Spring naar bijdragen

Actieve donorregistratie.


Aanbevolen berichten

@Kaasjeskruid,

Ik wilde niet overdrijven, vandaar redelijk.;) Ik denk dat veel mensen na een orgaan donatie zelfs een heel goed leven hebben. En ja, alles is persoonlijk. Alles of niets.....als je ouder bent zoals ik dan lijkt me het goed zoals het is. Maar als mijn kleindochter van 6 jaar bijv.een nierziekte zou krijgen dan zou ik alles voor over hebben dat ze in aanmerking zou komen voor orgaandonatie.

2 uur geleden zei Noel:

Ik wil, als het zo uitkomt een donor weigeren, zelf een varkensklep, of ik de kracht van consequent handelen zal hebben is een andere vraag. Waarom ik vooral tegen ben is dat een mens steeds meer als een auto wordt, en in een soort instrumenteel mechanisch en economisch kader komt te staan die de waardigheid van menszijn aantast.

Ik ben het met je eens dat hoe verder de wetenschap zich ontwikkeld, hoe meer we over zaken moeten/mogen nadenken. Ook medische/ ethische zaken, en dat vind ik persoonlijk best lastig.

Noel wat is de reden dat je af zou zien van een hartklepje van weefsel van een varken? Of bedoel je meer; ík hoef geen polonaise meer aan mijn lijf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 480
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dat je nabestaanden het niet tegen moeten houden dat je als donor beschikbaar stelt kun je hen laten weten, maar op zich is er iets voor te zeggen dat het moeilijk of onmogelijk zou moeten zijn dat al

Ik heb de discussie hier niet echt precies gevolgd maar ik vind het toch zorgelijk dat er over het algemeen en met name bij de voorstanders over "na de dood" wordt gesproken terwijl als je eens wat ve

Het gaat rechtstreeks in tegen artikel 11 van de Grondwet, de onaantastbaarheid van het lichaam. Maar dat is dan nog de nederlandse wet. Erger is dat het in gaat tegen de christelijke moraal van de Ke

Posted Images

4 minuten geleden zei Lobke:

Ik denk dat veel mensen na een orgaan donatie zelfs een heel goed leven hebben.

In veel gevallen toch behoorlijk beperkt door de bijwerkingen van de medicatie om afstoting tegen te gaan.

6 minuten geleden zei Lobke:

Maar als mijn kleindochter van 6 jaar bijv.een nierziekte zou hebben dan zou ik alles voor over hebben dat ze in aanmerking zou komen voor orgaan donatie.

Dat kan ik me wel voorstellen. En uiteraard is het fijn om nog wat langer van elkaar te kunnen genieten. Let wel dat ik niet negatief sta tov het besluit van een ander om wel te doneren. Mijn grootste dilemma wat dit betreft zit em in het transplanteren van organen waarvoor hersendood noodzakelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Lobke:

Ik ben het met je eens dat hoe verder de wetenschap zich ontwikkeld, hoe meer we over zaken moeten/mogen nadenken. Ook medische/ ethische zaken, en dat vind ik persoonlijk best lastig.

Noel wat is de reden dat je af zou zien van een hartklepje van weefsel van een varken? Of bedoel je meer; ík hoef geen polonaise meer aan mijn lijf.

Hoewel het gaat om mensenlevens, en ik niemand een langer leven misgun, heb ik wel bezwaar tegen een toekomst waarin mensen als een soort auto bestaan, waarvan je onderdelen vervangt en die onderdelen een marktwaarde hebben en onderdeel zijn van een economisch systeem van vraag en aanbod, met alle uitwassen die hierbij kunnen bestaan.

Sowieso acht ik het menselijke hubris om te denken dat je slimmer kan zijn dan de natuur in het ontlopen van ziekte en dood, lijden en last, omdat de uiteindelijke prijs van een dergelijk ontlopen voor de gehele mensheid gedragen moet worden. Ook hier geldt weer dat ik niemand ziekte of dood gun, lijden of last, en als het mijn kinderen betreft snap ik best dat je gaat voor korte termijn oplossingen met minimale impact op jouw persoonlijke leven, maar als er een ding is dat ik wel zeker weet is dat je de natuur niet slimmer af kan zijn op lange termijn.

Onwillekeurig “kiezen” we, vanuit korte termijn belang, voor een systeem waarin een mens een object is, met objectkenmerken, waaraan gesleuteld kan worden, en uiteindelijk iets technologisch overblijft.

De “maakbaarheid” van de mens kan je ook als uitdaging of zelfs zegen zien. En als je een positief beeld hebt van een toekomst vol technologische “wonderen”, is inderdaad dat positieve beeld gerechtvaardigd. De “waardigheid” van de mens kan je afzetten tegen “waarde” van de mens, waarbij de verschuiving duidelijk is. Het wordt een kwantitatief iets.

Kwaliteit van leven moet dan zo langzamerhand ook gekwantificeerd worden. Zodat je statistisch kunt uitdrukken wat “geluk” is.

Ik kan me kritisch verhouden naar mijn eigen “meetsysteem” om bepaalde “ontwikkelingen” als negatief te zien. Ik denk te kiezen voor natuurlijk in plaats van kunstmatig, waarbij een harttransplantatie alleen maar iets van een horrorscenario kan zijn. Of ik denk te kiezen voor heilig in plaats van profaan, waarbij geld verdienen aan iemand die geen waardige toekomst heeft, moreel absoluut verwerpelijk is.

ik weet daarbij niet of er echt iets zou veranderen als de medische zorg pro bono zou zijn, maar dat zou wel de eerste voorwaarde zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Noel

Ik weet niet wat God's wil is, van orgaandonatie was nog geen sprake in vroegere tijden.

In Galaten 4 vers 15 staat dat de Galaten, indien dat mogelijk was geweest, hun eigen ogen aan Paulus zouden geven. 

Of dit een reden is om orgaandonatie positief te beoordelen weet ik niet. Voor mij is het toch meer het; gunnen van leven aan anderen waar eigen (aardse) leven stopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Lobke:

@Noel

Ik weet niet wat God's wil is, van orgaandonatie was nog geen sprake in vroegere tijden.

In Galaten 4 vers 15 staat dat de Galaten, indien dat mogelijk was geweest, hun eigen ogen aan Paulus zouden geven. 

Of dit een reden is om orgaandonatie positief te beoordelen weet ik niet. Voor mij is het toch meer het; gunnen van leven aan anderen waar eigen (aardse) leven stopt.

Zoals vegetariers mogelijk kunnen gaan "genieten" van kweekbiefstuk, zal de discussie over donorregistratie misschien overbodig worden bij kweek-organen, al vind ik genetisch manipuleren van varkens om mensen-organen in te kweken zo walgelijk dat ik het liefst door God aan de tijd ontnomen zou willen worden.

Het zoeken naar betere alternatieven moet niet stoppen.

Als wij geen ophef maken komt er nooit een beter alternatief. Al kunnen er ook veel slechtere alternatieven komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Lobke:

Ik hoop ook dat er betere alternatieven komen.

Genetisch manipuleren van varkens om mensen-organen in te kweken iets voor een nieuw topic?

 

Het is iets dat me te veel emoties zou geven. Wie verzint er nu zoiets? Mijn "eieren des velds" (Jeremia 17) wil ik liever niet hiervoor uitbroeden. Ik meen toch al tegenover een onverzadigbaar beest te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor de reminder. Ik ben bezig met opzeggen na een jaar of 19 donor te zijn geweest (lang voor mijn 18 een intentieverklaring, daarna officieel). De site ligt echter helemaal plat, waarschijnlijk door de drukte van zich uitschrijvende mensen. D66 heeft dit land weer een beetje verder naar de vernieling geholpen.

Edit; inmiddels ben ik er door gekomen en heb opgezegd.

 

Ik acht het overigens schokkend dat de eerste kamer akkoord gaat met een nieuwe wet die nog grote onduidelijkheden heeft en die in beginsel ongrondwettelijk is. Ik dacht dat de eerste kamer er was om ons hiervoor te beschermen maar schijnbaar stemmen vele senatoren met emotie en niet op basis van toepasbaarheid en grondwettelijke basis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou met plezier een nier afstaan aan iemand die die nodig heeft en bloed geven heb ik al verschillende malen, bij noodgevallen, gedaan maar ik weiger om een slaaf van de overheid te worden. En na mijn overlijden wil ik mijn nabestaanden niet met vage zaken omtrent mijn lichaam opzadelen. Het gaat me niet om mij persoonlijk maar ik vind het belangrijk dat er respectvol met het lichaam van een overledene wordt omgegaan. Dat is mijn reden om te weigeren met deze belachelijke regel in te stemmen. We hoeven gewoon niet alles te pikken wat onze overheden allemaal bedenken en willen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Willempie:

Ik zou met plezier een nier afstaan aan iemand die die nodig heeft en bloed geven heb ik al verschillende malen, bij noodgevallen, gedaan maar ik weiger om een slaaf van de overheid te worden. En na mijn overlijden wil ik mijn nabestaanden niet met vage zaken omtrent mijn lichaam opzadelen. Het gaat me niet om mij persoonlijk maar ik vind het belangrijk dat er respectvol met het lichaam van een overledene wordt omgegaan. Dat is mijn reden om te weigeren met deze belachelijke regel in te stemmen. We hoeven gewoon niet alles te pikken wat onze overheden allemaal bedenken en willen.

Het is gewoon een ontzettend stomme beslissing en ik zit met een behoorlijk dilemma. Want ik heb bloedgroep O negatief...

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Tijd om me actief te laten registreren als niet donor. Aan deze dwingelandij doe ik niet mee.

Er zaten vandaag heel wat mensen met de dood in de schoenen te hopen dat de wet aangenomen zou worden. Daar heb jij geen boodschap aan?  Je eigenbelang gaat voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Jacobus:

Er zaten vandaag heel wat mensen met de dood in de schoenen te hopen dat de wet aangenomen zou worden. Daar heb jij geen boodschap aan?  Je eigenbelang gaat voor?

Zolang er zo bijzonder weinig duidelijk is omtrent hersendood, vertik ik het. Voor hetzelfde geld pleeg ik moord.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het is gewoon een ontzettend stomme beslissing en ik zit met een behoorlijk dilemma. Want ik heb bloedgroep O negatief...

Ik heb ook O-negatief. Toen ik bij de marine zat ben ik verschillende malen opgetrommeld om bloed af te staan. Daar had ik geen enkel probleem mee. Je kreeg daarna een aantal dagen lekker biefstuk te eten. :D Maar waarom is dit voor jou een dilemma?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Jacobus:

Er zaten vandaag heel wat mensen met de dood in de schoenen te hopen dat de wet aangenomen zou worden. Daar heb jij geen boodschap aan?  Je eigenbelang gaat voor?

Er zitten altijd heel wat mensen in een lastige situatie op wet x of y te wachten. Als dat een reden is om de grondwet met handen en voeten te schenden dan is dit land verloren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Willempie:

Ik heb ook O-negatief. Toen ik bij de marine zat ben ik verschillende malen opgetrommeld om bloed af te staan. Daar had ik geen enkel probleem mee. Je kreeg daarna een aantal dagen lekker biefstuk te eten. :D Maar waarom is dit voor jou een dilemma?

Omdat als ik consequent wil zijn, ik ook geen bloed doneer. Is er een optie om wel voor bloed doneren te kiezen en de rest niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Jacobus:

Er zaten vandaag heel wat mensen met de dood in de schoenen te hopen dat de wet aangenomen zou worden. Daar heb jij geen boodschap aan?  Je eigenbelang gaat voor?

Het zou zomaar kunnen dat er door deze wet juist minder vrijwillige orgaandonaties plaats gaan vinden. Het gaat niet om eigenbelang maar om het feit dat ons lichaam niet het eigendom van de staat is.

2 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Omdat als ik consequent wil zijn, ik ook geen bloed doneer. Is er een optie om wel voor bloed doneren te kiezen en de rest niet?

Ja, die optie is er. Die wet over onze organen gaan (gelukkig nog) niet over bloedtransfusie. Dat moest er ook nog bijkomen, zeg!

17 minuten geleden zei Jacobus:

Er zaten vandaag heel wat mensen met de dood in de schoenen te hopen dat de wet aangenomen zou worden. Daar heb jij geen boodschap aan?  Je eigenbelang gaat voor?

Als er een wet aangenomen gaat worden dat jouw spaargeld afgestaan moet worden aan mensen die dat nodig hebben, ben je dan ook nog zo enthousiast? Of gaat jouw eigenbelang dan voor? Het gaat er dus om dat de overheid zich nooit het recht mag toe-eigenen om over ons lichaam te beschikken. Dat snap je toch hopelijk wel? 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben blij dat het er door is. We behoren bij de 3 laatste Europese landen waar dit nog niet zo geregeld was. Spanje staat bovenaan en heeft de meeste mensen die donor willen zijn, nota bene een land met veel rooms-katholieke christenen. 

Ben je tegenstander, dan kun je je afmelden en nee invullen. Het is de beste manier om de mensen er over na te laten denken. De keus is aan hen. Mensen die actief donor lid waren en zich nu beledigd afmelden begrijp ik niet.

Gisteren schreef een face book vriend, predikant in Sauwerd het volgende..

Vandaag precies twee jaar geleden kreeg Henk (zijn partner)een donornier. Van uitstekende kwaliteit, kan ik wel zeggen...
Vanmorgen verscheen er een indrukwekkend interview in de krant van een moeder uit ons fijne dorp Sauwerd. Zij schonk haar nier aan haar zoon. De jonge man had eerder al een donorhart gekregen. "Zonder dat zou hij niet meer leven." vertelt ze in een van emotie vervulde zin. Nu kan ze samen met hem op een terrasje zitten in Frankrijk en een wijntje drinken in de zon. "En hij is vader van twee kinderen, het is een wonder."

Ja, het is een wonder.

Ik kan dan ook niet begrijpen dat de Eerste Kamer zo moeizaam de wet op de donorregistratie kan goedkeuren. Allerlei onzinargumenten vliegen door de lucht: dat mensen hun leven niet meer zeker zouden zijn in het ziekenhuis, dat de nabestaanden op een zijspoor worden gezet, dat ons lichaam ineens aan de staat zou toebehoren. Kletskoek! "Je wordt gedwongen!" zegt men. Ja, dat is waar. Je wordt gedwongen er over na te denken. Je kunt ook "nee" zeggen.
De belastingdienst dwingt mij ook te zeggen wat mijn inkomsten zijn. En roomt die vrolijk af. En toch zegt niemand : "Mijn geld is nu al van de Staat!"

En dan zwijg ik nog maar over de malligheid die uit spirituele kringen tot ons komt.

Eerste Kamer! Stem vóór de wet. U redt er levens mee.

 

Bedenk wel; dit is uit nood geboren. Wanneer er meer mensen de moeite namen om zich erin te verdiepen dan was het misschien niet nodig geweest. Nu sterven er veel mensen die levenskansen hebben met een orgaandonatie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei Willempie:

Ja, die optie is er. Die wet over onze organen gaan (gelukkig nog) niet over bloedtransfusie. Dat moest er ook nog bijkomen, zeg!

Ok, nou gelukkig maar dan. Die O negatief is bijzonder handig in acute situaties; compatibel op alles. Zolang ze afblijven van mijn bloedaanmakende organen, mogen ze gerust veel bloed hebben van mij. En ik kan bloeden als een rund.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Lobke:

Ik ben blij dat het er door is.We behoren bij de 3 laatste Europese landen waar dit nog niet zo geregeld was.

Ben je tegenstander, dan kun je je afmelden en nee invullen. Het is de beste manier om de mensen er over na te laten denken. De keus is aan hen. Mensen die actief donor lid waren en zich nu beledigd afmelden begrijp ik niet.

 

Nee, je lichaam is van de overheid tenzij je bezwaar aantekent. De keuze is er niet een uit vrijheid maar een waartoe je nu gedwongen wordt. Er waren echt wel betere mogelijkheden denkbaar om mensen uit vrije wil te laten kiezen dan dit gedrocht wat tegen de grondwet ingaat.

Daarnaast is de dienstdoende arts degene die indien je geen bezwaar hebt aangetekend mag overgaan op het leeghalen van de patiënt terwijl de familie op de gang protest aantekent en bezwaar heeft gemaakt bij de dienstdoende arts. Dat heet simpelweg orgaanroof en is bij deze in Nederland gelegaliseerd. De arts staat nu onder bescherming van deze wet. Het is moreel verwerpelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Lobke:

De belastingdienst dwingt mij ook te zeggen wat mijn inkomsten zijn. En roomt die vrolijk af. En toch zegt niemand : "Mijn geld is nu al van de Staat!"

Onzin, belasting moet ik verplicht betalen. Doneren impliceert vrijwilligheid. Er is niks vrijwillig aan op deze wijze en liefde laat zich niet dwingen. In ieder geval bij mij niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Willempie,

Als er ernstig bloed te kort zou zijn dan mag er van mij ook een wet komen....ja tenzij ik nee zeg.

@Kaasjeskruid;

Doneren is nog steeds vrijwilligheid, even een briefje invullen dat je afziet van orgaan donatie.  

@Thorgrem

Dit gedrocht uit nood geboren is in zowel alle Europese landen volstrekt normaal.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid