Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik stort maandelijks een bijdrage naar mijn kerk dus Kerkbalans sla ik over. De kerken die deelnemen aan Kerkbalans hebben een groepsbeschikking voor ANBI dus aantoonbare giften mag je op je belastingaangifte aftrekken. Gewoon via de bank storten is dus het handigst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Giften aan aangewezen instellingen zijn vrijgesteld van belasting dacht ik.

Een instelling moet wel door de Belastingdienst geaccepteerd zijn als Algemeen Nut Beogende Instelling maar dan zijn giften inderdaad aftrekbaar.

Ik geef altijd wel, vind het ook vanzelfsprekend. Je bent lid van een gemeenschap, dan deel je in de kosten.

Eens, alleen is mijn kerk niet aangesloten bij Kerkbalans.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Giften aan aangewezen instellingen zijn vrijgesteld van belasting dacht ik.

Een instelling moet wel door de Belastingdienst geaccepteerd zijn als Algemeen Nut Beogende Instelling maar dan zijn giften inderdaad aftrekbaar.

Ik geef altijd wel, vind het ook vanzelfsprekend. Je bent lid van een gemeenschap, dan deel je in de kosten.

Eens, alleen is mijn kerk niet aangesloten bij Kerkbalans.

De vorm en route doet er ook niet zo toe lijkt me. Punt is de bijdrage aan de gemeenschap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zie het als een soort van contributie voor een vereniging, je wil er lid van zijn dus is het logisch als je deelt in de kosten. Als ik zo'n envelopje krijg zal ik wel gaan geven denk ik. Hoeveel? Geen idee. Ik weet niet wat normaal is ook. Maar ik kreeg ook al geen verjaardagsenvelopje dus ik weet niet of het überhaupt goed is gegaan dat ik geregistreerd sta als 18jarige ;p

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gaan jullie geven en zo ja: hoe? Storten of klinkende munt? Waarom wel/niet? En hoe zat het ook alweer met de belasting, weet iemand dat?

Voor de actie kerkbalans vul ik een briefje in met een toezegging. Die toezegging maak ik dan ergens in het jaar over. Dat gebeurt dus allemaal digitaal. Ik doe dat om een financiële bijdrage te leveren aan de geloofsgemeenschap. Wellicht dat ik dit jaar wat minder zal storten omdat ikzelf weer vrijwilligerswerk oppak in de kerk.

Hoe het met belastingen zit weet ik niet. Dat interesseert me ook niet eerlijk gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt, maar de collecte levert vaak niet veel op. Het is vooral voor de onkosten die bij het opdragen van de Mis horen, zo had ik begrepen. Dus de hosties en wijn, het onderhoud van het altaar, het heilig vaatwerk en de liturgische kleding, de verwarming, de elektriciteit voor licht en geluid, etc. Sommige parochies vragen dan ook plaatsengeld, een soort tweede collecte, maar dan iets minder vrijblijvend en met een vastgesteld bedrag. Meestal iets van vijftig cent of zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Klopt, maar de collecte levert vaak niet veel op. Het is vooral voor de onkosten die bij het opdragen van de Mis horen, zo had ik begrepen. Dus de hosties en wijn, het onderhoud van het altaar, het heilig vaatwerk en de liturgische kleding, de verwarming, de elektriciteit voor licht en geluid, etc. Sommige parochies vragen dan ook plaatsengeld, een soort tweede collecte, maar dan iets minder vrijblijvend en met een vastgesteld bedrag. Meestal iets van vijftig cent of zo.

Ik heb toch niet echt meer te bieden dan ik nu bied, helaas ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is vind ik zo'n opgelaten gevoel als je eens een keer onvoldoende kleingeld bij je hebt, dat '50 ct plaats geld'. De kerk waar ik wel eens kom verzamelen ze het aan het een kant van de bank. Ik heb er wel eens een keer een kerkdienst voor overgeslagen, omdat het me al vooraf al zo'n onprettig gevoel gaf. Ligt natuurlijk ook wel aan mezelf, ze zetten je er heus niet uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me daar niet zo druk over maken. Als ik toevallig geen geld bij me heb is dat jammer, de volgende keer leg ik wel bij. Vaak genoeg voorgekomen dat ik enkel een muntje van 2 euro had en dat in de collecte heb gedaan en dan geen plaatsgeld.

Plaatsgeld verhoogt de inkomsten overigens wel. Dus financieel gezien is het een handig middel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is niet erg, Josephina, denk maar aan die arme vrouw in de tempel. ;) Het gaat er om dat je zo ook financieel je verantwoordelijkheid neemt ten opzichte van je parochie of gemeente, omdat het onderhoud daarvan nu eenmaal geld kost. En elk bedrag dat je met een blijmoedig en vrijgevig hart kunt geven is goed. :)

Over dat plaatsengeld heb ik niet echt een mening. Elke parochie moet maar doen wat haar goeddunkt daarin en men zal echt niet gaan controleren of je wel geeft. Het is denk ik ook meer iets voor vaste kerkgangers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vroeger, toen ik nog in mijn parochie kerkte, toen deed ik wel mee aan de Kerkbalans. Maar ik kerk al heel lang niet meer in de gewone parochie, dus geef ik een vrijwillige bijdrage. Uit gemakzucht eigenlijk... :|

Plaatsengeld doen we hier niet aan, maar bij veel parochies is dat nog wel gebruikelijk. Als er twee collectes zijn, dan is de ene meestal voor de diaconie (of PCI in gewone parochies) en de ander voor de kerk zelf. Maar meestal hebben we maar één collecte...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik het ben tegen gekomen is plaatsengeld een aparte collecte met een vastgesteld bedrag (50ct) om de kosten van je aanwezigheid te dekken. (Denk bijvoorbeeld aan het liturgie blaadje van die zondag wat je gebruikt.) Zoals ik het ken geef je dan tijdens de collecte 50ct door en dan loopt iemand langs het te verzamelen. Daarnaast wordt er ook een mandje rondgegeven voor de 'gewone' collecte. En heb ook wel meegemaakt dat er aan het einde een deurcollecte is soms. Alle drie de collectes hebben wel verschillende doelen. Eentje voor onderhoud van de kerk bijvoorbeeld, de ander voor bijvoorbeeld een derde wereld project.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Punt is dus dat ik vooral wil weten hoe ik zoiets opgeef bij de belastingdienst en hoeveel ik precies terugkrijg, want dan kan ik uitrekenen hoeveel ik kan geven.

Bij je aangifte IB, onder giften. Als alles aftrekbaar is, krijg je pakweg het percentage van je belastingschijf terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid