Spring naar bijdragen

Wie is de ware kerk?


Aanbevolen berichten

Op dit moment zijn er gelovige bewegingen die beweren dat er een geen kerk meer nodig is om gered te worden, of niet meer zo belangrijk is in onze tijd. In de Griekse Bijbel staat, ekklésia (kerk) een populaire samenkomst, een religieuze vereniging of vergadering. Het is dus niet een gebouw zoals de katholieken beweren, maar een religieuze vergadering van mensen. Ik zou graag willen weten wat andere mensen hiervan denken. Wil God dat wij naar de kerk gaan? Is er een kerk in de Bijbel beschreven waar wij ons bij moeten voegen, volgens God? Van wie is de kerk van God de Vader of De zoon onze heer Jezus Christus?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 132
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dat was één van de punten van Luther trouwens.

Toch vind ik het raadzaam tezamen te komen met andere christenen, zoals al sinds het begin van het christendom gebeurde. Zeker in moeilijke tijden kun je je dan optrekken aan je broeders en zusters.

Verder geloof ik niet in de "ware" kerk, alsof er één groep christenen zijn die de waarheid in pacht hebben... Alle christelijke groeperingen stellen de bijbel voorop als het woord van God, maar interpreteren die naar eigen believen... Het is ook niet "waar" geloof volgens mij die de eenheid brengt, eenheid is geen uniformiteit, maar juist in eenheid te kunnen samenkomen ondanks de verschillen, en elkaar te respecteren ondanks de verschillen. Ik kan echt genieten van een kerkdienst, al hoef ik het niet met al het gezegde eens te zijn... Las hier onlangs trouwens een boek van Aukelien Van Abema: "Single in de kerk" waarin ze b.v. zegt dat sommige mannen het moeilijk hebben met bepaalde liedteksten waar Jezus expliciet als de minnaar naar voren komt... Daar kan ik trouwens heel goed begrip voor opbrengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het valt me op dat het altijd de "anti-kerkelijken" zijn die over kerkgebouwen beginnen en menen dat kerkelijken die gebouwen als kerkgemeenschap zelf zien. Terwijl vrijwel geen enkele kerkganger werkelijk meent dat de kerk enkel uit een gebouw bestaat.

Ook binnen het katholicisme niet: het gebouw is weliswaar een gewijde plaats waar men kan bidden en de sacramenten kan bedienen, en waar men zich thuis kan voelen, maar de Kerk bestaat nog altijd uit gelovigen, in gemeenschap met elkaar en met Christus.

Eigenlijk is dit binnen elke kerk, katholiek of protestants, een zo vanzelfsprekend principe, dat je je kunt afvragen waar die anti-kerkelijken dat kerkgebouwidee nu vandaan halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoals de katholieken beweren? Vertel eens vanuit de katholieke leer graag. :)

Hoe kan je dan een gebouw gemaakt van steen een kerk noemen, als het over een gemeente of vergadering gaat?

Op dezelfde manier waarmee je aan je dochter de naam "Kyriake" mee zou kunnen geven (zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Kyriaki_(martyr)): om daarmee aan te geven dat zij "het eigendom is, niet van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus".

Misschien wist je het nog niet, maar het woord "kerk" is afkomstig van het Griekse "Kyriake" (ΚυÏιακή), en dat betekent gewoon "van Kurios, van de Heer"... En die gebouwen zijn dan misschien niet het belangrijkste in het leven, ook daarvoor geldt dat alle Gemeenteleden die daaraan hun steentje hebben bijgedragen, dat (dat mogen we in ieder geval hopen) deden voor hun Heer... Zodat je ook van het gebouw mag zeggen dat het "ΚυÏιακή" is...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoals de katholieken beweren? Vertel eens vanuit de katholieke leer graag. :)

Hoe kan je dan een gebouw gemaakt van steen een kerk noemen, als het over een gemeente of vergadering gaat?

Dat is inmiddels opgelost zie ik aan andere reacties. Je beeld van wat de katholieken zouden beweren zal inmiddels wel naar de realiteit bijgesteld zijn.

Kunnen we toekomen aan de kern van je verhaal. Heb je de Kerk nodig om goed christen te zijn. Met de doop in naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest wordt je christen en daarmee deel van het Lichaam van Christus. Mijn inziens moet je die status onderhouden net zoals je bijvoorbeeld je familiebanden onderhoud of je eigen lichaam onderhoud. Sommige zijn daar wat beter in dan anderen. Toch staat dat onderhoud mijn inziens centraal in het leven van een christen.

Hoe onderhoud jij je deelgenoot zijn aan het Lichaam van Christus? Ik doe dat door onder andere deel te nemen aan de sacramenten die Christus ons geschonken heeft waarbij de Eucharistie bij mij een voorname plaats inneemt. Dat is een (belangrijk zo niet belangrijkste) element van mijn christelijke geloof wat zonder Kerk geen invulling kan krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat was één van de punten van Luther trouwens.

Toch vind ik het raadzaam tezamen te komen met andere christenen, zoals al sinds het begin van het christendom gebeurde. Zeker in moeilijke tijden kun je je dan optrekken aan je broeders en zusters.

Verder geloof ik niet in de "ware" kerk, alsof er één groep christenen zijn die de waarheid in pacht hebben... Alle christelijke groeperingen stellen de bijbel voorop als het woord van God, maar interpreteren die naar eigen believen... Het is ook niet "waar" geloof volgens mij die de eenheid brengt, eenheid is geen uniformiteit, maar juist in eenheid te kunnen samenkomen ondanks de verschillen, en elkaar te respecteren ondanks de verschillen. Ik kan echt genieten van een kerkdienst, al hoef ik het niet met al het gezegde eens te zijn... Las hier onlangs trouwens een boek van Aukelien Van Abema: "Single in de kerk" waarin ze b.v. zegt dat sommige mannen het moeilijk hebben met bepaalde liedteksten waar Jezus expliciet als de minnaar naar voren komt... Daar kan ik trouwens heel goed begrip voor opbrengen.

Maar doorheen de geschiedenis van de Bijbel was er een kerk, die begon in de tijd van Mozes.

Door Paulus genoemd, vergadering van eerstgeborenen. Dus dit was de eerste gemeente die gegrond vestigd werd door God.

Hebreeën 12:23 en vergadering van eerstgeborenen

die opgeschreven staan in de hemelen;

tot God, rechter over allen,

en tot de geesten van rechtvaardigen

die de voleinding hebben bereikt;

En om het verder te bewijzen, staat er in Handelingen 7:38.

Handelingen 7:38 Híj is het die in de volksvergadering

in de woestijn was met de engel

die op de berg Sinaï tot hem sprak

en met onze vaderen,

die levenwekkende woorden ontving

om aan ons te geven.

Laat ons de vraag dan stellen wie was deze vergadering van eerstgeborenen?

Exodus 4:22 zeggen zul je dan tot Farao:

zó heeft gezegd de Ene:

mijn zoon, mijn eersteling is Israël!

De volgende logische vraag zou dan zijn; waarom onze Vader dan zijn zoon naar de aarde heeft gestuurd als er al een kerk (gemeente, Israël) bestond?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het valt me op dat het altijd de "anti-kerkelijken" zijn die over kerkgebouwen beginnen en menen dat kerkelijken die gebouwen als kerkgemeenschap zelf zien. Terwijl vrijwel geen enkele kerkganger werkelijk meent dat de kerk enkel uit een gebouw bestaat.

Ook binnen het katholicisme niet: het gebouw is weliswaar een gewijde plaats waar men kan bidden en de sacramenten kan bedienen, en waar men zich thuis kan voelen, maar de Kerk bestaat nog altijd uit gelovigen, in gemeenschap met elkaar en met Christus.

Eigenlijk is dit binnen elke kerk, katholiek of protestants, een zo vanzelfsprekend principe, dat je je kunt afvragen waar die anti-kerkelijken dat kerkgebouwidee nu vandaan halen.

Dat is waar, maar ik denk wel dat we als christenen ook moeten leren niet te veel in dat gebouw te doen. Echter geloof ik ook dat we daar mee bezig zijn ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoals de katholieken beweren? Vertel eens vanuit de katholieke leer graag. :)

Hoe kan je dan een gebouw gemaakt van steen een kerk noemen, als het over een gemeente of vergadering gaat?

Dat is inmiddels opgelost zie ik aan andere reacties. Je beeld van wat de katholieken zouden beweren zal inmiddels wel naar de realiteit bijgesteld zijn.

Kunnen we toekomen aan de kern van je verhaal. Heb je de Kerk nodig om goed christen te zijn. Met de doop in naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest wordt je christen en daarmee deel van het Lichaam van Christus. Mijn inziens moet je die status onderhouden net zoals je bijvoorbeeld je familiebanden onderhoud of je eigen lichaam onderhoud. Sommige zijn daar wat beter in dan anderen. Toch staat dat onderhoud mijn inziens centraal in het leven van een christen.

Hoe onderhoud jij je deelgenoot zijn aan het Lichaam van Christus? Ik doe dat door onder andere deel te nemen aan de sacramenten die Christus ons geschonken heeft waarbij de Eucharistie bij mij een voorname plaats inneemt. Dat is een (belangrijk zo niet belangrijkste) element van mijn christelijke geloof wat zonder Kerk geen invulling kan krijgen.

Dus wat u bedoeld is dat wij moeten werken voor onze redding, als ik het zo mag uitdrukken.

Wij moeten zeker niet alleen in Christus geloven en hij zal alles voor ons doen. Wij moeten ons steentje bijdragen.

Want wij christenen zijn mede-arbeiders van God.

Laat ons lezen in de Bijbel.

1 Korintiërs 3:9 Want wij zijn Gods mede-arbeiders;

Gods landarbeid, Gods bouwwerk zijt gij.

Want god heet ons christenen een lijst of systeem (als ik het zo mag noemen) gegeven van goede werken die wij zouden moeten uitvoeren.

Efeziërs 2:10 Want zijn maaksel zijn wij,

in Christus Jezus geschapen

voor goede werken,

die God heeft voorbereid

opdat wij daarin zullen wandelen.

Dit is zeer duidelijk.

God heeft ons gemaakt in Christus Jezus, zodat wij goede

werken verrichten die God voor ons heeft voorbereid

opdat wij daarin zullen wandelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een geloof zonder werken is zonder meer een dood geloof.

De brief van Jakobus

Hoofdstuk 2

[14] Broeders en zusters, wat baat het een mens te beweren dat hij geloof heeft, als hij geen daden kan laten zien? Kan zo’n geloof hem soms redden?

[17] Zo is ook het geloof, op zichzelf genomen, als het zich niet uit in daden, dood.

[26] Zoals het lichaam dood is zonder de ziel, zo is het geloof dood zonder de daad.

Persoonlijk hecht ik geen waarde aan een dood geloof. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Broeders laat ons terugkeren naar onze vraag?

Wie is de ware kerk?

Zoals jullie waarschijnlijk weten heeft God zijn zoon naar de aarde gestuurd

om voor onze zonden te sterven, Gods evangelie te verkondigen en om zijn kerk herop

te bouwen.

Matteüs 16:18 en ík zeg jou

dat jij Petrus bent:

op deze petra,

zal ik mijn vergadering bouwen

en de poorten van het schimmenrijk

zullen haar niet te sterk zijn;

In deze vers wordt ons een belofte gegeven dat de vergadering nooit meer zal

verwoest worden, de poorten van het schimmenrijk

zullen haar niet te sterk zijn

Wie is deze vergadering dan, die in de Bijbel staat? De gemeente van God, die door onze Vader werd

opgebouwd, door zijn zoon?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vergadering der eerstgeborenen uit hebreeën (waarvan tegenwoordig in exegetische kringen niet meer zo gemakkelijk wordt aangenomen dat het door Paulus is geschreven :P), gaat volgens mij en ook volgens de studiebijbel van de HSV, over de christenen, niet over de Joden uit Mozes tijd.

Ik stel ook nergens dat er geen kerk was, die was er wel... Zoals b.v. ook uit Plinius de jonge kan opgemaakt worden waar een christen stelt dat ze gewend zijn voor dag en dauw samen te komen om te bidden, liederen te zingen en het brood te breken. Jezus zei ook dat er na hem hongerige wolven zouden komen die de broeders niet zachtaardig zouden behandelen.

Ik geloof echter niet dat de eenheid van het christendom ligt in exact hetzelfde geloven, maar in broederschap met elkaar te leven.

Verder wordt in Jakobus zelf aangegeven wat hij bedoelt met werken: "De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en de Vader is dit: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking en zichzelf onbesmet bewaren van de wereld" (Jak 1;27) Maar het NT maakt ook heel duidelijk dat niemand rechtvaardig is, maar dat we rechtvaardig worden gemaakt door de kruisdood van Christus (2 Kor 5,21)

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kerken die in apostolische successie staan. De katholieke Kerk en de oosters-orthodoxe Kerken dus. Althans, dat denk ik.

Ik denk dat je het mis hebt. De katholieke kerk is aan het begin van de 16de eeuw ontstaan.

De In de 11de eeuw de oosters-orthodoxe Kerk. Als ik mij niet vergis.

Het datum is ook niet echt belangrijk, belangrijker is dat deze groeperingen niet in de Bijbel

worden vernoemd en dus niet tot de originele kerk horen die Christus predikte.

Hun leer wijkt ook zwaar af van wat onze Heer Jezus leerde.

De Apostel Paulus zelf noemde het in zijn brieven, de kerk van God of vergadering van God

Omdathet de Kerk van God is en door hem werd opgericht. Niet dus door de mensen.

Laat ons lezen.

1 Korintiërs 1:2

aan de vergadering van God

die is in Korinte,

geheiligden in Christus Jezus,

geroepen heiligen, samen met

allen die de naam aanroepen van

onze Heer, Jezus Christus,

in elk oord, van hen en van ons

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kerken die in apostolische successie staan. De katholieke Kerk en de oosters-orthodoxe Kerken dus. Althans, dat denk ik.

Ik denk dat je het mis hebt.

Dat staat je geheel vrij natuurlijk. Ikzelf denk dat ik het redelijk bij het goede eind heb.

De katholieke kerk is aan het begin van de 16de eeuw ontstaan.

Dat is geschiedkundig onjuist

De In de 11de eeuw de oosters-orthodoxe Kerk. Als ik mij niet vergis.

Het datum is ook niet echt belangrijk,

De oosters-orthodoxe Kerken zijn net als de katholieke Kerk delen van de Kerk zoals die voor het grote schisma bestond. Ik vind het vrij belangrijk dat een kerk in de apostolische traditie staat en dus zijn oorsprong heeft in het vroege christendom. Dat hebben beide.

belangrijker is dat deze groeperingen niet in de Bijbel

worden vernoemd en dus niet tot de originele kerk horen die Christus predikte.

Dan vraag ik mij serieus af of je wel weet wat de bijbel is en hoe die ontstaan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kerken die in apostolische successie staan. De katholieke Kerk en de oosters-orthodoxe Kerken dus. Althans, dat denk ik.

Ik denk dat je het mis hebt.

Dat staat je geheel vrij natuurlijk. Ikzelf denk dat ik het redelijk bij het goede eind heb.

De katholieke kerk is aan het begin van de 16de eeuw ontstaan.

Dat is geschiedkundig onjuist

De In de 11de eeuw de oosters-orthodoxe Kerk. Als ik mij niet vergis.

Het datum is ook niet echt belangrijk,

De oosters-orthodoxe Kerken zijn net als de katholieke Kerk delen van de Kerk zoals die voor het grote schisma bestond. Ik vind het vrij belangrijk dat een kerk in de apostolische traditie staat en dus zijn oorsprong heeft in het vroege christendom. Dat hebben beide.

belangrijker is dat deze groeperingen niet in de Bijbel

worden vernoemd en dus niet tot de originele kerk horen die Christus predikte.

Dan vraag ik mij serieus af of je wel weet wat de bijbel is en hoe die ontstaan is.

De datums zijn ook niet zo van belang. Geef mij dan een vers in de Bijbel waar de katholieke kerk of

oosters-orthodoxe Kerken in vernoemd wordt, dan zal ik u wel geloven. Dank u.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat je het mis hebt. De katholieke kerk is aan het begin van de 16de eeuw ontstaan.

Je bent denk ik in de war met het protestantisme. De Katholieke kerk was er al in de oudheid.

Ok, sorry heb nog eens op het internet nagekeken. Was inderdaad veel vroeger.

Mijn punt is dan ook niet welk jaar ze ontstond maar dat ze de leer van onze Heer Jezus Christus veranderd hebben en ook helemaal niet in de bijbel staan. Dus zij zijn al uitgesloten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid