Spring naar bijdragen

Paus vraagt pinksterchristenen om vergeving


Aanbevolen berichten

Opmerkelijk nieuws uit Italië.

Paus vraagt pinksterchristenen om vergeving

Paus Franciscus heeft vandaag een privébezoek gebracht aan de Evangelicale Kerk van de Verzoening in de Italiaanse stad Caserta. Deze pentecostale geloofsgemeenschap wordt geleid door predikant Giovanni Traettino, een vriend van Jorge Bergoglio sinds 1998. Het was de eerste keer dat een paus te gast was bij een pinkstergemeente.

15f200b2-d2a0-46b3-94e0-6277ccdabbe5.jpg

In een toespraak voor ongeveer tweehonderd evangelicale christenen vroeg Franciscus om vergeving voor aanvallen en laster door katholieken.

“Onder hen die de leden van pinkstergemeenten vervolgd of veroordeeld hebben alsof zij idioten zouden zijn die de mensheid kapotmaken, waren ook katholiekenâ€, aldus de paus.

“Ik ben de herder van de katholieken en vraag jullie daarom om vergeving voor die katholieke broeders en zusters die door de duivel bezeten waren en niets begrepen hebben.â€

Franciscus was eergisteren ook al in Caserta. Tijdens een openluchtmis haalde hij uit naar de Camorra, de maffia in Napels en omstreken. Dit misdaadsyndicaat is verantwoordelijk voor illegale afvalstortingen, die een grote bedreiging vormen voor de volksgezondheid.

bron: rkk.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is vrij heftige taal...
Zoals we inmiddels gewend zijn van onze Paus Franciscus. :)

Overigens denk ik dat de context hier vooral Italië en Latijns-Amerika is. De geschiedenis tussen de katholieken en de pentecostals is daar anders en een stuk intenser dan in bijvoorbeeld Nederland.

Hoe dan ook een zeer interessante gebeurtenis vandaag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant zeker, en aanvallen en laster moeten zeker veroordeeld worden. Vandaar dat ik ook veel liever een zeer uitgebreide apologetische campagne zie van de katholieke Kerk in bijvoorbeeld de regio van Latijns-Amerika.

Ik hoop niet dat de paus hoge verwachtingen heeft dat zijn vraag om vergeving breed geaccepteerd wordt binnen de evengelicale gemeenschap. De meesten/een groot aantal (in Latijns-Amerika) hebben namelijk al lang geleden openlijk de oorlog verklaard aan de katholieke Kerk. Zijn vorige goed bedoelde poging, een videoboodschap, voor een evangelicale geloofsgemeenschap is binnen die wereld gefileerd en misbruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Wie is de paus dat hij denkt daarover uitspraken te kunnen doen?

Welke uitspraken had hij volgens jou niet kunnen doen?

“Ik ben de herder van de katholieken en vraag jullie daarom om vergeving voor die katholieke broeders en zusters die door de duivel bezeten waren en niets begrepen hebben.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie is de paus dat hij denkt daarover uitspraken te kunnen doen?

Welke uitspraken had hij volgens jou niet kunnen doen?

“Ik ben de herder van de katholieken en vraag jullie daarom om vergeving voor die katholieke broeders en zusters die door de duivel bezeten waren en niets begrepen hebben.â€

En waarom had de paus dat volgens jou niet kunnen zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik stel een vraag en dat moet ik alles beantwoorden? Vreemde toestand hier.

Je stelt een vraag waarmee je de indruk wekt dat je het niet vindt kunnen dat de paus zoiets zegt. Dan ben ik gewoon zeer benieuwd over het hoe en wat.

Wie de paus denkt dat hij is? Ik weet het niet, kan geen gedachten lezen, wat ik wel weet is dat hij de paus is, de herder van de katholieken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Waarom moeten andere gelovigen hem dan ook zo zien? Blijkbaar komt geen enkele RK-gelovige op idee dat het zo weinig zegt dat een paus om vergeving vraagt van andere gelovigen voor wat weer anderen blijkbaar gedaan hebben.

En zelfs op zo'n manier dat zijn broeders en zusters die volgens hem door de duivel bezeten waren, het zeer waarschijnlijk helemaal niet met hem eens zijn.

Kunnen RK-gelovigen begrijpen dat andere gelovigen net zoveel onder indruk kunnen zijn van wat buurman Pietje zegt als wat de paus zegt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Je vergeet nog een stuk of tien titels, Annatar. :+

Volgens mij vergeet jij er nog veel meer Robert F. In de geschiedenis hebben pausen erg hun best gedaan om van allerlei titels te behalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom moeten andere gelovigen hem dan ook zo zien? Blijkbaar komt geen enkele RK-gelovige op idee dat het zo weinig zegt dat een paus om vergeving vraagt van andere gelovigen voor wat weer anderen blijkbaar gedaan hebben.
Andere geloven hoeven hem niet per se zo te zien maar ik denk dat veel andere gelovigen wel erkennen dat de katholieken bestaan. En katholieken erkennen de paus als de herder der katholieken. Ook al herkennen degenen tot wie hij spreekt hem niet als hun eigen herder.
Kunnen RK-gelovigen begrijpen dat andere gelovigen net zoveel onder indruk kunnen zijn van wat buurman Pietje zegt als wat de paus zegt?
Weet niet. Je spreekt sowieso niet voor alle niet-katholieke christenen of gelovigen in het algemeen met die uitspraak.

Dat er mensen zijn die het zo zien zal natuurlijk best. Of RK-gelovigen dat kunnen begrijpen? Vast wel. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zie het maar een beetje als de president van de VS hier komt en een persconferentie geeft. Niet mijn president, heeft ook niets te zeggen over mij en geen directe invloed om mijn land of samenleving. En toch is het interessant, heeft het indirect invloed en moet ik erkennen dat de man belangrijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi gebaar trouwens van de paus. Ook erg mooi oecumenisch gebaar van zowel de paus als die gemeente dat hij bij die pinkstergemeente te gast was en sprak.

En wat betreft die hatelijke bijdragen: Dat zul je altijd hebben. Toch heb ik de indruk dat over het algemeen genomen de beweging van toenadering groter is dan het verzet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Kunnen RK-gelovigen begrijpen dat andere gelovigen net zoveel onder indruk kunnen zijn van wat buurman Pietje zegt als wat de paus zegt?
Weet niet. Je spreekt sowieso niet voor alle niet-katholieke christenen of gelovigen in het algemeen met die uitspraak.

Ik schreef ook net zoveel onder indruk kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Zie het maar een beetje als de president van de VS hier komt en een persconferentie geeft. Niet mijn president, heeft ook niets te zeggen over mij en geen directe invloed om mijn land of samenleving. En toch is het interessant, heeft het indirect invloed en moet ik erkennen dat de man belangrijk is.

Snap wat je bedoelt, maar toch denk ik dat in geloof ieder mens even belangrijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik schreef ook net zoveel onder indruk kunnen zijn.
Uhm?
Zie het maar een beetje als de president van de VS hier komt en een persconferentie geeft. Niet mijn president, heeft ook niets te zeggen over mij en geen directe invloed om mijn land of samenleving. En toch is het interessant, heeft het indirect invloed en moet ik erkennen dat de man belangrijk is.

Snap wat je bedoelt, maar toch denk ik dat in geloof ieder mens even belangrijk is.

Roeping en bediening hebben niets te maken met de waardigheid die ieder mens en iedere gelovige onvervreemdbaar heeft.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Mooi gebaar trouwens van de paus. Ook erg mooi oecumenisch gebaar van zowel de paus als die gemeente dat hij bij die pinkstergemeente te gast was en sprak.

En wat betreft die hatelijke bijdragen: Dat zul je altijd hebben. Toch heb ik de indruk dat over het algemeen genomen de beweging van toenadering groter is dan het verzet.

Ik vind het allemaal heel mooi, maar geeft pinkstergemeente dan nu op dat wedergeboorte noodzakelijk is om naar de hemel te kunnen?

Zijn de paus en zijn volgelingen nu over iets heen gestapt?

Om eerlijk te zijn begrijp ik het allemaal ook niet, in begin werd pinkstergemeente eigenlijk als een sekte gezien. Men zei dat gelovigen niet naar ziekenhuizen moesten gaan etc etc.

Waren nu katholieken (en genoeg anderen) nu door de duivel bezeten omdat ze daar wat aan wilden doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid