Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 289
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hey populist, misschien moet je even de link lezen en sowieso even lezen wat ik schrijf. Ik geeft geen oordeel of mening, ik laat alleen zien wat ik binnen 45 seconden kon vinden op internet en me redelijk betrouwbaar leek.

PS. het gemiddelde pensioen is in portugal ongeveer 400 euro.

Jij baseert je oordeel op informatie die je binnen 45 seconden op internet hebt gevonden. Ik op het feit dat ik er jarenlang heb gewoond en er nog veel familieleden heb wonen, waarvan we er maandelijks moeten ondersteunen omdat ze niet langer over voldoende inkomsten beschikken voor hun eerste levensbehoeften.

Nog een stukje informatie dat je mogelijk in die 45 seconden hebt gemist is dat er een hele jonge, goed opgeleide generatie Portugal momenteel aan het verlaten is omdat ze geen kans zien daar een redelijk bestaan op te bouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat ze inNoorwegen verdienen interesseert mij als toerist natuurlijk vrij weinig.

Nee, dat interesseert je als toerist inderdaad vrij weinig. Maar dan moet je niet op grond van die desinteresse appels met peren gaan vergelijken. Ik ben nog steeds een beetje boos. Over die onwetendheid en over alle valse voorlichting die we krijgen voorgeschoteld, vooral door de propagandamachine van de EU. De EU is één grote economische ramp en het gaat nog veel erger worden als die idioterie niet wordt gestopt.

Ow oke, het is 1 groot complot natuurlijk, vroeger was alles beter, toen was er geen armoede, ziekte en bureaucratie. Sinds de EU is dat allemaal ontstaan, al is het niet met cijfers te onderbouwen natuurlijk. Tot nu toe heb ik alleen maar je eigen onderbuikgevoelens hier nogal uitbundig op het forum uitgekakt zien worden, maar nog geen cijfermatige of genuanceerde onderbouwing.

Er valt idd weinig zinvol te bepraten met het anti EU kamp. Terwijl er toch wel hele zinnige argumenten zijn hoor je die niet/weinig. Die intellectuele droogte zorgt er voor dat ik me niet tot dat kamp wil rekenen. Al met al is schijnbaar wat slecht is allemaal de schuld van het monster EU en al wat goed is de verdienste van de afzonderlijke naties. Enige nuance ontbreekt volledig in het anti kamp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hey populist, misschien moet je even de link lezen en sowieso even lezen wat ik schrijf. Ik geeft geen oordeel of mening, ik laat alleen zien wat ik binnen 45 seconden kon vinden op internet en me redelijk betrouwbaar leek.

PS. het gemiddelde pensioen is in portugal ongeveer 400 euro.

Jij baseert je oordeel op informatie die je binnen 45 seconden op internet hebt gevonden. Ik op het feit dat ik er jarenlang heb gewoond en er nog veel familieleden heb wonen, waarvan we er maandelijks moeten ondersteunen omdat ze niet langer over voldoende inkomsten beschikken voor hun eerste levensbehoeften.

Nog een stukje informatie dat je mogelijk in die 45 seconden hebt gemist is dat er een hele jonge, goed opgeleide generatie Portugal momenteel aan het verlaten is omdat ze geen kans zien daar een redelijk bestaan op te bouwen.

Ja en die kunnen dankzij de EU overal zomaar aan de slag op de plekken waar het economisch beter gaat en daar bakken met geld te verdienen die door familie of henzelf besteed kan worden in het veel goedkoper portugal. Hopelijk wordt het zwart werken en de corruptie door de overheid wat aangepakt zodat in de toekomst de economie ook in portugal wat aantrekt.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, dat interesseert je als toerist inderdaad vrij weinig. Maar dan moet je niet op grond van die desinteresse appels met peren gaan vergelijken. Ik ben nog steeds een beetje boos. Over die onwetendheid en over alle valse voorlichting die we krijgen voorgeschoteld, vooral door de propagandamachine van de EU. De EU is één grote economische ramp en het gaat nog veel erger worden als die idioterie niet wordt gestopt.

Ow oke, het is 1 groot complot natuurlijk, vroeger was alles beter, toen was er geen armoede, ziekte en bureaucratie. Sinds de EU is dat allemaal ontstaan, al is het niet met cijfers te onderbouwen natuurlijk. Tot nu toe heb ik alleen maar je eigen onderbuikgevoelens hier nogal uitbundig op het forum uitgekakt zien worden, maar nog geen cijfermatige of genuanceerde onderbouwing.

Er valt idd weinig zinvol te bepraten met het anti EU kamp. Terwijl er toch wel hele zinnige argumenten zijn hoor je die niet/weinig. Die intellectuele droogte zorgt er voor dat ik me niet tot dat kamp wil rekenen. Al met al is schijnbaar wat slecht is allemaal de schuld van het monster EU en al wat goed is de verdienste van de afzonderlijke naties. Enige nuance ontbreekt volledig in het anti kamp.

Inderdaad, echt niet alles binnen de EU gaat goed en er zijn echt wel uitwassen en geld verspilling, dat moet nodig onder controle gebracht worden bijvoorbeeld. Ook de alsmaar verdergaande uitbreiding van de EU en het daardoor op scherp zetten van de relatie met rusland roept vraagtekens op. Maar voor de rest is een economisch en uiteindelijk ook militaire unie belangrijk in een alsmaar onzeker worden de wereld.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Er valt idd weinig zinvol te bepraten met het anti EU kamp. Terwijl er toch wel hele zinnige argumenten zijn hoor je die niet/weinig. Die intellectuele droogte zorgt er voor dat ik me niet tot dat kamp wil rekenen. Al met al is schijnbaar wat slecht is allemaal de schuld van het monster EU en al wat goed is de verdienste van de afzonderlijke naties. Enige nuance ontbreekt volledig in het anti kamp.

Het enige zinnige argument dat ik nu toe heb vernomen is dat het oorlogen tussen Duitsland en Frankrijk heeft voorkomen. Alle andere argumenten zijn in mijn ogen onzin, behalve dan het voordeel voor de multinationals.

V.w.b. Portugal betreft heeft de EU:

1. De boeren middenstand weggevaagd, hetgeen voor het land echt rampzalig is.

2. De prijzen voor levensmiddelen vervijfvoudigd terwijl de lonen nauwelijks zijn gestegen.

3. Portugal opgezadeld met torenhoge schulden, door allerlei veelbelovende (en megalomane) projecten waarvan het volk nauwelijks profijt heeft. Die schulden zijn inmiddels zo hoog dat ze nooit meer kunnen worden terugbetaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja en die kunnen dankzij de EU overal zomaar aan de slag op de plekken waar het economisch beter gaat en daar bakken met geld te verdienen die door familie of henzelf besteed kan worden in het veel goedkoper portugal. Hopelijk wordt het zwart werken en de corruptie door de overheid wat aangepakt zodat in de toekomst de economie ook in portugal wat aantrekt.

Bakken met geld verdienen! Ja ja! En nogmaals, Portugal is NIET langer goedkoper maar DUURDER! En het zwart werken wordt niet veroorzaakt door corruptie (dat ook wel) maar in veel grotere mate door Europese regelgeving die ze is opgedrongen en voor veel kleinere Portugese werkgevers gewoon onhaalbaar is. Dat zwart werken is dus veroorzaakt door Europese wetgeving en niet door corruptie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

2. De prijzen voor levensmiddelen vervijfvoudigd terwijl de lonen nauwelijks zijn gestegen.

Heb je een overzicht van de inflatiecijfers van Portugal sinds 2002 ?

Die zouden dan gemiddeld rond de 15% per jaar moeten zijn geweest. Ik herken die getallen niet.

3. Portugal opgezadeld met torenhoge schulden, door allerlei veelbelovende (en megalomane) projecten waarvan het volk nauwelijks profijt heeft. Die schulden zijn inmiddels zo hoog dat ze nooit meer kunnen worden terugbetaald.

Welke projecten zijn ze mee opgezadeld die ze zelf moesten betalen ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bakken met geld verdienen! Ja ja! En nogmaals, Portugal is NIET langer goedkoper maar DUURDER! En het zwart werken wordt niet veroorzaakt door corruptie (dat ook wel) maar in veel grotere mate door Europese regelgeving die ze is opgedrongen en voor veel kleinere Portugese werkgevers gewoon onhaalbaar is. Dat zwart werken is dus veroorzaakt door Europese wetgeving en niet door corruptie.

Volgens deze site niet, en kan het tot 50% goedkoper zijn.

De kosten voor goederen zijn met name gestegen door.......stijgende salarissen.

https://www.justlanded.com/nederlands/P ... -van-leven

En dan is er nog een "cost of living index":

http://www.numbeo.com/cost-of-living/ra ... ountry.jsp

Nederland staat op een index van 73, Engeland op 72, Oostenrijk op 71, Duitsland op 66 en Portugal......op 49.

Dus bijna de helft goedkoper dan in Nederland.

Heb jij ergens een overzicht waaruit blijkt dat het in Portugal duurder is dan hier ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
3. Portugal opgezadeld met torenhoge schulden, door allerlei veelbelovende (en megalomane) projecten waarvan het volk nauwelijks profijt heeft. Die schulden zijn inmiddels zo hoog dat ze nooit meer kunnen worden terugbetaald.

En dan spreek je wellicht enkel maar over de expliciete schulden, niet de impliciete schulden? Wat allemaal niet verteld wordt?

7RDANbw.png

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je een overzicht van de inflatiecijfers van Portugal sinds 2002 ?

Die zouden dan gemiddeld rond de 15% per jaar moeten zijn geweest. Ik herken die getallen niet.

Inflatiecijfers komen van overheidsinstanties en worden gemanipuleerd. Het hangt er maar van af wat je wel en niet meerekent en in welke verhouding (het mandje). Computers zijn de helft goedkoper geworden terwijl ze tien keer zoveel kunnen (en dus eigenlijk tien keer zoveel waard zijn) en dat soort zaken. Ik ken de officiële cijfers niet en hecht er ook weinig waarde aan. Waar ik wel waarde aan hecht is dat ik waarneem dat er steeds meer Portugezen in ernstige problemen komen en dat het hele land zogezegd naar de knoppen is geholpen. Er is onder de gewone Portugezen gewoon geen hoop meer. Ik ken Portugal van voor de EU en erna. En ik spreek de mensen en hoor waarmee ze te maken hebben.

Welke projecten zijn ze mee opgezadeld die ze zelf moesten betalen ?

Nee, het gaat om projecten met (gemakkelijk en aangemoedigd) geleend geld. Het gaat om (valse) beloften waarmee het volk is gek gemaakt. Dat geld moet nu worden terugbetaald maar dat kan helemaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ow oke, het is 1 groot complot natuurlijk, vroeger was alles beter, toen was er geen armoede, ziekte en bureaucratie. Sinds de EU is dat allemaal ontstaan, al is het niet met cijfers te onderbouwen natuurlijk. Tot nu toe heb ik alleen maar je eigen onderbuikgevoelens hier nogal uitbundig op het forum uitgekakt zien worden, maar nog geen cijfermatige of genuanceerde onderbouwing.

Er valt idd weinig zinvol te bepraten met het anti EU kamp. Terwijl er toch wel hele zinnige argumenten zijn hoor je die niet/weinig. Die intellectuele droogte zorgt er voor dat ik me niet tot dat kamp wil rekenen. Al met al is schijnbaar wat slecht is allemaal de schuld van het monster EU en al wat goed is de verdienste van de afzonderlijke naties. Enige nuance ontbreekt volledig in het anti kamp.

Inhoudelijke reacties en begrip voor de worstelingen van mensen aan de onderkant van de samenleving zie ik in jouw reacties anders nergens terugkomen. Je komt op me over als de betweter die vooral veel en veel beter is dan de rest en zo veel christelijker. Zoals altijd.

Je vooroordelen maken het dat je bij voorbaat al vele mensen niet serieus neemt en je trots vanwege jouw eigen prestaties in het leven maken het, dan je de onrecht in de wereld daarbij niet wilt benoemen. Je kijkt volgens mij vooral naar jouw eigen succes en neemt niemand serieus die worstelt met de negatieve effecten van die zelfde maatschappij, waarin jij zo welvarend geniet.

Ik zie vanuit die "onderkant" eigenlijk enkel onderbuik en wanneer je ze dan vraagt wat er dan precies de schuld is van de EU komt er geen helder antwoord. Ik heb idd weinig begrip voor mensen die zich laten manipuleren door volksmenners maar eigenlijk niet weten wat er speelt, die enkel het negatieve willen zien en niet het positieve. En jij, ook de "onderkant" geniet van de rijke EU welvaart alhoewel jij het schijnbaar niet zo wil zien.

In andere tijden en ook in de huidige tijd in vele andere landen heb je het vele, vele malen slechter als onderkant van de samenleving en is ook het verschil tussen de klassen vele vele malen groter. En ik het "onrecht" niet willen benoemen? Of niet willen zien? Je hebt geen idee over mensen in mijn directe omgeving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie vanuit die "onderkant" eigenlijk enkel onderbuik en wanneer je ze dan vraagt wat er dan precies de schuld is van de EU komt er geen helder antwoord. Ik heb idd weinig begrip voor mensen die zich laten manipuleren door volksmenners maar eigenlijk niet weten wat er speelt, die enkel het negatieve willen zien en niet het positieve. En jij, ook de "onderkant" geniet van de rijke EU welvaart alhoewel jij het schijnbaar niet zo wil zien. In andere tijden en ook in de huidige tijd in vele andere landen heb je het vele, vele malen slechter als onderkant van de samenleving en is ook het verschil tussen de klassen vele vele malen groter. En ik het "onrecht" niet willen benoemen? Of niet willen zien? Je hebt geen idee over mensen in mijn directe omgeving.

De EU is veel te bekrompen Thorgrem, het is alsof we te doen hebben met fossielen die vergeten zijn dat evolutie ook bestaat. Amper geloofwaardig anno 2016.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tuurlijk Gaitema, zolang je er zelf maar in geloofd hè. Blijf gerust oordelen terwijl je werkelijk geen zak weet van mijn strijd, de mensen die mij nabij zijn en mijn donaties aan goede doelen en vrijwilligerswerk.

oordeel maar fijn, jij zal uitijndelijk ook zo geoordeeld worden. Je hernieuwde geloofsleven doet je zo te zien zichtbaar geestelijk goed.... :*

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie vanuit die "onderkant" eigenlijk enkel onderbuik en wanneer je ze dan vraagt wat er dan precies de schuld is van de EU komt er geen helder antwoord. Ik heb idd weinig begrip voor mensen die zich laten manipuleren door volksmenners maar eigenlijk niet weten wat er speelt, die enkel het negatieve willen zien en niet het positieve. En jij, ook de "onderkant" geniet van de rijke EU welvaart alhoewel jij het schijnbaar niet zo wil zien. In andere tijden en ook in de huidige tijd in vele andere landen heb je het vele, vele malen slechter als onderkant van de samenleving en is ook het verschil tussen de klassen vele vele malen groter. En ik het "onrecht" niet willen benoemen? Of niet willen zien? Je hebt geen idee over mensen in mijn directe omgeving.

De EU is veel te bekrompen Thorgrem, het is alsof we te doen hebben met fossielen die vergeten zijn dat evolutie ook bestaat. Amper geloofwaardig anno 2016.

Zo'n beetje iedereen is er dan ook wel over uit dat stevige hervormingen noodzakelijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb jij ergens een overzicht waaruit blijkt dat het in Portugal duurder is dan hier ?

Duurder of goedkoper geldt alleen maar in relatie tot het inkomen. En ja, als je in Portugal uit eten gaat is het inderdaad de helft goedkoper dan hier, door de lage lonen?, (maar wel ongeveer drie keer zo duur als voor de Euro). En ja, het openbaar vervoer is er nog steeds spotgoedkoop. Maar de prijzen voor de eerste levensbehoeften zijn in de Portugese supermarkten inmiddels minstens tien procent hoger dan in Nederland. De onderbouwende cijfers heb ik gezien maar niet zo even bij de hand. Maar je kunt het zelf eenvoudig genoeg vaststellen door er boodschappen te gaan doen.

Hoe denk jij daar te kunnen leven van, pak weg, €500 per maand? O, de woonlasten zijn nu ongeveer gelijk met die in Nederland. Of hoe denk je daar te kunnen (over)leven zonder inkomsten? Want dat lot treft ook steeds meer Portugezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar ik wel waarde aan hecht is dat ik waarneem dat er steeds meer Portugezen in ernstige problemen komen en dat het hele land zogezegd naar de knoppen is geholpen. Er is onder de gewone Portugezen gewoon geen hoop meer. Ik ken Portugal van voor de EU en erna. En ik spreek de mensen en hoor waarmee ze te maken hebben.

En dat is allemaal de schuld van de EU?

Ken je alle problemen, heb je alles uitgezocht en geanalyseerd ?

Ken je de onderliggende problematieken ?

De crisis in 2008 is begonnen in de USA, niet veroorzaakt door de EU. Daar hebben banken hypotheken verkocht aan mensen die zich dat helemaal niet konden veroorloven. Ze zijn gelokt met lage rentepercentages in de eerste jaren. Toen de rentes omhoog gingen, ging het fout.

Inmiddels ware veel hypotheken in plukjes doorverkocht aan banken wereldwijd. Dus de rotte appelen lagen in elk mandje.

Daar is veel ellende uit voortgekomen.

Met je eens ben ik dat de euro zware fouten in zich heeft en we daar nu last van hebben.

Voor de euro was het ook al hommeles in Portugal, Griekenland, Spanje etc.

In Griekenland bijvoorbeeld is het de nationale sport om belasting te ontduiken.

Dan komt de regering dus geld tekort.

Voor de euro was het daar ook economisch slecht. Maar dat werd telkens opgelost door de drachme te devalueren. Dan worden de Griekse producten goedkoper en werd er weer meer verkocht. Ten koste van.......bijvoorbeeld bedrijven in Nederland. Toen betaalden we de ellende daar ook al, maar op een andere manier.

De euro had veel kleiner gehouden moeten worden, met alleen landen die de boel monetair op orde hebben. Het is een politiek iets geweest en het had een monetair iets moeten zijn.

Ook de 3% regel (begrotingstekort) is absurd.

Maar het grootste probleem zit niet in de EU. Het grootste probleem zijn de speculanten op de beurs. Daar zitten de echte ratten.

In staat om landen kapot te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid