Spring naar bijdragen

Bijbel en Egyptische chronologie


Aanbevolen berichten

Het is niet zozeer een fijnere berekening, het is een berekening ernaast.

Het is inderdaad een berekening ernaast, de authentieke formule werd door de profeet gegeven, bijbelvorsers rekenen na of het wel zo is want anders zijn zij realistisch genoeg om te zeggen dat er geen hout van klopt.

Je kan in geval onder geen beding alleen van de bijbel uitgaan want dan kom je nooit tot een verklaarbare oplossing.

De profeet betrekt er namelijk een heel scala van geschiedkundige gebeurtenissen bij en zo fijn verweven met elkaar dat als er een draadje van de kluwen niet klopt, dat dan de kluwen zinloos is en weggegooid kan worden, dit gaat voor veel profetie op, maar deze, de jaarweken spant de kroon.

Geschiedkundige gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, je moet daarbij vanaf ongeveer 550/ 540bc. rekenen, en natuurlijk kijken of het ook in de schrift opgetekend is, als er alleen maar een buitenbijbelse verwijzing is naar de eerste acte is lijkt het een dode letter.

De eerste acte zou zijn een begin van wederopbouw van Jeruzalem, er zijn 3 indicaties

1 Cyrus die opdracht gaf de tempel te herbouwen

2 Ezra die jaren later van Artaxerxes belastingvoordelen en toestemming kreeg om materiaal voor de tempel te vergaren.

3 Nehemia die in het 20e jaar van Artaxerxes volmacht kreeg om de muren van Jeruzalem te herbouwen en de stad zijn oude luister te geven

Alleen Nehemia komt in aanmerking, en juist van het jaar dat hij begon met de opbouw is het tot de maand af 390 jaar, wie kan zoiets voorspellen, hoe waarschijnlijk is het dat dat toeval zou zijn

Een waarde in een verslag zonder foutmarge leverde een rode streep op.

Je kan het niet oplossen door een fijnere berekening, waarschijnlijk omdat je data niet nauwkeurig genoeg is. Mijn oudste zoon is geboren in 2001. Hij was 7 toen hij een broertje kreeg. Welk jaar was dat?

Het lijkt mij dat er genoeg data is, zelfs zonder marge van een jaar, het is uiteraard ook rekening houden met kalenders die niet de onze zijn, maar met veel moeite kom je er

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 442
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

dan ken je er nu één.

Je kan het niet oplossen door een fijnere berekening, waarschijnlijk omdat je data niet nauwkeurig genoeg is. Mijn oudste zoon is geboren in 2001. Hij was 7 toen hij een broertje kreeg. Welk jaar was dat?

Klopt, je kan kiezen tussen 2 jaren er werden in de oudheid en in iedergeval in de bijbel niet altijd met maanden gewerkt, voor mij is het ook een opbstakel. toch zijn de puzzle stukjes weleens in elkaar te leggen.

We hebben bv. de olympiade voor een gebeurtenis werd het olympiade jaar gegeven,

als we dan moeten kiezen hebben we een klein houvast dat de olympiade jaar liep van zomer tot zomer, ook het Seleucidenjaar van najaar tot najaar, en nog zijn er punten waar ik ook niet helemaal uitkom.

in ieder geval vind ik met de jaarweken dar er aardig genoeg gegevens zijn om een conclusie te trekken

Link naar bericht
Deel via andere websites
Antoon,

Word 2013 heeft naast spellingcontrole ook zinnencontrole.

Bedankt, het zou ook mooi zijn als je hier je post kan corrigeren, nu kan het maar een dag, daarna is het geblokkeerd.

Is dit artikel nog van waarde voor jou Antoon?

http://mainzerbeobachter.com/2015/11/07 ... more-20040

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt Jacobus voor je link

De meeste leden zullen weten dat volgens mij Imhotep ook Josef is, soms komen er kleine dingen aan het licht die mijn theorie lijken te bevestigen.

Hij draagt dan een zelfde soort hoofdkap als de god Ptah. Op de sokkel wordt vaak de naam van de schenker vermeld.

Waarom de naam van de schenker, dit doet sterk vermoeden dat het een link is naar de bakker en de schenker in de gevangenis, met hun dromen, waardoor Josef ook uiteindelijk bij Farao kwam.

WAAR EEN KLEINE OPMERKING DUS GROOT IN KAN ZIJN

http://www.kemet.nl/imhotep-de-vergoddelijkte-architect

Link naar bericht
Deel via andere websites

Antoon,

Het hele citaat:

Hij werd verbonden aan de cultus van de goden Thot en Ptah. Er zijn meer dan 400 bronzen votiefbeeldjes gevonden van Imhotep als schrijver met een papyrusrol op schoot. Hij draagt dan een zelfde soort hoofdkap als de god Ptah. Op de sokkel wordt vaak de naam van de schenker vermeld.

Het gaat dus om votiefbeeldjes. Die werden geschonken door iemand. Dat soort schenker wordt bedoeld: iemand die iets schenkt/geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens JG. Bijbelse chronologie is het geboorte jaar voor Abraham 2018

we gaan kijken of de vaststelling van Eusebius nu wel klopt. zie onder voor link

2018bc Geboorte van Abraham Genesis 11:26

313 bc. 116.4 olympiade [1704] jaar voor Abraham The Hebrew books of Maccabees date the rule of the Greeks

164 bc. 154.1 olympiade [1853] jaar voor Abraham Sabbatsjaar, belegering Jeruzalem door Antiochus Eupator .

2018 - 1704= 314bc klopt het boek Maccabees ging van 313bc. uit

2018 - 1853= 165bc klopt het sabbatsjaar was in 164bc

2038 Geboorte van Abraham althans volgens Wikipedia

Dat klopt dus niet met de berekening, maar u meelezer mag ook met een ander jaartal aan de slag gaan, u zult opmerken dat de chronologie van JG klopt met de link

voor info http://www.attalus.org/translate/jerome2.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/R ... pt/1*.html

4. Uenephês, his son, for 23 years. In his reign a great famine seized Egypt.

De hongersnood komt overeen met de tijd dat Abraham een Farao bezocht in verband met hongersnood

Dit is de bijbelse chronologie

1943 Abrahamitisch verbond, Genesis 12:4 Abraham is 75 jaar.

1938 Abraham gaat wegens hongersnood naar Egypte en bezoekt farao ( jaartal bij benadering)

1932 Ismaël geboren Abraham is 86 jaar oud Genesis 16:16

Tussen 1943 en 1932 moet het bezoek hebben plaatsgevonden

Chronologie Egypte opgericht in 2188 volgens Constantinus Manasses (d. 1187)

01 → 2188 - 2070 Narmer

02 → 2070 - 2038 Hor-Aha

03 → 2038 - 1990 Djer

04 → 1990 - 1977 Djet

05 → 1977 - 1930 Den

Waarschijnlijk Djet en Den farao van Abraham

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Antoon,

Zoals je waarschijnlijk gemerkt hebt, reageer ik al een tijd niet meer. Dat komt niet doordat dit onderwerp me niet meer interesseert, maar vanwege de manier waarop jij discussieert. Ik heb de volgende tips voor je:

1. Reageer regelmatig. Ik vraag je niet om iedere 10 minuten op credible te kijken, maar soms zijn we met een discussie bezig en opeens reageer je niet meer. Een voorbeeld is onze Velikovskydiscussie. Ik moest van de crew meer verduidelijking geven. Zodra ik dat gedaan had, reageerde je niet meer.

2. Reageer op wat de ander zegt. Natuurlijk kan je best wel eens een puntje achterwege laten, maar als je uit mijn hele betoog één puntje vist en alleen daarop reageert, dan voel ik me niet serieus genomen. Een voorbeeld is dat ik nog steeds geen reactie van jou heb gekregen op mijn allerbelangrijkste post over Bijbelse chronologie die ik ooit heb geplaatst: viewtopic.php?f=13&t=28699&p=1144786&hilit=falen+strikte+chronologie#p1144786.

3. Kom afspraken na. Wij hadden afgesproken om ons Bijbelse chronologie-debat wat meer te structureren. Tot twee keer toe heb je dat afgesproken om het vervolgens niet te doen.

4. Spam niet. De meeste posts van jou bestaan uit lijsten met jaartallen uit wat jij de 'Bijbelse chronologie' noemt. Nu geeft de Bijbel geen chronologie en is het gewoon jouw chronologie. Bovendien voegt het niets toe aan de discussie, dus is het spam. In een discussie geef je argumenten, luister je naar de ander, verklaar je jouw standpunt en probeer je het standpunt van de ander te ontkrachten.

Met vriendelijke groet,

Student

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan wacht ik de reactie van morgen maar af, maar dit klinkt alweer zeer bedroevend.
Ik ben er achter gekomen dat de term "bijbels" door aanhangers van het Wachttorengenootschap ook wordt gebruikt voor de uitleg die het WTG geeft van die bijbel. Als Antoon zegt dat die chronologie niet van hem is, maar "bijbels", dan kan hij er dus ook mee bedoelen dat het WTG hem die lijsten aan de hand heeft gedaan... En dan zijn ze inderdaad niet van hem, maar "bijbels" = des WTG's...
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb in dit gedeelte van het forum verschillende jaartallen gegeven, geef mij een jaartal dat niet klopt met de Bijbelse chronologie en ik draag je voor voor de Nobel prijs.

Ik neem je serieus Student, bij het beeldje van Imhotep gaf ik toe dat je gelijk hebt , dat het dus geschonken was. ik heb even geen andere reden om je niet te geloven

4026 Schepping

2370 Vloed Genesis 7:11 .. 1656 jaar na schepping

2018 Geboorte van Abraham Genesis 11:26

1943 Abrahahitisch verbond. Genesis 15:13

1918 Geboorte van Isaäk, Abraham is 100 jaar Genesis 21:05

1913 Begin van kwelling. Galaten 4:29

1878 Isaäk trouwt met Rebekka Isaäk is 40 jaar oud

1858 Jakob en Esau geboren, Isaäk is 60 jaar Genesis 25:26

1843 Dood van Abraham, hij is 175 jaar geworden Genesis 25:07

1767 Geboorte van Jozef, broer van Benjamin, Isaäk is 91 jaar Genesis 30:24

1738 Dood van Isaäk, hij is 180 jaar geworden Genesis 35:28

1737 Josef voor Farao Genesis 41:44

1728 Jacob in Egypte voor Farao, hij is 130 jaar. Genesis 47:9,10

1711 Dood van Jakob, hij is 147 jaar geworden en woonde 17 jaar in Egypte Genesis 48:28

1657 Dood van Jozef, hij is 110 jaar geworden Genesis 50:22

1593 Geboorte van Mozes Exodus hoofdstuk 2

1553 Mozes vlucht naar Midian Handelingen 7:23

1513 Uittocht Exodus 12:40 .. 2513 naar na schepping

1473 Intocht Jozua 6:20

1034 Tempelbouw 1 koningen 6:1 .. 2992 jaar na schepping

997 Afscheiding noordelijk rijk 1 koningen 14:20

740 Einde noordelijk rijk.

624 1 jaar Nebukadrezar 1 Ellul is 4e jaar Jojakim. Jeremia 25:1

607 Ballingschap Jeremia 37:7-10 en 2 koningen 25:1-8

539 Einde ballingschap

455 Begin v an de 70 jaarweken Nehemia 2

29 Doop Jezus Marcus 1:9

33 Dood Jezus Johannes 19:28-30

36 Doop Cornelius Handelingen 10:34

wat ik nu denk is: Je wilt mij betrappen op een foute weergave, dat geeft je dan een reden om de bijbel niet als opperste gezag te erkennen, ik daag je dus uit, begrijp goed als vrienden onderling.

Verder is het goed te bedenken dat de eindtijd is ingetreden, ieder moment kan er een zware aanslag op bv. de watervoorziening gepleegd worden , of de atoombom kan ergens vallen enz.

ik wordt een tandje scherper, voor iedereen, ook de meelezer hier is de keus de schrift wel of niet erkennen, daarbij duidelijk gesteld dat ik natuurlijk niet bepaal wie wel of niet rechtvaardig is, dat doet God .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van de schepping van Adam

tot de geboorte van Seth 130 jaar

Vervolgens tot de geboorte van Enos 105 jaar

Tot de geboorte van Kenan 90 jaar

Tot de geboorte van Mahalaleël 70 jaar

Tot de geboorte van Jered 65 jaar

Tot de geboorte van Henoch 162 jaar

Tot de geboorte van Methusalah 65 jaar

Tot de geboorte van Lamech 187 jaar

Tot de geboorte van Noach 182 jaar

Tot de Vloed 600 jaar Genesis 7:06

Totaal 1.656 jaar, zie een posting terug

Genesis 5

3 En Adam leefde voorts honderd dertig jaar. Toen werd hij de vader van een zoon naar zijn gelijkenis, naar zijn beeld, en hij gaf hem de naam Seth.

6 En Seth leefde voorts honderd vijf jaar. Toen werd hij de vader van Enos.

9 En Enos leefde voorts negentig jaar. Toen werd hij de vader van Kenan.

12 En Kenan leefde voorts zeventig jaar. Toen werd hij de vader van Mahalalel..

15 En Mahalalel leefde voorts vijfenzestig jaar. Toen werd hij de vader van Jered..

18 En Jered leefde voorts honderd tweeënzestig jaar. Toen werd hij de vader van Henoch.

21 En Henoch leefde voorts vijfenzestig jaar. Toen werd hij de vader van Methusalah.

25 En Methu̱salah leefde voorts honderd zevenentachtig jaar. Toen werd hij de vader van Lamech..

28 En Lamech leefde voorts honderd tweeëntachtig jaar. Toen werd hij de vader van een zoon. 29 En hij gaf hem vervolgens de naam Noach.

Genesis 7

6 En Noach was zeshonderd jaar oud toen de geweldige watervloed over de aarde kwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb in dit gedeelte van het forum verschillende jaartallen gegeven, geef mij een jaartal dat niet klopt met de Bijbelse chronologie en ik draag je voor voor de Nobel prijs.
Een Nobelprijs wil ik niet...

Wat niet klopt aan je lijst zijn alle jaartallen... En dat ga ik niet "bewijzen" met een rekensom. Het is een theologisch puntje: je bewering dat het geen "menselijke lijst" is, maar "een bijbelse lijst".

Allereerst: wie heeft bepaald dat er een jaar "0" bestaat, om vanuit terug en vooruit te rekenen?

Wie heeft bepaald wat precies dat moment "0" was? (Nee: niét gaan voorrekenen!!!)

Dat moment "0" was het geboortemoment van Christus ("per definitie") - Wie heeft bepaalt dat dat geboortemoment een scharniermoment in de tijd was? En niet het jaar van de Opstanding??

En waarom verguist het Wachttorengenootschap het vieren/herdenken van geboortedagen/verjaardagen, maar rekent het wél met dat jaar "0"?? Je lijst zou dan tenminste nog moeten beginnen bij het jaar "0" = het moment van de schepping, en (voorlopig) moeten eindigen in het hier en nu - het jaar 5776...

De inconsequenties liggen dus op een heel ander vlak dan dat van je berekeningen...

En voor de rest haal ik hier gewoon mijn schouders op, gebruik gewoon onze "eigen" jaartelling, leef in het jaar AD 2015, zie je lijst, neem hem voor lief en ook gewoon voor "waar" aan, en bedenk ik vooral wat al die verhalen waar je ze uit put voor mij in het hier en nu voor betekenis kan/moet hebben...

Kortom: doe met dit topic vooral wat je goed dunkt... Maar "bijbels", dat is een term die voor meerderlei uitleg vatbaar is!

(En voor mij zou al dat gereken slechts een vorm van zelfrechtvaardiging zijn - ik hou er om die reden niet zo van...)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een Nobelprijs wil ik niet...

Wat niet klopt aan je lijst zijn alle jaartallen... En dat ga ik niet "bewijzen" met een rekensom. Het is een theologisch puntje: je bewering dat het geen "menselijke lijst" is, maar "een bijbelse lijst".

Allereerst: wie heeft bepaald dat er een jaar "0" bestaat, om vanuit terug en vooruit te rekenen?

Wie heeft bepaald wat precies dat moment "0" was? (Nee: niét gaan voorrekenen!!!)

Dat moment "0" was het geboortemoment van Christus ("per definitie") - Wie heeft bepaalt dat dat geboortemoment een scharniermoment in de tijd was? En niet het jaar van de Opstanding??

En waarom verguist het Wachttorengenootschap het vieren/herdenken van geboortedagen/verjaardagen, maar rekent het wél met dat jaar "0"?? Je lijst zou dan tenminste nog moeten beginnen bij het jaar "0" = het moment van de schepping, en (voorlopig) moeten eindigen in het hier en nu - het jaar 5776...

De inconsequenties liggen dus op een heel ander vlak dan dat van je berekeningen...

En voor de rest haal ik hier gewoon mijn schouders op, gebruik gewoon onze "eigen" jaartelling, leef in het jaar AD 2015, zie je lijst, neem hem voor lief en ook gewoon voor "waar" aan, en bedenk ik vooral wat al die verhalen waar je ze uit put voor mij in het hier en nu voor betekenis kan/moet hebben...

Kortom: doe met dit topic vooral wat je goed dunkt... Maar "bijbels", dat is een term die voor meerderlei uitleg vatbaar is!

(En voor mij zou al dat gereken slechts een vorm van zelfrechtvaardiging zijn - ik hou er om die reden niet zo van...)

ik heb ook berekeningen gegeven die van bovenaf terugtellen tot het begin met veel bevestigde historische punten.

Het jaar 0 bestaat niet, het is 1bc. naar 1ad.

behalve met de Gregoriaanse telling, ik hou er steeds rekening mee

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vloed dan 2370, we gaan verder, als er echt een onvolkomenheid is zal ik het toegeven

Genesis 11

10 Sem was honderd jaar oud toen hij twee jaar na de geweldige vloed de vader van Arpachsad werd.

12 En Arpachsad leefde vijfendertig jaar. Toen werd hij de vader van Selah.

14 En Selah leefde dertig jaar. Toen werd hij de vader van Heber.

16 En Heber leefde voorts vierendertig jaar. Toen werd hij de vader van Peleg.

18 En Peleg leefde voorts dertig jaar. Toen werd hij de vader van Rehu.

20 En Rehu leefde voorts tweeëndertig jaar. Toen werd hij de vader van Serug.

22 En Serug leefde voorts dertig jaar. Toen werd hij de vader van Nahor.

24 En Nahor leefde voorts negenentwintig jaar. Toen werd hij de vader van Terah.2048bc

26 En Terah leefde voorts zeventig jaar, waarna hij de vader van abram, Nahor en Haran werd.

stamvader Terah werd door middel van zijn zonen, Abraham, Nahor en Haran, oervader van veel stammen en naties

Terah had de leefrijd van 70 jaar toen hem zijn eerste kind werd geboren.

Let op, hoewel Abraham als eerste van de 3 wordt genoemd, was dit klaarblijkelijk zo omdat hij de vermaardste van Terah’s zonen was en niet de eerstgeborene, merk op dat in een keer alle 3 worden genoemd, dit was bij andere geboortes niet het geval.

Genesis 12

4 Daarop ging Abram, juist zoals Jehovah tot hem gesproken had, en Lot ging met hem mee. En Abram was vijfenzeventig jaar oud toen hij uit Haran wegtrok.

Genesis 11

31 Daarna nam Terah zijn zoon Abram en Lot, de zoon van Haran, zijn kleinzoon, en Sarai, zijn schoondochter, de vrouw van zijn zoon Abram, en zij trokken met hem uit Ur der Chaldeeën om naar het land Kanaän te gaan. Na verloop van tijd kwamen zij te Haran en gingen daar wonen. 32 En de dagen van Terah werden tweehonderd vijf jaar. Toen stierf Terah in Haran.

Even kortsluiten

Van het begin van de Vloed

tot de geboorte van Arpachsad 2 jaar = 2368

tot de geboorte van Selah 35 jaar = 2333

Tot de geboorte van Heber 30 jaar = 2303

Tot de geboorte van Peleg 34 jaar = 2269

Tot de geboorte van Rehu 30 jaar = 2239

Tot de geboorte van Serug 32 jaar = 2207

Tot de geboorte van Nahor 30 jaar = 2177

Tot de geboorte van Terah 29 jaar = 2148

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oké Antoon,

Ik zal het je zo goed mogelijk uitleggen. De Bijbel is in strikte zin geen geschiedenisboek. Het behandelt alleen die geschiedenissen die belangrijk zijn om er een les uit te leren, omdat het heilsgeschiedenis is of omdat het de voorouders van Christus betreft. Daarom kun je geen directe chronologie uit de Bijbel halen.

EN VOOR DE LAATSTE KEER: IK HEB JE HELE CHRONOLOGIE OMVERGEWORPEN MET DIE ENE POST WAAR JIJ NOG NIET OP HEBT GEREAGEERD.

Wat we dus moeten doen is jaartallen die bekend zijn door de archeologie koppelen aan de verhalen uit de Bijbel. Ik zal als voorbeeld de uittocht geven. Wat jij heel simpel doet is 480 jaar terugrekenen vanaf Salomo. Daarbij valt het je helemaal niet op dat 480 jaar een mooi rond getal is, dat 480 ook 12*40 is, wat dus 12 generaties betekent. Wat we dus beter kunnen doen is kijken: waar past de uittocht in de Egyptische geschiedenis.

De dood van Amenhotep II in 1400 v. Chr. is een heel goede optie. Hij werd niet opgevolgd door zijn oudste zoon, zijn graf was niet afgemaakt, na zijn dood verloren zijn opvolgers de macht over de Sinaï, bij zijn dood werd Tell el-Dab'a, de stad die later Pi-Ramses genoemd zou worden, verlaten. Enkele tientallen jaren later werd Palestina geteisterd door de Habiru/Hebreeën die onder leiding stonden van de rebel Mesh=Moshe=Mozes. Conclusie: de uittocht was 1400 v. Chr.

En ik waarschuw je: als je hier niet normaal op reageert dan stop ik voor altijd met de discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De post die je gaf is nogal tamelijk lang, kan je er niet beter een kernpunt uithalen,in ieder geval zal ik mij ereens in verdiepen

Wat we dus moeten doen is jaartallen die bekend zijn door de archeologie koppelen aan de verhalen uit de Bijbel.

Ik doe niet anders dan koppelen uit archeologie en historie.

De dood van Amenhotep II in 1400 v. Chr. is een heel goede optie.

De jaartallen in de reguliere geschiedenis kloppen niet Student.

1400 is geen optie zeker ook niet in de bijbelse chronologie, het spijt mij maar ik hou mij bij de bijbel en goed onderzoek, roept dat weerstand op, ik neem het aan, ik ben hier echter niet om mensen naar de mond te praten.

ik weet dat er mooie ronde getallen staan, maar ze kloppen chronologisch ook met de gewone getallen jaren, ik geef wel toe dat het bedenkelijk lijkt.

Ook geef ik toe dat ik de overgang Terah Abram nog niet vlekkeloos kan verwerken, en er zijn meer dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid