Spring naar bijdragen

Jehova's vs Christenen


Aanbevolen berichten

Wat Thorgrem zegt:
Ik dacht dat je erover op wou houden. Dat leek mij ook het beste gezien de vraag van de topicstarter. Eerst melk dan vast voedsel.

Maar toch blijf je erover door bomen. Open een nieuw topic zou ik zeggen.

Een verdere discussie over de status van de Bijbel mag in een nieuw topic aan de orde komen.

Het geeft wel goed een verschil aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 121
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nou arthurhabraken,

Als je alleen al naar christelijke stromingen kijkt dan is de verwarring al groot, dan zijn er nog allerlei andere stromingen, religies en filosofieën.

Volgens de Atlas of Global Christianity waren er in 2010 over de hele wereld bijna 2,3 miljard christenen. Maar er staat ook dat die christenen verbonden zijn met meer dan 41.000 kerkgenootschappen, die allemaal hun eigen leerstellingen en gedragsregels hebben.

Terwijl de Bijbel zegt dat er in feite voor God maar één religie is....

(Efeziërs 4:4-6) . . .Eén lichaam is er en één geest, zoals GIJ ook werd geroepen in de ene hoop waartoe GIJ werd geroepen; 5 één Heer, één geloof, één doop; 6 één God en Vader van allen, die boven allen en door allen en in allen is.

veel geluk met je zoektocht,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het christendom telt op wereldniveau 2 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie. Deze gelovigen zijn verdeeld in 1147 miljoen rooms-katholieken, 216 miljoen oosters-orthodoxe christenen, 367 miljoen protestanten, 84 miljoen anglicanen, 414 miljoen onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) en 31,7 miljoen "marginalen" (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.).

Volgens de Atlas of Global Christianity waren er in 2010 over de hele wereld bijna 2,3 miljard christenen. Maar er staat ook dat die christenen verbonden zijn met meer dan 41.000 kerkgenootschappen, die allemaal hun eigen leerstellingen en gedragsregels.

Wat ook wel aardig is, is te kijken hoe die 2miljard dan verdeeld is over die kerkgenootschappen.

Op Wikipedia staat:

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het christendom telt op wereldniveau 2 miljard gelovigen en is daarmee de grootste religie. Deze gelovigen zijn verdeeld in 1147 miljoen rooms-katholieken, 216 miljoen oosters-orthodoxe christenen, 367 miljoen protestanten, 84 miljoen anglicanen, 414 miljoen onafhankelijken (niet behorend tot de belangrijkste stromen van het christendom) en 31,7 miljoen "marginalen" (de Jehova's getuigen, de mormonen, enz.).

Dat zou betekenen dat het Rooms Katholicisme meer gelovigen heeft dan alle Protestantse kerken, alle Oosters-Orthodoxe Christelijke kerken, alle Anglicaanse kerken, alle onafhankelijke gemeenschappen en alle "marginale" Christelijke stromingen bij elkaar. Wist ik niet. Indrukwekkend om te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ hitchens

Ja ongeveer de helft is nog katholiek.

Weliswaar niet allemaal praktiserend, maar toch grote getallen.

Overigens maakt dat oecomene lastig, omdat dw Nederlandse katholieke kerk niet alleen verbonden is aan protestanten in Nederland, maar ook in communie met merr dan een miljard anderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ thorgrem

Er is verdeeldheid binnen het christendom, dat valt niet te ontkennen. Maar de jehova's getuigen zijn gewoon lid van het zoveelste kerkgenootschap en telt dus gewoon mee in het aantal van 41.000.

Maar horen ze er wel bij? Zijn ze niet alleen schismatiek (zoals alle protestanten), maar ook in verregaande mate ketters, omdat ze een aantal punten van de apostolisch geloofsbelijdenis ontkennen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ thorgrem
Er is verdeeldheid binnen het christendom, dat valt niet te ontkennen. Maar de jehova's getuigen zijn gewoon lid van het zoveelste kerkgenootschap en telt dus gewoon mee in het aantal van 41.000.

Maar horen ze er wel bij? Zijn ze niet alleen schismatiek (zoals alle protestanten), maar ook in verregaande mate ketters, omdat ze een aantal punten van de apostolisch geloofsbelijdenis ontkennen?

In mijn ogen zijn ze net zo christelijk als moslims, boeddhisten enz enz.

Aangezien een deel katholiek gedoopt is zijn dat ketters, de rest is simpelweg heidens.

Maar goed, mijn mening is niet ieders mening en ik trachtte hier een wat neutraler geluid te laten horen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

wellicht zou het interessant zijn als een van de hier aanwezige WTG-ers hier wat over kan zeggen.

In elk geval, mocht het zo zijn als RF dat verteld is het opvallend dat WTG-ers in tegenstelling tot normale protestanten dus geen christenen zijn die dwalen van de ene kerk, maar dus geen christenen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Los van alle andere verschillen, nemen de Jehova getuigen de opdracht het evangelie te verspreiden tenminste wel serieus (over de aanpak valt natuurlijk te twisten), terwijl het gros van de overige christen die taak compleet verzaakt.

Over de aanpak valt zeker te twisten, evenals de motivatie om het te doen overigens. Men wordt simpelweg verplicht om een x aantal tijdseenheden te besteden aan 'evangelisatie'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Los van alle andere verschillen, nemen de Jehova getuigen de opdracht het evangelie te verspreiden tenminste wel serieus (over de aanpak valt natuurlijk te twisten), terwijl het gros van de overige christen die taak compleet verzaakt.

Meestal gaat het er vooral om dat je lid wordt van hun club(het WTG). En is het min of meer verplicht.

Nochtans ben ik het met je eens dat wij als christenen ook wat actiever kunnen zijn hierin. En ik zie een bezoekje van een JG aan mijn deur ook als een kans om hen te vertellen over het echte goede nieuws. Want vaak mogen ze niet met anderdenkenden omgaan. Maar als ze tijdens hun velddiensten een christen tegenkomen is dat wellicht 1 vd schaarse momenten waarop ze het echte ware evangelie kunnen horen.

Dus ik pak zo'n kans met beide handen aan als ze aan de deur staan, dan kan ik ze van Gods liefde vertellen en dat we niet lid hoeven te worden van een aardse club om gered te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Los van alle andere verschillen, nemen de Jehova getuigen de opdracht het evangelie te verspreiden tenminste wel serieus (over de aanpak valt natuurlijk te twisten), terwijl het gros van de overige christen die taak compleet verzaakt.

Over de aanpak valt zeker te twisten, evenals de motivatie om het te doen overigens. Men wordt simpelweg verplicht om een x aantal tijdseenheden te besteden aan 'evangelisatie'.

10 uur velddienst, 6 nabezoeken en 12 tijdschriften verkopen om precies te zijn ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat denken zij dan waarschijnlijk ook over jou... waarom het goede nieuws vertellen aan elkaar? Het gaat toch om het bereiken van ongelovigen? Dat jullie elkaar ervan beschuldigen niet juist te geloven is weer een heel ander verhaal lijkt me.

Verschil is dat JG geloven dat je alleen via hun club het ware geloof vindt en redding. Ik als Christen geloof dat je via diverse kerken en christelijke gemeenten het geloof in Jezus kan vinden.

Ik ben zelf een baptist, maar zie mezelf meer als christen. Ik zou nooit zeggen dat je alleen via de baptistenkerk het juiste geloof vindt. Een evangelische gemeente/vergadering van gelovigen/gereformeerd vrijgemaakt etc...daar kun je ook gewoon christen zijn en het geloof in Christus vinden en beleven.

Het WTG stelt zichzelf buiten alle andere kerken en stromingen en ziet zichzelf als de enoge juiste club met de enige juiste leer. Als ze aan je deur komen willen ze jou lid maken van hun club omdat ook al geloof je wat ze zeggen je zonder hun organisatie niet gered kan worden.

Dat is iets wat mijn kerk of andere kerken die ik ken niet zullen beweren.

Daar zit denk ik een groot verschil, en uiteraard de vele leerstellingen die zij hebben en niet overeenkomen met de algemeen aanvaarde christelijke leer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie ze eigenlijk niet meer dan als vertegenwoordigers, met echter interessantere gespreksonderwerpen dan vertegenwoordigers van energiebedrijven of van andere commerciele bedrijven die me iets willen verkopen. Het WTG zie ik dan ook meer als een uitgeverij van religieuze lectuur (het ís in feite ook een uitgeverij; haar hoofdkantoor bestaat voornamelijk uit een gigantische drukkerij), verkocht door haar leden, die omwille van de geloofwaardigheid natuurlijk ook naar die lectuur leven. Net zoals verkopers van dieetproducten zelf natuurlijk ook behoren te genieten van hun dagelijkse enge shakes en poedertjes en ook toch wel min of meer de slankheid zelve behoren te zijn.

Ik denk dan ook dat als elke kerk of kerkgemeenschap zo langs de deuren zou gaan, mensen daar helemaal gek van worden en echt geen positievere ideeën over die christenen krijgen. Gewone vertegenwoordigers vinden ze al irritant genoeg. Gelukkig zijn er legio andere manieren om het evangelie over te brengen, waarbij het eigen voorbeeld en het persoonlijke contact vaak het belangrijkst is. Deze manieren zijn dan misschien niet zo zichtbaar en spectaculair, maar ze bewijzen al eeuwenlang wel hun diensten en laten overal kerken groeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dan ook dat als elke kerk of kerkgemeenschap zo langs de deuren zou gaan, mensen daar helemaal gek van worden en echt geen positievere ideeën over die christenen krijgen.

Daar werden ze vroeger dan voor voor de leeuwen gegooid. Volgens mij zijn de meeste christenen tegenwoordig best trots op die geloofshelden, niet? Sommigen zijn zelfs heilig verklaard. En nu vind je ze zelf ook irritant...?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid