Spring naar bijdragen

Leuk experiment.


Aanbevolen berichten

Best leuk, deze personen hebben in ieder geval een gouden toekomst bij de NPO.

Maar hiermee poets je de verschillen natuurlijk niet weg. Het geweld in de bijbel wordt overtroffen door de geweldloosheid van Jezus Christus en veruit de meeste christenen zullen zich dus niet opblazen, geen mensen onthoofden enz enz. Helaas kan dat voor enkele stromingen binnen de islam niet gezegd worden. Het geweld in de koran wordt door deze stromingen verheerlijkt. Dit tot ellende van heel veel mensen waaronder voornamelijk mede-moslims.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat er afschuwelijke stukken in de Bijbel staan is hopelijk wel bekend. Gelukkig nemen christenen niet meer alle geboden serieus.

Nu is de Bijbel wel ietsjes dikker dan de Koran. En als je dan op de termen ongelovig, ongelovige en ongelovigen zoekt en ziet hoe vaak ze voorkomen in Bijbel en Koran (http://www.bijbelenkoran.nl/search.php is handig hiervoor) en bekijkt in wa voor context, dan valt toch wel op dat de Koran uitblinkt in zoekresultaten en dat ongelovigen niet veel vrede en geluk wordt toegewenst.

Dus hier kom ik eens voor de Bijbel op. En geef ik een pleidooi de heilige boeken niet te strak te hanteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar Bonjour, je snapt na al die jaren geobsedeerd zijn met t christendom toch inmiddels wel dat die geboden helemaal niet voor christenen gelden? Dat dat geboden zijn voor t Joodse volk? En dat een dier offeren (op de zgn burnt offering na) eigenlijk gewoon betekende met zijn allen gezellig vlees eten bij de tempel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jij snapt na al die jaren toch wel dat dat een interpretatie van de Bijbel is van zo'n beetje alle christenen sinds de 2e eeuw na Christus?
Ah, je parafraseert me en probeert voor de touche te gaan. Ik heb je citaat even gecorrigeerd. Goed punt verder.
En dat offeren van een dier voor de gezelligheid was is, kan je dat aantonen? Volgens mij moesten ook arme boeren hun eerstgeboren vee offeren. Waar staat het tegendeel?

Ik zeg niet dat t voor de gezelligheid was. Lezen. Ik zeg dat het in de meeste gevallen een maal was, waaraan de priesters, soms de zondaar en en sommige gevallen andere Joden deelnamen. Zeg maar een soort biologisch en ecologisch verantwoorde picnic. Met een religieus karakter. En t niet opeten van t orgaanvlees. En t gebruik van de huid voor kleding, tenten etc.

Maar goed, we hebben t hier over de christenen, niet de Joden. Over die offers, dat zoek je zelf maar verder uit. Iemand met zulke gedegen Bijbelkennis als jij zal dat makkelijk vinden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gebruik van regels uit het OT is een heel ander onderwerp. Maar niet hier.

We hebben het over de toon van de boeken en over het links laten liggen van teksten die niet meer in de huidige tijd passen.

Heb je trouwens die zoekopdrachten gedaan? Dat is even interessanter.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah je gaat opeens van 'geboden' naar 'toon'? Nee, het is me duidelijk, je snapt zelf ook wel dat je eigenlijk geen punt hebt. Ik zal t even voor je herhalen: de Joodse geboden zoals bijv dierenoffers gelden niet voor christenen. Dat vinden zo'n beetje alle christenen, al zo'n 2 millenia lang.

Fijne dag verder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mag ik je erop wijzen dat de eerste christenen joods en christen waren, onderricht hadden gehad van Jezus zelve en niet gelijk de Joodse wetten lieten vallen. Deze hele kwestie was zo duidelijk dat er in Handelingen 15 over vergaderd moest worden.

Dus ik wel degelijk een punt, maar niet hier.

Ook jij een fijne dag

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik ook al op mijn Facebook schreef:

Om het christendom, het jodendom of de islam te onderzoeken, moet je niet zozeer naar hun boeken kijken, maar gewoon naar de godsdiensten en de gemeenschappen zelf. Alleen in die context kun je de boeken verstaan en op waarde schatten.

Zéker in mijn eigen kerk, de katholieke dus, is de geloofstraditie die door de eeuwen heen is overgeleverd en doorontwikkeld, net zo belangrijk en gezaghebbend dan de bijbel, ook op dogmatisch gebied. De bisschoppen hebben het leergezag en je eigen geweten heeft het morele gezag. Niet de bijbel.

De bijbel is dan ook een geloofsboek, wiens geschriften uitsluitend gericht zijn op gelovigen met een al religieuze achtergrond en dus al enige basiskennis daarover.

En binnen de islam kent men ook meerdere gezaghebbende bronnen die de koran aanvullen en verklaren, zoals de hadj, net zoals het jodendom ook de talmoed kent en vele eigen tradities rondom de Torah. Met koran en bijbel alleen leer je geen godsdienst kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mag ik je erop wijzen dat de eerste christenen joods en christen waren, onderricht hadden gehad van Jezus zelve en niet gelijk de Joodse wetten lieten vallen. Deze hele kwestie was zo duidelijk dat er in Handelingen 15 over vergaderd moest worden.

Dus ik wel degelijk een punt, maar niet hier.

Ook jij een fijne dag

Ik zal mezelf maar weer citeren, want oplettend lezen schiet er blijkbaar wel eens bij je in. Ik zal t gedeelte waar je op had moeten letten dikgedrukt voor je benadrukken:

"Jij snapt na al die jaren toch wel dat dat een interpretatie van de Bijbel is van zo'n beetje alle christenen sinds de 2e eeuw na Christus?"

Dus nee, ook hier geen punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat er afschuwelijke stukken in de Bijbel staan is hopelijk wel bekend. Gelukkig nemen christenen niet meer alle geboden serieus.

Nu is de Bijbel wel ietsjes dikker dan de Koran. En als je dan op de termen ongelovig, ongelovige en ongelovigen zoekt en ziet hoe vaak ze voorkomen in Bijbel en Koran (http://www.bijbelenkoran.nl/search.php is handig hiervoor) en bekijkt in wa voor context, dan valt toch wel op dat de Koran uitblinkt in zoekresultaten en dat ongelovigen niet veel vrede en geluk wordt toegewenst.

Dus hier kom ik eens voor de Bijbel op. En geef ik een pleidooi de heilige boeken niet te strak te hanteren.

Nou ahum dat geloof je toch zelf niet, wat dacht je van de "Messias belijdende Christenen of Joden? " Die doen niets anders dan alle geboden heel serieus nemen hoor.

Messias belijdende Joden of Christen , ik weet het verschil niet, houden de sabbath en hebben 2 keukens om kosher te eten. En dat wordt heel serieus genomen heb ik begrepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat er afschuwelijke stukken in de Bijbel staan is hopelijk wel bekend. Gelukkig nemen christenen niet meer alle geboden serieus.

Nu is de Bijbel wel ietsjes dikker dan de Koran. En als je dan op de termen ongelovig, ongelovige en ongelovigen zoekt en ziet hoe vaak ze voorkomen in Bijbel en Koran (http://www.bijbelenkoran.nl/search.php is handig hiervoor) en bekijkt in wa voor context, dan valt toch wel op dat de Koran uitblinkt in zoekresultaten en dat ongelovigen niet veel vrede en geluk wordt toegewenst.

Dus hier kom ik eens voor de Bijbel op. En geef ik een pleidooi de heilige boeken niet te strak te hanteren.

Nou ahum dat geloof je toch zelf niet, wat dacht je van de "Messias belijdende Christenen of Joden? " Die doen niets anders dan alle geboden heel serieus nemen hoor.

Messias belijdende Joden of Christen , ik weet het verschil niet, houden de sabbath en hebben 2 keukens om kosher te eten. En dat wordt heel serieus genomen heb ik begrepen.

De meeste Messias belijdende Joden niet hoor. Wel heb je kleine sektes van Messias belijdende joden. De meeste daarvan zijn wannebe Joden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar Bonjour, je snapt na al die jaren geobsedeerd zijn met t christendom toch inmiddels wel dat die geboden helemaal niet voor christenen gelden? Dat dat geboden zijn voor t Joodse volk? ?

Telt deze uitspraak niet meer dan?

Uit het heilig Evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Matteüs 5,17-19.

In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen : Denkt niet dat Ik gekomen ben om Wet en Profeten op te heffen; Ik ben niet gekomen om op te heffen, maar om de vervulling te brengen.

Want voorwaar, ik zeg u: Eerder nog zullen hemel en aarde vergaan, dan dat een jota of haaltje vergaat uit de Wet, voordat alles geschied is.

Wie dus een van die voorschriften, zelfs het gering­ste, opheft en zo de mensen leert, zal de geringste geacht worden in het Rijk der hemelen, maar wie ze onderhoudt en leert zal groot geacht worden in het Rijk der hemelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar Bonjour, je snapt na al die jaren geobsedeerd zijn met t christendom toch inmiddels wel dat die geboden helemaal niet voor christenen gelden? Dat dat geboden zijn voor t Joodse volk? ?

Telt deze uitspraak niet meer dan?

Uit het heilig Evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Matteüs 5,17-19.

In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen : Denkt niet dat Ik gekomen ben om Wet en Profeten op te heffen; Ik ben niet gekomen om op te heffen, maar om de vervulling te brengen.

Want voorwaar, ik zeg u: Eerder nog zullen hemel en aarde vergaan, dan dat een jota of haaltje vergaat uit de Wet, voordat alles geschied is.

Wie dus een van die voorschriften, zelfs het gering­ste, opheft en zo de mensen leert, zal de geringste geacht worden in het Rijk der hemelen, maar wie ze onderhoudt en leert zal groot geacht worden in het Rijk der hemelen.

Johannes 15 :

4 Blijft in Mij, en Ik blijf in u. Zoals de rank uit zichzelf geen vrucht kan dragen, maar alleen wanneer ze aan de wijnstok blijft, zo kunt ook gij het niet, wanneer gij niet blijft in Mij.

5 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, en Ik in hem, hij draagt rijke vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.

6 Zo iemand in Mij niet blijft, dan wordt hij weggeworpen als de rank, en verdort; men raapt ze bijeen, werpt ze in het vuur, en verbrandt ze.

7 Maar zo gij in Mij blijft, en mijn woorden in u blijven, vraagt dan al wat gij wilt, en gij zult het verkrijgen.

8 Dit is het, wat mijn Vader verheerlijkt: dat gij veel vruchten draagt, en mijn leerlingen wordt.

9 Zoals de Vader Mij heeft bemind, zo ook heb Ik u bemind; blijft in mijn liefde.

10 Wanneer gij mijn geboden onderhoudt, zult gij in mijn liefde blijven; zoals ook Ik de geboden van mijn Vader heb onderhouden, en in zijn liefde blijf.

11 Dit alles heb Ik tot u gezegd, opdat mijn vreugde uw deel mag worden, en uw vreugde volkomen mag zijn. —

12 Dit is mijn gebod: Hebt elkander lief, zoals Ik u heb bemind.

En zie: viewtopic.php?t=12378#p572295

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jij snapt na al die jaren toch wel dat dat een interpretatie van de Bijbel is van vele christenen nu?

Nu, 1000 jaar geleden, 2000 jaar geleden. Heb jij een bron van de oudheid tot nu dat de kerk dierenoffers noodzakelijk achtte?

En dat offeren van een dier voor de gezelligheid was is, kan je dat aantonen? Volgens mij moesten ook arme boeren hun eerstgeboren vee offeren. Waar staat het tegendeel?

Heb jij een bron waarin staat dat een christelijke boer dat moest of deed?

Je mag uit welke tijd je je wilt sinds er een kerk bestaat uitkiezen.

En ik mag toch ook hopen dat je sinds je lid bent wel iets meegekregen hebt dat er iets in het nieuwe testament heeft plaats gevonden over een offer aan het kruis enzo en de theologische implicaties daaraan verbonden. Je reactie op "Christenen nu" op het gebied van het offer doet me toch vermoeden dat je niet echt veel klassieke christelijke lectuur uit de oudheid en middeleeuwen gelezen hebt en noch bekend bent met de geschiedkundige kijk op de ontwikkeling van het christendom.

Ãls er al überhaupt iets op dat gebied veranderd is, is dat toch wel volstrekt in tegenovergestelde zin van wat jij hier volgens mij denkt te schrijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik dacht dat het over de leer van Jezus ging. Er is zelfs een beweging "What would Jesus do?" Maar daar zijn jullie duidelijk echt niet mee bezig.

Nee, ik ben niet bezig met nieuwe contemporaine stromingen die met een 20ste eeuwse bril 2000 jaar oude teksten los van hun historische context gaan herinterpreteren.

En als jij het geloof in de oudheid bestudeerd had, zou je niet katholiek zijn.

:# Jij hebt volgens mij echt werkelijk geen idee wat ik gestudeerd en heb. _O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid