Spring naar bijdragen

paardrijden op zondag


Aanbevolen berichten

En tot op vandaag heb ik daarin NIETS gevonden dat zou wijzen op een verplichting om de (Bijbelse) eerste dag van de week (de zondag) te heiligen of een verplichting van niet te werken op deze dag.

Misschien heb ik tot op vandaag te weinig gezocht en kan U, of anderen, mij daarin helpen door de plaatsen aan te duiden in de Bijbel die de zondagsheiliging en het niet werken op deze dag verplichten.

Vind jij dan, dat één van de 10 geboden voor Christenen, de zevende dag te rusten en niet te werken, ook op vrijdagavond 6.00 uur tot zaterdag avond 6.00 uur zou moeten slaan?

Vind jij dan, dat als je op zaterdag de dag des heren niet heiligt en gewoon gaat werken, dat dit zondigen tegen dat gebod is?

Even voor de betekenis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sjabbat

Het Hebreeuwse woord sjabbat is afgeleid van de stam lisjbot (rusten), en betekent letterlijk rust. Het is op geen enkele manier verwant aan het cijfer zeven.

Maw.

Wanneer onderhoud jij jouw "Sabbath" = rustdag?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

En tot op vandaag heb ik daarin NIETS gevonden dat zou wijzen op een verplichting om de (Bijbelse) eerste dag van de week (de zondag) te heiligen of een verplichting van niet te werken op deze dag.

Ik ook niet. Het staat er dan ook niet. Het is ook geen katholieke leer dat de zondag de sabbath zou vervangen. Het begint dan ook een beetje flauw te worden steeds te lezen dat dat wel zo zou zijn. De Kerk kent vijf geboden, die dus NIET in de Bijbel staan, die dus NIET dienen ter vervanging van enige joodse wet, en die voor christenen buiten de Kerk geen betekenis hebben. Sterker nog, die christenen buiten de Kerk niet eens zouden kunnen naleven, al zouden ze het willen.

En in die zin heb je gelijk als je stelt dat protestanten die deze kerkelijke geboden houden een boeiende vraag zouden kunnen stellen over de bron van hun keuze. Maar die protestanten zijn dan niet "vreemder" dan de christen die de joodse wet probeert te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat het historisch als zodanig gegroeid is zou je als verklaring kunnen geven denk ik.

In ik vermoed al Bijbelse tijden kwamen christenen op zondag bij elkaar. Overigens was de reden dat er in het begin veel Christenen Joods waren en op zaterdag de Sabbat al vierden. Dus kwamen ze als christenen bijeen op de dag na de Sabbat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid