Spring naar bijdragen

Onfeilbaarheid van de Bijbel


Aanbevolen berichten

(Numeri 23:19) . . .God is geen mens, dat hij leugens zou vertellen, Noch een mensenzoon, dat hij spijt zou gevoelen. . .

Gelukkig is God ver boven Zijn schepping verheven en kan iedereen helpen met elk denkbaar probleem. Hij is in niets beperkt, wij wel!

(Psalm 10:4) . . .De goddeloze stelt in zijn verwaandheid geen onderzoek in; Al zijn denkbeelden zijn: „Er is geen God.â€

(Psalm 14:1) . . .De persoon zonder verstand heeft in zijn hart gezegd: „Er is geen Jehovah.â€. . .

De grootste zonde die een mens kan maken is ontkennen dat God bestaat en dat Hij de universele Schepper is. Ook Zijn woord verwerpen is een grote zonde dat alleen maar desastreus kan uitwerken voor hen die het doen.

(2 Timotheüs 3:16, 17) . . .De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

(Johannes 17:17) . . .Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 94
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nou Ursa, het gaat specifiek over het volgende stukje (ontopic):...

(2 Timotheüs 3:16, 17) . . .De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

(Johannes 17:17) . . .Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.

Met ander woorden Gods Woord is onfeilbaar, daar valt niet aan te tornen.

Onvolmaakte mensen doen het toch, maar dat is niet zo wijs!

(Openbaring 22:18, 19) 18 „Ik leg getuigenis af aan een ieder die de woorden van de profetie van deze boekrol hoort: Indien iemand een toevoeging aan deze dingen maakt, zal God hem de plagen toevoegen die in deze boekrol beschreven zijn; 19 en indien iemand iets afneemt van de woorden van de boekrol van deze profetie, zal God zijn deel afnemen van de bomen des levens en van de heilige stad, dingen die in deze boekrol beschreven zijn.

Met vriendelijke groet!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou Ursa, het gaat specifiek over het volgende stukje (ontopic):...

(2 Timotheüs 3:16, 17) . . .De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

De Tenach dus, want het NT was nog niet samengesteld.

(Johannes 17:17) . . .Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.

Omdat jij de Bijbel 'Woord van God' noemt denk je dat Jezus het hier over de Bijbel heeft? Lijkt me een iets te snelle conclusie.

(Openbaring 22:18, 19) 18 „Ik leg getuigenis af aan een ieder die de woorden van de profetie van deze boekrol hoort: Indien iemand een toevoeging aan deze dingen maakt, zal God hem de plagen toevoegen die in deze boekrol beschreven zijn; 19 en indien iemand iets afneemt van de woorden van de boekrol van deze profetie, zal God zijn deel afnemen van de bomen des levens en van de heilige stad, dingen die in deze boekrol beschreven zijn.

Met vriendelijke groet!

Van Openbaringen moet je afblijven, check!

Link naar bericht
Deel via andere websites

De waarheid is denk ik Gods openbaring in het geheel. Dat is dus de Schrift, maar dat kan ook persoonlijke openbaring zijn aan iemand. Maar dit is te toetsen aan het Woord, want God kan zichzelf niet tegenspreken. God werkt vandaag nog steeds, maar we hebben aan zijn Woord in principe genoeg. Dat God nog steeds werkzaam is en blijft is pure genade. Hij weet hoe ongelovig we uit onszelf zijn. Ja ook gelovigen zijn vaak zo ongelovig!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou Ursa, het gaat specifiek over het volgende stukje (ontopic):...

(2 Timotheüs 3:16, 17) . . .De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

De Tenach dus, want het NT was nog niet samengesteld.

Dat wordt vaak beweerd, maar Judas (niet Iskariot) citeerde uit Henoch (Judas 1,14) een boek wat niet in de Tenach staat.

Het is dus niet gezegd dat Paulus de Tenach bedoelde, het is waarschijnlijker dat hij sprak van de Septuaginta.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou Ursa, het gaat specifiek over het volgende stukje (ontopic):...

(2 Timotheüs 3:16, 17) . . .De gehele Schrift is door God geïnspireerd en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten, streng te onderrichten in rechtvaardigheid, 17 opdat de mens Gods volkomen bekwaam zij, volledig toegerust voor ieder goed werk.

De Tenach dus, want het NT was nog niet samengesteld.

Dat wordt vaak beweerd, maar Judas (niet Iskariot) citeerde uit Henoch (Judas 1,14) een boek wat niet in de Tenach staat.

Het is dus niet gezegd dat Paulus de Tenach bedoelde, het is waarschijnlijker dat hij sprak van de Septuaginta.

Paulus haalt ergens ook een uitspraak van een filosoof aan. Dat betekent niet dat wat deze filosoof gezegd heeft gelijk staat aan dat wat in de thora staat. Als christenen citeren wij ook wel eens Augustinus, maar Augustinus was geen apostel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Paulus haalt ergens ook een uitspraak van een filosoof aan.

Waar en welke filosoof? :)

Dat betekent niet dat wat deze filosoof gezegd heeft gelijk staat aan dat wat in de thora staat. Als christenen citeren wij ook wel eens Augustinus, maar Augustinus was geen apostel.

Het mes snijdt aan twee kanten, want dan zegt het ook niks dat Jezus en de apostelen uit geschriften citeerden die de joden later toevallig hebben gebundeld en de Tenach noemden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Paulus haalt ergens ook een uitspraak van een filosoof aan.

Waar en welke filosoof? :)

Dat betekent niet dat wat deze filosoof gezegd heeft gelijk staat aan dat wat in de thora staat. Als christenen citeren wij ook wel eens Augustinus, maar Augustinus was geen apostel.

Het mes snijdt aan twee kanten, want dan zegt het ook niks dat Jezus en de apostelen uit geschriften citeerden die de joden later toevallig hebben gebundeld en de Tenach noemden.

Even wat recht zetten: Het was geen filosoof maar een dichter, volgens Handelingen 17:28 Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: “Uit hem komen ook wij voort.â€

Ik neem aan dat voor de joden in Jezus tijd de tenach al van grote waarde was: Mozes en de profeten genoemd en later de Geschriften. Dat er idd ook andere boeken worden aangehaald, die niet meer gevonden kunnen worden kan misschien betekenen dat die specifieke passage die de apostelen aanhielden wel bestemd was om te worden overgeleverd. Daarin moeten we geloven dat God daarin werkzaam is. De Bijbel had nog veel dikker kunnen zijn, maar dat is ie niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Hallo Ken,

Sorry voor de late reactie maar ik raak soms de draad kwijt in de veelheid van onderwerpen van het Forum!

Ik wilde nog reageren op onderstaande 2 vragen van jou.

door Ken Yehuwdiy » 06 dec 2012 10:47

Klopt helemaal eclammers, resten mij echter nog twee vragen:

Wat betekent de gehele schrift in de context van de eerste eeuw?

Welke boekrol mag niet aan toegevoegd worden?

1. alle 39 boeken van de Hebreeuwse geschriften, van Genisis t/m Maleachi, en de 23 boeken van Mattheüs t/m Judas(t/m 65 nChr.), de 3 brieven van Johannes en de Openbaring zijn pas geschreven in 96 en 98! Dus de gehele schrift zijn de 66 boeken.

2. de apocrieve boeken zoals Tobias en andere.

vriendelijk groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik geloof wel dat de verhalen in Genesis echt hebben plaatsgehad, dus dat er echt een Abraham was en een Sara.

Ik ben nieuwsgierig.

Als Joodse wetenschappers verbonden aan de Universiteit van Tel Aviv zeggen dat Abraham, Izaäk en Ismaël legendarische figuren zijn die hoogst waarschijnlijk nooit hebben bestaan, wat vind jij daar dan van Menorah.

Komt dit eigenlijk wel eens ter sprake in je opleiding?

Interessante link, bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Graag gedaan.

Het verbaasde me overigens dat de auteurs wel geloofden dat David en Salomo historische figuren zijn. Voorzover ik weet is er (vrijwel) geen spatje archeologisch bewijs voor hun bestaan. Weet jij daar toevallig meer van?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Weet jij daar toevallig meer van?

Alle argumenten voor en tegen het werkelijk bestaan hebben van David en Salomo worden besproken in het boek.

Uiteindelijk denken ze dat David wel degelijk een historisch figuur is.

Uit het boek:

Het gaat over een fragmentarisch artefact dat in de opgraving Tel dan gevonden is.

blzd 158:

Het belangrijkste deel van het opschrift is Hazaëls snoevende beschrijving van zijn vijanden:

[ik doodde Jo]ram zoon van {Achab] koning van Israël, en [ik] doodde [Achaz]ia zoon van [Joram konin]g uit het Huis van David.

En ik legde [hun steden in puin en veranderde ] hun land in [een woestenij].

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid