Spring naar bijdragen

Rechter van levenden en doden


Aanbevolen berichten

6 minuten geleden zei sjako:

4. Bedoel ik ja. Hij zal oordelen over de levenden en de doden. De personen waarover Jesaja sprak waren al lang voor Jezus dood. Ze waren dus niet behouden totdat Jezus ze zal opwekken uit de doden op de jongste dag. Dat kon dus pas na Zijn dood.

Ik snap je geloof. Maar feit is dat de Bijbelteksten wat anders zeggen. Jesaja zegt iets anders dan jouw geloof aangeeft.

Vervolgens herhaal je je geloof, maar dan mis je dus (bewust?) het punt.

Wat betekent het voor jou dat Jesaja iets anders beweert dan wat jij gelooft ?

En je gaat niet in op de vragen die ik stel over de geloofsbelijdenis.

Vind je het niet heel merkwaardig dat HET centrale thema niet in de belijdenis staat ?

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 374
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

In Johannes 3:16 staat echter niet dat een ieder die gelooft, eeuwig leven krijgt. Er staat God zijn Zoon gegeven heeft, opdát een ieder die gelooft niet verloren gaat. Het woord "opdat" geeft een int

Ik wil nog wel even een kanttekening maken wat betreft de hoop van goddelozen. Jezus gaf zijn menselijke leven als loskoopoffer voor de hele mensheid, dus ook de goddelozen. Dus een wat genuanceerder

@HJW Paulus schreef ook zeer mooie brieven; mijn favoriete Bijbelgedeelte 1 Cor 13.   https://www.bijbelgenootschap.nl/nbv/1-korintiers/13/

In Romeinen 4:3  " Want wat zegt de Schrift?  En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid".   Ook Abraham is dus behouden omdat hij in God geloofde, eveneens alle Oudtestamentische gelovigen zijn behouden.   Romeinen 9:31-33 legt uit waarom Israel als volk niet gekomen is tot de wet der rechtvaardigheid.  Waarom?  Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots [vs.32]. Het volk Israel had zich in het O.T. al afgekeerd van God, en pleegde overspel met de afgoden van de volkeren rondom hen, en daarom doet Jesaja een oproep om tot bekering te komen.

Ook Jozua hield het volk al voor om een keuze te maken:  Jozua 24:15  :  " Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult;  hetzij de goden, welke uw vaders die aan de andere zijde der rivier [= de Jordaan] waren, gediend hebben, of de goden der Ammorieten, in welker land gij woont;  maar aangaande mij, [Jozua] en mijn huis , wij zullen den HEERE dienen".  

In Deuteronomium 30:19 staat:  " Ik [= de HEERE] neem heden tegen ulieden [= het volk Israel] tot getuigen den hemel en de aarde;  het leven en den dood heb Ik u voorgesteld,  den zegen en den vloek. Kiest dan het leven, opdat gij levet, gij en uw zaad".  

Het volk Israel is meerdere keren gewaarschuwd dus om tot bekering te komen, en te kiezen voor God. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei ineke-kitty:

In Romeinen 4:3  " Want wat zegt de Schrift?  En Abraham geloofde God, en het is hem gerekend tot rechtvaardigheid".   Ook Abraham is dus behouden omdat hij in God geloofde, eveneens alle Oudtestamentische gelovigen zijn behouden.   Romeinen 9:31-33 legt uit waarom Israel als volk niet gekomen is tot de wet der rechtvaardigheid.  Waarom?  Omdat zij die zochten niet uit het geloof, maar als uit de werken der wet, want zij hebben zich gestoten aan den steen des aanstoots [vs.32]. Het volk Israel had zich in het O.T. al afgekeerd van God, en pleegde overspel met de afgoden van de volkeren rondom hen, en daarom doet Jesaja een oproep om tot bekering te komen.

Ook Jozua hield het volk al voor om een keuze te maken:  Jozua 24:15  :  " Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult;  hetzij de goden, welke uw vaders die aan de andere zijde der rivier [= de Jordaan] waren, gediend hebben, of de goden der Ammorieten, in welker land gij woont;  maar aangaande mij, [Jozua] en mijn huis , wij zullen den HEERE dienen". 

In Deuteronomium 30:19 staat:  " Ik [= de HEERE] neem heden tegen ulieden [= het volk Israel] tot getuigen den hemel en de aarde;  het leven en den dood heb Ik u voorgesteld,  den zegen en den vloek. Kiest dan het leven, opdat gij levet, gij en uw zaad". 

Het volk Israel is meerdere keren gewaarschuwd dus om tot bekering te komen, en te kiezen voor God.

De reden waarom de joden Jezus niet als Messias aanvaarden is een heel andere.

De joden hadden verwachtingen over de Messias, en als er een Messias pretendent voorbij kwam, dan werden de criteria erbij gehaald en beoordeeld of de pretendent daaraan voldeed. En Jezus voldeed niet.

Ze deden precies datgene wat jij nu ook zou doen. Als er nu iemand is die beweert de teruggekeerde Christus te zijn, dan zul je jouw verwachtingen over die terugkomst leggen tegen die persoon. En als die persoon daar niet aan voldoet, zul jij die persoon niet als de teruggekeerde Christus erkennen. Is je goed recht en zeer begrijpelijk. Zo ook de afweging van de joodse gemeenschap.

Dat er vervolgens een aanhanger is van de vermeende teruggekeerde Christus zal kunnen. En dat die zou schrijven dat jij onterecht die persoon niet erkend, dan zal jou dat niet raken en zul je blijven vasthouden aan jouw overtuigingen over de terug te keren Christus.

De joden hebben dus Jezus niet aanvaard, simpelweg omdat hij niet voldeed aan de in de Tenach geschapen verwachtingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@HJW 

Nee, het Joodse volk in zijn geheel heeft de Messias inderdaad niet aangenomen, omdat zij verwachtten dat Hij Zijn Koninkrijk tijdens Zijn aardse rondwandeling al zou oprichten, en hen zou bevrijden van de Romeinse onderdrukking. Echter zijn er na Zijn opstanding en hemelvaart vele joden tot bekering gekomen, o.a. door de toespraak van Petrus in Handelingen 2:37-47.  Als zij dit hoorden [vers 37]  werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen:  Wat zullen wij doen mannen broeders? Wat antwoordt Petrus dan:  " Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen". [vs.38].

Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen [= de gelovigen] omtrent drie duizend zielen [vs 41].  En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden. [vs.47].   Ook tot op vandaag de dag komen er individuele Joden tot bekering in de Here Jezus Christus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei ineke-kitty:

@HJW

Nee, het Joodse volk in zijn geheel heeft de Messias inderdaad niet aangenomen, omdat zij verwachtten dat Hij Zijn Koninkrijk tijdens Zijn aardse rondwandeling al zou oprichten, en hen zou bevrijden van de Romeinse onderdrukking. Echter zijn er na Zijn opstanding en hemelvaart vele joden tot bekering gekomen, o.a. door de toespraak van Petrus in Handelingen 2:37-47.  Als zij dit hoorden [vers 37]  werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen:  Wat zullen wij doen mannen broeders? Wat antwoordt Petrus dan:  " Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen". [vs.38].

Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen [= de gelovigen] omtrent drie duizend zielen [vs 41].  En de Heere deed dagelijks tot de Gemeente, die zalig werden. [vs.47].   Ook tot op vandaag de dag komen er individuele Joden tot bekering in de Here Jezus Christus.

Vraagje: zou jij je bekeren tot iemand die beweert de Christus te zijn als die persoon niet voldoet aan hetgeen jij in de bijbel leest over wat je mag verwachten over de terugkeer van Christus ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@HJW 

Ten eerste heeft de Here Jezus Zich nooit aan het Joodse volk bekend gemaakt als  "De Christus" , alleen aan Zijn discipelen. Ten tweede zou Hij waarschijnlijk wel degelijk Zijn Koninkrijk op aarde hebben opgericht, als het Joodse volk Hem in z'n geheel had aanvaard als de Messias waarvan de profeten al hadden gesproken.  Maar omdat zij Hem hebben afgewezen, is het "Heil"  naar de heidenen gegaan,  een 'ander'  volk dus die WEL vruchten zou dragen.  Pas in de toekomst, als de Here Jezus Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg in Jeruzalem bij Zijn wederkomst, zullen de Joden Hem aannemen als hun Messias en Heiland.  Overigens is " Christus"   een titel en geen naam, en vanwege die titel is Hij de uitermate verhoogde Heer, en de Rechter van levenden en doden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
51 minuten geleden zei ineke-kitty:

@HJW

Ten eerste heeft de Here Jezus Zich nooit aan het Joodse volk bekend gemaakt als  "De Christus" , alleen aan Zijn discipelen. Ten tweede zou Hij waarschijnlijk wel degelijk Zijn Koninkrijk op aarde hebben opgericht, als het Joodse volk Hem in z'n geheel had aanvaard als de Messias waarvan de profeten al hadden gesproken.  Maar omdat zij Hem hebben afgewezen, is het "Heil"  naar de heidenen gegaan,  een 'ander'  volk dus die WEL vruchten zou dragen.  Pas in de toekomst, als de Here Jezus Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg in Jeruzalem bij Zijn wederkomst, zullen de Joden Hem aannemen als hun Messias en Heiland.  Overigens is " Christus"   een titel en geen naam, en vanwege die titel is Hij de uitermate verhoogde Heer, en de Rechter van levenden en doden.

Dat was de vraag niet. Je omzeilt de vraag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook dat ze verkeerde verwachtingen hadden van de Messias. Ze dachten dat Jezus direct het Koninkrijk op zou richten. Daarom wilden ze Hem tot koning maken. Maar zijn Koninkrijk was niet van deze wereld, maar zou een Koninkrijk worden die vanuit de hemel bestuurd zou worden, een hemels Koninkrijk die van de aarde weer een Paradijs zal maken. Komt door Jesaja 11:1-9 Waar het Koninkrijk beschreven wordt. Maar het Koninkrijk zou niet direct opgericht worden. Ten eerste moest de erfzonde teniet worden gedaan. Dat kon enkel een mens zonder zonde. Ten tweede moest het Koninkrijk gepredikt worden aan alle natiën. Nu in deze einde eindtijd komt dat een beetje in zicht. De Bijbel is nu bijna in elke taal beschikbaar.

Bij de tweede komst zal het Koninkrijk bevestigd worden. En dat kan niet lang meer duren. Als je kijkt naar de oorlogen, voedsel tekorten, ziektes, morele ineenstorting etc dan is dat het samengestelde teken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@HJW 

De vraag was of ik me zou bekeren tot iemand die beweert de Christus te zijn als die persoon niet voldoet aan hetgeen ik in de Bijbel lees over wat ik mag verwachten over de terugkeer van Christus? 

Wat ik lees in de Bijbel over wat de Here Jezus Zelf tegen de Joden zei over de terugkeer van Christus staat in Mattheus 24:23-27 .  "Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen:  Ziet, hier is de Christus,  of daar, gelooft het niet, want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan, en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij [ indien het mogelijk ware] ook de uitverkorenen zouden verleiden.  Ziet, Ik heb het u voorzegd.  Zo zij dan tot u zullen zeggen:  Ziet, hij is in de woestijn; gaat niet uit; Ziet, hij is in de binnenkameren; gelooft het niet. Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten, en schijnt tot het westen, alzo zal ook de toekomst [= de wederkomst/terugkeer]  van den Zoon des mensen wezen".   Er gaan nogal wat gebeurtenissen vooraf aan de wederkomst van Christus, te beginnen met de vraag van de discipelen wat het teken zal zijn wanneer deze dingen zullen geschieden, en wanneer de voleinding van de wereld zal plaatsvinden.  Dan geeft de Heer antwoord met te zeggen:  Ziet toe, dat niemand jullie verleidt, want er zullen velen komen onder Mijn Naam, zeggende:  Ik ben de Christus; en zij zulllen velen verleiden.   Dan wordt in vers 15 gesproken van de gruwel der verwoesting die op de heilige plaats zal komen te staan, en er zal grote verdrukking wezen, zoals er nog nooit is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet zijn zal.  Al deze gebeurtenissen liggen nog in de toekomst, dus als er nu iemand zou komen die beweert de Christus te zijn, zou die persoon niet voldoen aan hetgeen ik in de Bijbel lees over de terugkeer van Christus.  Ik weet dus wat er staat te gebeuren omdat ik lees wat de Bijbel daarover leert.   De Joden hadden het KUNNEN weten, als ze naar Hem geluisterd zouden hebben, en ze hebben zich ondanks dat niet bekeerd en in Hem geloofd.

Overigens houd ik niet van hypothetische vragen, maar dit is mijn, op Bijbelse gronden, gebaseerde antwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Ik denk ook dat ze verkeerde verwachtingen hadden van de Messias. Ze dachten dat Jezus direct het Koninkrijk op zou richten. Daarom wilden ze Hem tot koning maken. Maar zijn Koninkrijk was niet van deze wereld, maar zou een Koninkrijk worden die vanuit de hemel bestuurd zou worden,

En waar hebben ze hun verwachtingen op gebaseerd ? Op hun Tenach, op hun teksten. Nogal logisch dat ze die verwachtingen hadden.

Als nu iemand opstaat en beweert de Christus te zijn en een aards koninkrijk zou stichten, zou je hem dan geloven ? Nee, want je houdt jouw teksten er tegen aan.

Je zou precies hetzelfde doen.

En als die persoon dan zou zeggen: ja, maar dat ik bij de volgende wederkomst doen, zou je dan niet zeggen: volgende wederkomst ? Daar is geen profetie over, dat staat niet aangekondigd, dus waar heb je het over ?

Hetzelfde hebben de joden gedaan over de eerste wederkomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei ineke-kitty:

@HJW

De vraag was of ik me zou bekeren tot iemand die beweert de Christus te zijn als die persoon niet voldoet aan hetgeen ik in de Bijbel lees over wat ik mag verwachten over de terugkeer van Christus?

Al deze gebeurtenissen liggen nog in de toekomst, dus als er nu iemand zou komen die beweert de Christus te zijn, zou die persoon niet voldoen aan hetgeen ik in de Bijbel lees over de terugkeer van Christus.  Ik weet dus wat er staat te gebeuren omdat ik lees wat de Bijbel daarover leert.   De Joden hadden het KUNNEN weten, als ze naar Hem geluisterd zouden hebben, en ze hebben zich ondanks dat niet bekeerd en in Hem geloofd.

Overigens houd ik niet van hypothetische vragen, maar dit is mijn, op Bijbelse gronden, gebaseerde antwoord.

Mijn vraag stel ik omdat het nooit kwaad kan je eens in de ander te verplaatsen. Wat zouden jij en ik doen in hun geval ?

Je geeft een zeer helder antwoord. Je omschrijft met onderbouwing waarom je antwoord "nee" zou zijn.

Wat jij hier doet, is exact hetzelfde als wat de joden hebben gedaan. Ook zijn hebben de teksten erbij gelegd over wat de Tenach aangeeft waar de Christus aan moet voldoen. Voldoet die daar niet aan, dan kan het dus niet de Christus zijn.

Zij geven hetzelfde antwoord als jij: "wij weten dus wat er staat te gebeuren omdat wij lezen wat de Tenach daarover leert".

En Jezus voldeed niet.

Als de nieuwe vermeende Christus of zijn volgelingen vervolgens tegen jou zouden zeggen: jij had het KUNNEN weten, als je maar geluisterd had, en desondanks heb je je niet bekeerd.......dan denk ik dat dat argument weinig indruk op je zou maken.

Je hebt een helder antwoord gegeven. Als jij in die tijd geleefd had, zou je Jezus niet als Messias aanvaard hebben. Omdat die niet voldeed aan hetgeen de Tenach over de Christus leert.

Ik zou je snappen, net zoals ik de joodse gemeenschap ook snap.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@HJW Je verdraaid onze antwoorden. De Joden hadden het KUNNEN weten. Er staan talloze profetiën over Jezus. Over dat hij in Bethlehem zou geboren worden, dat Hij is gelijkenissen zou spreken, dat Hij verraden zou worden, dat zijn beenderen niet gebroken zouden worden. Etc etc Het is zelfs te berekenen wanneer Hij is gekomen. En dan nog alle wonderen die Hij deed. Ze verwachtten dat direct het Koninkrijk opgericht zou worden en dat het alleen voor Israël zou gelden. Maar ze vergaten veel zaken. Eerst zou de Heilige Geest uitgestort worden en vervolgens de Grote Dag van Jehovah. Staat allemaal in Joël 2. 28 En daarna moet het geschieden dat ik mijn geest zal uitstorten op alle soorten van vlees, en UW zonen en UW dochters zullen stellig profeteren. Wat UW oude mannen betreft, dromen zullen zij dromen. Wat UW jonge mannen betreft, visioenen zullen zij zien.  29 En zelfs op de dienstknechten en op de dienstmaagden zal ik in die dagen mijn geest uitstorten. 30 En ik wil wondertekenen geven in de hemel en op de aarde, bloed en vuur en rookzuilen.  31 De zon zelf zal in duisternis worden veranderd en de maan in bloed, vóór de komst van de grote en vrees inboezemende dag van Jehovah.  32 En het moet geschieden dat een ieder die de naam van Jehovah aanroept, veilig zal ontkomen; want op de berg Si̱on en in Jeru̱zalem zullen de ontkomenen blijken te zijn, juist zoals Jehovah heeft gezegd, en onder de overlevenden, die Jehovah roept.”

Het is precies gegaan zoals het er staat!

Ook zouden ze als ze Daniël 2 zouden hebben begrepen, snappen dat het Koninkrijk pas in hun toekomst zou verschijnen. In het beeld van Nebukadnezar waren ze tot in de benen van Ijzer beland. Hadden ze kunnen weten.

Maar Jezus heeft prima uitgelegd dat er een tijd overheen zou gaan voordat het Koninkrijk opgericht zou worden. Heel duidelijk in de gelijkenis over de tarwe en het onkruid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

 Home  Studie  Profetieën over de Messias en de vervulling door Jezus

Profetieën over de Messias en de vervulling door Jezus

 Redactie   Studie

Door de hele Bijbel heen zien we verwijzingen naar de komst van de Messias. Er is hoop en verlangen naar zijn komst. Over deze komende Messias zijn veel profetieën gedaan in het Oude Testament, hij zou een sleutelrol gaan vervullen in de geschiedenis van de mens. Jezus vervulde tientallen van deze profetieën tijdens zijn leven, dood en opstanding.

Hieronder staan een aantal profetieën die door jezus komst in onze wereld zijn vervuld. Door het vervullen van deze profetieën staat vast dat Jezus de Messias is. De profetieën vertellen ons ook meer over de identiteit van Jezus en de reden van zijn komst naar de wereld.

Door de hele Bijbel heen zien we verwijzingen naar de komst van de Messias. Er is hoop en verlangen naar zijn komst. Over deze komende Messias zijn veel profetieën gedaan in het Oude Testament, hij zou een sleutelrol gaan vervullen in de geschiedenis van de mens. Jezus vervulde tientallen van deze profetieën tijdens zijn leven, dood en opstanding.

Hieronder staan een aantal profetieën die door jezus komst in onze wereld zijn vervuld. Door het vervullen van deze profetieën staat vast dat Jezus de Messias is. De profetieën vertellen ons ook meer over de identiteit van Jezus en de reden van zijn komst naar de wereld.

 OnderwerpProfetieVervulling van de profetie

1. Zaad van de vrouw Genesis 3:15Galaten 4:4

2. Afstammeling van AbrahamGenesis 12:3Matteüs 1:1

3. Afstammeling van IsaakGenesis 17:19Lucas 3:34

4. Afstammeling van JacobNumeri 24:17Matteüs 1:2

5. Afstammeling van JudaGenesis 49:10Lucas 3:33

6. Afstammeling van IsaïJesaja 11:10Romeinen 15:12

7. Afstammeling van DavidJeremia 23:5-6Matteüs 1:1

8. Gezalfd en eeuwigPsalm 45:6-7; Psalm 102:25-27Hebreeën 1:8-12

9. Geboren in BethlehemMicha 5:1Lucas 2:4-5, 7

10. Tijd van zijn geboorteDaniël 9:24-27Lucas 2:1-2

11. Geboren uit een maagdJesaja 7:14Lucas 1:26-27, 30-31

12. Aanbeden door herdersPsalm 72:9Lucas 2:8-15

13. Uitroeiing van kinderenJeremia 31:15Matteüs 2:16-18

14. Vlucht naar EgypteHosea 11:1Matteüs 2:14-15

15. De weg bereidJesaja 40:3-5Lucas 3:3-6

16. Voorafgegaan door een voorbodeMaleachi 3:1Lucas 7:24, 27

17. Voorafgegaan door EliaMaleachi 4:5-6

En zo zijn er nog veel meer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het jodendom verwacht de Messias, maar het grootste gedeelte van de joden verwacht Hem helemaal niet. Er is slechts een gedeelte van het jodendom dat iets verwacht, namelijk de vervulling van de messiaanse profetieën, maar zelfs daaruit is maar een klein gedeelte dat werkelijk de komst van een letterlijke Messias verwacht. Ik bedoel een Messias van vlees en bloed, als een Zoon des mensen, als een rechtstreekse afstammeling van Adam, Abraham en David.  Waar het om gaat is dat men de Messias verwacht en van Hem verwacht dat Hij op aarde zou komen en zou blijven en dat Hij hier op aarde Zijn Koninkrijk zou oprichten voor eeuwig.  Dat lezen we o.a. in Johannes 12:34a:   "De schare antwoordde Hem: Wij hebben uit de wet gehoord, dat de Christus blijft in eeuwigheid".  Ze wisten dus heel goed vanuit de Schrift dat de Christus zou komen. 

Het woord Christus is het Griekse equivalent van het Hebreeuwse woord Mashiach.  Christus betekent dus Messias.

Johannes 12:34b :.... en hoe zegt Gij, dat de Zoon des mensen moet verhoogd worden?  Wie is deze Zoon des mensen?  Men wist dus wel degelijk iets.  Uit dit vers blijkt dat zij wisten dat de "Zoon des mensen"  de titel is voor de Messias.  De titel Zoon des mensen is de hoogste titel van de Messias. Er is EEN hogere uiteraard, en dat is de titel Zoon van God.  Het Jodendom wist dat.  Men geloofde dat Hij zou komen, tot in der eeuwigheid zou blijven en dat Hij Zijn eeuwig Koninkrijk zou oprichten.  Het is tragisch dat zij niet hebben geloofd in Jezus van Nazareth als de beloofde Messias.

In Handelingen 10:38-43 staat dat Jezus van Nazareth stierf en door God uit de doden werd opgewekt, en hoe God Hem gezalfd heeft met de Heilige Geest en met kracht; het land doorgegaan is, goeddoende, en genezende allen die van de duivel overweldigd waren; want God was met Hem . [vs.38].  De apostelen zijn daar de getuigen van geweest, van alles wat Hij gedaan heeft in het Joodse land en te Jeruzalem. [vs.39] En Hij heeft de discipelen /apostelen geboden het volk te prediken, en te betuigen dat HIJ Degene is Die van God verordend is tot een Rechter van levenden en doden. [vs. 42].   Zij hebben getuigd van al de profeten, dat een ieder die in Hem gelooft, vergeving van de zonden heeft ontvangen door Zijn Naam.  [vs.43]. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei ineke-kitty:

Het jodendom verwacht de Messias, maar het grootste gedeelte van de joden verwacht Hem helemaal niet. Er is slechts een gedeelte van het jodendom dat iets verwacht, namelijk de vervulling van de messiaanse profetieën, maar zelfs daaruit is maar een klein gedeelte dat werkelijk de komst van een letterlijke Messias verwacht. Ik bedoel een Messias van vlees en bloed, als een Zoon des mensen, als een rechtstreekse afstammeling van Adam, Abraham en David.  Waar het om gaat is dat men de Messias verwacht en van Hem verwacht dat Hij op aarde zou komen en zou blijven en dat Hij hier op aarde Zijn Koninkrijk zou oprichten voor eeuwig.  Dat lezen we o.a. in Johannes 12:34a:   "De schare antwoordde Hem: Wij hebben uit de wet gehoord, dat de Christus blijft in eeuwigheid".  Ze wisten dus heel goed vanuit de Schrift dat de Christus zou komen. 

Zou je hem herkennen als hij naast je stond? Zou je dan ook niet denken dat hij de antichrist is? Hoe ga je dat bepalen als elk mens slecht is? En wat als het plots een zij blijkt te zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat Jezus op de aarde gaat rondwandelen. De Bijbel spreekt over een parousia oftewel vertegenwoordigheid. Een in eerste instantie onzichtbare vertegenwoordigheid. Het zou samengaan met de tekenen zoals oorlog, voedsel tekorten etc Iets dat we nu zien. Omdat de meeste mensen Jezus weer als mens terug verwachten gaan de mensen spotten. Er werd voorzegd dat zij in „de laatste dagen” honend zouden zeggen: „Waar is nu de beloofde tegenwoordigheid van hem? Ach wat, van de dag af dat onze voorvaders zijn ontslapen, blijven alle dingen precies zo als sedert het begin der schepping.” — 2Pe 3:2-4; vgl. 2Pe 1:16.

De tegenwoordigheid wordt echt zichtbaar ten tijde van Armageddon, wanneer de natiën worden geoordeeld. Oprechte mensen overleven dit, onoprechte mensen die geen geloof stellen worden vernietigd. Daarom is het nu geen tijd om maar een beetje te gissen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb me een beetje verdiept in het huidige Joodse geloof. Ze geloven niet in de erfzonde, want God is goed en Zijn scheppingen zijn dus inherent goed.

De Messias zou Israël weer bijeenbrengen, zou mensen scheiden op rechtschapenheid en zou de Eenheid van God hooghouden. De Tora geeft aan hoe je zonder zonde zou kunnen blijven.

De erfzonde is dus een Christelijke leer. Volgens mij een hele duidelijke. Adam en Eva zouden niet sterven, maar na het eten van de vrucht gingen zij en hun nakomelingen allemaal wél dood. Voordat er een Paradijs zou aanbreken moet dit eerst worden opgelost. Het loon wat de zonde betaald is de dood.

De Messias maakt niet alleen de Eenheid van Israël in orde, maar die van de hele wereld. Iets wat je duidelijk ziet in Daniël 2. De steen raakt het beeld dat alle wereldmachten voorstelde en wordt als een hele berg die de hele wereld bedekt. Dit is Gods Koninkrijk.

De wetten van Mozes kunnen de mensen niet vrijkopen. Deze zijn veel te moeilijk te  onderhouden. Niemand zou dus volgens die wetten behouden kunnen worden. Alleen het volmaakte loskoopoffer van een volmaakt zondeloos mens zou dit kunnen. En dat is in Jezus Christus gebeurd. 

Jezus stond volledig achter de Eenheid van God. Dat zien we in Markus 12:29 

29 Jezus antwoordde: „Het eerste is: ’Hoor, o I̱sraël, Jehovah, onze God, is één Jehovah,  30 en gij moet Jehovah, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand en met geheel uw kracht.’  Het grote probleem voor veel Joden is dat de Christenheid Jezus tot God gemaakt heeft. Joden geloven dat JHWH een grote Geest is, geen menselijke gestalte. Geloof ik trouwens ook. Je kan God daarom ook niet zien, Hij is een veel te grote energetische kracht. Daarom kan Jezus nooit God zijn. En dat is Hij ook niet. Hij is de Zoon van God, de eerstgeborene van de gehele schepping. De drieëenheidsleer heeft de acceptatie van Jezus bij Joden erg belemmerd. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei sjako:

@HJW Je verdraaid onze antwoorden. De Joden hadden het KUNNEN weten.

Sjako,

 

wat ik doe is jullie mee willen nemen in een gedachtengang. Een gedachtengang die gericht is op het je verplaatsen in een ander. Als je dat lukt, kan dat heel verrassende inzichten opleveren, of in ieder geval wat meer begrip geven voor de ander.

Ik heb twee mogelijkheden: vragen je te verplaatsen in die tijd. Het risico wat daarbij speelt is dat je toch je huidige overtuigingen een rol laat spelen. Dat zie ik ook gebeuren.

Tweede mogelijkheid is om je te vragen hoe je nu zou reageren in een vergelijkbare situatie als die er toen was. Dus hoe zou jij reageren als er nu iemand is die zich uitgeeft voor de Christus en hoe zou jij die persoon beoordelen. Ik merk dat ook jij dan gaat kijken wat de bijbel zegt. Als die Christuspretendent niet voldoet aan de beschrijving van de bijbel, dan zul jij je niet bekeren tot die persoon. Ik snap dat volledig. Net zoals ik ook de joodse gemeenschap snap.

Ook zij hebben hun verwachtingen gelegd tegen de claim die gedaan wordt.

Dat jij aangeeft dat ze verkeerde verwachtingen hadden, dan zou ik dat nu ook tegen je kunnen zeggen. De Christuspretendent van nu klopt (ook al voldoet die grotendeels niet aan jouw verwachting) en dan ga ik stellen dat jouw verwachtingen verkeerd zijn.

Jij zult je, terecht, verdedigen met dat jij je baseert op de teksten die jou bekend zijn en waar je op vertrouwt. Net zoals jij dat zou doen, zo heeft ook de joodse gemeenschap dat gedaan.

Het is zo makkelijk om anderen te veroordelen. Maar de vraag die ik mijzelf ook vaak stel is: wat zou ik gedaan hebben ?

Ik merk uit de antwoorden van jou en Ineke-Kitty dat jullie met jullie insteek in de tijd van Jezus, Jezus niet als Messias aanvaard zouden hebben. En dat zouden jullie onderbouwd hebben met teksten uit de Tenach. Volkomen begrijpelijk.

Ik probeer bij jullie iets van begrip en inzicht te kweken hoe de joodse gemeenschap in die tijd naar Jezus heeft gekeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Ik geloof niet dat Jezus op de aarde gaat rondwandelen. De Bijbel spreekt over een parousia oftewel vertegenwoordigheid. Een in eerste instantie onzichtbare vertegenwoordigheid. Het zou samengaan met de tekenen zoals oorlog, voedsel tekorten etc Iets dat we nu zien. Omdat de meeste mensen Jezus weer als mens terug verwachten gaan de mensen spotten. Er werd voorzegd dat zij in „de laatste dagen” honend zouden zeggen: „Waar is nu de beloofde tegenwoordigheid van hem? Ach wat, van de dag af dat onze voorvaders zijn ontslapen, blijven alle dingen precies zo als sedert het begin der schepping.” — 2Pe 3:2-4; vgl. 2Pe 1:16.

De tegenwoordigheid wordt echt zichtbaar ten tijde van Armageddon, wanneer de natiën worden geoordeeld. Oprechte mensen overleven dit, onoprechte mensen die geen geloof stellen worden vernietigd. Daarom is het nu geen tijd om maar een beetje te gissen.

En als deze tekenen zich niet voordoen, zou je dan de persoon erkennen als teruggekeerde Messias ? Lijkt mij duidelijk van niet.

Laten we daarom eens kijken naar de Messias teksten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 25-9-2016 om 18:45 zei sjako:

@Willempie Wat begrijp je niet? Er is wel degelijk een leven na de dood, of bedoel je dat niet? Of begrijp je m'n verhaal niet, want dat zal ik het stap voor stap uitleggen. Het is namelijk wel een belangrijk punt.

We zijn even wat langs aan elkaar heen aan het praten. Ik doelde op de situatie als God de mens niet had geschapen. En natuurlijk geloof ik een leven na dit leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De joodse messiasverwachtingen zijn niet geheel homogeen.

Maar er zijn er wel een aantal te noemen:

1.De Masjiach zal vooraf worden gegaan door Elija de profeet die, met de Masjiach, de familie zal herenigen (zie Maleachi 4:5-6).
2.De Masjiach zal de dynastie van David hervestigen via de kinderen van de Masjiach (Daniël 7:13-14).
3.De Masjiach zal eeuwige vrede brengen tussen de naties, tussen alle volken en tussen alle mensen (Jesaja 2:2-4; Micha 4:1-4; Ezechiël 39:9).
4.De Masjiach zal alle mensen tot het Jodendom bekeren (Jeremia 31:31-34; Zacharia 8:23; Jesaja 9:11, Zacharia 14:9,16).
5.De Masjiach zal een einde brengen aan alle vormen van afgoderij.
6.De Masjiach maakt de wereld vegetarisch (Jesaja 11:6-9).
7.De Masjiach zal alle twaalf stammen inzamelen (Ezechiël 36:24).
8.De Masjich zal de Tempel herbouwen (Jesaja 2;2; Ezechiël 37:26-28).
9.Er zal geen honger meer zijn (Ezechiël 36:29-30).
10.Er zal geen dood meer zijn (Jesaja 25:8).

 

En zo zijn er meer.

Aan een fors aantal van deze heeft jezus niet voldaan.

Christenen hebben later teksten messiaans verklaard die dat van oorsprong niet waren.

Er zijn dus best teksten die op de Messias verklaard worden, waaraan Jezus niet heeft voldaan.


 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Sjako,

Je citeert als volgt: 

29 Jezus antwoordde: „Het eerste is: ’Hoor, o I̱sraël, Jehovah, onze God, is één Jehovah,  30 en gij moet Jehovah, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand en met geheel uw kracht.’

 

Misschien mag ik daar wat aan toevoegen. Jezus citeerde uiteraard het eerste gebod, aan Mozes gegeven. Dat gebod staat in het Hebreeuws en daar staat niet Jehovah. Wat er in het Hebreeuws staat is: "Hoor, o Israël, JHWH, onze Elohim, is één." In de Joodse traditie staat JHWH (wordt niet uitgesproken, anders dan als Adonai hetgeen heer betekent) voor de barmhartige eigenschap van God en Elohim voor Zijn rechtvaardige eigenschap. Hopelijk voegt dit iets toe?   

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei HJW:

En als deze tekenen zich niet voordoen, zou je dan de persoon erkennen als teruggekeerde Messias ? Lijkt mij duidelijk van niet.

Laten we daarom eens kijken naar de Messias teksten.

Er waren wel veel Joden die Jezus als de Gezalfde beschouwden en Zijn Kerk is ook door Joden gesticht en gebouwd. Het waren de Joodse leiders die Hem verwierpen, volgens de Bijbel uit afgunst. Ze waren bang hun bevoorrechte positie te verliezen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei Willempie:

Er waren wel veel Joden die Jezus als de Gezalfde beschouwden en Zijn Kerk is ook door Joden gesticht en gebouwd. Het waren de Joodse leiders die Hem verwierpen, volgens de Bijbel uit afgunst. Ze waren bang hun bevoorrechte positie te verliezen.

Het grote merendeel van de joden (ook het gewone volk) heeft Jezus niet gezien als Messias. Na de verwoesting van de tempel was het joodse christendom wel verdwenen.

Als de Tenach zo helder was met zoveel heldere verwijzingen waar Jezus aan voldeed, dan is het merkwaardig dat ze hem niet herkend zouden hebben.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • tucker locked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid