Spring naar bijdragen

wat geloof ik nou precies


Aanbevolen berichten

hallo iedereen!

ik heb een vraag...

Voor mij is het duidelijk dat god bestaat, dat hij liefde is en dat wij altijd bij hem terecht kunnen.. maar wat het geloof nou precies voor mij betekent vind ik moeilijk onder woorden te brengen..

Ik had laatst een gesprek met iemand over het geloof. Diegene is zelf een echt atheist, ze staat wel open voor 'nieuwe dingen' maar heeft niet het gevoel dat ze iets mist of het geloof nodig heeft. Ze vroeg mij: 'Wat geloof je nou precies? Waar geloof je in en wat zie jij dan wat ik niet zie?'

Zij vind het geloof o.a. zo moeilijk omdat er zo veel mensen in geloven maar, volgens haar, niemand concreet kan zeggen wat je dan gelooft.

een klein stukje uit ons gesprek:

Zoals veel mensen aangeven die 'geloven'. Het kan heel veel steun en troost bieden. Dat kan iets anders ook... en is het dan dat je dat enkel ervaart als je naar een kerk gaat of heb je als je dat niet ervaart misschien niet de juiste personen om je heen verzameld?!

Maar sta zeker open in wat en waarom en noem maar op waar mensen in geloven... Maar krijg nooit echt een antwoord dat echt bevredigend is...

nu is mijn vraag:

Wat zouden jullie hier op antwoorden?

groetjes

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moeilijke vraag, waarop iedereen misschien wel een ander antwoord heeft. Ik leg meestal uit waarom ik geloof dat er een God bestaat en dat dit voor mij meer een (verklaring voor een) gevoel is dan een 'zeker weten'.

Of geloven een 'doel' heeft of een 'middel' is durf ik geen echte uitspraak over te doen. Het biedt mij in ieder geval steun, een extra dimensie aan mijn leven. En voor die dimensie moet je open staan om het te kunnen ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn antwoord is tegenwoordig eigenlijk altijd een poging uit te leggen dat he niet uit te leggen valt. Hoe vertel je een blinde wat groen is? Geen idee.

Veel dingen zijn zo groen dat ze groen ruiken. Gras, appels, limoen. Zo leg ik atheïsten ook uit wat ik geloof, door het uit te leggen in dat soort termen. Mja, sommige mensen begrijpen er dan nog minder van, maar boeien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Mijn antwoord is tegenwoordig eigenlijk altijd een poging uit te leggen dat he niet uit te leggen valt. Hoe vertel je een blinde wat groen is? Geen idee.

Veel dingen zijn zo groen dat ze groen ruiken. Gras, appels, limoen. Zo leg ik atheïsten ook uit wat ik geloof, door het uit te leggen in dat soort termen. Mja, sommige mensen begrijpen er dan nog minder van, maar boeien.

:#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op de directe vraag naar wat ik geloof reageer ik wat terughoudend, maar zodra mensen mij wat langer kennen en vragen hebben n.a.v. keuzes die ik maak of dingen die ik doe ga ik graag met ze in gesprek. Deze gesprekken zijn vaak waardevol en vaak weet ik dan ineens ook best wel waarom ik dingen doe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Overigens ken ik weinig christenen en weinig atheisten die ik makkelijk kan uitleggen wat ik geloof. Internationaal zijn vaak moslims makkelijker, in Nederland helpt het enorm als iemand Reve kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vraag dan eens terug wat de wetenschap voor zo iemand betekent.

Het geloof is, voor mij tenminste, een vast iets; een waarheid. Die betekent voor mij in zoverre iets, dat mijn leven daarop stoelt. Waarom zou ik uit moeten leggen wat een waarheid voor mij persoonlijk betekent, als ik er toch niet om heen kan dat het waar is?

Ook niet heel helder zie ik, als ik dit terug lees, trouwens...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vraag dan eens terug wat de wetenschap voor zo iemand betekent.

Het geloof is, voor mij tenminste, een vast iets; een waarheid. Die betekent voor mij in zoverre iets, dat mijn leven daarop stoelt. Waarom zou ik uit moeten leggen wat een waarheid voor mij persoonlijk betekent, als ik er toch niet om heen kan dat het waar is?

Ook niet heel helder zie ik, als ik dit terug lees, trouwens...

Als ik eerlijk ben in ieder geval niet een argument of een uitleg waarmee een overtuigde atheïst meer inzicht verwerft in een geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
'Wat geloof je nou precies? Waar geloof je in en wat zie jij dan wat ik niet zie?'

Zij vind het geloof o.a. zo moeilijk omdat er zo veel mensen in geloven maar, volgens haar, niemand concreet kan zeggen wat je dan gelooft.

Interessant dat je deze vraag het forum op gooit.

Ik denk dat haar typering dat het geloof moeilijk is, omdat niemand het concreet van verwoorden een terechte is. Het geloof is op weg gaan, zonder dat je weet hoe het eindpunt er uit ziet. Wat de gelovigen wel weten, is hun beginpunt. Waar waren ze op het moment dat ze op weg gingen en waarom besloten ze op weg te gaan. Wat hun besluiten deed op weg te gaan, dat is misschien wat zij bedoelt met "wat zie jij dan wat ik niet zie?". Ik denk niet zo zeer aan zien, als wel aan vertrouwen hebben, gegrepen worden, etc. Als je van het water van Jezus hebt gedronken, dan wil je geen ander water meer. Het geloof heeft dus zo een hele persoonsgebonden inhoud. Daarom moet ieder ook een leesbare brief zijn.

Maar het geloof is daarentegen ook voor iedereen. Het manifesteert zich in ieder mens, en er zijn dan ook belangrijke overeenkomsten tussen mensen. Je kunt het geloof bestuderen als een verschijnsel op zichzelf. Geloof wordt overgedragen in gemeenschappen.

Geloven is een way of life. Ik denk dat ze ergens moet beginnen. Niet wachten op een compleet plaatje, want dat heeft het geloof niet. De open eindjes maken het geloof spannend en verrassend. Begin maar bij de woorden van Jezus te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou het ook persoonlijk houden idd. Je kunt niet spreken voor anderen. Je kunt wel je eigen ervaring geven. De waarom-vraag vereist ook niet per se een antwoord. Mensen zoeken vaak naar een verklaring om jouw geloof in hun systeem te kunnen passen. Zo van: 'ik snap dat geloven troost biedt, maar ik ben tevreden zonder placebo-effect/ik heb dat niet nodig'. Dan lijkt het een hobby. Ik wil in die zin overigens niet 'oordelen' over je vriendin, als zij oprechte belangstelling heeft is dat alleen maar mooi. Maar soms komt het simpelweg neer op het volgende:

'Waarom geloof je?'

- 'Omdat God er is.'

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
nu is mijn vraag:

Wat zouden jullie hier op antwoorden?

groetjes

De gouwe, ouwe manier :)

Ik geloof in één God, den almachtigen Vader, Schepper des hemels en der aarde, aller zienlijke en onzienlijke dingen.

En in één Heere Jezus Christus, den eniggeboren zoon van God, geboren uit den Vader vóór alle eeuwen; God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet gemaakt, van hetzelfde wezen met den Vader, door Wien alle dingen gemaakt zijn. Die om ons mensen en om onze zaligheid, is nedergekomen uit den hemel, en vlees is geworden van den Heiligen Geest uit de maagd Maria, en een mens geworden is; ook voor ons gekruisigd is onder Pontius Pilatus, geleden heeft, en begraven is; en ten derden dage opgestaan is naar de Schriften, en opgevaren is ten hemel; zit ter rechterhand des Vaders, en zal wederkomen met heerlijkheid, om te oordelen de levenden en de doden; wiens rijk geen einde zal hebben.

En in den Heiligen Geest, die Heere is en levend maakt, die van den Vader uitgaat, die te zamen met den Vader en den Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de Profeten.

En één, heilige, katholieke en apostolische Kerk. Ik beleid één Doop tot vergeving der zonden, verwacht de opstanding der doden, en het leven der toekomende eeuw. Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Definitie van geoof:......

Hebreeën 11:1 "Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet."

(Hebreeën 11:1) Geloof is de verzekerde verwachting van dingen waarop wordt gehoopt, de duidelijke demonstratie van werkelijkheden die echter niet worden gezien.

Bijbelcritici zeggen dat „Geloof is de eigendomsakte van dingen waarop wordt gehoopt.â€

Voorbeeld:

Stel u hebt een bankstel gekocht of een ander groot object dat bij u thuis afgeleverd moet worden, u krijgt de aankoopbon mee. U gaat naar huis en wacht daar geduldig op uw aankoop en u hoopt dat uw nieuwe aankoop spoedig afgeleverd zal woren. U twijfeld niet dat die wordt afgeleverd want u heeft de bon waar uw adres en datum en tijd van aflevering op staat.

Zo is geloof ook een "bewijs" van toekomstig bezit of vervulling van Gods beloften.

Het garantiebewijs is dat Jezus Christus een opstanding uit de dood heeft gekregen van zijn hemelse Vader.

Maar ja niet iedereen heeft geloof.

Lees het volgende commentaar:.....

Waarom hebben veel mensen geen geloof?

Geloof is een vrucht van Gods geest, en God geeft zijn geest graag aan hen die erom vragen (Gal. 5:22; Luk. 11:13). Personen zonder geloof zoeken die geest dus niet, of doen het met een verkeerde bedoeling, of verzetten zich tegen de werking ervan in hun leven. Tal van factoren zijn hierop van invloed:(waarom mensen geen geloof hebben)

- Het ontbreken van nauwkeurige bijbelkennis

- Ontgoocheling door religie

- zij Begrijpen niet waarom God het kwaad toelaat

- hun Leven wordt beheerst door vleselijke begeerten en zienswijzen

(Galaten 5:22, 23) 22 De vrucht van de geest daarentegen is liefde, vreugde, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, geloof, 23 zachtaardigheid, zelfbeheersing.. . .

Zonder geloof ben je nergens.

(Hebreeën 11:6) . . .Bovendien is het zonder geloof onmogelijk [hem] welgevallig te zijn, want wie tot God nadert, moet geloven dat hij bestaat en dat hij de beloner wordt van wie hem ernstig zoeken.

Fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Definitie van geoof:......

Waarom hebben veel mensen geen geloof?

Geloof is een vrucht van Gods geest, en God geeft zijn geest graag aan hen die erom vragen (Gal. 5:22; Luk. 11:13). Personen zonder geloof zoeken die geest dus niet, of doen het met een verkeerde bedoeling, of verzetten zich tegen de werking ervan in hun leven. Tal van factoren zijn hierop van invloed:(waarom mensen geen geloof hebben)

Zonder geloof ben je nergens.

(Hebreeën 11:6) . . .Bovendien is het zonder geloof onmogelijk [hem] welgevallig te zijn, want wie tot God nadert, moet geloven dat hij bestaat en dat hij de beloner wordt van wie hem ernstig zoeken.

En straft God mensen die hem niet vinden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Definitie van geoof:......

Waarom hebben veel mensen geen geloof?

Geloof is een vrucht van Gods geest, en God geeft zijn geest graag aan hen die erom vragen (Gal. 5:22; Luk. 11:13). Personen zonder geloof zoeken die geest dus niet, of doen het met een verkeerde bedoeling, of verzetten zich tegen de werking ervan in hun leven. Tal van factoren zijn hierop van invloed:(waarom mensen geen geloof hebben)

Zonder geloof ben je nergens.

(Hebreeën 11:6) . . .Bovendien is het zonder geloof onmogelijk [hem] welgevallig te zijn, want wie tot God nadert, moet geloven dat hij bestaat en dat hij de beloner wordt van wie hem ernstig zoeken.

En straft God mensen die hem niet vinden?

Mensen straffen die Hem oprecht zoeken en Hem niet gevonden hebben?

Nee, Hij moedigt ze juist aan: Zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal opengedaan worden. Want een ieder die zoekt, vindt en wie klopt, hem zal opengedaan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Definitie van geoof:......

Waarom hebben veel mensen geen geloof?

Geloof is een vrucht van Gods geest, en God geeft zijn geest graag aan hen die erom vragen (Gal. 5:22; Luk. 11:13). Personen zonder geloof zoeken die geest dus niet, of doen het met een verkeerde bedoeling, of verzetten zich tegen de werking ervan in hun leven. Tal van factoren zijn hierop van invloed:(waarom mensen geen geloof hebben)

Zonder geloof ben je nergens.

(Hebreeën 11:6) . . .Bovendien is het zonder geloof onmogelijk [hem] welgevallig te zijn, want wie tot God nadert, moet geloven dat hij bestaat en dat hij de beloner wordt van wie hem ernstig zoeken.

En straft God mensen die hem niet vinden?

Mensen straffen die Hem oprecht zoeken en Hem niet gevonden hebben?

Nee, Hij moedigt ze juist aan: Zoekt en gij zult vinden, klopt en u zal opengedaan worden. Want een ieder die zoekt, vindt en wie klopt, hem zal opengedaan worden.

En straft God wel de mensen die hem niet zoeken, maar verder een prima leventje leiden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat versta je onder prima? Prima is mijn inziens nogal een relatief begrip.

Zeg maar hetzelfde leven als een gemiddelde Christen zou hebben, maar dan zonder een geloof in god. Je maakt wat fouten, begaat wat 'zonden' her en der. Maar niet echt iets noemenswaardigs als een ernstig delict. Verder probeer je zoveel mogelijk goed te doen, ook voor je medemens. Je helpt oude vrouwtjes met oversteken en doneert aan het kankerfonds. Belt je moeder twee keer per week. Enzovoorts.

Straft god je dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Wat versta je onder prima? Prima is mijn inziens nogal een relatief begrip.

Zeg maar hetzelfde leven als een gemiddelde Christen zou hebben, maar dan zonder een geloof in god. Je maakt wat fouten, begaat wat 'zonden' her en der. Maar niet echt iets noemenswaardigs als een ernstig delict. Verder probeer je zoveel mogelijk goed te doen, ook voor je medemens. Je helpt oude vrouwtjes met oversteken en doneert aan het kankerfonds. Belt je moeder twee keer per week. Enzovoorts.

Straft god je dan?

:# nee man. God heeft wel wat anders te doen dan jou opjagen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat versta je onder prima? Prima is mijn inziens nogal een relatief begrip.

Zeg maar hetzelfde leven als een gemiddelde Christen zou hebben, maar dan zonder een geloof in god. Je maakt wat fouten, begaat wat 'zonden' her en der. Maar niet echt iets noemenswaardigs als een ernstig delict. Verder probeer je zoveel mogelijk goed te doen, ook voor je medemens. Je helpt oude vrouwtjes met oversteken en doneert aan het kankerfonds. Belt je moeder twee keer per week. Enzovoorts.

Straft god je dan?

:# nee man. God heeft wel wat anders te doen dan jou opjagen.

Oh, ik dacht dat nu de schepping en alles erop zit, zijn belangrijkste occupatie het straffen of belonen van mensen was. Naast mentale support natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeg maar hetzelfde leven als een gemiddelde Christen zou hebben, maar dan zonder een geloof in god.

Dan ziet het er somber voor je uit. Christenen zijn doorgaans knap vervelende mensen.

Je maakt wat fouten, begaat wat 'zonden' her en der. Maar niet echt iets noemenswaardigs als een ernstig delict.

Verder probeer je zoveel mogelijk goed te doen, ook voor je medemens. Je helpt oude vrouwtjes met oversteken en doneert aan het kankerfonds. Belt je moeder twee keer per week. Enzovoorts.

Straft god je dan?

Ow wacht, dat bedoel je? :#

Dan loop je denk ik het risico dat God je straft door je naar de hemel te laten. ;)

Dacht je dat het over was... helaas, zit met eeuwig leven opgezadeld en meer van die dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid