Op. 1:10 betekent de zondag. Voor de dag van de Heer als oordeelsdag wordt in het Grieks een andere uitdrukking gebruikt.

Daar is niet iedereen over eens. De zondag is pas in de tijd van keizer Constantijn tot sabbatdag verheven. Die keizer was ook zonneaanbidder en zo is zondag een heilige dag geworden ipv de Joodse zaterdag. Bovendien zou het raar zijn  een bepaalde dag van de week te noemen en daar een visioen over te hebben. In het Grieks komt het enkel voor in 1 Kor 5:5 : GIJ zo iemand aan Sa̱tan overgeeft voor de vernietiging van het vlees, opdat de geest behouden moge worden in de dag des Heren

Beetje raar om de dag des Heren hier zondag te noemen toch?

http://www.zoeklicht.nl/artikelen/de+dag+des+heren_1491

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit komt van amen.nl

’s Heeren dag
In het boek Openbaring gaat het om iets veel belangrijkers dan de dagen van de week. Het houdt zich geheel bezig met de Dag van de HEERE (= Jahweh). Dat Johannes in geestvervoering was op een zondag, is nietszeggend. Dat Johannes in geestvervoering was op de (profetische) Dag van de is veelzeggend. Zelfs de vertaling van het Griekse ‘en’ (in) met ‘op’ is het gevolg van de traditionele (lees: zondagse) kijk op dit vers! Het moet dus niet zijn ‘op’, maar ‘in’ de dag des Heeren.
Het Grieks zegt hier letterlijk: ‘s Heeren dag - kuriake hemera. Het Grieks kent ook: dag des Heeren - hemera tou kuriou. De Hebreeuwse taal staat de eerste constructie (‘s Heeren dag) niet toe en kent alleen ‘dag van de HEERE’ - Yom Jahweh.
Dat het Grieks hier heeft 'des Heeren dag' wil niet zeggen dat het om een andere dag gaat dan de bijbels meer bekende 'dag des Heeren'. Openbaring 1:10 bedoelt gewoon ‘de dag des Heeren’, de Dag van Jahweh, waarover in het Oude Testament veelvuldig wordt geschreven.
Het is interessant om te kijken of er andere, soortgelijke uitdrukkingen als ‘kuriake hemera’, ‘des Heeren dag’, in de Bijbel te vinden zijn. En die zijn er, bijvoorbeeld in 1 Korinthe 4:3. Hier staat in onze vertaling: ‘menselijk oordeel’ (NBG-’51: menselijk gericht). Hier vinden we in het Grieks de uitdrukking: ‘anthropines hemeras’. Dit is letterlijk: des mensen dag, oftewel: de dag van de mens. Dit wil zeggen: de dag waarin de mens het voor het zeggen heeft, vandaar ‘oordeel’ of ‘gericht’.
In 2 Petrus 3:12 wordt gesproken over de ‘theou hemeras’, vertaald: Gods dag, oftewel: de dag van God.
Er is dus geen enkele aanleiding om ‘s Heeren dag in Openbaring 1:10 anders op te vatten dan de dag van de Heere. De reden waarom een andere woordvolgorde gebruikt is, zal te maken hebben met de nadruk die hierbij gelegd wordt op het feit dat die dag de Heere toebehoort.
Johannes leefde (net als wij nog steeds) in de ‘menselijk dag’. Dat is de periode waarin de mens wikt en oordeelt. De dag die als het ware aan de mensen toebehoort. Straks, en daar gaat het over in het laatste Bijbelboek, zal die dag ten einde lopen en komt de dag die aan de Heere toebehoort, ‘s Heeren dag dus.
Op (of: in) die dag beschikt en oordeelt de HEERE, Jahweh. Zacharia spreekt over die dag in hoofdstuk 14 en zegt: “Op die dag zal de HEERE de Enige zijn en Zijn Naam de enige” (vs. 9).

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei sjako:

De zondag is pas in de tijd van keizer Constantijn tot sabbatdag verheven.

Nee hoor. De zondag was voor christenen al speciaal in de 1e eeuw. Constantijn heeft er een rustdag van gemaakt, maar geen sabbat.

14 minuten geleden zei sjako:

Dat Johannes in geestvervoering was op een zondag, is nietszeggend.

Waarom? In de profeten vind je steeds de dag waarop een visioen plaatsvond. Dus is het juist heel passend in deze context.

16 minuten geleden zei sjako:

Dat het Grieks hier heeft 'des Heeren dag' wil niet zeggen dat het om een andere dag gaat dan de bijbels meer bekende 'dag des Heeren'.

Niet per se, maar er zijn heel duidelijjke aanwijzingen dat het wel iets anders betekent. Bijv hoe het in de tweede eeuw gebruikt wordt, en dat kuriake in het NT altijd op specifiek christelijke gebruiken gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Desid De Bijbel zegt wel iets over zondag, maar nergens staat er dat het een speciale dag was. Het was meer praktisch omdat Paulus de volgende dag weg moest.

Dit staat er in Wikipedia 

Henk Jan de Jonge (emeritus hoogleraar Nieuwe Testament en vroegchristelijke literatuur in Leiden) is van mening dat de zondag niet ontstaan is uit de sabbat. Volgens hem dankt de zondag zijn speciale positie aan het feit dat de vroege christenen in de eerste eeuw na Christus op die dag ’s avonds altijd samen aten. Zij kozen voor de zondag omdat de zaterdag afviel, de dag waarop de eerste joodse christenen al deel namen aan een familiemaal in huiselijke kring. "Het christelijk groepsmaal [werd] iets als een complement of correctief op het joodse familiemaal. Maar om het tekort van het familiemaal te compenseren moest het correctief, het christelijk avondmaal, daar liefst zo spoedig mogelijk op volgen." Omdat deze zondagse maaltijd voor de vroege christenen het hoogtepunt van de week was, straalde dat af op de dag zelf.[1]

Over de maaltijd valt te lezen in Handelingen 20:7[2]:

"Op de eerste dag van de week kwamen we bijeen voor het breken van het brood. Paulus, die van plan was om de volgende dag verder te reizen, hield een toespraak voor de leerlingen die tot midden in de nacht duurde."

Over een samenkomst op de eerste dag van de week, de zondag, valt ook te lezen in I Korintiërs 16:1-2[3]:

"Wat de collecte voor de heiligen betreft, moet u de richtlijn volgen die ik aan de gemeenten in Galatië gegeven heb: laat ieder van u elke eerste dag van de week naar vermogen iets opzijleggen. Dan hoeft er bij mijn komst geen geld meer te worden ingezameld."

De viering van de zondag is niet van Christelijke oorsprong.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

De Bijbel zegt wel iets over zondag, maar nergens staat er dat het een speciale dag was.

Ehmm... en vervolgens citeer je dit:

1 uur geleden zei sjako:

Volgens hem dankt de zondag zijn speciale positie aan het feit dat de vroege christenen in de eerste eeuw na Christus op die dag ’s avonds altijd samen aten.

Waar ik het mee eens ben.

 

1 uur geleden zei sjako:

De viering van de zondag is niet van Christelijke oorsprong.

Jawel. Zoals gezegd was de zondag de dag van samenkomst. In de tijd van Constantijn is daar een rustdag van gemaakt. Maar dit is nergens vandaan overgenomen, behalve dan de naam zondag.

 

53 minuten geleden zei sjako:

Graag een paar voorbeelden.

Ez 1:1 Op de vijfde dag van de vierde maand in het dertigste jaar, toen ik te midden van de ballingen bij het Kebarkanaal woonde, opende zich de hemel en kreeg ik een visioen van God. 

Ez. 24:1 In het negende jaar, op de tiende dag van de tiende maand, richtte de HEER zich tot mij:

Dan  10:4-5 Op de vierentwintigste dag van de eerste maand, toen ik mij aan de oever van de grote rivier de Tigris bevond, 5 sloeg ik mijn ogen op en zag een man, gekleed in linnen, met om zijn lendenen een gordel gemaakt van goud uit Ufaz.

Dat de aankondiging van het krijgen van een visioen vaak met een datum gepaard gaat, is nu wel duidelijk. De duiding dat Op. 1:10 dus nietszeggend is als het op de eerste dag der week slaat, is gebaseerd op onvoldoende kennis van de Schrift. Evenzeer geldt dit voor de uitdrukking hemera kuriake. Deze uitdrukking wordt in de vroegchristelijke literatuur niet anders gebruikt dan voor de eerste dag van de week.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Desid:

Waar ik het mee eens ben.

Goed lezen! De eerste Christenen gingen samen eten!

 

1 uur geleden zei sjako:

Zij kozen voor de zondag omdat de zaterdag afviel, de dag waarop de eerste joodse christenen al deel namen aan een familiemaal in huiselijke kring.

Dus de zondag werd gekozen vanuit praktische overwegingen. Er was géén eredienst laat staan dat het de Dag des Heren was.

Constantijn heeft er een dag van eredienst van gemaakt en er de naam dag des Heren aan gegeven. Het was een vervanger voor de Sabbat. Bijbels is het niet te onderbouwen.

De voorbeelden zijn data, geen namen van dagen. Trouwens aan de rest van Openbaring kan je goed zien dat het wel degelijk om de Dag des Heren gaat.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Goed lezen! De eerste Christenen gingen samen eten!

Juist. Waarmee de eerste dag der week, de zondag, dus een speciale plaats had.

 

3 minuten geleden zei sjako:

Dus de zondag werd gekozen vanuit praktische overwegingen. Er was géén eredienst laat staan dat het de Dag des Heren was.

Het is ook een beetje onrealistisch te verwachten dat men na Pesach 30/33 opeens met een kant- en klare liturgie op de proppen kwam. Dat is langzaam gegroeid. Zeker is dat de samenkomsten al snel op zondagavond waren. Rond 112 n.C. lezen we al over zondagochtendbijeenkomsten om te zingen en te bidden. Die bijeenkomsten kregen in de loop van de tijd natuurlijk een steeds formeler karakter.

Rond dezelfde tijd is er ook bewijs dat de zondag de dag van de Heer (kuriake) werd genoemd. Naast Op. 1:10 is dit de Didache, het Evangelie van Petrus, en de brief van Ignatius aan de Magnesiërs.

10 minuten geleden zei sjako:

Constantijn heeft er een dag van eredienst van gemaakt en er de naam dag des Heren aan gegeven. Het was een vervanger voor de Sabbat. Bijbels is het niet te onderbouwen.

Nee, het was al lang een dag van eredienst. En heette sinds ca. 100, indien niet eerder, dag des Heren. Constantijn heeft het vast bedoeld als vervanger van de Sabbat, maar dat contrast kom je ook al eerder tegen, dus was Constantijns enige bijdrage dat hij er een wettelijke vrije dag van maakte.

 

11 minuten geleden zei sjako:

De voorbeelden zijn data, geen namen van dagen.

Ja, maar dan maak je de parallel veel te specifiek. In de tijd van Daniël en Ezechiël waren er geen namen van dagen. Van belang is, dat ze op de dag nauwkeurig aangeven wanneer ze een visioen krijgen. Precies hetzelfde doet Johannes.

14 minuten geleden zei sjako:

Trouwens aan de rest van Openbaring kan je goed zien dat het wel degelijk om de Dag des Heren gaat.

Nee hoor. Die uitdrukking komt niet meer terug. Bovendien gaat niet heel Openbaring over de oordeelsdag, maar over een veel langere periode van de eindtijd. Bovendien is het nogal vreemd dat Johannes 'in de dag des Heren' zou geraken, zo zeg je dat niet in het Grieks, en zoals gezegd klopt het inhoudelijk ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Desid:

Het is ook een beetje onrealistisch te verwachten dat men na Pesach 30/33 opeens met een kant- en klare liturgie op de proppen kwam. Dat is langzaam gegroeid. Zeker is dat de samenkomsten al snel op zondagavond waren. Rond 112 n.C. lezen we al over zondagochtendbijeenkomsten om te zingen en te bidden. Die bijeenkomsten kregen in de loop van de tijd natuurlijk een steeds formeler karakter.

Maar het gaat nu over de tijd van Johannes. Denk ook wel dat het een speciale dag was, maar geen geheiligde dag. Dat is het verschil. Maar voor de rest maakt het niet zoveel uit voor het verhaal.

10 uur geleden zei Desid:

Constantijn heeft het vast bedoeld als vervanger van de Sabbat, maar dat contrast kom je ook al eerder tegen, dus was Constantijns enige bijdrage dat hij er een wettelijke vrije dag van maakte.

Dat deed hij zeker, maar dat had er ook mee te maken dat hij stiekem ook nog een zonneaanbidder was.

Als je de term Dag des Heren opzoekt, dan gaat dat 9 van de 10 keer over de oordeels periode in de toekomst. Het is de overgang van oude wereld naar de nieuwe Messiaanse wereld. En Openbaring gaat daar nu juist over.

Op die link naar www.zoeklicht.nl hierboven zie je heel veel voorbeelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei sjako:

Als je de term Dag des Heren opzoekt, dan gaat dat 9 van de 10 keer over de oordeels periode in de toekomst. Het is de overgang van oude wereld naar de nieuwe Messiaanse wereld. En Openbaring gaat daar nu juist over.

Het gaat echter niet om 'dag des Heren', maar '(hemera) kuriake'. Dat is toch niet zo ingewikkeld? Je gaat toch niet een exegetische beslissing nemen op basis van een vertaling in plaats van het Grieks?

 

27 minuten geleden zei sjako:

Op die link naar www.zoeklicht.nl hierboven zie je heel veel voorbeelden.

Ik raadpleeg liever wetenschappelijke literatuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Desid:

Ik raadpleeg liever wetenschappelijke literatuur.

Je zou de download via deze link eens moeten bekijken: http://digitalcommons.andrews.edu/auss/vol49/iss2/3/

Conclusie uit dit artikel is: de 7e dag (Sabbat) heeft de sterkste papieren. Vanuit de eschatologische context van Openbaring en het feit dat de specifieke uitdrukking zich daartegen niet verzet, kan het ook gelezen worden als de dag van de Heer zoals die in de rest van de Bijbel ook voorkomt. Het is goed mogelijk om beide betekenissen waar te laten zijn, juist ook omdat de Sabbat binnen de eschatologie een bijpassende betekenis heeft.

(edit: helaas ook niet "neutraal", maar 7e-dagsadventisten).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid