Spring naar bijdragen

Mooie muziek in de Katholieke Kerk


Aanbevolen berichten

Ik kan echt genieten in de Katholieke kerk van de muziek, kom dat heerlijk tot rust. Soort van spirituele ervaring? Maar wat ik wel mis is dat de preek ontzettend kort vind. Ik vroeg me af of er ook Katholieke Kerken zijn waar het woord meer centraal staat? Hiermee bedoel ik wat meer besteed qua tijd aan het woord van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een goede katholieke preek ofwel homilie duurt inderdaad vijf, hoogstends tien minuten. Maar de homilie dient wel rijk aan inhoud te zijn en de lezingen te verklaren in het licht van de actualiteit en het Evangelie. Kort maar krachtig, zeg maar. Er wordt dan ook veel gelezen en gezongen uit de Schrift. Er zijn sowieso drie lezingen op zondag en op hoogfeesten, waaronder de Evangelielezing, en de officiele wisselende gezangen komen vaak ook rechtsstreeks uit de Schrift. Het Woord staat er zeer centraal, want het Woord is Christus en Hij spreekt al rijkelijk in het Evangelie en sowieso tijdens de Mis en de andere sacramenten. De homilie is daarom wel heel belangrijk, want daarin onderricht de Kerk haar volk, maar centraal staat het Offer dat tegenwoordig gesteld wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi IkBenBen,

ik sluit me aan bij wat Robert zegt. De Eucharistie is niet het moment om uitgebreide catechese te geven, zoals dat tijdens een (Avondmaal)dienst gebeurd bij de Protestanten. Daar zijn losse gebedsmomenten, bijbelgroepen enzovoorts beter voor geschikt. Daar heb je ook de mogelijkheid te discuzeuren over de inhoud zonder dat je daarmee de 'sacrale' sfeer doorbreekt die er tijdens een goede viering hangt.

Katholieke vieringen trekken mij om dezelfde reden erg aan, een goede liturgie, op de Schrift gestoelde muziek en een sacrale sfeer. Ook gregoriaans, of gezongen psalmen kunnen mijn oor bekoren.

Mijn kennis haal ik elders, tijdens voorbereidingen voor gebedsmomenten of in gesprekken met vrienden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een goede katholieke preek ofwel homilie duurt inderdaad vijf, hoogstends tien minuten. Maar de homilie dient wel rijk aan inhoud te zijn en de lezingen te verklaren in het licht van de actualiteit en het Evangelie. Kort maar krachtig, zeg maar. Er wordt dan ook veel gelezen en gezongen uit de Schrift. Er zijn sowieso drie lezingen op zondag en op hoogfeesten, waaronder de Evangelielezing, en de officiele wisselende gezangen komen vaak ook rechtsstreeks uit de Schrift. Het Woord staat er zeer centraal, want het Woord is Christus en Hij spreekt al rijkelijk in het Evangelie en sowieso tijdens de Mis en de andere sacramenten. De homilie is daarom wel heel belangrijk, want daarin onderricht de Kerk haar volk, maar centraal staat het Offer dat tegenwoordig gesteld wordt.

ik ben overtuigd, ik stap over :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijk, dat zijn de goede priesters. :+ (met overigens een serieus tintje: sommige priesters of voorgangers zouden er goed aan doen het praten eens wat meer voor te behouden aan vergaderingen en tijdens de Mis het gewoon te houden bij enkel zingen en bidden van de vaste gebeden en het zorgvuldig uitvoeren van de rituelen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem is dat een katholieke kerk net een gewone kerk is, per kerk wilt het nog al eens verschillen wat voor soort muziek er is. ;) Ik heb wel eens kerken gezien met Taize muziek of begeleiding met soort van middeleeuwse folk instrumenten (erg mooi!). Maar bij mij is het vaak een mix van 'liedboek van de kerken' achtige muziek (diverse liederen staan ook in beide bundels) en ook oude gregoriaanse muziek op middeleeuwse toonladders, met koren en een kerkorgel (eigenlijk wat in de standaard muziekbundel zit dus). Nu bof ik dat ik die oude middeleeuwse gregoriaanse muziek dan weer erg mooi vind. ;) Maar ik had ook erg graag eens van die mooie Engelse hymnen willen hebben of van die medieval Folk muziek begeleiding ofzo. :)

Oja, en ook niet onbelangrijk, de kwaliteit wilt ook nog wel eens verschillen. Soms heb je een koor met enthousiaste broeders en zusters maar wat niet echt zuiver klinkt, maar je kunt ook hebben dat het lijkt alsof je in een concertzaal zit. O, dan bedoel ik vooral dat het koor die houding heeft en je je afvraagt of je daar nou voor naar de kerk gaat. :#

Of je hebt gewoon geen koor, kan ook natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

:#

zegt toch altijd ook heel veel over hoe men de kerk en de preken ervaart.

ook kun je hieruit opmaken en afmeten of men uit gewoonte, dwang of dat men niet wachten kan totdat er weer een preek komt...m.a.w. dat men ernaar smacht.

zegt veel over de mens en de beleving van het kerkbezoek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Of zegt wat over zelfspot. ;)

Ik kan het erg waarderen als iemand een goede preek houdt, ervaar ik voor mijn geloof als erg opbouwend. En ik kan het trouwens ook waarderen als de prediker ook weet dat er een einde aan een preek hoort te zitten. ;)

ja, inderdaad, vandaar mijn groene smiley.... (K)

zelfspot is een zeer goede eigenschap - ook een eigenschap om te overleven -

ach nu ben ik weer serieus... :)

maar ja, wat ik ook al zei..dus concluderend: als een preek je pakt vliegt de tijd voorbij

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ooh nog 2 minuten te lang die preken... het blijkt dat een preek maar 8 minuten mogen duren.. en moeten leerzaam en opbouwend zijn..

Bij de broeders van st Jan kom je ruim aan je trekken wat betreft preken en muziek... Daar wordt een Mis gevierd zoals het hoort.

Nou kom maar eens naar de Tridentijnse mis om 17.30 uur in de Willibrord kerk van Utrecht, daar wordt de preek stoel nog gebruikt. Prachtige viering steeds..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Het altaarmissaal geeft geen maximum-tijd aan de homilie. Sancrosanctum Concilium zegt over de homilie:

De homilie, die aan de hand van de gewijde tekst in de loop van het liturgische jaar de mysteries van het geloof en de normen van het christelijk leven uiteenzet, wordt, als zijnde een deel van de liturgie, ten zeerste aanbevolen; ze mag zelfs in de Missen, die op zondagen en feestdagen in aanwezigheid van het volk worden gevierd, niet uitvallen, tenzij om een ernstige reden.

In Ecclesiae de mysterio valt te lezen

De homilie is een uitmuntende vorm van prediking, â€waarin de loop van het liturgisch jaar de geloofsmysterieën en de normen van christelijk leven vanuit de gewijde tekst uiteengezet wordenâ€. De homilie maakt deel uit van de liturgie zelf. De homilie tijdens de eucharistieviering is daarom voorbehouden aan de gewijde bedienaren, priester of diaken. De niet-gewijde gelovigen zijn hiervan uitgesloten, ook wanneer zij de taak vervullen van zogenaamde ‘pastorale assistenten’ of catechisten bij welke soort van communiteit of vereniging ook. Het gaat in feite niet om een eventuele grotere bekwaamheid in het spreken of theologische opleiding, maar om een bediening die is voorbehouden aan heb die het wijdingsacrament hebben ontvangen. Zelfs de diocesane bisschop is niet gemachtigd te dispenseren van de norm van de canon omdat het niet slechts gaat om een disciplinaire wet, maar om een wet die de functies betreft van onderrecht en heiliging die nauw met elkaar verbonden zijn.

Uit Sacramentum Caritatis:

In relatie tot het belang van het Woord van God stelt zich de noodzaak de kwaliteit van de homilie te verbeteren. Zij is immers "een deel van de liturgische handeling"; zij heeft de taak een dieper begrip van het Woord van God en een grotere uitwerking ervan in het leven van de gelovigen te bevorderen. Om deze reden moeten de gewijde bedienaren "de homilie zorgvuldig voorbereiden en daarbij steunen op een adequate kennis van de Heilige Schrift". Generaliserende en abstracte homilieën dienen te worden vermeden. In het bijzonder vraag ik de bedienaren in hun homilie het Woord van God dat verkondigd is, in nauwe relatie te brengen met de sacramentele viering en met het leven van de gemeenschap, zodat het Woord van God werkelijk steun en leven kan zijn voor de Kerk.

Ik kan zo nog heel wat teksten vinden, maar niets over de lengte an de homilie :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid