Spring naar bijdragen

Paus vraagt pinksterchristenen om vergeving


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb
Roeping en bediening hebben niets te maken met de waardigheid die ieder mens en iedere gelovige onvervreemdbaar heeft.

Hoe kan iemand dan vergeving vragen voor anderen?

Dat heeft niets met roeping en bediening te maken.

Trouwens niet alleen vergeving, maar hij veroordeelt ook nog mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe kan iemand dan vergeving vragen voor anderen?
Dat is heel normaal hoor. Kijk naar Jezus aan het kruis, Mozes op de berg Sinaï, Abraham bij Sodom, Job voor zijn vrienden etc. etc.
Dat heeft niets met roeping en bediening te maken.
Dat heeft er alles mee te maken. De roeping en bediening die de paus heeft als hoofd van de Kerk.
Trouwens niet alleen vergeving, maar hij veroordeelt ook nog mensen.
Hij erkend dingen die verkeerd zijn gegaan. Dat is niet hetzelfde als het veroordelen van individuele mensen. Het woord veroordelen drukt een zekere definitiviteit uit; het tegenovergestelde aan het vragen van vergeving en het zoeken van verzoening.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Hoe kan iemand dan vergeving vragen voor anderen?
Dat is heel normaal hoor. Kijk naar Jezus aan het kruis, Mozes op de berg Sinaï, Abraham bij Sodom, Job voor zijn vrienden etc. etc.

Verbaast me niet dat je met deze voorbeelden komt, is dat vergeving vragen voor anderen aan anderen?

Dat heeft niets met roeping en bediening te maken.
Dat heeft er alles mee te maken. De roeping en bediening die de paus heeft als hoofd van de Kerk.

Voor mij dus geen argument.

Trouwens niet alleen vergeving, maar hij veroordeelt ook nog mensen.
Hij erkend dingen die verkeerd zijn gegaan. Dat is niet hetzelfde als het veroordelen van individuele mensen. Het woord veroordelen drukt een zekere definitiviteit uit; het tegenovergestelde aan het vragen van vergeving en het zoeken van verzoening.

Zeggen dat mensen door de duivel bezeten zijn? En dat geen veroordeling? Pffff.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe kan iemand dan vergeving vragen voor anderen?
Dat is heel normaal hoor. Kijk naar Jezus aan het kruis, Mozes op de berg Sinaï, Abraham bij Sodom, Job voor zijn vrienden etc. etc.

Verbaast me niet dat je met deze voorbeelden komt, is dat vergeving vragen voor anderen aan anderen?

Het is niet mijn doel je te verbazen.

Het is vergeving vragen aan God voor de daden van anderen. Ik begrijp je punt. Zoals ik de paus zijn toespraak lees is het ook deels dat; een verzoek om vergeving uitspreken naar God en naar degenen die verongelijkt zijn.

Het is natuurlijk een symbolische handeling aangezien Paus Franciscus zelf niemand vervolgd heeft en de evangelische leiders daar aanwezig, naar ik aanneem, zelf ook niet direct vervolgd zijn.

Een handeling die dient om een voorbeeld te stellen een hand te reiken. Althans dat is hoe ik het begrijp.

Voor mij dus geen argument.
Ik probeer je slechts uit te leggen hoe ik ernaar kijk en hoe ik het idee van menselijke waardigheid m.b.t. ambt zie. Dat we er anders over denken wist ik al. Als je geen interesse hebt mijn visie te horen dan is dat prima; dan stop ik met reageren en zal ik je niet langer vervelen met hoe ik erover denk.

Ik ben verder niet zo bijzonder geïnteresseerd in een woordenstrijd waar we toch niet uitkomen.

Zeggen dat mensen door de duivel bezeten zijn? En dat geen veroordeling? Pffff.
Het is een erkenning van de realiteit dat er goede en kwade geesten zijn in de wereld. Iets dat in het Nieuwe Testament ook volop voorkomt.

Hoe dan ook begrijp ik dat jij aanstoot neemt aan deze poging tot handreiking en verzoening. Daar zul je ongetwijfeld je redenen voor hebben. Ieder zijn eigen perspectief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooie reactie inderdaad.

Het doet me denken aan de verzoening tussen de PKN en VPE:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... e_1_235954

Op het gebied van oecumene zijn er trouwens enige jaren al wat dingen gaande:

http://www.raadvankerken.nl/pagina/1897 ... cumene_uit

Ik verwacht niet dat ik het nog een fusie mee zal maken, maar relatief gezien is het al een mooie stap op weg.

Het christendom maakt zichzelf een beetje belachelijk als intern gelovigen elkaar de kerk uitvechten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pinksterchristenen vragen paus om vergeving

In reactie op de pauselijke verontschuldigingen tegenover Pinksterchristenen, heeft het hoofd van de World Evangelical Alliance ook de katholieken om vergeving gevraagd.

Secretaris-generaal Geoff Tunnicliffe noemdede pauselijke excuses woensdag in een interview met Radio Vaticaan "lovenswaardig, bijbels" en "de boodschap van Jezus weerspiegelend".

ffdacec3c0a8bb564695330937d7cf2f_XL.jpg

Wederzijdse excuses

In een privé-ontmoeting met Pinksterchristenen afgelopen maandag in het Italiaanse Caserta vroeg paus Franciscus om vergeving voor de vijandigheid waarmee katholieken evangelicale christenen in het verleden hebben bejegend. Omgekeerd vroeg de evangelische leider vergeving voor Evangelicalen die hetzelfde deden tegenover katholieken.

Dominee Geoff Tunnicliffe reageerde op het pauselijk gebaar.

Veelbelovend

Gevraagd naar het effect daarvan zei de Pinkstervoorman: "Ik denk dat het gebaar van paus Franciscus tegenover evangelicalen veel goeds belooft voor de toekomstige gesprekken, want dat zal ons helpen om dieper samen te gaan in onze contacten."

"In de afgelopen jaren heeft de Evangelische Wereld Alliantie, die wereldwijd zo'n 650 miljoen christenen vertegenwoordigt, steeds vaker contact gehad met het Vaticaan en de katholieke Kerk", aldus de dominee. "We zijn net bezig met de afsluiting van onze tweede officiële theologische dialoog over terreinen van gemeenschappelijke zorgen en gebieden waar we nog steeds verschillen."

Krachtige boodschap

Over de pauselijke excuses zei hij de paus te complimenteren voor het wagen van de stap van het openlijk om vergeving vragen.

Hij hoopt dat deze geste van paus Franciscus een "krachtige boodschap over de hele wereld uitzendt, met name naar die landen waar er aanzienlijke spanningen zijn tussen katholieken en evangelicalen".

Tekortkomingen erkennen

"Ik moet erkennen dat er in de geschiedenis situaties zijn geweest waarin protestanten, onder wie ook evangelicalen, die katholieke christenen hebben gediscrimineerd. Ik vind dit soort dingen echt heel erg, want al kunnen wij het theologisch oneens zijn, dat mag nooit tot discriminatie of vervolging van de ander leiden."

"We moeten allemaal onze tekortkomingen erkennen" en, naar goed voorbeeld van de paus, zoals hij zei, "elkaar vragen om vergeving".

bron: katholieknieuwsblad.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi gebaar, dat is het zeker. Het verrast me dat de Paus over bezetenheid sprak.

Iets wat bij de PKN-ers in ieder geval moeilijk over de lippen komt.

Het is goed dat hij zo'n gebaar doet, omdat voorbeeld doet volgen.

De realiteit zal wel lastig zijn, denk ik.

Zo hebben we bij ons in de PKN dus ook wel een aanvoerder die de Pinksterbeweging om vergeving vroeg en ook dat heeft positieve reacties gehad, maar te veel hoef je er ook niet van te verwachten. Het grote gros van onze kerkbezoekers houdt zich daar niet zo mee bezig en is meer verweven met de lokale activiteiten. Iets wat binnen hun vizier ligt.

Maar dit kan dan wel meer tot inspiratie leiden voor de lokale kerkleidingen.

Als we het over de evangelische beweging hebben, dan zie ik hier lokaal toch ook wel dat in de vol evangelische gemeente hier veel tegen de katholieke kerk geageerd wordt. Door enkele oudsten en veel gemeenteleden. Echter ook een paar oudsten die daar bewust niet aan mee doen en ik sprak gemeenteleden die moeite hebben met de aanvallen aan het adres van de katholieken.

Andersom moet ik zeggen dat in onze PKN gemeente net zo iets speelt, maar dan juist naar de vol evangelischen toe en de naburige Pinkstergemeente in Almelo. Een deel van onze kerkgangers ziet het gewoon aan voor een sektarische bedoeling of vindt ze maar zweverig.

Een ander deel heeft daar moeite mee en ziet ze gewoon als waardige broeders en zusters die het op een wat andere manier doen en er tegen aankijken. Niet dat er dan geen kritiek is, maar die is er ook ten aanzien van onze eigen gemeente. Kritiek houd je toch. Het is nooit perfect en het kan altijd beter. Andersom zie je dat vol evangelischen in het verleden wel heel fel tegen de PKN waren, maar dat dit wel aardig getemperd is. Nu zie je daar dat oudsten gemeenteleden er op aanspreken, als ze openlijk bijvoorbeeld zeggen dat wij van de PKN de Heilige Geest niet zouden hebben, omdat we bijvoorbeeld niet in tongen spreken.

Dat in tongen spreken is overigens nou ook weer net zo'n punt van kritiek wat er bij ons hoe dan ook wel is ten aanzien met van het daar toegepast wordt, maar evengoed binnen de vol evangelische gemeente zelf. Aan de andere kant dus de vraag waarom het bij ons amper of niet tot uiting komt en vooral wat we er mee aan moeten.

Kortom, de PKN en de Vol Evangelische/Pinkster gemeentes zijn ook intern pluriform en verdeeld ten aanzien van dit alles. Zo zal het bij de Katholieken ook wel zo zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het CIP bericht er ook over:

http://www.cip.nl/artikel/43204/WEA:-Pa ... eente-Rome

En een reactie uit evangelicale hoek:

http://www.cip.nl/artikel/43395/Italiaa ... -voor-Rome

Lees vooral ook de hatelijke bijdragen. Zo te zien was het iig voor een groot aantal weer parels voor de zwijnen werpen.

Reacties zijn wel wat verschillend van aard. Wat de één zegt hoeft een ander nog niet direct ook zo te zien. Een verschil tussen stevige kritiek en haat, zou ik zeggen :)

De omgang met heiligen en de structuur van de Katholieke Kerk verschild enorm met die van de evangelicalen. Maar om de Katholieke Kerk voor de hoer van Babylon uit te maken gaat een stap verder, wat niet iedereen zal doen.

Overigens vind ik de Hoer van Babylon wel het beeld van de verleidingen die binnen weten te dringen in een gemeenschap van christenen. Dat geldt voor iedere kerk. Het beeld van Laodicea bijvoorbeeld. Het raakte verstrikt in de handel en zette Jezus buiten de deur.

Dat kenmerkt zich iedere kerk wel en zie ik net zo goed in de PKN met haar geschiedenis en de Pinksterbeweging inmiddels ook sterk ontstaan. De Drie-zelf Kerk van China in haar ontstaan. Daar moeten we de ogen nooit voor sluiten. Jezus Christus leidt Zijn kudde en laat die niet los, maar des al niet te min heb je schapen in wolfskleren die voor verdeeldheid zorgen of Judassen die verlokt door het geld je zomaar kunnen uitleveren aan de autoriteiten of je op een andere manier je het leven zuur kunnen maken.

Bezeten door demonen, zoals de Paus dus zegt.

Zelfs gewone christenen die bij Jezus horen kunnen daar tijdelijk zelf last van hebben.

In slaap gesust zoals Laodicea. Dan moeten ze door Jezus weer wakker geschud worden.

Zoals koning David dat een tijdje had en Nebukadnezar vind ik ook een prachtig verhaal.

Beiden last van een andere verlokking. De een voor een vrouw en de andere voor de macht.

Hoe actueel overigens. Bij ons is nu een predikant non-actief gezet, omdat er een aanklacht tegen hem is ingediend voor grensoverschrijdend gedrag binnen een pastorale relatie. Het gaat hier over een aanklacht vanwege overspel met een vrouw uit de gemeente in het verleden. De gevolgen dienen zich nu aan. Twee vertegenwoordigers van de landelijke Synode zoeken dit nu kerkrechtelijk uit, waarvan onder andere een predikante uit Ommen die nu ook de gemeente hier pastoraal in bij staat.

Echt jammer dat dit zo gegaan is, want hij is een hele goede predikant die zijn fans had (en nog), zal ik maar zeggen. Hij was erg goed met kinderen. Kon goed met mensen overweg op pastoraal vlak. Zijn eigen charisma is hem tegen gaan werken.

Op een onbewaakt ogenblik slaat de duivel genadeloos toe.

Toch: "God laat niet los."

Dit kreeg ik als antwoord van ds. P. Boomsma met wie ik eens sprak over of een christen Christus kan verliezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid