Spring naar bijdragen

Camera's in de kerk


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van twee gebeurtenissen bij m ij de buurt ben ik wel nieuwsgierig geworden naar jullie mening.

Bij mijn vriend in de kerk kun je live an achter de dienst luisteren, wat volgens mij niet bepaald uniek is. Enige tijd geleden zijn hier ook camera beelden bij gekomen. Hier wordt gefilmd hoe mensen de kerk binnen komen, en dit is ook live mee te kijken of achter af te bekijken. Uiteraard ligt tijdens de dienst de focus voornamelijk op de dominee, maar niet de hele tijd. Na enig tumult is besloten de camera alleen op de dominee te richten. Er bleken geen regels voor het gebruik, en mensen worden niet gewaarschuwd, hoe dan ook, voor het feit dat er gefilmd wordt.

Nu ben ik zelf vrij recent verhuisd. Laatst was er een bijzondere dienst, waarin een nieuwe dominee bevestigd werd (mooie dienst trouwens). En wat zag ik tot mijn verbazing onder in het scherm? Na de dienst waren er dvd's van de dienst te koop, voor vijf euro. Mijn vriend was mee, en heeft enig verstand van camera's. Hij keek even om zich heen en zei dat er vier camera's hingen (in ieder geval dus), en dat er één recht op ons gericht was.

Ik ging op de site kijken, maar vond niets over camera's. Ook bij de ingang of elders in de kerk geen waarschuwing. Ik heb het de pastoraal werker gevraagd tijdens de catechisatie, en die gaf aan dat er nog nooit iemand geklaagd had hierover.

Ik vind het een naar idee. Als ik niet bij de vorige bijzondere dienst was geweest was ik er bij mijn belijdenis en doop voor het eerst achter gekomen dat er daar wordt gefilmd. En dat ik dus gefilmd wordt daar voor in de kerk, maar ook als ik gewoon naar een dienst zit te luisteren.

Ben ik paranoïde? wellicht een beetje. Ik werk op een advocatenkantoor, en heb te maken met mensen die op een geheim adres wonen. Ook zijn er kinderen in pleeggezinnen geplaatst, en mag men niet weten waar ze wonen. Met een beetje geluk (pech) kijken de mensen die e uit de buurt wilt houden naar jouw kerkdienst. En je wordt nergens, echt nergens gewaarschuwd.

Op het gevaar af mezelf heel ernstig persoonlijk aan te laten vallen ( don't worry, ik weet waar ik aan begin :D); Stel ik me aan, of wordt er hier iets niet netjes geregeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik vind niet dat je je aanstelt. In onze parochiekerk hangt een camera gericht op altaar en ambo, en dan nog en waarschuwing bij de ingang. Ik denk dat je, los van wettelijke eisen nog, mensen hoort in te lichten.

DVD's verkopen vind ik trouwens wel bizar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is niet netjes inderdaad. Je mag niet zomaar mensen filmen zonder toestemming. Mensenmassa's mag je op zich wel filmen, maar ook dan behoor je volgens mij van tevoren duidelijk te waarschuwen dat er gefilmd wordt, zeker als de camera's niet duidelijk zichtbaar zijn. Ook als het om een openbare eredienst gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het niet een wettelijke verplichting om aan te geven dat er wordt gefilmd en dat de opnames worden verspreid?

Tevens zou ik als ik jou was, fee, om te vragen de camera's UIT te laten zetten tijdens je belijdenis en doop.

Tevens vind ik de verkoop veel te ver gaan. Dat een normale dienst wordt aangeboden voor degene die hem missen kan ik me voorstellen. 1 camera gericht op de dominee, voorganger, etc... ook nog we een klein beetje. Maar 4 is wat veel en verkopen gaat echt mij te ver.

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

Tevens zou ik als ik jou was, fee, om te vragen de camera's UIT te laten zetten tijdens je belijdenis en doop.

(...)

Daar heb ik naar geïnformeerd. Het nare is, dat ik niet de enige ben die dan belijdenis doet. En degene met wie ik sprak liet vrij duidelijk merken dat de andere drie daar wel eens heel teleurgesteld over zouden kunnen zijn. En het was, als ik het echt echt echt echt wilde, heel misschien mogelijk om ze uit te zetten als ik daar voor was. Maar dan voel ik me dus ontzettend een aansteller. En bovendien; ik word ook gefilmd als ik gewoon op mijn plaats zit, dus wat maakt het nou eigenlijk nog uit?

Edit; overigens ben ik blij dat jullie ook over de verkoop van DVDs vallen. Ik vond het niet fijn voelen.

Bedankt voor de reacties!

Link naar bericht
Deel via andere websites

De wil van de meerderheid is niet altijd wet, mijns inziens. Als jij niet gefilmd wil worden, dan hebben die anderen pech. Leren ze ook meteen omgaan met teleurstellingen, zich schikken naar hun broeders en zusters en zich beseffen wat echt van belang is op dat moment.

Overigens kun je ook gewoon afspreken dat alleen het podium of liturgisch centrum gefilmd wordt en dat de camera dan inderdaad uitgaat als jij daar verschijnt. Dan heb je een prima compromis: zij hebben beelden van hun belijdenis en doop en jij wordt niet gefilmd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan medan wel weer voorstellen dat iemand zich onder druk gezet voelt worden. Jij tegen drie anderen. Dat is geen fijn gevoel. En aangezien de meeste mensen zo'n conflict uit de weg gaan gaat de opname door.

En verkopen.... Het is natuurlijk wel een extra inkomst voor de gemeente. Niet dat het daarmee goed is, maar als geld in het spel is en de gemeente zit krap bij kas dan wil men wel eens anders tegen zaken aankijken.

Bij mijn trouwen had ik een fotograaf ingehuurd, en die was ook in de kerk. Zo'n iemand die dat professioneel doet kost ook het nodige.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken alleen gewoon diensten die opgenomen worden en waar de cd's van worden verkocht. Daar staat de camera pontificaal opgesteld, dus het kan niet missen. Maar opnames maken bij de deur, vreemd. Ik had ooit een jongen meegenomen naar een dienst en hij zei: als ze maar niet om geld gaan zeuren en niet de camera op me richten. Ik: Nee joh, natuurlijk niet, kom maar mee. Vervolgens preekte hij een uur over geld en richtten ze de camera echt pontificaal op hem, wat weer te zien was op het scherm. Oeps. Als je daar geen zin in hebt, kun je er toch beter niet naar toe gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is bij ons ook wel eens gefilmd geweest tijdens een paar diensten, dat was dan door een tv-ploeg. Maar niemand werd frontaal gefilmd, alleen van de achterkant. Dat werd een aantal keer ook vooraf meegedeeld.

Dat verkopen, dat vind ik ook wel te ver gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik weet dat mijn oma als ze niet naar de kerk kan vanwege sneeuw bijvoorbeeld, ze meeluisterd met de kerktelefoon. Wat dat betreft zou ik het wel geschikt vinden om via een besloten kanaal zoals dat, een camera op de dominee gericht te hebben, want dan zou ze bijv. op televisie kunnen zien wat er gebeurd. Hetzelfde idee als de kerktelefoon dus, maar dan met beeld. Volgens mij hoeft dat ook niet bewaard te blijven dan.

Ik vind de dvd verkoop maar gek. Misschien dat als ze in eerste instantie geen camera's hadden gekocht, dat ze dan ook geen inkomsten ervan hoeven te hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom is die dvd verkoop zo raar? Dan kun je toch de preek zien/luisteren als je bijvoorbeeld in de kinderdienst zat? Zolang ze er geen winst op willen maken, vind ik het niet zo raar. Cassettebandjes met de preek verkochten ze vroeger ook al voor 1,50. Dat was meer werk dan dat ze er wat aan overhielden. Preken die ze op internet zetten vind ik ook handig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons is videoopname ook in aantocht maar, wat ik begrepen heb, staan de camera's in vaste opstelling alleen op het podium inclusief dominee gericht. Daarnaast wordt er gekeken naar de privacyimplicaties en zal ook bij de ingang gemeld worden dat er videoopnames gemaakt worden.

Bij ons worden nu al de diensten via kerkomroep.nl als audio gestreamd en kunnen gemeenteleden een cd aanvragen maar dat is een gratis service. Op het moment dat er dvd's verkocht gaan worden waar ik op sta ga ik portretrecht eisen als onvrijwillige figurant. (En zo elke eventuele winst de nek omdraaien.) Overigens moet het vrij simpel zijn om de camera weg te draaien als Fee niet in beeld wil komen. En zeker als er dvd's van gemaakt worden om het zo te monteren dat ze helemaal niet in beeld komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit topic roepts een vraag bij me op. Hoe komen kerken aan het geld? En dan bedoel ik buiten de donaties om van de (vaste) kerkgangers om.

Verschilt per land en per kerk denk ik. (Sommige landen gaat het via belasting, ironisch gezien ook landen waar de scheiding tussen kerk en staat verder gaat dan in Nederland, terwijl dat niet bij ons het geval is.)

In Nederland is het primair donaties en giften. Dus de gemeenschap zelf draait op voor de kosten. Daarnaast heb ik ook wel neven activiteiten, zoals verkoop spulletjes of toegangsprijs voor wanneer je bijvoorbeeld 'de schatkamer' wilt bezoeken om kunstvoorwerpen te bekijken. (Toren beklimmen kost ook geld, maar ik meen dat kerktorens eigendom van de overheid zijn, dacht ik...) Maar primair is het volgens mij vooral wat de gemeenteleden overschrijven en in de collecte stoppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dit topic roepts een vraag bij me op. Hoe komen kerken aan het geld? En dan bedoel ik buiten de donaties om van de (vaste) kerkgangers om.

Wellicht iets voor een ander topic?

mods?

Je mag zelf een nieuw topic openen hoor. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet van video van een kerkdienst. In mijn ogen is audio net zo goed.

Als de beamer een beetje te zien is kan het wel extra zijn en het is net ietsje meer dat je er bij bent.

Overigens hangt het ook af van wat voor kerk het is. In bijvoorbeeld een katholieke mis is heel veel van de taal niet in woorden. En het moment dat de communie wordt uitgedeeld krijg je denk ik ook niet veel mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid