Ursa 1 Geplaatst 6 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 6 oktober 2012 Zelf word ik liever begraven dan gecremeerd. Cremeren associeer ik met vernietiging. Bij het begraven behoudt het lichaam enige waardigheid. Jezus' nieuwe verheerlijkte lichaam was ook zijn oude lichaam. Link naar bericht Deel via andere websites
Spons 0 Geplaatst 7 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 7 oktober 2012 Binnen de katholieke Kerk geniet begraven (sterk) de voorkeur, omdat dat inderdaad een oude, christelijke traditie is, maar mag men zich ook laten cremeren. Daar is dan ook een eigen liturgie voor bij het toevertrouwen van het lichaam aan het vuur. Men doet er dus goed aan om zich te laten begraven, maar men doet geen kwaad als men voor crematie kiest. Uiteindelijk word je toch wel gecremeerd, want ooit word je graf wel een keer geruimd. Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 7 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 7 oktober 2012 Wat ook schijnt te kunnen is het lijk te bevriezen en dan door middel van ultrasoon geluid het te laten verbrokkelen. Dat schijnt de beste compost op te leveren, beter nog dan as. Zie ook link onder het kopje "Zijn er alternatieven?" of zie hier. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 7 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 7 oktober 2012 Niet per se, Spons. Men kan je beenderen ook herbegraven in een "knekelput." Het verschilt per gemeente of per begraafplaats wat er gebeurt. Link naar bericht Deel via andere websites
helm 0 Geplaatst 13 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 13 oktober 2012 Prop mij maar in de achter tuin, scheelt voor mijn nabestaanden weer om een graf te huren. Mogen ze van mij een dag naar de efteling van gaan. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 14 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 14 oktober 2012 Ik vermoed dat nabestaanden het juist een big deal vinden. Eigenlijk is de uitvaart in feite voor de nabestaanden. Die willen nog het afscheid van je nemen wat ze niet konden toen je leefde. En dat tekort zal er altijd zijn, al had je zeeën van tijd. Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 14 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 14 oktober 2012 Zelf wil ik natuurlijk een requiem mis op basis van de muziek van Mozart's ... requiem mis. Professioneel orkest uiteraard, met de paus als één van de voorgangers en de koningin ergens op de banken. Tijdens de preek natuurlijk een hoopvolle boodschap dat olorin ons niet verlaten heeft, aangezien we altijd kunnen bidden op st. Olorinsdag ende godkeizerdag, op voorspraak, als je biertje leeg is en je een nieuwe wilt. En uiteraard wordt ik nadien bijgezet in mijn mausoleum onder de middeleeuws gotische St. Olorin kathedraal. Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 14 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 14 oktober 2012 Mozarts Requiem? Ik vind Verdi's Requiem veel meer passen bij jouw grootsheid. Neem bijvoorbeeld het tuba mirum bij Mozart: slechts een slappe trombone. Vergelijk dat eens met Verdi: Berlioz is ook wel een goeie: Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 14 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 14 oktober 2012 Goed punt TBM! Al hoewel Berlioz natuurlijk wel wat pompeus is, ik bedoel, mijn bescheidenheid is immers eveneens legendarisch. Verdi lijkt dan een mooi compromis te zijn tussen bescheidenheid en realisme. Hoewel Mozart met zich mee heeft dat het de eer gehad heeft om als muziek in de Big Lebowski te moegen dienen. En naast Julius en Octavianus Caesar, Innocentius III en Napoleon was The Dude ook een rolmodel voor mij. Link naar bericht Deel via andere websites
Robert Frans 1.653 Geplaatst 15 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 15 oktober 2012 Zelf een eenvoudige gebedsviering met voornamelijk psalmen. Geen Mis, omdat vrijwel al mijn nabestaanden protestants zijn. Of er zou tijdens de Mis geen communie uitgereikt moeten worden. Als introïtus het Latijnse Requiem, bij het wegdragen van de kist het Latijnse Im Paradisum, de andere gezangen dus eenvoudig zingbare psalmen in de volkstaal. Dit omdat geen christen problemen zal hebben met deze gewijde teksten. Verder de officiële liturgie, inclusief alle rituelen die daarbij horen, met korte uitleg in de boekjes en met spreekruimte voor de nabestaanden tijdens de liturgie van het woord, indien gewenst. Dan vind ik het wel best allemaal. Link naar bericht Deel via andere websites
helm 0 Geplaatst 16 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 16 oktober 2012 Van mij mogen ze ook wel mijn organen gebruiken maar ik weet niet of daar nog wat van merkt als je dood bent... Link naar bericht Deel via andere websites
tucker 28 Geplaatst 17 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 17 oktober 2012 Ik sluit me aan bij RobertF voor wat betreft de Mis. Daarna cremeren en uit laten waaien op in het bos, waar je stond plaats je een klein rechthoekig plankje met een grote cirkel en een stip erin. Naam eronder, eventueel wat data en verder niet teveel poespas. Grote cirkel met stip: "einde spoor" signaal van de scouts. Symbool voor het begin en het einde en alles waar ik voor sta en stond. Link naar bericht Deel via andere websites
Floes 0 Geplaatst 17 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 17 oktober 2012 Ik ben daar kort over: begraving, geen crematie. Met mijn grote angst voor vuur zou het nogal vreemd zijn om dan verbrand te worden. Stop me dan maar in één stuk in de grond. Link naar bericht Deel via andere websites
Tess83 0 Geplaatst 31 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 31 oktober 2012 Misschien een interessante link: http://www.gotquestions.org/Nederlands/crematie.html Link naar bericht Deel via andere websites
Ken Yehuwdiy 0 Geplaatst 31 oktober 2012 Rapport Share Geplaatst 31 oktober 2012 Dit zijn nou van die keuzen die ik helemaal niet wil maken, ik wil helemaal niet dood, mag dat ook? Link naar bericht Deel via andere websites
Olorin 155 Geplaatst 2 november 2012 Rapport Share Geplaatst 2 november 2012 Van mij mogen ze me van mijn organen strippen en dan begraven. Ik denk dat je je als christen ook best kunt laten cremeren, maar ik geef persoonlijk wel de voorkeur aan een wat traditionelere begrafenis met kerkdienst vooraf. Overigens ben ik dan al dood, maar ik heb de indruk dat de nabestaanden dat ook wel het liefste zouden willen. Link naar bericht Deel via andere websites
Daantje15 0 Geplaatst 5 november 2012 Rapport Share Geplaatst 5 november 2012 Ik wil graag gecremeerd worden en dan op een echte winterdag met veel wind uitgestrooid worden bij de zee en het strand. Ik wil graag dat mensen mij op momenten herinneren wanneer zij aan mij denken en niet dat je daarvoor naar een graf moet, waar naar mijn idee altijd een droevige en niet fijne sfeer hangt. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten