Spring naar bijdragen

Mega kruis in VS


Aanbevolen berichten

Een christelijke familie wil met honderdduizenden christenen werken aan de bouw van een immens groot kruis, dat tien keer de lengte van een voetbalveld bedraagt. Het kruis-monument wordt gebouwd in de Verenigde Staten. De bedoeling is dat het project in 2014 van start gaat. Het mausoleum moet dienen als "een fysieke herinnering aan Jezus Christus" en één van de grootste begrafenissen ter wereld, schrijft de Christian Post. De totale kosten komen uit op ongeveer 1 miljard dollar.

Het is een droom van een gezin uit de Amerikaanse staat Californië. Laurie en Mike Nowland hebben letterlijk gedroomd over het kruis. De afgelopen vier jaar hebben ze gewerkt aan het realiseren van hun droom. Mensen uit de gehele wereld hebben de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan het christelijke monument. Bijvoorbeeld door middel van lidmaatschapsgeld. De locatie wordt de stad Reno in de Amerikaanse staat Nevada. Het kruis wordt meer dan 914 meter lang en 562 meter breed. Verder wordt het monument 56 meter hoog en verschijnt er bovenop het kruis een glazen koepel.

Bijbelteksten op de muur
Om dit project te realiseren, is de organisatie The Great Cross Alliance opgericht. Het project is naar eigen zeggen positief ontvangen door lokale ambtenaren en beoordeeld door architecten, ingenieurs en geologen. Naar verwachting zal de bouw van het mega grote monument 20 tot 30 jaar in beslag nemen. Het is namelijk niet zomaar een kruis. Er zal sprake zijn van met glas overdekte gangen en een massieve structuur. Op de muren verschijnen Bijbelteksten in het Engels, Mandarijn (Chinees), Spaans en Hindi.

Het kruis is niet alleen bedoeld om te bezichtigen. Tegelijkertijd dient het monument als een begraafplaats. In het kruis worden kisten en kluizen voor gecremeerde resten opgesteld. In iedere kluis is er ruimte voor overblijfselen van twee mensen. De kosten bedragen tussen de 3.000 en 10.500 euro. Ook kan er voor meer dan 18.000 euro een grafkist geplaatst worden.

Laurie en Mike Nowland hebben nog twee kinderen, genaamd Johnny en Kimberley. Ook zij zullen helpen met de bouw. Ze hebben een katholieke achtergrond.

Bron: CIP

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk initiatief. 1 miljard is natuurlijk wel wat veel geld, maar mensen moeten zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven. De Jezus de Verlosser beeld bij Rio de Janeiro is zo ook ooit een keer neergezet en zeker een prachtig bouwwerk. De Sagrada Família wordt ook neergezet met het geld van gaven en toeristen.

Dit kruis zal ook nog eens een begraafplaats worden en zodoende ook nuttig dienst doen.

En ja, voor dat geld kan je heel veel waterputjes slaan. Met mijn huis en de inboedel kunnen ook wel veel meer dan honderd waterputten geslagen worden. Een waterput slaan in Afrika kost gemiddeld zo'n 2000 euro geloof ik. Voor alleen mijn auto kunnen er al zo'n 5 geslagen worden. En?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een liggend kruis vind ik wel een beetje faal. Maak er dan eentje die je rechtop zet! Dan kun je het nog eens een beetje zien van een afstandje. Nu lijkt het me dat het gewoon een saai gebouw wordt dat toevallig de vorm heeft van een kruis, maar dat zien alleen vogels en google earth camera's......

Link naar bericht
Deel via andere websites
Leuk initiatief. 1 miljard is natuurlijk wel wat veel geld, maar mensen moeten zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven. De Jezus de Verlosser beeld bij Rio de Janeiro is zo ook ooit een keer neergezet en zeker een prachtig bouwwerk. De Sagrada Família wordt ook neergezet met het geld van gaven en toeristen.

Dit kruis zal ook nog eens een begraafplaats worden en zodoende ook nuttig dienst doen.

En ja, voor dat geld kan je heel veel waterputjes slaan. Met mijn huis en de inboedel kunnen ook wel veel meer dan honderd waterputten geslagen worden. Een waterput slaan in Afrika kost gemiddeld zo'n 2000 euro geloof ik. Voor alleen mijn auto kunnen er al zo'n 5 geslagen worden. En?

Het mausoleum moet dienen als "een fysieke herinnering aan Jezus Christus"

Fysieke herinnering aan Jezus lijkt me nogal overbodig aangezien die er al in overvloed zijn (en zeker in Amerika). En is het niet belangrijker dat je Jezus vooral "in je hart herinnert"? Als je Jezus echt wilt eren kun je dat beter doen door Zijn woorden na te leven (dmv hulp aan armen bijvoorbeeld) dan door een liggend kruis op een braak liggend stuk land te bouwen.

Auto's, tv's, etc. zijn niet overbodig (tenzij je er 20 van koopt en ze allemaal in één kamer zet) en hebben praktisch nut. Net als waterputten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het mausoleum moet dienen als "een fysieke herinnering aan Jezus Christus"

Fysieke herinnering aan Jezus lijkt me nogal overbodig aangezien die er al in overvloed zijn (en zeker in Amerika). En is het niet belangrijker dat je Jezus vooral "in je hart herinnert"? Als je Jezus echt wilt eren kun je dat beter doen door Zijn woorden na te leven (dmv hulp aan armen bijvoorbeeld) dan door een liggend kruis op een braak liggend stuk land te bouwen.

Fysieke herinneringen lijken jou overbodig enz enz. Maar jij bent schijnbaar geen maatstaaf voor de mensen die dit initiatief gestart zijn. Hoe vervelend dat ook is denken deze mensen er schijnbaar anders over.

Auto's, tv's, etc. zijn niet overbodig (tenzij je er 20 van koopt en ze allemaal in één kamer zet) en hebben praktisch nut. Net als waterputten.

Ik heb jaren een auto gehad die compleet overbodig was en enkel een luxeproduct om sneller en droog bij oa de kroeg te komen. Dat terwijl ik altijd een prima fiets tot mijn beschikking heb gehad. Mijn huidige auto is vrij luxe. Er had gemakkelijk een exemplaar kunnen staan van nog geen 1000 euro die zo'n beetje hetzelfde zou doen. Mijn TV heeft precies hetzelfde praktische nut als een TV van 200 euro. Toch heb ik er een die 3 keer zo duur is. En wat is het nut van een TV? TV kijken is een absolute luxe, niet vergelijkbaar met een waterput in Afrika.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Leuk initiatief. 1 miljard is natuurlijk wel wat veel geld, maar mensen moeten zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven. De Jezus de Verlosser beeld bij Rio de Janeiro is zo ook ooit een keer neergezet en zeker een prachtig bouwwerk. De Sagrada Família wordt ook neergezet met het geld van gaven en toeristen.

Dit kruis zal ook nog eens een begraafplaats worden en zodoende ook nuttig dienst doen.

En ja, voor dat geld kan je heel veel waterputjes slaan. Met mijn huis en de inboedel kunnen ook wel veel meer dan honderd waterputten geslagen worden. Een waterput slaan in Afrika kost gemiddeld zo'n 2000 euro geloof ik. Voor alleen mijn auto kunnen er al zo'n 5 geslagen worden. En?

Het mausoleum moet dienen als "een fysieke herinnering aan Jezus Christus"

Fysieke herinnering aan Jezus lijkt me nogal overbodig aangezien die er al in overvloed zijn (en zeker in Amerika). En is het niet belangrijker dat je Jezus vooral "in je hart herinnert"? Als je Jezus echt wilt eren kun je dat beter doen door Zijn woorden na te leven (dmv hulp aan armen bijvoorbeeld) dan door een liggend kruis op een braak liggend stuk land te bouwen.

Auto's, tv's, etc. zijn niet overbodig (tenzij je er 20 van koopt en ze allemaal in één kamer zet) en hebben praktisch nut. Net als waterputten.

Jij als niet christen, waar bemoei jij je mee. ;).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het mausoleum moet dienen als "een fysieke herinnering aan Jezus Christus"

Fysieke herinnering aan Jezus lijkt me nogal overbodig aangezien die er al in overvloed zijn (en zeker in Amerika). En is het niet belangrijker dat je Jezus vooral "in je hart herinnert"? Als je Jezus echt wilt eren kun je dat beter doen door Zijn woorden na te leven (dmv hulp aan armen bijvoorbeeld) dan door een liggend kruis op een braak liggend stuk land te bouwen.

Fysieke herinneringen lijken jou overbodig enz enz. Maar jij bent schijnbaar geen maatstaaf voor de mensen die dit initiatief gestart zijn. Hoe vervelend dat ook is denken deze mensen er schijnbaar anders over.

Ik heb het niet over alle fysieke herinneringen, maar deze, waar het artikel over gaat. Een fysieke herinnering van 1 miljard dollar lijkt me buitenproportioneel. Dat fysieke herinneringen in het algemeen van waarde kunnen zijn snap ik.

En ja, het is slechts mijn mening. ;)

Auto's, tv's, etc. zijn niet overbodig (tenzij je er 20 van koopt en ze allemaal in één kamer zet) en hebben praktisch nut. Net als waterputten.

Ik heb jaren een auto gehad die compleet overbodig was en enkel een luxeproduct om sneller en droog bij oa de kroeg te komen. Dat terwijl ik altijd een prima fiets tot mijn beschikking heb gehad. Mijn huidige auto is vrij luxe. Er had gemakkelijk een exemplaar kunnen staan van nog geen 1000 euro die zo'n beetje hetzelfde zou doen. Mijn TV heeft precies hetzelfde praktische nut als een TV van 200 euro. Toch heb ik er een die 3 keer zo duur is. En wat is het nut van een TV? TV kijken is een absolute luxe, niet vergelijkbaar met een waterput in Afrika.

Ik, als Hollander, ben natuurlijk zuinig op m'n geld hè. En we hebben het hier niet over luxeartikelen maar over een gigantisch kruis van 1 miljard om iemand te eren/herinneren die zei: ‘Als je volmaakt wilt zijn, ga dan naar huis, verkoop alles wat je bezit en geef de opbrengst aan de armen; dan zul je een schat in de hemel bezitten. Kom daarna terug en volg mij.’

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een gigantische elitebegraafplaats dus. Ik vind het niet kloppen: een herinnering aan Jezus, iemand die er zeker ook was voor het uitschot van de maatschappij, maar ondertussen gaan ze wel duizenden dollars vragen om bij die gedenkplaats te mogen begraven worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met dat geld kun je inderdaad een helehoop nuttigers doen. In het nieuwe testament (overigens in het oude ook niet) zie je nergens oproepen om overal grote en dure monumenten te maken. De tempel/tabernakel is eigenlijk de enige uitzondering (en dat was eenmalig, door God zelf direct opgedragen).

Ik snap dat mensen gefascineerd kunnen zijn door zo'n idee, en ik snap ook de goede bedoelingen, maar ik denk dat het anti-reclame is. Als dat bedrag door christenen gebruikt zou worden om bv. zwakken in de samenleving, zieken in Afrika, vluchtelingen in Syria, etc.. te helpen, dan zou het een echt monument zijn voor Gods liefde. Idem als dit geld gestoken zou worden in het beschikbaar maken van het goede nieuws in bv. Saudi-Arabia, Noord-Korea, China, of zelfs maar "gewoon" in eigen land. Dan zou het een monument zijn van hoe we Gods liefde met zoveel mogelijk mensen willen delen door Hem overal bekend te maken. Nu krijg ik het idee, dat het vooral een monument is voor de bedenker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een beetje dubbel. Humanist heeft volkomen gelijk inderdaad; men kan het geld inderdaad ook zeer goed besteden aan hulpverlening. Met een paar miljard euro kan men zelfs een ernstige ziekte de wereld uit helpen.

Aan de andere kant besteden mensen al sinds hun ontstaan ook veel geld, tijd en energie aan kunst en cultuur. Ook de katholieke Kerk kent daarin een rijke traditie, met imponerende kerken, overdonderende altaarstukken, meeslepende muziek, goud en zilver, etc. Zij heeft ook heel wat dure kunstwerken in bezit. Toch kent zij tegelijkertijd een net zo rijke traditie in soberheid, armoede, naastenliefde en spiritualiteit.

Het één hoeft het andere dus niet altijd uit te sluiten. Er zijn dingen waar de mens ván leeft en dingen waar de mens vóór leeft, en beide dingen zijn belangrijk. Het ene houdt de mens in leven en het andere verheft de mens. Wanneer is een culturele uiting dan te duur? Die vraag is niet altijd gemakkelijk te beantwoorden, zeker als de uiting ook weer veel inkomsten kan opleveren door toerisme of door pelgrimages.

Mijns inziens is het daarom beter om allereerst naar je eigen leefwijze te kijken. Als je begrijpt waarom jij ook liever die nieuwe telefoon koopt, dan dat geld uitgeeft aan liefdadigheid, als je begrijpt dat jij ook niet bij elk nieuw kledingstuk weer wilt nagaan of het wel op eerlijke, menswaardige wijze geproduceert wordt, dan kun je ook beter begrijpen waarom deze gelovigen zo hún eigen keuzes maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook de katholieke Kerk kent daarin een rijke traditie, met imponerende kerken, overdonderende altaarstukken, meeslepende muziek, goud en zilver, etc. Zij heeft ook heel wat dure kunstwerken in bezit.

Waarop trouwens intern binnen de kerk ook nog wel de nodige kritiek op is geweest in al die jaren. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid