Spring naar bijdragen

Depressie is demonisch?


Aanbevolen berichten

Volgens Herman Boon is depressie demonisch? Ik vraag me af of dit wel zo is? Volgens mij kan je ook gewoon stofje te weinig hebben? Ik slik nu Sint Janskruid maar heb niet echt het idee dat dit helpt....

als Herman Boon dit werkelijk beweert moet hij zichzelf eens na laten kijken. :@

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een depressie? Lijkt me niet. Misschien dat hij bedoelt "als je je een beetje depri voelt, dan kun je dit en dat doen".

Nu ja, een depressie kun je ook demonisch noemen. Het kan nogal invloed hebben op je levenslust en je relatie met God. Toch zou ik er de voorkeur aan geven om deze ziekte via medische weg proberen te genezen: medicatie en therapie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens Herman Boon is depressie demonisch? Ik vraag me af of dit wel zo is? Volgens mij kan je ook gewoon stofje te weinig hebben? Ik slik nu Sint Janskruid maar heb niet echt het idee dat dit helpt....

bij lichte depressies kan St.Janskruid goed helpen; let wel op dat je het niet in combinatie met sommige andere medicijnen gebruikt - dat kan een interactie tot gevolg hebben.

ook werkt dit niet meteen,en moet je het een aantal weken elke dag gebruiken.

als een depressie zwaarder is en langer duurt dan een paar weken is het verstandig om een arts te raadplegen.

een depressie kan inderdaad naast een psychische ook een lichamelijke oorzaak hebben, zoals jezelf al noemt: een stofje of bepaalde stofjes te weinig.

ook kan het te maken hebben met je schildklier b.v. aangezien deze heel veel[bijna alles] regelt in je lichaam.

dus een gedegen onderzoek is belangrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de Bijbel kom je ook voorbeelden tegen van personen, aanbidders van God, die wel eens last hadden van een depressie. Een paar voorbeelden:

Job; Job 10:1

Hanna; 1 Samuël 1:7,10

David; Psalm 38:6,8,10

Paulus; 2 Korinthiers 7:5,6

De oorzaak van die tijdelijke depressie was bij deze personen allemaal anders; ziekte, tegenslag, pesten, schuldgevoelens, gebrek aan rust en tegenstand. De link naar demonen wordt in deze gevallen niet gemaakt. Een bezoekje aan de huisarts is altijd verstandig. En als iemand in onze omgeving depressief dan kunnen we Paulus raad toepassen in 1 Thessalonicenzen 5:14, namelijk "spreek bemoedigend tot de teneergeslagen zielen".

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens Herman Boon is depressie demonisch? Ik vraag me af of dit wel zo is? Volgens mij kan je ook gewoon stofje te weinig hebben?

Lijkt me een gewone 'wereldse' ziekte. Zou wel wat zijn, als demonen bang zijn voor medicatie en zich erdoor laten uitdrijven. ;)

Ik denk dat Herman Boon een rijke fantasie heeft en ten onrechte veel te veel toeschrijft aan demonen.

Ik slik nu Sint Janskruid maar heb niet echt het idee dat dit helpt....

Je kunt beter je laten diagnosticeren en een reguliere behandeling nemen denk ik. Mocht men je dan nog anti-depressieva voorschrijven, dan krijg je dat in een juiste dosering, zonder de stoffen die je niet nodig hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt beter je laten diagnosticeren en een reguliere behandeling nemen denk ik. Mocht men je dan nog anti-depressieva voorschrijven, dan krijg je dat in een juiste dosering, zonder de stoffen die je niet nodig hebt.

Inderdaad. Als je je zo slecht voelt, kun je beter naar de huisarts gaan. Die kan dan nagaan of je nog meer klachten hebt die wijzen op een depressie. En als dat inderdaad het geval is, laat je dan niet alleen maar anti-depressiva voorschrijven. Veel huisartsen doen dat wel, terwijl je bij depressie de beste resultaten krijgt bij een combinatie van goede cognitieve gedragstherapie en medicijnen.

Overigens kunnen homeopathische middelen ook werkzaam zijn, maar ik heb er zelf niet zo heel veel ervaring mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Overigens kunnen homeopathische middelen ook werkzaam zijn, maar ik heb er zelf niet zo heel veel ervaring mee.

De werking schijnt voornamelijk een placebo effect te zijn. Natuurgeneesmiddelen zoals het SintJans kruid hebben daadwerkelijk werkzame stoffen in zich, maar de dosis van de werkzame stof is niet constant en er kunnen ook andere stofjes in een plant zitten die je niet nodig hebt. In reguliere medicatie daarentegen proberen ze die stoffen die je niet nodig hebt eruit te filteren en doseren ze de werkende bestandsdelen. Als de stof in Sint-Janskruid bewezen de beste werking heeft, bestaat er doorgaans ook een regulier medicijn met die stof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens Herman Boon is depressie demonisch? Ik vraag me af of dit wel zo is? Volgens mij kan je ook gewoon stofje te weinig hebben?

Nee, een depressie is niet demonisch. Een depressie is een ziekte. Het is wetenschappelijk bewezen dat depressieve mensen minder van een bepaalde stof in hun hersenen hebben, zoals je zelf ook aangeeft.

Ik slik nu Sint Janskruid maar heb niet echt het idee dat dit helpt....
Ik zou naar een huisarts gaan. Die kan je aan veel betere middelen (en/of therapie) helpen. Iemand hierboven zegt dat Sint Janskruid een optie kan zijn voor lichte depressies, maar daar ben ik het niet mee eens. Ook in het geval van lichte depressies kun je beter naar de huisarts gaan, en zijn reguliere antidepressiva en/of therapie beter dan Sint Janskruid.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Herman Boon en zijn demoontjes.

Ooit was ik ook 2 avonden bij een cursus van Herman zo;n 4 jaar geleden, langer hield ik het niet vol. Het begon met grapjes, liedjes maar langzamerhand werd er op de mensen in gepraat. Wil je genezen van (meestal) psychische klachten laat je dan vrij bidden, want je bent bezet door demonen.

Ik werd letterlijk misselijk maar veel mensen liepen met hem weg zelfs zoveel dat er en kerkscheuring kwam.

Mensen zijn vrij om te kiezen voor een gemeente die bij hen past ook al is het een charismatische gemeente.

Maar mensen die zo kwetsbaar zijn zo manipuleren dat gaat mij te ver.

We waren gastgezin voor iemand met psychische problemen, Herman Boon zou haar vrij bidden.... Een week later is zo opgenomen op de Paaz afdeling i.v.m een suicide poging.

Waar is Herman Boon na zo'n cursus, doet hij aan pastorale begeleiding? Het kan enorm zwaar zijn wanneer je b.v depressief bent en men noemt dat bezetenheid door demonen.

Zou een demoon zich iets aantrekken van medicatie die iemand gebruikt en die vaak helpt?

Het is een ziekte net als diabetes, reuma enz enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om nu achter elke boom een demoon te zoeken en zo niet je eigen verantwoordelijk nemen kan niet de bedoeling zijn. De demonen voelen zich ongetwijfeld vereerd (kun je hier gerust letterlijk nemen) met zoveel belangstelling en stelligheid waarmee een ziekte demonisch genoemd wordt. En de zogenaamde "bevrijdingen" lijken verdacht veel op het placebo-effect dat sommige middeltjes ook hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Offtopic, maar ik vind het vreemd dat wordt gesteld dat je bij een depressie naar de huisarts moet gaan om pilletjes te krijgen, eventueel met wat therapie erbij. Het moet juist andersom, eerst therapie zoeken (daar heb je waarschijnlijk een huisarts voor nodig) en pas veel later na gaan denken over medicatie. Depressie is nou eenmaal niet altijd fysiek, net zo vaak zit er iets achter wat niets met pilletjes slikken te maken heeft. Daar moet je eerst achter komen voordat je het 'risico' loopt dat je je goed gaat voelen onder invloed van medicatie. Ik weet dat dit raar klinkt, maar je kunt nooit de kern goed aanpakken als je die verstopt met afvlak-pillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Offtopic, maar ik vind het vreemd dat wordt gesteld dat je bij een depressie naar de huisarts moet gaan om pilletjes te krijgen, eventueel met wat therapie erbij. Het moet juist andersom, eerst therapie zoeken (daar heb je waarschijnlijk een huisarts voor nodig) en pas veel later na gaan denken over medicatie. Depressie is nou eenmaal niet altijd fysiek, net zo vaak zit er iets achter wat niets met pilletjes slikken te maken heeft. Daar moet je eerst achter komen voordat je het 'risico' loopt dat je je goed gaat voelen onder invloed van medicatie. Ik weet dat dit raar klinkt, maar je kunt nooit de kern goed aanpakken als je die verstopt met afvlak-pillen.

Met alle respect, wat je hier zegt vind ik aantonen dat je niet weet waar je het over hebt.

Even een paar feiten:

1. Dat een depressie fysiek is verzinnen we hier niet, het is wetenschappelijk bewezen. De balans van neurotransmitters is bij een depressie verstoord.

Lichaam, gedachten en gevoel hangen samen. Bij een depressie is vaak sprake van een verstoord gedachteproces en een verstoord gevoelsleven, maar dat is tegelijkertijd iets lichamelijks. Dat zie je terug in de hersenen. En soms kan dat zonder medicatie worden genezen. Maar ook in die gevallen is het op zijn minst voor een deel ook iets lichamelijks.

2. Wat je zegt over antidepressiva is klinkklare onzin. Je hebt gelijk dat er in veel gevallen meer moet gebeuren dan alleen medicijnen slikken. Vaak moeten ook verkeerde gedachteprocessen veranderd worden en dat kunnen medicijnen niet. Maar ook in dat geval kunnen medicijnen heel goed helpen.

Jij doet alsof antidepressiva een soort XTC-pillen zijn; alsof je je helemaal goed voelt, al je negatieve gevoelens kunstmatig worden verdreven en je dus je problemen ook niet meer kunt aanpakken. Maar zo werkt het NIET.

Antidepressiva zijn geen happy-pillen. Die medicijnen zorgen er niet voor dat de dalen verdwijnen, ze zorgen er alleen voor dat de dalen wat minder diep worden. Je kunt je nog steeds verdrietig voelen met antidepressiva, alleen is dat verdriet wat minder sterk.

En dat zorgt juist dat je BETER je problemen kunt aanpakken. Met cognitieve therapie leer je bijvoorbeeld je gedachten van een afstandje te bekijken, te herkennen dat ze irrationeel zijn en ze om te buigen.

Medicijnen kunnen daar juist heel goed bij helpen. Want als je nare gevoelens net iets minder ellendig zijn, lukt het veel makkelijker ze van een afstandje te bekijken en ze om te buigen dan als je zwelgt in je nare gevoelens.

3. Ook voor therapie kun je bij de huisarts terecht; die weet veel beter welke goede therapeuten er in jouw omgeving zijn dan jij. Dus ik denk dat het per definitie goed is om naar de huisarts te gaan, ook als medicijnen niet nodig zijn.

4. Ik zeg niet dat medicijnen per definitie nodig zijn. Ik zou iedereen aanraden het als het kan zonder medicijnen te doen. Maar wat ik heel vaak in mijn omgeving zie, is dat mensen die heel erg gebaat zouden kunnen zijn bij medicijnen er niet aan beginnen, omdat ze bang zijn. En waarom zijn ze bang? Omdat er allerlei fabeltjes de ronde doen over antidepressiva. Bijvoorbeeld dat ze zo slecht voor je gezondheid zijn. Dat ze per definitie voor nare bijwerkingen zorgen. Dat je er een zombie door wordt. En ook een fabeltje is wat jij vertelt: dat je erdoor je problemen niet meer kunt aanpakken.

Het is verschrikkelijk zonde dat zoveel mensen daardoor niet het hulpmiddel krijgen waardoor ze zich misschien wel voor het eerst sinds tijden weer een beetje goed kunnen voelen. En zo'n post als die van jou maakt dat er niet beter op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Offtopic, maar ik vind het vreemd dat wordt gesteld dat je bij een depressie naar de huisarts moet gaan om pilletjes te krijgen, eventueel met wat therapie erbij. Het moet juist andersom, eerst therapie zoeken (daar heb je waarschijnlijk een huisarts voor nodig) en pas veel later na gaan denken over medicatie. Depressie is nou eenmaal niet altijd fysiek, net zo vaak zit er iets achter wat niets met pilletjes slikken te maken heeft. Daar moet je eerst achter komen voordat je het 'risico' loopt dat je je goed gaat voelen onder invloed van medicatie. Ik weet dat dit raar klinkt, maar je kunt nooit de kern goed aanpakken als je die verstopt met afvlak-pillen.

Ik denk dat je daar in principe gelijk aan hebt. Het is de ernst van de depressie die bepaalt of ook medicatie nodig is. Ik heb zelf al depressies sinds mijn dertiende en tot mijn achttiende heb ik het alleen met therapie gered. Daarna zakte ik zo diep weg dat medicatie eerst een basis moest vormen voordat ik weer open kon staan voor therapie. Depressie is gedeeltelijk fysiek (het is het gebrek aan een aantal stofjes dat je somber maakt waardoor je in een dal klettert, vaak ook met fysieke klachten: geen eetlust, zware ledematen, obstipatie, dodelijke vermoeidheid, slaapgebrek, etc.). Als je eerst het fysieke deel een beetje oplost, kun je daarna gaan werken aan de oorzaken van de depressie. Vooral ook omdat medicatie je vaak weer iets helderder maakt in je hoofd, iets reëeler, meer overzicht geeft.

En wat betreft ben ik het meer dan met je eens: therapie is veel belangrijker dan de meeste mensen zich realiseren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Offtopic, maar ik vind het vreemd dat wordt gesteld dat je bij een depressie naar de huisarts moet gaan om pilletjes te krijgen, eventueel met wat therapie erbij. Het moet juist andersom, eerst therapie zoeken (daar heb je waarschijnlijk een huisarts voor nodig) en pas veel later na gaan denken over medicatie.

Daar kan in overleg met de huisarts voor gekozen worden. Er kan ook gekozen worden voor beide wegen tegelijk indien de depressie zwaar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Offtopic, maar ik vind het vreemd dat wordt gesteld dat je bij een depressie naar de huisarts moet gaan om pilletjes te krijgen, eventueel met wat therapie erbij. Het moet juist andersom, eerst therapie zoeken (daar heb je waarschijnlijk een huisarts voor nodig) en pas veel later na gaan denken over medicatie. Depressie is nou eenmaal niet altijd fysiek, net zo vaak zit er iets achter wat niets met pilletjes slikken te maken heeft. Daar moet je eerst achter komen voordat je het 'risico' loopt dat je je goed gaat voelen onder invloed van medicatie. Ik weet dat dit raar klinkt, maar je kunt nooit de kern goed aanpakken als je die verstopt met afvlak-pillen.

Ik denk dat je daar in principe gelijk aan hebt. Het is de ernst van de depressie die bepaalt of ook medicatie nodig is. Ik heb zelf al depressies sinds mijn dertiende en tot mijn achttiende heb ik het alleen met therapie gered. Daarna zakte ik zo diep weg dat medicatie eerst een basis moest vormen voordat ik weer open kon staan voor therapie. Depressie is gedeeltelijk fysiek (het is het gebrek aan een aantal stofjes dat je somber maakt waardoor je in een dal klettert, vaak ook met fysieke klachten: geen eetlust, zware ledematen, obstipatie, dodelijke vermoeidheid, slaapgebrek, etc.). Als je eerst het fysieke deel een beetje oplost, kun je daarna gaan werken aan de oorzaken van de depressie. Vooral ook omdat medicatie je vaak weer iets helderder maakt in je hoofd, iets reëeler, meer overzicht geeft.

En wat betreft ben ik het meer dan met je eens: therapie is veel belangrijker dan de meeste mensen zich realiseren.

Eens, behalve dat ik vind dat antidepressiva niet alleen bij ernstige depressies kunnen helpen. Ik dacht vroeger altijd dat antidepressiva alleen waren voor noodgevallen: voor mensen die zelfmoordneigingen hebben, niet meer kunnen functioneren, en dat soort dingen. Maar nu ken ik zat verhalen van mensen die er helemaal niet ZO slecht een toe waren. Bijvoorbeeld mensen die redelijk normaal functioneerden, gewoon werkten, nooit zelfmoord overwogen, maar zich wel ongelukkig voelden vanwege een depressie. Ook die mensen waren gebaat bij antidepressiva.

Overigens zijn antidepressiva volgens mij riskant bij minderjarigen, ik geloof dat artsen erg terughoudend zijn om die medicijnen voor te schrijven aan tieners en kinderen. Dus wat dat betreft is het ook logisch dat jij het voor je 18e zonder hebt gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Skippy ik weet wel degelijk waar ik het over heb, bedankt. Ik zeg ook niet dat antidepressiva een xtcpil is, ik zeg alleen dat het er voor kan zorgen dat je gevoel dusdanig afgevlakt wordt dat je therapie moet gaan volgen op basis van herinneringen van hoe je je ook al weer voelde. En nee dat is niet altijd zo, en antidepressiva kunnen juist doordat je gevoel wat afgevlakt wordt erg behulpzaam zijn. Maar in mijn ogen kun je dat het best proberen als je al bent begonnen met therapie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Skippy: ik denk dat je iets te veel steigert bij Henriëtte's post. Het komt er op neer dat er verschillende soorten en gradaties van depressie zijn, van daadwerkelijke chronische depressie tot een tijdelijke depressie die elk gezond persoon kan meemaken. Elke soort heeft weer zijn eigen behandeling, en vooral in het laatste geval zal therapie het beste helpen om mensen er weer bovenop te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, daar zit ook wel iets in. Als ik aan anti-depressiva denk, denk ik aan het zware spul, maar je hebt natuurlijk ook SSRI's. Veel mensen met een lichte depressie schijnen het daar goed op te doen. En die middelen hebben nauwelijks bijwerkingen.

Het is een overweging. Ik ken zowel mensen die alleen anti-depressiva slikken als mensen die alleen therapie hebben. Beide lijken het goed te doen. De stap om in therapie te gaan is natuurlijk wel veel groter dan alleen medicatie slikken. Voor therapie ben je tijd kwijt en energie en je moet ook eerlijk naar jezelf kijken. Dat is natuurlijk best eng.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien een tip voor iedereen: zeg nooit, nóóít tegen iemand dat die niet weet waar die het over zou hebben, ook al lijkt het jou zo duidelijk. Want het kan heel wel zijn dat diegene dat wél weet en jij diegene dus ernstig tekort doet. Laat jouw ervaringen en jouw reacties op dit soort lijden nooit maatstaf zijn voor die van wie dan ook. Ga er altijd vanuit dat iemand weet waarover die spreekt, ook al lijkt dat niet zo, tot het tegendeel bewezen is. Echt, je kunt met zulke inschattingen mensen behoorlijk schofferen tot pijn doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid