Spring naar bijdragen

Paus: ‘Ook atheïsten kunnen Gods werk doen’


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 122
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Is dat laatste zo dingo? In de uitspraken van de paus komen wel typisch katholieke standpunten terug zoals 'de mens kan goed en kwaad doen' (versus: de mens is geneigd tot het kwade) en 'de mens kan zijn redding verdienen door goed te doen'* (versus: je moet geloven).

* Ik weet dat het er niet precies zo staat maar weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Is dat laatste zo dingo? In de uitspraken van de paus komen wel typisch katholieke standpunten terug zoals 'de mens kan goed en kwaad doen' (versus: de mens is geneigd tot het kwade) en 'de mens kan zijn redding verdienen door goed te doen'* (versus: je moet geloven).

* Ik weet dat het er niet precies zo staat maar weet niet hoe ik het anders moet verwoorden.

Ja hoor zoek maar eens op licht der natuur in de Dordtse leerregels dat gaat hier over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar hebben jullie het artikel nu wel goed gelezen? Wat de Paus hier propageert is een vorm van alverzoening *.

Als het jullie interesseert, kan ik mijn stelling natuurlijk onderbouwen.

Ook de topictitel is in deze misleidend, want Gods werk kan alleen maar door Hem zelf worden gedaan. Daar is het Gods werk voor. Beter zou zijn "Ook atheïsten kunnen goed doen".

* = Toegevoegd: Gezien de achtergrond van de Paus is dit overigens niet zo vreemd. Hij is sterk beïnvloed door de bevrijdingstheologie, die met name in Zuid-Amerika voet aan de grond kreeg in de vorige eeuw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar hebben jullie het artikel nu wel goed gelezen? Wat de Paus hier propageert is een vorm van alverzoening

Dat zou nieuws zijn. Als het waar was.

In het artikel staat het volgende:

"De Heer heeft ons echter “geschapen naar zijn beeld en gelijkenis en heeft dit gebod in het binnenste van ons hart gelegd: Doe het goede en laat het kwade." "De Heer heeft ons allen verlost met het bloed van Christus, niet alleen katholieken. Allemaal!"

Pater, en de atheïsten dan? 'Ook zij. Allemaal! Dit bloed maakt ons kinderen tot van God eerste klasse! Wij zijn geschapen als kinderen naar het beeld en de gelijkenis van God en het Bloed van Christus heeft ons allen verlost!"

Dat klinkt wel aardig en toegankelijk, maar maakt het hele christelijke fundament tot een wassen neus. De uitspraak "De Heer heeft ons allen verlost met het bloed van Christus" is Schriftuurlijk een onwaarheid.

Uiteraard zie ik wel in, dat God de mens heeft geschapen naar Zijn beeld en dat Hij de kennis van goed en kwaad (dat wil zeggen: de mogelijkheid om onderscheid te maken) in het hart van ieder mens heeft gelegd. Dat betekent concreet, dat de mens in staat is om - deels dan in elk geval - aan het tweede gebod te voldoen. En dat is waar we het hier over hebben.

De komst van Jezus heeft echter betrekking op het eerste gebod. Daar kan de mens in eigen kracht nooit aan voldoen. De mens legt echter verantwoording af op grond van het houden van het tweede gebod. Op grond van het overtreden van het eerste gebod IS de mens reeds veroordeeld. En daar kan hij alleen maar onderuit door zich aan Christus toe te vertrouwen. De Paus ziet dus een essentieel punt over het hoofd: De verlossing door het bloed van Christus geldt enkel voor hen die dat óók geloven. Als de Paus dus deze stap overslaat en ieder mens zonder enige restrictie aan de verlossing deel laat hebben, treedt hij niet alleen buiten het Bijbelse getuigenis, maar propageert hij de alverzoening.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Veritas: de Paus zijn uitspraak is Bijbels prima te verdedigen, zo zou je die behoefte hebben. Net zoals ie prima te ontkrachten is.

Dan zou ik zeggen: ga je gang. Het zijn grote woorden, die je schrijft. Dus nu maar de onderbouwing. Wie A zegt, moet ook B zeggen.

Want? Wellicht is het je al eens opgevallen, maar niet iedereen hier heeft trek in een wellis nietus gesprek. Jij denkt er het jouwe van zoals je reeds hebt laten weten, ik denk dat het kul is maar voel geen enkele behoefte om het te ontkrachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Veritas: de Paus zijn uitspraak is Bijbels prima te verdedigen, zo zou je die behoefte hebben. Net zoals ie prima te ontkrachten is.

Dan zou ik zeggen: ga je gang. Het zijn grote woorden, die je schrijft. Dus nu maar de onderbouwing. Wie A zegt, moet ook B zeggen.

Want? Wellicht is het je al eens opgevallen, maar niet iedereen hier heeft trek in een wellis nietus gesprek. Jij denkt er het jouwe van zoals je reeds hebt laten weten, ik denk dat het kul is maar voel geen enkele behoefte om het te ontkrachten.

Volgens mij was de uitnodiging gericht aan Mystic?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ondanks dat ik niet zo van dat "A B zeggen" hou...

1 Tinoteus 4:10: "Hiervoor zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die de redder is van alle mensen, bovenal van de gelovigen."

Kolossenzen 1:20: "En dat Hij, door Hem vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, door Hem, zeg ik, alle dingen verzoenen zou tot Zichzelven, hetzij de dingen, die op de aarde, hetzij de dingen die in de hemelen zijn"

1 Korintiers 15:22: "Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ondanks dat ik niet zo van dat "A B zeggen" hou...

1 Tinoteus 4:10: "Hiervoor zwoegen en strijden wij, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, die de redder is van alle mensen, bovenal van de gelovigen."

Kolossenzen 1:20: "En dat Hij, door Hem vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, door Hem, zeg ik, alle dingen verzoenen zou tot Zichzelven, hetzij de dingen, die op de aarde, hetzij de dingen die in de hemelen zijn"

1 Korintiers 15:22: "Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt."

Dank je wel. Je hebt dus bij deze aangetoond (alhoewel ik van mening ben dat je jouw teksten niet juist interpreteert, maar dat terzijde), dat de paus inderdaad de alverzoening predikt. Dat was precies mijn punt. Al het andere raakt Off-Topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid