Spring naar bijdragen

Leuk experiment.


Aanbevolen berichten

De eerste christenen waren een Joodse sekte. Wat deden die tussen zeg eens 30 tot 60 na chr?
Als we uit gaan van het boek Handelingen: voor zover ze Joods waren, leven naar de Joodse leefregels. En voor zover ze uit de andere volken kwamen:
Hand 15:19 Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen, 15:20 maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf. 15:21 In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.

15:28 In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: 15:29 onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is.

En wat betreft dat "als Joden leven naar de Joodse leefregels": lees de brief aan de Galaten (2e hoofdstuk), en je weet dat daar verschillend over werd gedacht...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij zijn verassend veel historici katholiek;)

Probeer je Olorin nu rugdekking te geven of geef je een verklaring waarom het bij de studie niet opviel dat hij niet kritisch genoeg was?

Nee, ik geef hem rugdekking.

Lang niet elke historicus is katholiek, maar wel relatief veel. Dat komt omdat je als cynische postmodernist makkelijker aanhanger kan zijn van een niet-rationeel geloof dan in een schijn rationeel geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij zijn verassend veel historici katholiek;)

Probeer je Olorin nu rugdekking te geven of geef je een verklaring waarom het bij de studie niet opviel dat hij niet kritisch genoeg was?

Je bent best lachwekkend.

Ik had dergelijk cynisme richting universitair onderwijs eerder bij een creationist verwacht, maar goed... Ook mooi te zien hoe je je vooroordelen heerlijk aan het projecteren bent. De 'feiten' buigen naar je conclusie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens mij zijn verassend veel historici katholiek;)

Lang niet elke historicus is katholiek, maar wel relatief veel. Dat komt omdat je als cynische postmodernist makkelijker aanhanger kan zijn van een niet-rationeel geloof dan in een schijn rationeel geloof.

Sterker nog, ik ben tijdens mijn studie langzaam steeds katholieker geworden en niet lang erna officieel lid geworden. Ik ben van huis uit evangelisch-protestants. Ik wil niet zeggen dat dit enkel en alleen door mijn studie kwam, maar mijn studie heeft er wel erg aan bijgedragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bonjour weet eigenlijk echt erg weinig van t christendom waar ie zich zo mee bezig houdt. Waarschijnlijk te veel losse verzen van evilbible.com gelezen en te weinig normaal, onbevooroordeeld onderzoek gedaan :+

Evilbible.com ken ik niet. Elke site die de tekst van de Bijbel geeft is voor mij wel evil genoeg.

Omdat ik het sprookje niet geloof zoals jij doet en er dus niet met jullie redenaties meega, betekent nog niet dat ik erg weinig van het christendom af weet.

Iemand die gelovig een studie ingaat, die doet pas onbevooroordeeld onderzoek. :N

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid