Spring naar bijdragen

Het koningslied


Aanbevolen berichten

maar waarom heeft niemand van al die artiesten aan de bel getrokken over dat zwaar beroerde Nederlands? Of is het taalgevoel van al die artiesten ook al beneden peil? Of waren ze bang voor de reactie op het wijzen op die fouten?

Het doet mij erg denken aan het volgende stukje van Hans Teeuwen:

En dan zijn de BN'ers de Jostiband.

Aan het eind zegt hij onderstaande enkel heb ik de Jostiband vervangen voor BN'er.

"Ik ben een BN'er en alles wat ik doe is toch wel leuk"

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 112
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk dus dat het hun idee van poëzie was. Wellicht hebben zij terecht de conclusie getrokken dat je in poëzie vrijelijk mag spelen met taal, maar onterecht vervolgens bedacht dat taalfouten dan ook helemaal geen probleem zijn, maar onder dezelfde artistieke vrijheid vallen. En het is waar dat je in poëzie spreekwoorden door elkaar heen mag gebruiken of zinnen net even anders mag formuleren dan normaal. Ook in literatuur kan dat in zekere zin toegestaan zijn; zo schreef bijvoorbeeld Gerard Reve moeilijkere woorden vaak ook fonetisch op (ekspedietie in plaats van expeditie).

Maar taalfouten zijn toch niet zonder meer toegestaan, ongeacht de poëzievorm die je hanteert (in dit geval voornamelijk vrije associatie). Met taal spelen mag, maar wel vanuit goed Nederlands. Zo mag MacDonald best de meest artistieke hamburgers bedenken, in allerlei verrassende combinaties, maar de hamburger zelf moet wel helemaal gaar zijn en vlees bijvoorbeeld mengen met Fruitella's is toch echt een gastronomische blunder van formaat. Ik denk dat de schrijvers van dit lied daarom een erg verkeerde kijk hadden op poëzie.

Vreemd trouwens als ze het lied echt willen doorzetten. Het is immers duidelijk dat vrij veel Nederlands, van hoog tot laag, echt niet op dit lied zitten te wachten en dat het dus echt geen "samenbroederend" effect kan hebben. Het dan toch doorzetten komt op mij een beetje wereldvreemd en arrogant over, ondanks alle goede bedoelingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat dan ook wel weer een heel hilarische aktie. :# En dat telefoongesprek op de website vind ik ook wel mooi. Want die DJ's hebben natuurlijk wel gelijk. Kritiek is goed, ik heb zelf ook geprobeerd het daarbij te houden, satire is altijd leuk als het niet te bitter wordt, maar dat schelden en dreigen is natuurlijk volstrekte onzin. Het is maar een lied inderdaad, dat je mooi kunt vinden of niet. Meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kwaliteit en smaak zijn subjectieve begrippen, dus die conclusie kan jij nooit trekken. Jij kan alleen stellen dat jij het slecht vind.

Als iets taalkundig gezien niet deugt is dat een prima 'objectieve' maatstaf om als factor te gebruiken bij een beoordeling van de kwaliteit.

Vind jij! Dat is dus alweer subjectief. Maar iemand anders kan daar wel een hele andere mening over hebben. Ik vind teksten in muziek ook niet zo belangrijk, vaak luister ik er toch niet naar.

Ik heb trouwens nog wel een gepimpte versie gevonden van het koningslied, misschien dat men deze wel mooi vind ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Best leuk en aardig dat er zoveel tijd en moeite ingestopt is, maar waarom heeft niemand van al die artiesten aan de bel getrokken over dat zwaar beroerde Nederlands? Of is het taalgevoel van al die artiesten ook al beneden peil?

Een 'artiest' (tussen aanhalingstekens omdat ik voor hem totaal geen respect op kan brengen als artiest zijnde) is Lange Frans.

Even een quote uit een lied van hem: 'Zing een liedje voor me Frans, ook al is het in het Frans' ...

... nuff said.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Best leuk en aardig dat er zoveel tijd en moeite ingestopt is, maar waarom heeft niemand van al die artiesten aan de bel getrokken over dat zwaar beroerde Nederlands? Of is het taalgevoel van al die artiesten ook al beneden peil?

Een 'artiest' (tussen aanhalingstekens omdat ik voor hem totaal geen respect op kan brengen als artiest zijnde) is Lange Frans.

Even een quote uit een lied van hem: 'Zing een liedje voor me Frans, ook al is het in het Frans' ...

... nuff said.....

Wat dacht je van: "Ga met me mee maar Diemen-Zuid, want je ziet er lekker uit"

(H)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Best leuk en aardig dat er zoveel tijd en moeite ingestopt is, maar waarom heeft niemand van al die artiesten aan de bel getrokken over dat zwaar beroerde Nederlands? Of is het taalgevoel van al die artiesten ook al beneden peil?

Een 'artiest' (tussen aanhalingstekens omdat ik voor hem totaal geen respect op kan brengen als artiest zijnde) is Lange Frans.

Even een quote uit een lied van hem: 'Zing een liedje voor me Frans, ook al is het in het Frans' ...

... nuff said.....

Wat dacht je van: "Ga met me mee maar Diemen-Zuid, want je ziet er lekker uit"

(H)

Och, taalkundig rijmt dat tenminste... ;)

Maar goed.. Het lied gaat dus door. ik heb me kapot geergerd aan Joop van den Ende die bij De Wereld Draait Door trots vertelde dat het comitee 'de rug recht hield' en 'er gewoon mee doorgaat, ondanks alle kritiek' ... Hoezo democratisch?

'we' MOETEN dus een lied voor 'Willem' gaan zingen dat 'we' niet eens mooi vinden maar dat als 'commercieel succesvol' wordt bestempeld door de Elite (ja, bewust met hoofdletter). En de tekst is ook nog eens mede geschreven door de vrouw van 1 van de leden van het comitee, terwijl ik zelf niet eens wist dat ze uberhaupt liedjes schreef......

Nogmaals: het is gewoon een feestje van mensen die zich elitair voelen in (onder andere) de entertainment-wereld.. Mensen die elkaar een veer in de anus steken en op het moment dat er (terecht) kritiek komt gaan lopen huilen dat ze 'zich schamen om Nederlander te zijn' ...

Nou ja, als we zo beginnen: ik heb ook wel eens last van plaatsvervangende schaamte als ik Gordon of Paul de Leeuw zie.. Dus als ze 'de Nederlander' zo vervelend vinden, stop dan alsjeblieft met je werk en/of emigreer...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, ik erger me er niet aan. Er komt regelmatig de meest slechte waardeloze muziek langs. Ik zie het verschil niet zo of ik nou het koningslied hoor, of LA the Voices of het gemiddelde Slam FM liedje. Wat dat betreft is het koningslied wellicht een mooi symbool voor de toestand van de media en de samenleving. Ik begin het lied steeds leuker te vinden. De bedenker moet stiekem wel een ironische cultuurcriticus zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het koningslied een keer gehoord, en vind hem zo slecht nog niet. Het kent een grote diversiteit, maar om me daar nou aan te gaan ergeren... Wat hadden de kritiekhebbers dan verwacht? Een lied in wat meer traditionele stijl? Had ze dan van de SGP ofzo grevraagd een lied te maken, die zijn erg ervaren in die hoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit blijft toch de beste hoor.

Ik kon 'm niet openen en zocht 'm op youtube op, krijg je dit:

Reacties eronder:

"We stelden ons de vraag: lukt het ons om de kerkknaller 'Hosanna, de Koning komt' viraal te krijgen? 211.000 YouTube-hits verder kunnen we concluderen dat dit gelukt is. Deze opwekkingshymne is zelfs beter bekeken als het origineel van John Ewbank...

De grootste grap is toch wel, dat de meesten geloven dat dit de 'echte' versie is :) Reacties als "Wie is Hosanna en waar slaat de koning van Israel op?!" "Zingen ze nou Osama?!" vinden wij leuk, erg leuk. Laat de tranen over je wangen rollen en neem de tijd om alle reacties te lezen. Arme John. Sorry."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn heel veel mensen die gewoon op normale en vaak ook felle wijze (forse) kritiek op het lied hebben geuit, of zich hebben bediend van satire. En er zijn een paar mensen die het nodig vonden te gaan dreigen en te schelden. Het lijkt mij daarom niet juist om alle critici op één hoop te gooien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het qua muziekstijl, de afwikkeling enzo wel heel mooi. naar de tekst luister ik niet zo zeer, en zeker niet naar de taalfouten.

het lied bezorgt me wel wat kippevel moet ik eerlijk toegeven :)

door de opbouw van het lied.

dat het een koningslied is, daar hou ik me niet mee bezig

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeeland wil geen Koningslied zingen

De provincie Zeeland is er niet in geslaagd een zangkoor te vinden dat dinsdagavond het Koningslied moet gaan zingen. Het aangewezen koor heeft zich eerder al teruggetrokken.

​De dirigent van het kinderkoor dat aanvankelijk zou zingen op de Markt in Middelburg zegde echter af, omdat de onderwijzer het niet verantwoord vond een lied met zo veel taalfouten door kinderen te laten zingen.

Er is al wel een alternatief gevonden. De Belgische band MaverIX Tribute zal het lied spelen. "Op Koninginnedag zelf gaan studenten flyers met de tekst van het lied uitdelen", aldus Van den Berg.

Bron

Dit vind ik dan wel weer grappig... :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vind jij! Dat is dus alweer subjectief.

Ik vind ook dat de aarde rond is.

Dat is niet correct, de aarde is niet rond maar elliptisch, dit is gewoon meetbaar. Maar kunst en schoonheid zijn niet meetbaar. Daarom slaat deze vergelijking ook nergens op. Lastig he?!

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Je weg verliezen" is een Anglicisme. Dat heeft niets met smaak te maken, het is gewoon slecht Nederlands.

Bovendien is het allemaal zo onsamenhangend als wat. Neem nou "de W van Wakker, stamppot eten". Wat heeft dat "wakker" hier nou weer mee te maken? Misschien is het een kwestie van smaak. Ik vind het er echter vooral erop lijken dat ze het hebben afgeraffeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid