Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

En hier ook de nederlandse versie.

Voor de geïnteresseerden: punt 5 en 6 gingen over het gezin. Hier was nu de hele ophef in de media over, maar geen woord over homo's of homohuwelijk is hierin te vinden. Dat is interpretatie van de media. Blijkbaar was er weer een stok nodig om de hond mee te slaan, want hier wordt echt niks gezegd wat de katholieke kerk niet al sinds jaar en dag verkondigd. Het enige verschil is dat er nu een studie van een Franse rabbijn ter illustratie wordt aangevoerd... De hetze van de media tegen christelijke waarden kent geen grenzen blijkbaar. :|

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goh, er staat inderdaad niets in over dat het homohuwelijk de wereldvrede zou bedrijven... Ik vraag me werkelijk af hoe de media dan daarop gekomen zijn. Het enige wat ik in punt 5 en 6 lees is een verhandeling over de man en de vrouw en over het gezin. Ik krijg zo soms toch erg het idee dat de media vooral ook elkaar napraten. Dan ga ik toch ook enigszins twijfelen aan andere boude "uitspraken" van geestelijken van andere religies die in de media hebben gestaan, zeker omdat het bepaald niet de eerste keer is dat men zo over de paus schrijft.

Rest mij voor twee dingen te zorgen. 1. Dat ik niet zonder meer er vanuit ga dat de media correct berichten en citeren. 2. Dat ik niet cynisch word over de media en ze niet uitsluitend slechte motieven ga toedichten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En hij roept ook niet op tot een NWO en ontkent niet dat Jezus terugkeert?

http://xandernieuws.punt.nl/content/201 ... ldregering

Van dat artikel zelf en de bronnen die ons Xander aanhaalt word ik niet heel vrolijk. Ik mis een referentie naar woorden die daadwerkelijk door de Paus gesproken zijn.

Overigens, ik kan me indenken dat de Paus niet zegt dat er een 'spoedige eindtijd' is. De RKK heeft namelijk een compleet andere eindtijdvisie dan xandernieuws. Maar dat de Paus een letterlijke wederkomst zou ontkennen zou absurd zijn, aangezien hij dan tegen de dogma's van zijn eigen kerk in gaat. Dan zie ik graag bewijs uit een redevoering van de Paus, niet van sites waarvan het etiket 'bevooroordeeld' nog licht is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, niks wat al niet bekend was. Je kunt er mee eens of oneens zijn met die katholieke visie op het gezin natuurlijk, maar iets 'nieuws' is het niet en het is ook niet de tekst zoals die in het nieuws gebracht werd.

En wat dat Xandernieuws zegt is over een nieuwe wereldorde (dat is gewoon inlegkunde en paranoïde over elk geluid wat op politiek vlak samenwerking suggereert) en over de wederkomst (de wederkomst is notabene katholieke leer en wordt tevens in de mis beleden aangezien het een tekst in de liturgie is) natuurlijk volstrekt flauwekul.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor de geïnteresseerden: punt 5 en 6 gingen over het gezin. Hier was nu de hele ophef in de media over, maar geen woord over homo's of homohuwelijk is hierin te vinden. Dat is interpretatie van de media.

De reacties op deze meest recente toespraak zijn inderdaad overdreven, maar zinnen als dit kan ik niet anders interpreteren dan als aanval op mensen wiens gezin er anders uitziet dan de traditionele man-vrouw-kind formatie, of op mensen die zich niet prettig in hun huid voelen en zich beter voelen in het andere geslacht:

De opperrabbijn van Frankrijk, Gilles Bernheim, heeft in een zorgvuldig gedocumenteerde en ontroerende verhandeling laten zien, dat de aanval op de ware vorm van het gezin van vader, moeder, kind, waarmee we ons vandaag geconfronteerd zien, nog een dimensie dieper reikt. Zagen we al eerder een verkeerd begrip van het wezen van de menselijke vrijheid als een reden voor de crisis van het gezin, zo toont zich nu, dat de visie op het zijn zelf, van datgene, wat mens zijn in werkelijkheid betekent, op het spel staat.[...]

Man en vrouw in hun uit de Schepping voorkomende aanspraak als elkaar aanvullende gestalten worden bestreden. Als echter de uit de Schepping stammende dualiteit van man en vrouw niet meer bestaat, dan bestaat ook het gezin als door de schepping gegeven werkelijkheid niet meer.

Die Gilles Bernheim waar de paus naar verwijst vecht trouwens al een aardig lange tijd tegen het homohuwelijk. http://www.hurriyetdailynews.com/france ... sCatID=393 Datgene waartegen ze vechten betreft trouwens het burgerlijk huwelijk. Niemand gaat hen dwingen om homo's te trouwen in hun eigen kerken, nee, het gaat om het legaal maken van het burgerlijk huwelijk voor homoseksuelen; en zij vinden dat ze dat tegen moeten houden omdat God blijkbaar niet wilt dat mensen die van elkaar houden samen kunnen wonen. Daarmee dwing je anders-gelovigen toch om de regeltjes en tradities aan te hangen van je eigen geloof? Vrijheid van geloofsovertuiging is 2 richtings-verkeer: je mag geloven wat je wilt, maar je hebt ook de vrijheid om dat niet te doen en daar niet de dupe van te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daarmee dwing je anders-gelovigen toch om de regeltjes en tradities aan te hangen van je eigen geloof? Vrijheid van geloofsovertuiging is 2 richtings-verkeer: je mag geloven wat je wilt, maar je hebt ook de vrijheid om dat niet te doen en daar niet de dupe van te worden.

Ben ik met je eens hoor.

Maar in die toespraak van de paus is daar eigenlijk dat niet echt ter sprake geweest. Nu, er zijn wel geestelijken die zich wel expliciet er tegen hebben uitgesproken in bepaalde landen (ik kan me in Nederland geen voorbeelden van noemen, maar wel in bepaalde andere landen, er zijn ook wel geestelijken die wel voor die vrijheid zijn trouwens).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar als je een persoon aanhaalt in je toespraak die bekend staat om zijn anti-homoseksuele opvattingen en zijn werk aanprijst, en vervolgens steeds hamert op hoe het gezin alleen werkt en 'in de werkelijkheid staat' als er sprake is van een man en vrouw, dan kan je moeilijk om de interpretatie van de media heen. Wat me wel opviel inderdaad was hoe uitspraken als "a false understanding of freedom and self-realization as well as the desire to escape suffering" onterecht werden toegewezen als aanval op homoseksualiteit, omdat het hier meer lijkt te gaan om de relatief hoge onwil van mensen om zich te binden. Niet dat ik het ermee eens ben, maar dit is slechts een mening, in tegenstelling tot z'n veroordeling van mensen die zich niet houden aan de traditionele vorm van het gezin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En hij roept ook niet op tot een NWO en ontkent niet dat Jezus terugkeert?

http://xandernieuws.punt.nl/content/201 ... ldregering

Van dat artikel zelf en de bronnen die ons Xander aanhaalt word ik niet heel vrolijk. Ik mis een referentie naar woorden die daadwerkelijk door de Paus gesproken zijn.

Overigens, ik kan me indenken dat de Paus niet zegt dat er een 'spoedige eindtijd' is. De RKK heeft namelijk een compleet andere eindtijdvisie dan xandernieuws. Maar dat de Paus een letterlijke wederkomst zou ontkennen zou absurd zijn, aangezien hij dan tegen de dogma's van zijn eigen kerk in gaat. Dan zie ik graag bewijs uit een redevoering van de Paus, niet van sites waarvan het etiket 'bevooroordeeld' nog licht is.

Het komt hier in ieder geval vandaan (helaas Engels)

http://www.zenit.org/article-35982?l=english

NWO: http://www.tennesseesonsofliberty.com/2 ... d.html?m=1

Link naar bericht
Deel via andere websites

MasterJapie, mij lijkt het dat er toch een groot verschil is tussen "het natuurlijke gezin behoort uit man, vrouw en kind te bestaan," en "het homohuwelijk is een bedreiging voor de wereldvrede." Het ene is gewoon katholieke Leer dat al eeuwen zo wordt geleerd en dus geen nieuws zou moeten zijn, het tweede blijkt een verzinsel van de media te zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms kun je achter de woorden lezen, zoals hier hamert de Paus op gezin van vader, moeder, kind(-eren), hij noemt het meerdere keren en ik proef achter de woorden echt wel dat homoseksuele huwelijken fout zijn in zijn ogen.

Hij vindt het een bedreiging voor de man-vrouw huwelijken.

Ik denk altijd: je huwelijk wordt toch niet minder waard met je heteroseksuele partner als naast je een lesbisch/homo getrouwd stel woont? Waarom zou jouw huwelijk minder waard worden? Dan is er echt wel iets mis met je relatie als je huwelijk daar minder van wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, inlegkunde dus door mensen die paranoïde zijn naar alles wat teveel naar samenwerking riekt.

De paus zegt hier dus dat een wereldregering geen supermacht mag zijn die bestaat uit een kleine groep die vervolgens het lot van de rest kan bepalen en de zwaksten kan uitbuiten.

Ik vind het best een prestatie dat zo'n site een dergelijke positieve boodschap zo cynisch kan interpreteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het komt hier in ieder geval vandaan (helaas Engels)

http://www.zenit.org/article-35982?l=english

Bedankt voor deze bron! Hier lijkt het inderdaad het geval dat de Paus een letterlijke wederkomst van Jezus ontkent. Twee nuances die w.m.b. wel belangrijk zijn:

- de Paus 'ageert' tegen eindtijdprofeten, midden in de dwaasheid rond 21 december

- hij behandelt in principe de wederkomst zelf niet, geeft alleen een interpretatie van Matth. 24.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik en de Paus zullen misschien best vriendjes worden, maar onze ideeën zullen niet overeenstemmen. Of Pasen en Pinksteren moeten op één dag vallen. Ik kijk niet eens meer om als er geroepen wordt dat Zijne Heiligheid weer druk doende is om haat en verdeling te zaaien. Ik ben niet eens verbaasd dat Hij in mijn ogen exact het tegenovergestelde doet dan wat Christus ons vroeg. Dat neemt niet weg dat ik er wel van baal als nieuwszenders er een eigen interpretatie aan geven: zeg gewoon dat de Paus heeft gezegd dat een traditioneel gezin het enige goede is. Maar daarmee zeggen ze niks nieuws natuurlijk, want dat de Paus dat vind wisten we allang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://www.katholieknieuwsblad.nl/nieuw ... -paus.html

Ik vraag me af wat je er ^ mee opschiet. Effectiever is het om een woordvoerder in talkshows in debat te laten treden oid. Antoine bodar ofzo bij Pauw en Witteman bijvoorbeeld. Of misschien iemand als (bisschop) Gerard de Korte bij Buitenhof.

Eigenlijk zou er bij de NOS ook een vorm van wederhoor moeten zijn. Lijkt me een vrij fundamenteel journalistiek element. Dat ontbreekt volgens mij iets te vaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Of het opschiet weet ik niet, maar het moet altijd mogelijk blijven om klachten in te dienen bij zulke zaken. Organisaties kunnen alleen maar verbeteren, als men bereid is op tijd met klachten te komen en met aansporingen te veranderen wat men moet veranderen. En soms kan het wel degelijk echt helpen, vooral als de klacht gedragen wordt door genoeg mensen of door goede argumentatie. Zo bond de NCRV bijvoorbeeld ook in, toen katholieken en zelfs ook niet-katholieken massaal klaagden over de heiligschennis in Man Bijt Hond. Mijns inziens is het goed als organisaties niet altijd zomaar wegkomen met dergelijke fouten, zeker niet als ze erg vaak worden gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid