Spring naar bijdragen

Vervuilde lucht mogelijk oorzaak van autisme


Aanbevolen berichten

In wijken met de hoogste concentraties luchtvervuiling komt autisme drie keer zo vaak voor als in wijken met de schoonste lucht. Dit blijkt uit een studie van University of Southern California dat gisteravond is gepubliceerd in Archives of General Psychiatry.

De onderzoekers vergeleken de blootstelling aan luchtvervuiling van moeders met en zonder kinderen met het vóórkomen van autisme. Voor zowel fijnstof als stikstofdioxide bleek te gelden: hoe hoger de concentratie, hoe groter het risico dat een kind autisme ontwikkelt.

Volgens Bert Brunekreef, hoogleraar milieu-epidemiologie aan de Universiteit Utrecht, zit de Amerikaanse studie goed in elkaar. Hij vindt het van groot belang om de relatie tussen luchtvervuiling en aantasting van het zenuwstelsel verder uit te zoeken.

Brunekreef: 'Zo is van blootstelling aan lood in het verleden onomstotelijk bewezen dat het een serieuze bedreiging is voor het zich ontwikkelende zenuwstelsel. Daar zijn toen gelukkig maatregelen voor getroffen, zoals het verwijderen van lood uit benzine.'

De moeders uit de Amerikaanse autisme-studie hadden een vergelijkbaar inkomen, sociale status en levensstijl. Dit maakt het aannemelijk dat het echt de luchtvervuiling is die de stoornis in de hand werkt, ook al is het nog onbekend hoe dit mechanisme in het lichaam werkt.

Volgens Brunekreef is het te vroeg om te spreken van een definitief bewijs. 'Daarvoor moet de Amerikaanse studie eerst een aantal keer worden herhaald, ook met gegevens van moeders en kinderen op andere plekken in de wereld.'

Net als in de Verenigde Staten kampen in Nederland ongeveer 1 op de 100 mensen met autisme. Het aantal diagnoses is de afgelopen dertig jaar rap toegenomen. Volgens de Gezondheidsraad komt dit deels omdat de criteria voor de stoornis zijn verruimd. Bovendien doet de moderne maatschappij een groter beroep op communicatieve vaardigheden, en wordt autistisch gedrag daardoor eerder als een probleem bestempeld dan dertig jaar geleden.

Te vinden op: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... isme.dhtml

Denk dat heel veel ziektes aan ons zelf te wijten is? In landen als Griekenland en Israël"el komt bijvoorbeeld kanker vrijwel niet voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Verder zijn er ook nog gewoon mensen die iets minder praterig zijn of gewoon liever minder sociaal willen zijn. Dat zijn echt niet altijd autisten.

Dat zijn dan ook geen typisch autistische eigenschappen, hoewel die eigenschappen natuurlijk wel wat meer bij autisten zullen voorkomen. Het idee van autisme is dat de hersenen binnenkomende informatie veel trager en ook veel fragmentarischer opnemen. Daardoor wordt het veel moeilijker om overzicht te bewaren, om het geheel te zien en ook om subtielere, kleine signalen op te vangen. Het verschilt dan ook per autist hoe zich dat manifesteerd; bij de één verloopt dat proces soepeler dan bij de ander.

Door die trage en chaotische verwerking is het voor een autist vaak moeilijk om die ingewikkelde, vaak heel snel en subtiel verlopende sociale interacties te begrijpen en daarin op gepaste wijze deel te nemen. Maar ook drukke omgevingen, zoals het verkeer of een rommelige, onoverzichtelijk ingedeelde kamer, kunnen veel moeite opleveren, omdat de hersenen dan enorm veel informatie en prikkels als de wiedeweerga moeten zien te verwerken en te ordenen. Ook kan die trage verwerking zich fysiek uiten, bijvoorbeeld door een minder verfijnde motoriek, maar dat hoeft lang niet altijd.

Het zal me benieuwen wat dit onderzoek verder oplevert. Vroeger legde men de schuld vooral bij de ouders, wat veel leed en onterechte schuldgevoelens veroorzaakt heeft. Nu weten we dat zij geen enkele schuld dragen, omdat het autisme al vóór de geboorte ontstaat. Als we nu echter wéér indirect mensen willen gaan beschuldigen, dan is enige voorzichtigheid daarom toch zeker gepast. Tot nu toe blijft autisme toch vooral een hele complexe stoornis dat ook erg moeilijk te diagnosticeren is. En soms kan de oorzaak heel duidelijk lijken, maar blijken we later toch verkeerd gezocht te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het met al het gezegde eens, al denk ik wel dat het de laatste jaren steeds meer voorkomt. Het zal vast zo zijn dat er nu meer diagnoses gesteld worden omdat de kennis is toegenomen, maar toch denk ik ook dat het gewoon echt meer voorkomt. Ik zie het aantal autisten in mijn omgeving enorm toenemen, ik merk dat vooral op mijn werk.

Het zou me ook niets verbazen als er een oorzaak zoals in de openingspost mogelijk zou zijn. Dan zou het ook effectief kunnen kloppen dat het meer en meer voorkomt, aangezien de vervuiling wereldwijd toch steeds een groter probleem wordt.

(Edit: ik wil mijn mening niet als feit uiten, maar ik voel het wel zo aan.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
In wijken met de hoogste concentraties luchtvervuiling komt autisme drie keer zo vaak voor als in wijken met de schoonste lucht. Dit blijkt uit een studie van University of Southern California dat gisteravond is gepubliceerd in Archives of General Psychiatry.

De onderzoekers vergeleken de blootstelling aan luchtvervuiling van moeders met en zonder kinderen met het vóórkomen van autisme. Voor zowel fijnstof als stikstofdioxide bleek te gelden: hoe hoger de concentratie, hoe groter het risico dat een kind autisme ontwikkelt.

Volgens Bert Brunekreef, hoogleraar milieu-epidemiologie aan de Universiteit Utrecht, zit de Amerikaanse studie goed in elkaar. Hij vindt het van groot belang om de relatie tussen luchtvervuiling en aantasting van het zenuwstelsel verder uit te zoeken.

Brunekreef: 'Zo is van blootstelling aan lood in het verleden onomstotelijk bewezen dat het een serieuze bedreiging is voor het zich ontwikkelende zenuwstelsel. Daar zijn toen gelukkig maatregelen voor getroffen, zoals het verwijderen van lood uit benzine.'

De moeders uit de Amerikaanse autisme-studie hadden een vergelijkbaar inkomen, sociale status en levensstijl. Dit maakt het aannemelijk dat het echt de luchtvervuiling is die de stoornis in de hand werkt, ook al is het nog onbekend hoe dit mechanisme in het lichaam werkt.

Volgens Brunekreef is het te vroeg om te spreken van een definitief bewijs. 'Daarvoor moet de Amerikaanse studie eerst een aantal keer worden herhaald, ook met gegevens van moeders en kinderen op andere plekken in de wereld.'

Net als in de Verenigde Staten kampen in Nederland ongeveer 1 op de 100 mensen met autisme. Het aantal diagnoses is de afgelopen dertig jaar rap toegenomen. Volgens de Gezondheidsraad komt dit deels omdat de criteria voor de stoornis zijn verruimd. Bovendien doet de moderne maatschappij een groter beroep op communicatieve vaardigheden, en wordt autistisch gedrag daardoor eerder als een probleem bestempeld dan dertig jaar geleden.

Te vinden op: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... isme.dhtml

Denk dat heel veel ziektes aan ons zelf te wijten is? In landen als Griekenland en Israël"el komt bijvoorbeeld kanker vrijwel niet voor.

Dat kan nog velen andere oorzaken hebben, wees maar niet te voorbarig. Er staat niet voor niets, Vervuilde lucht mogelijk oorzaak van autisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vaak zie je bij autisten dat ze net een hoger dan gemiddeld IQ hebben. Iemand die weet hoe dat komt?

IkbenBen, komt dat "lagere" IQ (dat toch nog vrij goed bij het gemiddelde ligt) dan niet eerder doordat je de testen trager of te traag hebt afgelegd, dan dat het in de testen zelf inhoudelijk tot uiting komt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De autist bestaat niet en wat tegenwoordig autisme verwante stoornis genoemd wordt is een dusdanig groot spectrum dat als je aan alle kenmerken zou voldoen je als mens niet meer herkenbaar zou zijn.

Men wil heel graag een verklaring vinden voor autisme maar realiteit is dat het waarschijnlijk niet één oorzaak is. Zo is heel lang geroepen dat er verband zou zijn tussen inentingen en autisme maar onderzoek heeft uitgewezen dat daar geen enkel causaal verband is maar intussen zijn een heleboel kinderen ten onrechte niet ingeënt uit angst van de ouders.

Dat autisme meer gezien wordt heeft en met de vooruitgang van de diagnose maar ook met onze veranderende cultuur te maken. Zover ik de onderzoeken een beetje volg is er nog steeds niet bewezen dat het meer voorkomt dan vroeger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De vraag is bij dat laatste, dingo, of dat te bewijzen valt. Zijn er cijfers van vroeger? Werden mensen vroeger met autisme wel als dusdanig geregistreerd? Nu ja, op zich is dat ook niet zo relevant.

'De autist' die niet bestaat, daar ben ik het niet mee eens. Soms kan het negatief klinken om iemand een stempel te geven, maar anderzijds is die stempel vaak wel nodig om een hulptraject op te starten. Ik maak het nu van heel dichtbij mee dat dat stempeltje er niet komt, waardoor het kind geen hulp krijgt en iedereen maar wat doet. Het kind in kwestie wordt niet geholpen zonder een duidelijke koers, op basis van een diagnose.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De vraag is bij dat laatste, dingo, of dat te bewijzen valt. Zijn er cijfers van vroeger? Werden mensen vroeger met autisme wel als dusdanig geregistreerd? Nu ja, op zich is dat ook niet zo relevant.

'De autist' die niet bestaat, daar ben ik het niet mee eens. Soms kan het negatief klinken om iemand een stempel te geven, maar anderzijds is die stempel vaak wel nodig om een hulptraject op te starten. Ik maak het nu van heel dichtbij mee dat dat stempeltje er niet komt, waardoor het kind geen hulp krijgt en iedereen maar wat doet. Het kind in kwestie wordt niet geholpen zonder een duidelijke koers, op basis van een diagnose.

Maar plakken we het stempel ook niet te snel op? Natuurlijk is het goed dat er hulpverlening is, al is de meeste hulpverlening ook overbodig, de meeste autisten kunnen zich prima zelf redden. Voor diegenen die het echt nodig hebben is het fijn dat het er is, maar het autistische spectrum is heel erg breed. Ik voldoe bijv ook aan veel kenmerken, maar wel meer mensen voldoen daaraan en die kunnen zich redelijk redden in deze maatschappij. De normale mens bestaat niet en als die wel zou bestaan denk ik dat die juist hulpverlening nodig heeft ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk het niet, althans niet in Vlaanderen. Er gaat een enoooooorm lang traject aan vooraf. Het kind waar ik het bv. over heb, daar zijn ze (ze = een instantie of 4-5) al een jaar of 4 mee bezig, volgt een hele lijst aan therapieën, maar heeft nooit een diagnose autisme gekregen, enkel ADHD (terwijl het kleinste kind ziet dat er meer aan de hand is...). Er wordt dus maar wat mee gedaan, zonder eigenlijk het probleem te benoemen.

ADHD wordt imo wel te snel gediagnosticeerd, maar voor autisme zie ik het anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk het niet, althans niet in Vlaanderen. Er gaat een enoooooorm lang traject aan vooraf. Het kind waar ik het bv. over heb, daar zijn ze (ze = een instantie of 4-5) al een jaar of 4 mee bezig, volgt een hele lijst aan therapieën, maar heeft nooit een diagnose autisme gekregen, enkel ADHD (terwijl het kleinste kind ziet dat er meer aan de hand is...). Er wordt dus maar wat mee gedaan, zonder eigenlijk het probleem te benoemen.

ADHD wordt imo wel te snel gediagnosticeerd, maar voor autisme zie ik het anders.

Ja, je hebt gelijk dat er een heel trajact aan vooraf gaat, ik heb dat zelf ook gezien, maar dat kost ook allemaal tijd en geld en heb ook meegemaakt dat iemand met hulpverlening slechter af was dan zonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'De autist' die niet bestaat, daar ben ik het niet mee eens. Soms kan het negatief klinken om iemand een stempel te geven, maar anderzijds is die stempel vaak wel nodig om een hulptraject op te starten. Ik maak het nu van heel dichtbij mee dat dat stempeltje er niet komt, waardoor het kind geen hulp krijgt en iedereen maar wat doet. Het kind in kwestie wordt niet geholpen zonder een duidelijke koers, op basis van een diagnose.

Iemand kan heel goed in het autistisch spectrum zitten en duidelijk autistisch trekken vertonen maar is daarmee niet "de autist" want dat spectrum is groter dan een persoon het is namelijk een groep van verschillende kenmerken die van toepassing kunnen zijn. Colette de Bruin gebruikt hiervoor het voorbeeld van de barcode: niet alle streepjes zijn bij iedere autist even dik. Overigens bestaat minstens de helft van de klas van mijn kind uit autisten en ik kan je verzekeren dat die heel verschillend autistisch gedrag vertonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dat is toch wel met meer ziektes of aandoeningen zo, dat het zich op verschillende manieren kan manifesteren? Waarom is dat woordje 'autist' zo (on-)belangrijk voor je?

EDIT: ik heb nergens gezegd dat er iets is als een autist met dit en dit en dit als vast kenmerk. Ik weet dat het op verschillende manieren tot uiting kan komen, maar daarom mag je toch wel spreken over "een autist" (niet "de autist")...?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dat is toch wel met meer ziektes of aandoeningen zo, dat het zich op verschillende manieren kan manifesteren? Waarom is dat woordje 'autist' zo (on-)belangrijk voor je?

EDIT: ik heb nergens gezegd dat er iets is als een autist met dit en dit en dit als vast kenmerk. Ik weet dat het op verschillende manieren tot uiting kan komen, maar daarom mag je toch wel spreken over "een autist" (niet "de autist")...?

Als je het over autisme hebt met mensen die verder geen idee hebben wat het inhoud, krijg je vergelijkingen met "de autist" uit de film Rain man. Dat is maar één type autist daarom is het belangrijk dat mensen beseffen dat het spectrum autisme heel breed is en dat het lang niet altijd zo duidelijk/gemakkelijk is voor de buitenwereld om het te zien. Maar iemand kan best "een autist" zijn idd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goh, ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit die film voor me heb gezien als het over dat onderwerp ging. Hij is trouwens al behoorlijk oud en niet iedereen kent hem, dus ik denk dat dat wel meevalt. Mensen zijn toch al ruimdenkender hierover dan pakweg 10 jaar geleden, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goh, ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit die film voor me heb gezien als het over dat onderwerp ging. Hij is trouwens al behoorlijk oud en niet iedereen kent hem, dus ik denk dat dat wel meevalt. Mensen zijn toch al ruimdenkender hierover dan pakweg 10 jaar geleden, denk ik.

Helaas, maar ik weet dat het stereotype autist nog steeds heerst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vaak zie je bij autisten dat ze net een hoger dan gemiddeld IQ hebben. Iemand die weet hoe dat komt?

Ik ben geen deskundige, maar ik denk omdat de hersenen de informatie wel gewoon verwerken. Alleen wat trager en dus fragmentarischer. Daarbij kunnen sommige autisten zich heel erg vastbijten en verdiepen in een bepaald onderwerp, zodat ze er ongelooflijk veel van weten. Ook hebben velen zichzelf aangeleerd alles wat ze zien in structuren en schema's te vatten, uiteraard met wisselend succes, en zien ze vaak details of oneffenheden die gewone mensen over het hoofd zien. Ook dat draagt bij aan een keurig IQ.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat vastbijten/verdiepen in 1 onderwerp zie je inderdaad heel veel. Voor iemand die ik ken zijn dat klinken en deurbellen, voor een ander zijn het dan weer vliegtuigen. Daar enig idee van, hoe dat komt, dat er soms zo'n obsessie (want zo lijkt het wel) voorkomt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of mensen met autisme vaak een hoger IQ hebben. Degenen die een wat hoger IQ hebben, kunnen gedrag aanleren, zodat het niet opvalt. Daarom zien volgens mij zelfs hulpverleners het soms niet. Het heeft meer te maken met verbindingen tussen hersenhelften, dacht ik. Rechter hersenhelft is vaak goed ontwikkeld, het zijn meer problemen met emoties oppikken, invoelen (linker hersenhelft). Rain man heb ik nooit gezien, wel Sheldon. Dan ben ik altijd blij dat het bij mijn man nog meevalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid