Spring naar bijdragen

paardrijden op zondag


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ik heb weer een vraag Diaken.

Doet een RK diaken ook pastoraal werk?

zeg maar gewoon wat je te zeggen hebt.

Als ik je goed inschat, weet je verdraaid goed wat ik bedoel. :E

Een simpel ja of nee als antwoord.

Is dat moeilijk?

Dat is niet moeilijk, maar je geeft zelf al aan dat je niet bedoelt wat je vraagt. Dus zeg of vraag maar gewoon wat je te zeggen of te vragen hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
hoi allemaal,

zouden jullie als je een eigen paard had op zondag gaan rijden? of niet omdat het paard dan op zondag moet werken?

groetjes!

Als ik een paard had en ik zou van paardrijden houden n het was mooi weer en ik had vrij, dan zou ik zeker op zondag op het paard gaan zitten en een ritje maken. En ja het paard moet dan voor mij werken, lijkt me ook niet meer dan normaal aangezien het paard dan mijn eigendom is en ik er ook plezier van wil hebben.

Ik werk zelf zo nu en dan ook wel eens op zondag overigens en heb er geen enkel probleem mee om anderen voor mij te laten werken op zondag. Bijvoorbeeld in een restaurant zoals vandaag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
hoi allemaal,

zouden jullie als je een eigen paard had op zondag gaan rijden? of niet omdat het paard dan op zondag moet werken?

groetjes!

Niet op de sabbath als het een joods paard is. Die wetten golden voor joodse mensen. Nu zijn we Zijn rust ingegaan. Laat dat paard rustig lopen op zondag en als ie in een greppel valt mag je 'm eruit trekken, zei Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me geen punt, je gaat niet iedere dag op je paard zitten waarschijnlijk. Volgens Jezus is de Sabbat voor de mens en niet andersom. Als je vind dat je paard recht heeft op een Sabbat, dan denk ik dat je creatief genoeg kunt zijn en die dag gewoon ergens anders plannen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
hoi allemaal,

zouden jullie als je een eigen paard had op zondag gaan rijden? of niet omdat het paard dan op zondag moet werken?

groetjes!

Uit onderstaande blijkt dat het afhankelijk is van diegene die u als leider kiest of u al dan niet op zondag mag werken of te paard rijden of …..

Is het Christus en zijn woord dat u wil volgen; dan is zondag een (werk)dag als een ander en werkt en rijdt u er maar op los.

Bent u echter een volgeling van bepaalde mensen of groepen dan zal u moeten bij hen te rade gaan en zal het van hen afhangen of zij het al dan niet toelaten.

A) Het Protestantisme zegt:

De gereformeerde kerken van Nederland

Geen enkele kerkelijke auteur uit die dagen ( de eerste eeuwen na Christus ) is daarom op de gedachte gekomen om te beweren dat de zondag zoiets als een Christelijke sabbat zou zijn(…) een direct gebod van Jezus zelf, of de apostelen om in de plaats van de sabbat de zondag te vieren kon men immers niet aanvoeren.

( prof Dr. K. Runia. De zondag onder druk ; uitgeverij KOK Kampen , 1996 p 11

De zondag is geen verplaatste sabbatdag; de zondag is onder leiding van de Heilige Geest geworden tot de dag waarop wij de opstanding van de Heer in het bijzonder herdenken; op grond van de Heilige Schrift kan de zondagsarbeid als zodanig niet worden verboden of als zondig worden gekwalificeerd

De generale synode van Middelburg 1965/66

[knip]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uit onderstaande blijkt dat het afhankelijk is van diegene die u als leider kiest of u al dan niet op zondag mag werken of te paard rijden of …..

Is het Christus en zijn woord dat u wil volgen; dan is zondag een (werk)dag als een ander en werkt en rijdt u er maar op los.

Bent u echter een volgeling van bepaalde mensen of groepen dan zal u moeten bij hen te rade gaan en zal het van hen afhangen of zij het al dan niet toelaten.

Ik denk niet dat TO bedoelt of we nu de Sabbath moeten heiligen of de zondag.

Ze noemt expliciet ook of haar paard moet rusten.

Wat met Deuteronomium 5?

12 Neem de sabbat in acht, zoals de HEER, uw God, u heeft geboden; het is een heilige dag. 13 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 14 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw runderen, uw ezels en al uw andere dieren, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen; want uw slaaf en slavin moeten evengoed rusten als u.

Wordt dat dan gewoon afgeschaft?

TO heeft het goed begrepen, dat de dieren er ook bij horen volgens de Bijbel.

Of het nu parallel aan de joodse Sabbath moet zijn of dat de latere Christenen alleen zeggen dat elke 7e dag een rustdag moet zijn, maakt mi. niets uit.

Ook veel praktischer, nu we weten dat de wereld rond de tijden overal verschillend zijn.

Als zoveel Christelijke wetten anders zijn dan de oorspronkelijke joodse wetten en gezegd wordt dat ze door het offer van Jezus overruled zijn, is het van een grote pietluttigheid je druk te maken om welke dag de 7e dag moet zijn.

Logisch is het dat als de zondag als rustdag is gekozen in de begin tijden van "de Kerk", dat het dus ook een RK instelling is.

Volgens mij gaat de enige serieuze discussie, evenals in de Bijbel, wat je nu wel en wat je nu niet onder werken moet verstaan.

Voor Jezus golden alle wetten, maar hij was wel veel flexibeler in het invullen ervan dan de farizeeën.

Ook waren er voor hem belangrijke uitzonderingen.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl ... m=Lucas+14

http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl ... m=Lucas+14

Link naar bericht
Deel via andere websites

[knip]

En tot op vandaag heb ik daarin NIETS gevonden dat zou wijzen op een verplichting om de (Bijbelse) eerste dag van de week (de zondag) te heiligen of een verplichting van niet te werken op deze dag.

Zodat ik het antwoord op de vraag betreffende het al of niet toegestaan zijn om paard te rijden (of te werken) op zondag buiten Gods Woord moest gaan zoeken

Misschien heb ik tot op vandaag te weinig gezocht en kan U, of anderen, mij daarin helpen door de plaatsen aan te duiden in de Bijbel die de zondagsheiliging en het niet werken op deze dag verplichten.

Zodat alles op een correcte manier kan geciteerd worden en er geen "misinformatie" meer dient verspreid te worden van de hand van mensen die ook oprecht in Gods woord hebben gezocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat niet om de Bijbel, het gaat om jouw manipulerende manier van andere kerkgenootschappen wegzetten. Een manier waarbij je halve waarheden en hele leugens hanteert. Wat zou Jezus daarvan vinden? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Jezus bij zulk gedrag niet zo'n blije panda is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat heb je toch een gezellige manier van misinformatie en onjuist citeren :)

Ja, wat zou Jezus hiervan vinden?

Ik ben het met U eens dat het zich steeds bevragen "wat zou Jezus ervan vinden?" steeds een belangrijke, zelfs essentieel is en daarom ga ik steeds in de eerste plaats zoeken naar een antwoord in Gods Woord.

En tot op vandaag heb ik daarin NIETS gevonden dat zou wijzen op een verplichting om de (Bijbelse) eerste dag van de week (de zondag) te heiligen of een verplichting van niet te werken op deze dag.

Zodat ik het antwoord op de vraag betreffende het al of niet toegestaan zijn om paard te rijden (of te werken) op zondag buiten Gods Woord moest gaan zoeken

Misschien heb ik tot op vandaag te weinig gezocht en kan U, of anderen, mij daarin helpen door de plaatsen aan te duiden in de Bijbel die de zondagsheiliging en het niet werken op deze dag verplichten.

Zodat alles op een correcte manier kan geciteerd worden en er geen "misinformatie" meer dient verspreid te worden van de hand van mensen die ook oprecht in Gods woord hebben gezocht.

Hebreeen 4:1-11 kun je op twee manieren interpreteren denk ik. Die dag als zondag of niet letterlijk een dag, maar het aangename jaar des Heren. Ik interpreteer 'm meer als dat God niet wil dat we denken een goed werk te doen door niets te doen op de zondag en ondertussen niet Zijn rust ingaan. Dit is de rust, geeft de vermoeide rust en dit is de verademing: niet behouden zijn op grond van goede werken, maar gerechtvaardigd zijn door het geloof. Maar als iemand anders hem anders interpreteert, kan dat ook. Ieder zij in zijn eigen gemoed overtuigd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het gaat niet om de Bijbel, het gaat om jouw manipulerende manier van andere kerkgenootschappen wegzetten. Een manier waarbij je halve waarheden en hele leugens hanteert. Wat zou Jezus daarvan vinden? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Jezus bij zulk gedrag niet zo'n blije panda is.

Ik kan mij indenken dat je niet zo gelukkig bent met mijn antwoorden.

Maar wilt u aub eens antwoorden op mijn voorstel namelijk de Bijbelse passages ivm de zondag aangeven, zodat wij van elkaar kunnen leren, want dit is toch, naar ik meen, één van de bedoelingen van deze site .

Beschuldigingen en of beledigingen met betrekking tot de persoon waarvan men van mening verschilt is mijns inziens steeds volledig contraproductief in een gesprek.

En als u iemand van bepaalde zaken beschuldigd (leugen) probeer daarbij misschien wat meer uitleg te geven zodat de persoon in kwestie weet over wat u het heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kan mij indenken dat je niet zo gelukkig bent met mijn antwoorden.

Ik ook. Het is knap vervelend als een buitenstaander een insinuerend onzin verhaaltje over je geloof post. Maar het zal wel weer aan mij liggen dat ik niet zo goed snap waarom je over een ander de werkelijkheid zou moeten verdraaien. Kennelijk is de werkelijk niet afschrikwekkend genoeg en dat je er daarom een stropop van moet maken?

Maar wilt u aub eens antwoorden op mijn voorstel namelijk de Bijbelse passages ivm de zondag aangeven, zodat wij van elkaar kunnen leren, want dit is toch, naar ik meen, één van de bedoelingen van deze site .

Beschuldigingen en of beledigingen met betrekking tot de persoon waarvan men van mening verschilt is mijns inziens steeds volledig contraproductief in een gesprek.

Op zo'n manier groepen wegzetten wekt niet de suggestie dat er nog mogelijkheid bestaat tot een constructief gesprek.

En als u iemand van bepaalde zaken beschuldigd (leugen) probeer daarbij misschien wat meer uitleg te geven zodat de persoon in kwestie weet over wat u het heeft.

Dat lijkt me een goed plan.

Maar hopelijk gaat het dan niet weer zo drastisch offtopic, zoals het momenteel al aan het gaan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan mij indenken dat je niet zo gelukkig bent met mijn antwoorden.

Ik ben zelden gelukkig of ongelukkig met antwoorden. Mijn geluk hangt niet af van een forum of een antwoord.

Maar wilt u aub eens antwoorden op mijn voorstel namelijk de Bijbelse passages ivm de zondag aangeven, zodat wij van elkaar kunnen leren, want dit is toch, naar ik meen, één van de bedoelingen van deze site.

Een van de bedoelingen is ook om geen valse getuigenissen af te leggen, iets wat jij dus wel doet en waar je niet op wil reageren. Zolang jij dat niet doet heeft het geen enkele zin om een volgende stap in het gesprek te zetten.

Bschuldigingen en of beledigingen met betrekking tot de persoon waarvan men van mening verschilt is mijns inziens steeds volledig contraproductief in een gesprek.

Valse getuigenissen afleggen ook, iets waarmee jij begon.

En als u iemand van bepaalde zaken beschuldigd (leugen) probeer daarbij misschien wat meer uitleg te geven zodat de persoon in kwestie weet over wat u het heeft.

Rkdiaken het wel duidelijk genoeg aangegeven naar mijn mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid