Spring naar bijdragen

Bijbel en Egyptische chronologie


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 442
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

dan ken je er nu één.

De uittocht vond 1513 plaats, beslist geen 1200 ik heb al eerder laten zien dat alles op hun plaats vallt
De uittocht heeft nooit plaatsgevonden.

Bewijs?

De uittocht vond 1513 plaats, beslist geen 1200 ik heb al eerder laten zien dat alles op hun plaats vallt als we in overeenstemming met de juiste chronologie werkenen onderzoeken.

1513 conform de bijbelse chronologie ook, ook in overeenstemming met veel historie

Hoe danook het boek wat aangehaald is kan in de prullenbak.

Dus in zoverre ben ik het met student eens dat de chronologie van het boek in iedergeval niet klopt

Zucht: viewtopic.php?f=13&t=28699&start=160#p1144786.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De uittocht heeft nooit plaatsgevonden.
Bewijs?

De bijbel laat precies weten waar, en hoelang men heeft verbleven in de woestijn die veertig jaar.

Men heeft (aangemoedigd door David Ben-Gurion) met de bijbel in de hand gezocht, maar niets gevonden wat op de overblijfselen van een heel volk leek.

En zo een massa mensen met hun dieren, dat zie je echt niet over het hoofd. Vooral omdat er wel overblijfselen van kleine groepen rondtrekkende herders gevonden zijn, daterend van ver voor de ver na de 'uittocht'.

Wat men nu aanneemt is dat er inderdaad gedurende vele eeuwen mensen van en naar Egypte trokken, meestal ten grote van een familie. Die verhalen liggen ten grondslag aan het episch verhaal van de uittocht dat in de bijbel wordt beschreven.

Iedereen die volhoud dat die uittocht plaatsgevonden heeft heeft een probleem. Er is geen enkel bewijs voor anders dan in de bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De uittocht vond 1513 plaats, beslist geen 1200 ik heb al eerder laten zien dat alles op hun plaats vallt
De uittocht heeft nooit plaatsgevonden.

Bewijs?

Van wiki: The archeological evidence does not support the Book of Exodus and most archaeologists have abandoned the investigation of Moses and the Exodus as "a fruitless pursuit". Wiki is 1 bron er zijn talloze uiteraard.
Link naar bericht
Deel via andere websites
De uittocht heeft nooit plaatsgevonden.
Bewijs?

De bijbel laat precies weten waar, en hoelang men heeft verbleven in de woestijn die veertig jaar.

Men heeft (aangemoedigd door David Ben-Gurion) met de bijbel in de hand gezocht, maar niets gevonden wat op de overblijfselen van een heel volk leek.

En zo een massa mensen met hun dieren, dat zie je echt niet over het hoofd. Vooral omdat er wel overblijfselen van kleine groepen rondtrekkende herders gevonden zijn, daterend van ver voor de ver na de 'uittocht'.

Wat men nu aanneemt is dat er inderdaad gedurende vele eeuwen mensen van en naar Egypte trokken, meestal ten grote van een familie. Die verhalen liggen ten grondslag aan het episch verhaal van de uittocht dat in de bijbel wordt beschreven.

Iedereen die volhoud dat die uittocht plaatsgevonden heeft heeft een probleem. Er is geen enkel bewijs voor anders dan in de bijbel.

Dat komt wellicht doordat ze verkeerd zochten. In Numeri 1 wordt het aantal Israëlieten geteld, en dat komt uit op 500.000. Met vrouwen en kinderen wordt dat dan 2 tot 3 miljoen. Maar het Hebreeuwse woord 'elef' wat hier met 'duizend' is vertaald, heeft een zeer uitgestrekte betekenis. Het kan bijv. 'koe' betekenen, waar de letter alef vandaan komt. Maar in dit geval lijkt de vertaling 'familiegroep' mij het beste. Er waren dus geen 500.000 mensen, maar 500 familiegroepen, wat uitkomt op een paar duizend man.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar in dit geval lijkt de vertaling 'familiegroep' mij het beste. Er waren dus geen 500.000 mensen, maar 500 familiegroepen, wat uitkomt op een paar duizend man.
De bekende verdediging/ontwijking inderdaad. Waarom lijkt die vertaling jou het beste? Btw het exacte aantal mensen wordt later nogmaals genoemd:"Sommige geleerden denken daarom dat er een vertaalfout is gemaakt en menen dat het woord “elef†hier geen duizend betekent maar groep of familie(hoofd), zodat er 600 families waren en geen 600.000 mannen, waarmee het aantal mensen op ongeveer 20.000 zou komen. Deze uitleg loopt echter vast op teksten waar het exacte aantal van 603.550 personen gegeven en bedoeld wordt."

En ook al zouden er 20.000 man door de woestijn hebben gelopen, nog steeds geen spoortje daarvan.

Kortom we hebben hier gewoon te maken met een Bijbelse mythe. En in die mythe heeft Mozes de wet ontvangen, wat dus ook nooit feitelijk heeft plaatsgevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar in dit geval lijkt de vertaling 'familiegroep' mij het beste. Er waren dus geen 500.000 mensen, maar 500 familiegroepen, wat uitkomt op een paar duizend man.
De bekende verdediging/ontwijking inderdaad. Waarom lijkt die vertaling jou het beste? Btw het exacte aantal mensen wordt later nogmaals genoemd:"Sommige geleerden denken daarom dat er een vertaalfout is gemaakt en menen dat het woord “elef†hier geen duizend betekent maar groep of familie(hoofd), zodat er 600 families waren en geen 600.000 mannen, waarmee het aantal mensen op ongeveer 20.000 zou komen. Deze uitleg loopt echter vast op teksten waar het exacte aantal van 603.550 personen gegeven en bedoeld wordt."

En ook al zouden er 20.000 man door de woestijn hebben gelopen, nog steeds geen spoortje daarvan.

Kortom we hebben hier gewoon te maken met een Bijbelse mythe. En in die mythe heeft Mozes de wet ontvangen, wat dus ook nooit feitelijk heeft plaatsgevonden.

Als ik het goed heb, citeer je iemand. Mag ik vragen wie? In ieder geval heeft hij/zij weinig verstand van de theorie, die stelt dat er oorspronkelijk stond: 598 elefim, 5550 mensen. Dat klopt precies als je alles optelt. Een latere kopiist die dacht dat 'elef' duizend betekende, voegde 598.000 en 5.000 tot 603.000.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik het goed heb, citeer je iemand. Mag ik vragen wie? In ieder geval heeft hij/zij weinig verstand van de theorie, die stelt dat er oorspronkelijk stond: 598 elefim, 5550 mensen. Dat klopt precies als je alles optelt. Een latere kopiist die dacht dat 'elef' duizend betekende, voegde 598.000 en 5.000 tot 603.000.

"De Bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen" ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik het goed heb, citeer je iemand. Mag ik vragen wie? In ieder geval heeft hij/zij weinig verstand van de theorie, die stelt dat er oorspronkelijk stond: 598 elefim, 5550 mensen. Dat klopt precies als je alles optelt. Een latere kopiist die dacht dat 'elef' duizend betekende, voegde 598.000 en 5.000 tot 603.000.

"De Bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen" ;)

Integendeel, de theorie verklaart juist veel andere Bijbelteksten:

viewtopic.php?f=13&t=28695&p=1128385&hilit=elef#p1128385.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik het goed heb, citeer je iemand. Mag ik vragen wie?

Ik citeer Wikipedia. http://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Exodus. Zie hoofdstuk historicity.
In ieder geval heeft hij/zij weinig verstand van de theorie, die stelt dat er oorspronkelijk stond: 598 elefim, 5550 mensen. Dat klopt precies als je alles optelt. Een latere kopiist die dacht dat 'elef' duizend betekende, voegde 598.000 en 5.000 tot 603.000.
Dus wikipedia heeft het fout?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou nog meer argumenten aandragen voor de chronologie zoals ik het zie zuiver bijbels

Eusubius stelde de geboorte van Jezus op 1510 jaar na de uittocht, ik zal nog met bron info komen

1513-1510 dat is rond 2bc de geboorte vande heilanddus

Nou en? Waarom zou Eusebius het goed moeten hebben.

Overigens kun je nooit met goede argumenten komen voordat je mijn tegen-post hebt weerlegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kom niet anders dan met zeer goede argumenten uit de bijbel

Ik kan niet in de Bijbel vinden dat deze een strikte chronologie voorlegt.

maar ook duidelijke berekeningen die dat nog eens ondersteunen, wat wil je nog meer.

Die berekeningen zullen ook vast kloppen. Wat ik nog meer wil, is dat jij aan kunt tonen dat de Bijbel ook een strikte chronologie leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het breekpunt is volgens mij Daniel in Babylon, indien er buiten de schrift voldoende historisch bewijsmateriaal is dat het verblijf van de profeet tijdens de ballingschap plaatst en niet eeuwen later kan geen enkele tegenstander er nog omheen dat er een zeer goede reden is voor zuivere chronologie, daardoor indirect wonderen bestaan en een bewijs voor de schepper kan zijn.

Iets voor FT. waar ze vragen om een enkel bewijs voor het bestaan van God , helaas als je hiermee aankomt weigeren ze de argumentatie te aanvaarden, Daniel was volgens hen eeuwen later op het toneel zo praat je tegen een muur.

Daniel was de grondlegger voor de profetie over de Seleucidische koningen, Augustus en Tiberius alsook in dat tijdvak de dood van Jezus verder naar de moderne tijd de wereldoorlogen communisme.

Daniel was ook de grondlegger voor de 490 jaar na de herbouw van Jeruzalem tot Jezus, Daniel had nog veel meer trouwens.

Dat de 490 jaar maanjaren waren en geen jaar zoals wij kennen wijs ik van de hand, De Joden waren goed ingeburgerd met de Babylonische kalender met Veadar jaren (schikkeljaren) de bijbel geeft volgens mij ook niet specifiek te kennen dat iedere profetie in maanjaren berekend moest worden, kan jij overigens een profetie waarvan duidelijk is dat die berekend moet worden met 12 maanden van 30 dagen.

nog een voorbeeld

DANIEL 11:29

29 Op de bestemde tijd zal hij terugkeren, en hij zal werkelijk tegen het zuiden komen maar het zal in het laatst niet zo blijken te zijn als in het eerst. 30 En tegen hem zullen stellig de schepen van Kittim komen, en hij zal moedeloos moeten worden.En hij zal werkelijk terugkeren.

Op de bestemde tijd hier word 1914 mee bedoelt, is ook in de profetie van Daniel en de zeer grote boom te onderkennen DANIEL 4:2-19

607bc tot 1914 maakt 2520 jaar, dit zeer beknopt natuurlijk

Link naar bericht
Deel via andere websites

2656681-95334e90e6e4826bdd328e338cb942b6.png

Wat een voortreffelijk voorbeeld, 2 dingen kunnen we berekenen...

1 Geboorte en doop Jezus

2 Afloop 70 jaarweken

De bediening van Jezus stel ik op 3,5 jaar.

sleutel is 3 april 33 oftewel 14 Nisan Joods jaar 3793 en Juliaanse dag 1732203

rekenen we 3,5 jaar terug dan komen we op Juliaanse dag 1731924 oftewel 2 oktober 29

rekenen we 30 jaar terug dan komen we op zijn geboortemaand sep/oktober dat is conform mijn berekening Geboorte Jezus

Rekenen we echter tot 3,5 jaar na zijn dood dan komen we 1 oktober 36 Cornelis wordt gedoopt de 70 jaarweken lopen af.

Dat Cornelius echt op dat moment gedoopt word kunnen we zien in de Galatenbrief.

Paulus vervolgde na pinksteren 33 de gemeente en ging daarna voor 3 jaar weg alvorens hij bij de apostelen in Jeruzalem kwam, Handelingen stelt de doop meteen achter die aankomst, dit strookt goed met oktober 36

GALATEN 1:13 GIJ hebt natuurlijk gehoord van mijn vroegere levenswandel in het judaïsme, dat ik de gemeente van God tot het uiterste bleef vervolgen en verwoesten, 15 Maar toen het God, die mij van de schoot van mijn moeder af heeft afgezonderd en [mij] door zijn onverdiende goedheid heeft geroepen, goeddacht 16 zijn Zoon in verband met mij te openbaren, opdat ik het goede nieuws over hem aan de natiën zou bekendmaken, ben ik niet terstond te rade gegaan bij vlees en bloed. 17 Ook ben ik niet opgegaan naar Jeruzalem, naar hen die vóór mij apostelen waren,+ maar ik ben naar Arabië vertrokken en weer naar Damaskus teruggekeerd.

18 Vervolgens ben ik drie jaar later naar Jeruzalem opgegaan om Cefas te bezoeken, en ik ben vijftien dagen bij hem gebleven

handelingen 9:26 In Jeruzalem aangekomen, deed hij pogingen zich bij de discipelen aan te sluiten,
Paulus keert na 3 jaar naar Jeruzalem terug . het moet najaar 36 zijn

kort daarna volgt dit

handelingen 10:1 In Cesarea nu was een zekere man genaamd Cornelius, een legeroverste van de Italiaanse afdeling, zoals deze werd genoemd..........
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het breekpunt is volgens mij Daniel in Babylon, indien er buiten de schrift voldoende historisch bewijsmateriaal is dat het verblijf van de profeet tijdens de ballingschap plaatst en niet eeuwen later kan geen enkele tegenstander er nog omheen dat er een zeer goede reden is voor zuivere chronologie, daardoor indirect wonderen bestaan en een bewijs voor de schepper kan zijn.

Je redenering gaat veel te ver. Veel te ver. Inderdaad is het redelijk om aan te nemen dat Daniël leefde in de tijd die in de Bijbel vermeld staat. Heb je daarmee een correcte Bijbelse chronologie aangetoond? Nee. Je hebt nog geen enkel jaartal bevestigd, en ook niet aangetoond dat de Bijbel het op dit punt correct heeft, want je hebt nog niet op mijn post gereageerd.

Dat de 490 jaar maanjaren waren en geen jaar zoals wij kennen wijs ik van de hand, De Joden waren goed ingeburgerd met de Babylonische kalender met Veadar jaren (schikkeljaren) de bijbel geeft volgens mij ook niet specifiek te kennen dat iedere profetie in maanjaren berekend moest worden, kan jij overigens een profetie waarvan duidelijk is dat die berekend moet worden met 12 maanden van 30 dagen.

Ken jij een profetie waarbij het duidelijk is dat die berekend (berekend? maar weinig profetieën kunnen berekend worden) met jaren van 365,25 dagen in 12 maanden van 28, 29, 30 of 31 dagen?

Op de bestemde tijd hier word 1914 mee bedoelt,

En waarom niet 1915, of 1913, of 2014? Als je dat kunt aantonen heb je óf een voortreffelijke fantasie óf ben je een groot bijbelwetenschapper.

Het breekpunt is volgens mij Daniel in Babylon,

Nee, hoezo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid