Spring naar bijdragen

Mega kruis in VS


Aanbevolen berichten

Zeker, maar vind je het niet een beetje krom als je een paus hebt die zegt in teken te staan van de gewone man en op komt voor de armen, maar tegelijkertijd wel (bij bepaalde gelegenheden) rondloopt met een gouden staf, gouden ringen/kettingen, zit op een gouden troon, etc. (ik stel me nu Mr. T (a.k.a. B.A. Baracus) voor met een mijter)? Verder bezit de Kerk miljarden (schatting 10-15) aan vermogen (investeringen in banken, verzekeringen, staal, enz en veel onroerend goed, waarover ze geen belasting betalen, hoewel dat laatst misschien was veranderd kan ik me vaag herinneren).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben 1x in de St Pieter geweest. Dat was voor mij geen spirituele ervaring maar meer n gevoel van kritiek idd, verbazing en zelfs n beetje misselijkheid.
Een wereld zonder kunst en architectuur zou maar een droevig oord zijn.

een wereld waarin mensen dood gaan van de honger vind ik eerlijk gezegd droeviger. Niet dat het één het ander hoeft uit te sluiten, als iedereen met iets minder genoegen neemt is de oplossing al nabij denk ik.

Ik vind zo'n graf niet echt duur hoor trouwens, aangenomen dat je je er tot in den einde der tijden mag blijven liggen. Alleen ik vroeg me af of crematie of een grafkist in een gebouw ipv de aarde überhaupt wel christelijk is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeker, maar vind je het niet een beetje krom als je een paus hebt die zegt in teken te staan van de gewone man en op komt voor de armen, maar tegelijkertijd wel (bij bepaalde gelegenheden) rondloopt met een gouden staf, gouden ringen/kettingen, zit op een gouden troon, etc. (ik stel me nu Mr. T (a.k.a. B.A. Baracus) voor met een mijter)? Verder bezit de Kerk miljarden (schatting 10-15) aan vermogen (investeringen in banken, verzekeringen, staal, enz en veel onroerend goed, waarover ze geen belasting betalen, hoewel dat laatst misschien was veranderd kan ik me vaag herinneren).

Ik vind het niet krom. Maar ik denk dat het (heel begrijpelijk) vooral komt doordat je niet echt inzicht hebt in de katholieke liturgie enerzijds en een veel te simplistisch en incorrect beeld hebt van de werkelijkheid wat die rijkdom betreft anderzijds.

Ik ben ontzettend voor een kerk die liefdadigheid heel hoog heeft staan en zelf een zekere soberheid nastreeft. Maar dan wel op een manier zoals de huidige paus dat doet. Dus niet op een (overigens volstrekt onrealistische) zelfdestructieve manier omgaan met financiën enerzijds en erfgoed, kunst en liturgie anderzijds.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben 1x in de St Pieter geweest. Dat was voor mij geen spirituele ervaring maar meer n gevoel van kritiek idd, verbazing en zelfs n beetje misselijkheid.
Een wereld zonder kunst en architectuur zou maar een droevig oord zijn.

een wereld waarin mensen dood gaan van de honger vind ik eerlijk gezegd droeviger. Niet dat het één het ander hoeft uit te sluiten, als iedereen met iets minder genoegen neemt is de oplossing al nabij denk ik.

Ik denk dat de lasten van productie en aanleg van deze monumenten, die hebben plaatsgevonden in het verleden, in het niets vallen bij wat wij tegenwoordig verkwisten aan grondstoffen en materialen bij massale bouwprojecten die dagelijks overal in het Westen plaatsvinden. Wij zijn het gewoon dat individuen kapitalen besteden voor hun privégenot terwijl de schatten van het Vaticaan kunstwerken zijn die voor iedereen toegankelijk zijn en generaties hebben geïnspireerd. Het zijn geen privébezittingen maar zijn een geschenk voor de hele wereld die de mens eraan herinneren waartoe hij tot in staat is met de hulp van God.

Ik denk niet dat de katholieke Kerk hier degene is naar wie je moet kijken.

Deze bal ligt bij grote banken en de top van het zakenleven. Nee; deze bal ligt bij de hele Westerse wereld die massaal leeft ten koste van de derde wereld die nog steeds wordt uitgebuit door de Westerse consumptiementaliteit belichaamd door maatschappijen zoals Royal Shell waar ons koningshuis ook lekker een duitje meetrekt.

Of hoe zit het met clubs zoals het Saoedisch-Arabische koningshuis of de sjeiks in de Emiraten? Ik denk dat het fortuin van een clubje als het Vaticaan in het niks valt bij het spaargeld dat zelfs een enkele van deze Arabische prinsen bezit. Maar deze lijken zich vooral bezig te houden met het aanleggen van kunstmatige eilanden en het afhuren van Disneyland voor een paar miljoen per dag.

Maar waarom bestaat er überhaupt een Disneyland waar mensen zich dagelijks voor een fortuin laten bezighouden door rondjes te vliegen in gekke attracties terwijl elders op de wereld mensen liggen te creperen in de greppel? Is dat niet een meer zinvolle vraag?

Ik moet altijd een beetje wrang lachen als ik Westerlingen zie schelden op de katholieke Kerk om haar zogenaamde gierigheid en egoïsme. Als je ziet hoeveel de katholieke Kerk doet voor ontwikkelingswerk waar op de wereld en je kijkt dan naar wat de gemiddelde Westerling doet en naar de levensstandaard waar wij ons zich aan vastklampen. En dat terwijl we ondertussen o zo verontwaardigd zijn over het feit dat er een paar beelden en schilderijen van Michelangelo in Rome hangen.

Wat voelt het toch fijn om aan de goede kant van de geschiedenis te staan. _O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben 1x in de St Pieter geweest. Dat was voor mij geen spirituele ervaring maar meer n gevoel van kritiek idd, verbazing en zelfs n beetje misselijkheid.
Een wereld zonder kunst en architectuur zou maar een droevig oord zijn.

Ik had vooral een nasmaak van 'vertoon', 'overdaad' en niet echt van 'kunst', 'schoonheíd'. Uiteraard allemaal subjectief. Toch denk ik t krom is dat de leiders van de grootste Christelijke denominatie in t verleden zo veel pracht en praal hebben laten neerzetten, terwijl in de Bijbel gewaarschuwd wordt voor geld en rijkdom etc. Natuurlijk kun je zeggen dat de rijkdommen van/voor God zijn, maar ik ben van mening dat God niets geeft om dat soort rijkdom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben 1x in de St Pieter geweest. Dat was voor mij geen spirituele ervaring maar meer n gevoel van kritiek idd, verbazing en zelfs n beetje misselijkheid.
Een wereld zonder kunst en architectuur zou maar een droevig oord zijn.

Ik had vooral een nasmaak van 'vertoon', 'overdaad' en niet echt van 'kunst', 'schoonheíd'. Uiteraard allemaal subjectief. Toch denk ik t krom is dat de leiders van de grootste Christelijke denominatie in t verleden zo veel pracht en praal hebben laten neerzetten, terwijl in de Bijbel gewaarschuwd wordt voor geld en rijkdom etc. Natuurlijk kun je zeggen dat de rijkdommen van/voor God zijn, maar ik ben van mening dat God niets geeft om dat soort rijkdom.

Persoonlijk geloof ik niet dat het subjectief is. Ik denk dat Plato een erg goede intuïtie had toen hij het verband legde tussen het Ware, het Goede en het Schone. Hij had gelijk dat dit geen subjectieve zaken zijn zonder enige verankering in een werkelijkheid voorbij onze eigen wereld.

De kunst van de katholieke Kerk diende ervoor God te eren, de mens op te tillen naar God door hem in te inspireren en sowieso om door de inhoud van de kunst de boodschap van het geloof over te dragen.

In de bijbel komt dit wel degelijk voor als je de beschrijvingen leest van de kleding van de joodse priesters, de tempel, de ark van het verbond, de menora etc. Dit waren objecten die diende voor het waardig vieren van het geloof in God en het op symbolische wijze zichtbaar maken van zijn Aanwezigheid in Israël. Goud, architectuur en andere kostbare zaken werden daar niet voor geschuwd. Als we de woorden van de Schrift mogen geloven is dit vanaf het eerste begin deel geweest van de bijbelse religie.

Ik denk dat de consumptiemaatschappijen en het individualistische zoeken van genot dat de standaard is geworden voor veel Westerlingen verder afstaat van het christelijk ideaal dan gewijde heilige plaatsen die Gods glorie uitdragen.

Serieus: ik kan dit geneuzel over de katholieke Kerk echt niet serieus nemen omdat ik er ten diepste van overtuigd dat het gewoon onzinnig is. Het is het gemakzuchtig schelden op een historische kunstschat terwijl de werkelijkheid, dat de katholieke Kerk als geen ander zich inzet voor het verbeteren van de levensomstandigheden van miljoenen, terwijl veel van de criticasters zelf decadente gemakzuchtige leventjes leiden, genegeerd wordt. Ik vind dat wrang en cynisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid