Spring naar bijdragen

Jehova's vs Christenen


Aanbevolen berichten

Het valt me in huwelijken ook op dat de gehuwden elkaar ook vaker niet dan wel bij de voornaam noemen. Vaak hebben ze koosnaampjes voor elkaar (soms tot in het overdrevene, zodat je zeker weten te maken hebt met heel enge mensen die je maar beter kunt ontlopen) en roepen ze elkaar niet zelden alleen bij de naam als er bonje is.

En als de één de ander bij voornaam én achternaam noemt, vooral als het op zachte toon gebeurt, dan weet die ander al instinctief dat het een heel lange avond gaat worden.

Daarom noemen we Onze Lieve Heer graag bij zijn koosnamen, hoewel die natuurlijk meestal wel wat plechtiger klinken in het openbaar. Ik bedoel, om God nu je lieve poepescheetdrolletje te noemen is ook weer zo wat.

Vooral "Onze Vader" schijnt vrij populair te zijn en door een zekere Heer en Meester te zijn aangereikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 121
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ga niet voor jou denken Hendrik!

Maar zou je nog willen reageren op......

Hoe leg jij anders Gods profetie uit in (Micha 4:5) . . .Want alle volken, van hun kant, zullen elk in de naam van hun god wandelen; maar wij, van onze kant, zullen wandelen in de naam van Jehovah, onze God, tot onbepaalde tijd, ja voor eeuwig.

Ik ben geïnteresseerd op jouw visie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar zou je nog willen reageren op......

Hoe leg jij anders Gods profetie uit in (Micha 4:5) . . .Want alle volken, van hun kant, zullen elk in de naam van hun god wandelen; maar wij, van onze kant, zullen wandelen in de naam van Jehovah, onze God, tot onbepaalde tijd, ja voor eeuwig.

Ik ben geïnteresseerd op jouw visie.

Dat "wandelen in de naam van JHWH" betekent niet slechts dat men "door het leven gaat onder de banier van JHWH", alsof die naam een soort "vlag" is die men met zich meedraagt.

De term "de naam van JHWH" wordt in de Schrift vaker gebruikt. En is volgens mij ook op die plaatsen zowel verbonden met JHWH Zelf, als met zijn "naam en faam", zijn daden. Wandelen "in de naam van JHWH" kan dus ook zoveel betekenen als "wandelen met JHWH" of "wandelen op de weg die Hij wijst". En volgens mij bedoelt Micha dat laatste te zeggen. Waarom ik dat denk? Omdat hij dat zelf al zei in een eerder vers:

Micha 4:1 Eens zal de dag komen

dat de berg met de tempel van de HEER

rotsvast zal staan,

verheven boven de heuvels,

hoger dan alle bergen.

Volken zullen daar samenstromen,

2 machtige naties zullen zeggen:

‘Laten we optrekken naar de berg van de HEER,

naar de tempel van Jakobs God.

Hij zal ons onderrichten, ons de weg wijzen,

en wij zullen zijn paden bewandelen.’

En dan die uitdrukking "de naam van JHWH". Hij komt bijvoorbeeld voor op plaatsen waar over de Tempel gesproken wordt:

Deut 12:10b Als hij u eenmaal vrede heeft gegeven door u te verlossen van de vijanden die u omringen, en u leeft er ongestoord, 11a dan mag u zich alleen maar naar de ene plaats begeven die de HEER, uw God, zal uitkiezen om er zijn naam te laten wonen.

1 Kon 9:3 De HEER zei tegen Salomo: ‘Ik heb het smeekgebed dat je tot mij gericht hebt gehoord. Ik heb de tempel die je gebouwd hebt tot heilige plaats gemaakt, om er voor altijd mijn naam te laten wonen. Niets van wat daar gebeurt zal me ontgaan; ik zal alles ter harte nemen.

Die naam is niet slechts een "eigennaam" zoals "Jan" of "Piet"; er is méér mee aan de hand. Het is een van de aanduidingen voor JHWH Zelf... Die echter niet op een eigennaam is vast te pinnen, maar Zich bekend maakt in "woorden en daden" (met "debariem"). Kortom: met zijn "Naam". En het is die "Naam" die God temidden van de mensen liet "wonen" in zijn Tempel. En het is op die Naam dat de volken zich zullen beroepen, als men zegt: "Laten we optrekken naar de Berg van de Heer!" En als met dat doet: als men Hem aanroept en zegt: "Leer ons in uw wegen wandelen, want U hebt belooft dat ook wij die mogen ontdekken!", dan wijst Hij hen niet af, maar mogen ook zij worden gered... Tot "leerling" (μαθητής, mathetes) worden gemaakt.

Die tekst van Micha betekent dus zeker niet dat de volken "tot in eeuwigheid gedoemd zijn om in de naam van hun eigen afgoden te blijven wandelen, maar dat slechts Israël zal worden gered" o.i.d. Micha zegt juist dat het tegendeel het geval zal zijn in de "achariet hajamiem" (= "laatste der dagen")...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kan je achting/respect voor iemand zeggen te hebben als je niet eens zijn/haar naam kent of wilt gebruiken.

Respect heeft niks met het kennen van een naam te maken, beetje rare voorwaarde. Ik kan respect voor iemand hebben, maar tegelijk zijn naam verkeerd uitspreken. Who cares?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ga niet voor jou denken Hendrik!

Je mag uit mijn opmerking inderdaad opmaken dat JHWH de God is die ik na wil volgen. Zoals dat geldt voor alle christenen die hun roeping enigszins serieus nemen.

Op grond van een tekst als Micha 4:5 suggereren dat "het gros van de geroepenen uit de volken" nog gewoon hun eigen afgoden navolgen, maar dat slechts degenen die de naam Jehova gebruiken "de ware kinderen van God zijn" zou ik opvatten als het gebruiken van een valse tegenstelling. Precies dezelfde valse tegenstelling die gebakken zit in de titel van dit topic. Alsof je aan de ene kant "Getuigen van Jehova" hebt en anderzijds "christenen". Of we het allebei nu leuk vinden of niet, ook "Jehova's" zijn christenen... En ook (de andere) "christenen" zijn geroepen door JHWH/Jehova.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ga niet voor jou denken Hendrik!

Je mag uit mijn opmerking inderdaad opmaken dat JHWH de God is die ik na wil volgen. Zoals dat geldt voor alle christenen die hun roeping enigszins serieus nemen.

Op grond van een tekst als Micha 4:5 suggereren dat "het gros van de geroepenen uit de volken" nog gewoon hun eigen afgoden navolgen, maar dat slechts degenen die de naam Jehova gebruiken "de ware kinderen van God zijn" zou ik opvatten als het gebruiken van een valse tegenstelling. Precies dezelfde valse tegenstelling die gebakken zit in de titel van dit topic. Alsof je aan de ene kant "Getuigen van Jehova" hebt en anderzijds "christenen". Of we het allebei nu leuk vinden of niet, ook "Jehova's" zijn christenen... En ook (de andere) "christenen" zijn geroepen door JHWH/Jehova.

Hendrik,

Hartelijk dank voor je 2 laatste "posts"!

Bedankt voor het uitweiden over Micha, voor je analyse en nazoekwerk, ik heb ervan genoten.

Inderdaad JHWH/Jehovah is niet alleen een eigen naam maar houdt veel meer in. De ware God heeft deze specifieke naam voor zichzelf gekozen, er is niemand in het universum die deze heilige naam mag/kan dragen, zelfs Jezus niet.

Zijn naam is in feite een werkwoord (hawah=worden) in de 'causatieve vorm van het imperfectum', wat betekent dat God op progressieve wijze zijn voornemen uit laat komen in de meest brede zin van het woord.

Hij is de grote oorzaak, hij veroorzaakt dat dingen gebeuren/worden, alles natuurlijk in verband met zijn voornemen.

En als we de vraagstellen 'wat is nu zijn voornemen?', is het antwoord simpel namelijk vrede in het hele universum door aanbidding van de enige ware God.

Jezus heeft als zijn eerste daad als koning van Gods koninkrijk de hemel gereinigd en Satan en zijn demonen eruit geslingerd naar de omgeving van de aarde.

Op de aarde zijn er natuurlijk ook mensen die voor God zijn en tegen God zijn (Hij bepaalt wie dat zijn) en er kan geen vrede op aarde zijn als mensen zich niets aantrekken van de rechtvaardige/vredige wetten van God, die zal God van de aarde verwijderen (Ps.37:10).

In het aards paradijs (ook in de hemel) zal er alleen maar ruimte zijn voor aanbidding van de ware God JHWH. Redding behoort hen toe die Gods naam op een juiste wijze hebben aangeroepen "uit een rein hart".

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
De ware God heeft deze specifieke naam voor zichzelf gekozen, er is niemand in het universum die deze heilige naam mag/kan dragen, zelfs Jezus niet.

En het is precies dit stuk "eigenwijzigheid" waarmee Jehova's Getuigen de Apostel Paulus "terechtwijzen".

Want hij spreekt in zijn Romeinenbrief de profeet Joël na, als deze zegt (Joël 3:5 (2:32)): "Dan zal ieder die de naam van de HEER (JHWH) aanroept ontkomen".

Maar Paulus wijst met deze naam JHWH onbekommerd naar Jezus. Kijk maar:

Rom 10:9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’ 12 En er is geen onderscheid tussen Joden en andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’

14 Maar hoe kunnen ze hem aanroepen als ze niet in hem geloven? En hoe kunnen ze in hem geloven als ze niet over hem hebben gehoord? En hoe kunnen ze over hem horen als hij niet verkondigd wordt? 15 En hoe kan iemand verkondigen als hij niet is uitgezonden? Het is zoals geschreven staat: ‘Welkom zijn zij die goed nieuws verkondigen.’ 16 Toch hebben slechts weinigen aan het evangelie gehoor gegeven, want Jesaja vraagt: ‘Heer, heeft iemand geloofd wat wij hebben gezegd?’ 17 Dus door te luisteren komt men tot geloof, en wat men hoort is de verkondiging van Christus.

Het uitspreken van de belijdenis "Jezus is Kurios" staat voor Paulus gelijk aan het aanroepen van de Naam JHWH waar Joël over spreekt. En het geloof in de daden van de Vader die in de Zoon tot uiting komen (o.a. zijn opstanding) staat voor hem gelijk aan het geloven in Messias Jezus.

Want Joden en heidenen hebben allen dezelfde Heer (niet: Heren, maar: Heer): JHWH, Messias Jezus... En daarmee is de verkondiging van de Christus (zijn woord) meteen ook de verkondiging over de Christus...

(Dus: néé, Paulus zegt hier dus niet dat ook Christus enkel over "de ware god JHWH" sprak... Als de Apostelen het hebben over "de enige Naam door wie wij gered worden", dan denken ze aan JHWH én dan denken ze aan Jezus Christus. En duiden ze beiden aan met "die enige Naam die redding biedt"... Zie ook b.v. Hand 4:12; of Fil 2:9, waar staat dat Christus "de naam geschonken is die elke naam te boven gaat"...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik,

Jezus heeft inderdaad de hoogste autoriteit (=naam) boven alle schepselen gekregen, de meest verheven naam.

Maar degene die hem dat heeft gegeven moet machtiger zijn dan Jezus zelf en die macht wordt Jezus maar voor 1000 jaar gegeven daarna zal Jezus zijn autoriteit weer teruggeven aan de Almachtige God Jehovah......

(1 Korinthiërs 15:27, 28) . . .Want [God] „heeft alle dingen onder zijn voeten onderworpenâ€. Maar wanneer hij zegt dat ’alle dingen onderworpen zijn’, is het duidelijk dat dit met uitzondering is van degene die alle dingen aan hem onderwierp. 28 Wanneer echter alle dingen aan hem onderworpen zullen zijn, dan zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen aan Degene die alle dingen aan hem onderwierp, opdat God alles zij voor iedereen.

Jezus zal zich aan JHWH/Jehovah onderwerpen.

Bedenk dat Jehovah koning der eeuwigheid is en dat hij regeert over het hele universum.

Jezus zal zijn koningschap over de aarde hebben voor 1000 jaar, tot lof en glorie van Jehovah.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hendrik,

Jezus heeft inderdaad de hoogste autoriteit (=naam) boven alle schepselen gekregen, de meest verheven naam.

Maar degene die hem dat heeft gegeven moet machtiger zijn dan Jezus zelf...

groet,

Ed

Ed,

Ik vind het bijzonder dat bijna iedere keer als ik met een JG in gesprek ben op dit forum men deze teksten denk te kunnen "neutraliseren" door gedachten in te lezen in een perikoop die niet in de tekst zelf vermeld worden. In dit geval het idee dat Jezus een naam "hoger dan die van alle schepselen" zou hebben gekregen, want dat staat er gewoon niet...! Er staat dat Hij de naam "hoger dan alle namen" heeft gekregen. Niet één naam uitgezonderd dus.

Maar zou je dat begrip "naam" inderdaad vertalen met "macht", zoals jij doet, dan zegt Paulus hier dus "doodleuk" dat God Hem de macht boven alle macht heeft geschonken. Dat Hij Christus dus even machtig als Zichzelf heeft gemaakt... Dan heb je jezelf dus hiermee de sleutel in handen gegeven om Christus te zien als El Sjaddai: God Almachtig...

Want wat zegt Paulus nu precies? Hij zegt: á¼Ï‡Î±Ïίσατο αá½Ï„á¿· τὸ ὄνομα τὸ á½‘Ï€á½²Ï Ï€á¾¶Î½ ὄνομα (echarisato autooi to onoma to hyper pan onoma)

á¼Ï‡Î±Ïίσατο αá½Ï„á¿·: hij heeft hem geschonken

τὸ á½‘Ï€á½²Ï Ï€á¾¶Î½ ὄνομα: de boven-alle-naam

En dat is maar één Naam, zou ik zeggen... JHWH. Want zou hij op dat punt "verwarring" willen voorkomen, dan zou Paulus precies die toevoeging gebruiken die jij wel en hij niet gebruikt: de boven-alle-naam-naam-der-schepselen, o.i.d...

En dat mens Jezus van God die macht moest krijgen, dat vanuit de tekst gewoon verklaarbaar. Een paar verzen eerder vertelde Paulus dat Hij die macht "gewoon" al had, maar die vrijwillig had afgelegd toen Hij mens werd. Hij kreeg dus terug wat Hij voordien bezat... Zijn almacht... De "naam-boven-alle-naam"... Het εἶναι ἴσα Θεῷ (einai isa Theooi - gelijk zijn aan God) van vers 6...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hendrik,

Met alle respect, dit is dan jouw (verkeerde) interpretatie.....

Er staat dat Hij de naam "hoger dan alle namen" heeft gekregen. Niet één naam uitgezonderd dus.

Maar zou je dat begrip "naam" inderdaad vertalen met "macht", zoals jij doet, dan zegt Paulus hier dus "doodleuk" dat God Hem de macht boven alle macht heeft geschonken. Dat Hij Christus dus even machtig als Zichzelf heeft gemaakt... Dan heb je jezelf dus hiermee de sleutel in handen gegeven om Christus te zien als El Sjaddai: God Almachtig...

---------------------------------------------------------------------------------------

El Sjaddai is alleen op Jehovah van toepassing.

Jezus wordt in Jes 9:6 "Sterke Godâ€, ’El Gib·bÅr′, genoemd.

Jezus is dus niet almachtig!

Even terug naar Fil.2:9. Jezus kreeg zijn verhoogde naam na zijn dood en opstanding.

Als, in jouw visie, Jezus voor zijn dood al gelijk was aan Jehovah en hij van Hem een hogere naam/positie kreeg, staat hij dus nu boven Jehovah God.

Maar dat kan toch nooit waar zijn, Jehovah is de hoogste macht in het universum.

Nee het is eerder zo als Jezus het zelf zei in Joh.6:38......

(Johannes 6:38) want ik ben niet uit de hemel neergedaald om mijn wil te doen, maar de wil van hem die mij heeft gezonden.

Jehovah heeft hem gezonden, ik ben zeker dat je dat met mij eens bent, zodat Jezus Gods wil kon doen en onderwijzen.

Want.....

(Spreuken 9:10) . . .De vrees voor Jehovah is het begin van wijsheid, en de kennis van de Allerheiligste, dat is verstand.

(Psalm 111:10) 10 De vrees voor Jehovah is het begin van wijsheid. ש [sin] Allen die ze betrachten, hebben een goed inzicht. ת [Taw] Zijn lof houdt eeuwig stand.

Maar, Hendrik, hoe bezie jij de eerder aangehaalde tekst...

(1 Korinthiërs 15:27, 28) . . .Want [God] „heeft alle dingen onder zijn voeten onderworpenâ€. Maar wanneer hij zegt dat ’alle dingen onderworpen zijn’, is het duidelijk dat dit met uitzondering is van degene die alle dingen aan hem onderwierp. 28 Wanneer echter alle dingen aan hem onderworpen zullen zijn, dan zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen aan Degene die alle dingen aan hem onderwierp, opdat God alles zij voor iedereen.

Hoe kan Jezus zich onderwerpen aan Jehovah en toch aan Hem gelijk zijn?

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hendrik,

Met alle respect, dit is dan jouw (verkeerde) interpretatie.....

Er staat dat Hij de naam "hoger dan alle namen" heeft gekregen. Niet één naam uitgezonderd dus.

Maar zou je dat begrip "naam" inderdaad vertalen met "macht", zoals jij doet, dan zegt Paulus hier dus "doodleuk" dat God Hem de macht boven alle macht heeft geschonken. Dat Hij Christus dus even machtig als Zichzelf heeft gemaakt... Dan heb je jezelf dus hiermee de sleutel in handen gegeven om Christus te zien als El Sjaddai: God Almachtig...

---------------------------------------------------------------------------------------

El Sjaddai is alleen op Jehovah van toepassing.

Dus Paulus had ongelijk toen hij meldde dat Jezus "de naam hoger dan alle namen" had gekregen? Want er is blijkbaar toch nog "een hogere naam", te weten "El Sjaddai"??

...Hoe kan Jezus zich onderwerpen aan Jehovah en toch aan Hem gelijk zijn?

groet,

Ed

Ooit gehoord van het begrip "incarnatie" (menswording)??? En het begrip "tweenaturenleer"???

Paulus legt het aan de Filippenzen (Fil 2) zo uit: "Messias Jezus bestond "ooit" in "de vorm van God". Maar dat was voor Hem geen situatie die Hij "met geweld wilde vasthouden", dat "gelijk zijn aan God". Hij "maakte Zich los van al zijn capaciteiten" (Griekse term: "kenosis") en nam vrijwillig "de vorm" aan van een dienstknecht, in volledige gehoorzaamheid aan God, de Vader. Tot aan de dood - de dood aan het kruis."

Een van de kernwoorden hier (naast "gehoorzaamheid") is het woordje "vorm" (μοÏφή - morphe). Jezus Christus was niet "voor de vorm" een slaaf - dat blijkt uit zijn volkomen gehoorzaamheid: hij was volledig "doulos", knecht, slaaf... Die "vorm" is de wijze waarop Hij verscheen aan ons mensen... Met het oog op onze "zienswijze" gebruikt Paulus hier dat woordje "vorm": zo moeten wij Hem zien, in "de gestalte van een knecht"... Niet omdat Hij dat leek, maar omdat Hij dat was...

En op een soortgelijke manier mogen wij Hem in zijn tijd voor de incarnatie ook beschouwen: als gelijk aan God. Want Hij had toen immers "de gestalte van God"... Niet omdat Hij dat leek, maar omdat Hij dat was...

Had Hij (Messias Jezus) die positie willen gebruiken om zijn "macht" te vestigen, dan had Hij dat kunnen doen - dan was heel de aarde "aan Hem onderworpen" - niet uit "vrije wil", maar door zijn "machtswoord". Maar dat was niet de weg die Hij koos; Hij koos de weg van "vrijwillige gehoorzaamheid"...

God is niet een God die ons door het uitspreken van machtswoorden aan Zich wil onderwerpen, Hij wil onze harten winnen opdat wij Hem vrijwillig (en dus ook van harte) gaan dienen. Hij laat Zich liever aan een kruis spijkeren dan dat Hij ons dwingt om te gehoorzamen...

Daar zit een vergelijkbaar spanningsveld in: God heeft de macht om gehoorzaamheid af te dwingen, Hij wil ook dat wij gehoorzaam zijn (want het kwaad verafschuwt Hij), maar Hij wil ook dat wij dat vrijwillig doen... De vraag "Hoe kan een goede God het kwade dulden??" staat op een zelfde niveau als "Hoe kan JHWH (de Zoon) Zich onderwerpen aan JHWH (de Vader) en toch gelijk aan Hem zijn?" - het gaat hier in de kern om precies hetzelfde dilemma: het bestaan van het kwaad zal voor een oneindig goede God een "spanning" opleveren: het "mag" niet bestaan, maar de "bedrijvers van het kwade" "moeten" wel bestaan - opdat ze zich kunnen en zullen bekeren. Beide principes ("rechtvaardigheid" en "genade") zijn goddelijk, en staan daarom op een gelijk niveau. Maar ter wille van "de genade" moet "de rechtvaardigheid" zich "schikken"... Maar niet eindeloos: op het moment dat "alle knie zich voor Hem (=God) buigt" zal God zijn "alles in allen" (om ook maar die tekst uit 1 Kor 15 mee te wegen).

Maar je vraag kan ik dus ombuigen in een wedervraag (die ik meteen ook beantwoord): "Hoe kan God zowel rechtvaardig zijn als genadig"???

Want is Hij een zondaar genadig, dan komt zijn rechtvaardigheidsgevoel in het gedrang. Maar is Hij volstrekt rechtvaardig (in de eigenlijke betekenis: recht varend - rechtlijnig op een zelf-gesteld doel afgaand), dan komt de genade in de verdrukking...

Ik denk dat dit dé kernvraag is binnen het christendom. En het antwoord is: een kruis...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hierin zullen we elkaar niet vinden, Hendrik, de Bijbel leert mij duidelijk dat JHWH 1 persoon is, de Schepper, de Almachtige God.

Jezus is inderdaad zoals jij zegt Jehovah's knecht, zijn eniggeboren zoon, door God geschapen.

De Heilige Geest is JHWH's werkzame kracht en geen persoon.

Gods zal d.m.v. Zijn geest een oprecht iemand, iemand die Jehovah zoekt, het juiste inzicht geven m.b.t. Zijn persoon en de gehele Waarheid......

(Psalm 14:2, 3) . . .Wat Jehovah betreft, vanuit de hemel heeft hij neergezien op de mensenzonen, Om te zien of er iemand bestaat die inzicht heeft, iemand die Jehovah zoekt.  3 Zij zijn allen afgeweken, zij zijn [allen] te zamen verdorven; Er is niemand die het goede doet, Zelfs niet één.

We moeten niet ons eigen verstand volgen (een mens doet het niet gauw goed, volgens deze tekst) maar erop vertrouwen dat als we Jehovah oprecht zoeken (en ware kennis en wijsheid) hij ons zal openbaren wat 'waar' is.

We moeten onderzoeken of de kerkelijke dogma's die we aanhangen op Gods Woord gebaseerd zijn en waar!

De ware God zal zich alleen laten vinden door personen die Hem werkelijk willen leren kennen d.b.v. Zijn zoon Jezus Christus.....

(Mattheüs 11:27) . . .Alle dingen zijn door mijn Vader aan mij overgegeven, en niemand kent de Zoon volledig dan de Vader, noch kent iemand de Vader volledig dan de Zoon en een ieder aan wie de Zoon hem wil openbaren.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hierin zullen we elkaar niet vinden, Hendrik, de Bijbel leert mij duidelijk dat JHWH 1 persoon is, de Schepper, de Almachtige God.

Kun je even het vers citeren waarin duidelijk staat: "Hoor Israel, JHWH is één persoon"?

Ik kan je namelijk wel wat nieuwtestamentische teksten citeren waarin teksten uit de Hebreeuwse geschriften die over (de exclusiviteit van) Jehovah gaan, gebruikt worden om Jezus te identificeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hierin zullen we elkaar niet vinden, Hendrik, de Bijbel leert mij duidelijk dat JHWH 1 persoon is, de Schepper, de Almachtige God.

Citeer mij de tekst waar dat staat.

Jezus is inderdaad zoals jij zegt Jehovah's knecht, zijn eniggeboren zoon, door God geschapen.

Jezus is ongeschapen en een eeuwig wezen net als God de Vader, wanneer werd Jezus volgens jou geschapen? Dus na God is er nog een god geformeerd door wie de aarde geschapen is? Dus toch meergodendom binnen de leer vh WTG?

De Heilige Geest is JHWH's werkzame kracht en geen persoon.

Ook dit is een misvatting. De bijbel spreekt duidelijk over een "Hij" zodra het over de Heilige Geest gaat en niet over een "Het"

Kun jij een kracht bedriegen?, of kan een kracht voor ons getuigen? Of een kracht tot ons spreken? De Heilige Geest heeft alle eigenschappen van een persoon.

De bijbel leert dit namelijk(tal van aanwijzingen hiervoor), en we kunnen dan beter Gods woord volgen dan menselijke redenaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

De Heilige Geest is JHWH's werkzame kracht en geen persoon.

Ook dit is een misvatting. De bijbel spreekt duidelijk over een "Hij" zodra het over de Heilige Geest gaat en niet over een "Het"

het is (meestal) afhankelijk van of het woord dat gebruikt wordt, mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is. Maar ja, de Wijsheid in Spreuken wordt ook duidelijk als "zij" neergezet en daarvan wordt wel beweerd dat het Jezus is.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:GIJ weet welk onderwerp in heel Jude̱a werd besproken, te beginnen van Galile̱a na de doop die Joha̱nnes predikte,+ 38 namelijk Jezus, die van Na̱zareth was, hoe God hem met heilige geest en kracht heeft gezalfd, en hij ging het land door, terwijl hij goeddeed en allen gezond maakte die door de Duivel onderdrukt waren, want God was met hem.

Als de Geest slechts een kracht is, dan staat hier iets als: "met de kracht [HG] en kracht heeft gezalfd" of misschien "met de kracht [HG, de kracht van God] en [andere] kracht [ook van God] heeft gezalfd"

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

De Heilige Geest is JHWH's werkzame kracht en geen persoon.

Ook dit is een misvatting. De bijbel spreekt duidelijk over een "Hij" zodra het over de Heilige Geest gaat en niet over een "Het"

het is (meestal) afhankelijk van of het woord dat gebruikt wordt, mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is. Maar ja, de Wijsheid in Spreuken wordt ook duidelijk als "zij" neergezet en daarvan wordt wel beweerd dat het Jezus is.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:GIJ weet welk onderwerp in heel Jude̱a werd besproken, te beginnen van Galile̱a na de doop die Joha̱nnes predikte,+ 38 namelijk Jezus, die van Na̱zareth was, hoe God hem met heilige geest en kracht heeft gezalfd, en hij ging het land door, terwijl hij goeddeed en allen gezond maakte die door de Duivel onderdrukt waren, want God was met hem.

Als de Geest slechts een kracht is, dan staat hier iets als: "met de kracht [HG] en kracht heeft gezalfd" of misschien "met de kracht [HG, de kracht van God] en [andere] kracht [ook van God] heeft gezalfd"

Behalve de aanduiding "Hij" kijk ik uiteraard naar wat er nog meer over de Heilige Geest wordt gezegd o.a. ook dat je de HG kan bedroeven of bedriegen etc..

Dat in combinatie met dat de HG met Hij wordt aangeduid in de bijbel geeft aan dat de HG een persoon is.

Maar als alleen de aanduiding: 'Hij' de enige aanwijzing of argument is, dan is dat op Zichzelf gezien misschien niet de aller sterkste aanwijzing(als je dat bedoeld), maar uiteraard wordt er meer over de HG gezegd en is dit er slechts een onderdeel van een totaal van aanwijzingen over de HG(die ik ook gaf) ;). Zoals ook over Jezus veel aanwijzingen zijn te vinden dat ook Hij God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
  • 1 month later...
En wat wil je daarmee zeggen Ed?

Excuus voor de zeer late reactie! Ziekte en druk treffen ons allen.

2 Dingen wil ik er mee zeggen.

1. Jezus geeft de criteria voor een ware volgeling van hem en zij die zichzelf christenen noemen horen zich aan deze criteria te spiegelen.

2. Jehovah's Getuigen zijn volgelingen van Jezus en dus Christenen.

fijne daG,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid