Spring naar bijdragen

cremeren of begraven? dag vrienden


Aanbevolen berichten

Binnen de katholieke Kerk geniet begraven (sterk) de voorkeur, omdat dat inderdaad een oude, christelijke traditie is, maar mag men zich ook laten cremeren. Daar is dan ook een eigen liturgie voor bij het toevertrouwen van het lichaam aan het vuur. Men doet er dus goed aan om zich te laten begraven, maar men doet geen kwaad als men voor crematie kiest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is het geestelijk lichaam in je dat opstaat na de dood, dus wat er met het fysieke gebeurt maakt eigenlijk niet zoveel uit volgens mij. Je fysieke lichaam was alleen maar je tijdelijke woning van je eigen eigenheid.

Ik kreeg laatst post van mijn uitvaartverzekeraar en toen moest ik wel even denken van: "wat wil ik nou over een hoop jaar"? Lastige vraag is dat he?

Want je neemt je levensbeschouwing mee in je visie en die is niet helemaal waterdicht qua standpunt van "zo moet het".

Ik kwam toen tot het volgende:

Ik geloof dat mijn geestelijk lichaam (en/of ziel) na mijn dood naar God en de engelen gaan. Ik geloof dat het alleen een fysieke dood is, dat lichaam heb je nooit meer nodig. Maar dat lichaam kan wel als compost dienen in de aarde voor planten. Nu ben ik wel op begraafplaatsen geweest en ik vind de bomen daar zo mooi, de planten groeien er zo goed. Ik denk werkelijk dat het lichaam goed voedsel is voor de plantenwereld.

Dat met die wormen schijnt mee te vallen trouwens omdat je op een bepaalde diepte begraven wordt, heeft je lichaam er weinig mee te maken. Het is het gebrek aan zuurstof, een bepaalde vochtigheid en gassen die ontstaan bij de ontbinding dat je lichaam verder ontbindt. Maar wortels uit de plantenwereld kunnen wel diep gaan. Maar ook ben ik van mening dat je lichaam als voeding voor de natuur kan dienen in de vorm van as. Bij bosbranden waar alles in de as gelegd wordt wordt de grond veel vruchtbaarder dan ze ooit was in de laatste jaren. Dus tja, als as over/in de grond is voor mij ook een optie. Zoals je ziet: ik ben er nog niet uit.

Wel is duidelijk dat wanneer men in polyester kleding, of andere volledig synthetische afgesloten/nauwe stoffen, wordt begraven dat het lichaam dan slecht vergaat en bij het voorbijgaan van de graftermijn (25 jaar vaak, sommige gemeenten hebben permanente graven) is het lichaam vaak nog niet geheel vergaan. Bij panty's is dat heel duidelijk te zien, dan blijven er wel benen.

Voor mij dus een reden om in natuurlijk materiaal te gaan in de fysieke dood.

Door Christus' werken zijn we vrij, kunnen we de geest (en/of ziel) loszien van het fysieke ook, alleen in je leven zijn ze verbonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is het geestelijk lichaam in je dat opstaat na de dood, dus wat er met het fysieke gebeurt maakt eigenlijk niet zoveel uit volgens mij. Je fysieke lichaam was alleen maar je tijdelijke woning van je eigen eigenheid.

Je fysieke lichaam wordt opgewekt, je geest is al opgewekt bij je bekering. Anders zou je na de opstanding op aarde lopen met een nieuw lichaam en je oude lichaam zou dan nog ergens in een graf liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is het geestelijk lichaam in je dat opstaat na de dood, dus wat er met het fysieke gebeurt maakt eigenlijk niet zoveel uit volgens mij. Je fysieke lichaam was alleen maar je tijdelijke woning van je eigen eigenheid.

Je fysieke lichaam wordt opgewekt, je geest is al opgewekt bij je bekering. Anders zou je na de opstanding op aarde lopen met een nieuw lichaam en je oude lichaam zou dan nog ergens in een graf liggen.

Een lichaam vergaat snel, vergis je daar niet in (ik heb vrienden in het uitvaartswezen), die fysieke lichamen ontbinden en ik denk dat je wel een nieuw aards lichaam krijgt bij het moment dat het Koninkrijk op aarde komt. God houdt daar echt wel rekening mee, God is voorzienend, anders zouden we rondlopen als zombies of überhaupt geen fysiek lichaam hebben.

Ik zou liever willen zeggen dat bij je bekering je geest uit een slaaptoestand is wakker gemaakt zodat je er nu ook eens wat mee kunt doen hier op aarde. Maar ik denk dat deze uit je lichaam gaat na je dood en naar de God-vader wereld gaat. En misschien hebben we tegen de tijd dat we na het Koninkrijk in de hemel en dan op de hernieuwde aarde komen helemaal geen fysiek lichaam meer nodig of krijgen we gewoon een nieuw fysiek jasje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is het geestelijk lichaam in je dat opstaat na de dood, dus wat er met het fysieke gebeurt maakt eigenlijk niet zoveel uit volgens mij. Je fysieke lichaam was alleen maar je tijdelijke woning van je eigen eigenheid.

Je fysieke lichaam wordt opgewekt, je geest is al opgewekt bij je bekering. Anders zou je na de opstanding op aarde lopen met een nieuw lichaam en je oude lichaam zou dan nog ergens in een graf liggen.

Dat zou een apart gezicht moeten zijn als je na je dood je lichaam beschikbaar hebt gemaakt voor orgaan donaties

Link naar bericht
Deel via andere websites

Precies, Het ene heeft de voorkeur, het andere is ook prima. Net zoals bij het doopsel: onderdompelen heeft ook binnen de katholieke Kerk de voorkeur, maar overgieten mag ook en wordt dan ook het meest gedaan. Tijdens de Mis heeft het gregoriaans (sterk) de voorkeur, maar andere gepaste zang- en muziekstijlen mogen ook. Niet alles hoeft even zwartwit te zijn. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind dit wel een leuke manier om te gaan: http://bigthink.com/design-for-good/thi ... er-you-die

Je as is voedsel voor het zaadje van de boom en je word helemaal 1 met de natuur :E Lijkt me leuker voor m'n nabestaanden dan de gedachte dat ik nu aan het wegrotten ben in een kist zo'n 1,5 meter onder grond.

ja, mooi.

de as van mijn schoonouders hebben we tijdens een grote familie-bijeenkomst uitgestrooid bij ons in de tuin op een speciale plek.

er komen daar nu allerlei planten en struiken tevoorschijn.

een kist trekt mij ook niet- ik heb last van claustrofobie. :|

trouwens na een aantal jaren wordt meestal alles geruimd en dan weet je ook niet wat er met de resten gebeurd.

vaak worden die dan ook alsnog verbrand.

wat mij wel stoort aan een crematie is, dat dit gebeurd terwijl je er zelf niet bij bent.

bij het weglopen van de uitvaartdienst zie je de rook soms al en dat maakt het tot een eenzaam gebeuren.

je ziet het niet en bij thuiskomst is zo iemand helemaal weg.

dan voel ik meer voor een crematie zoals in India b.v., dat je er bij bent en het voor je ogen gebeurt.

maar ja, dat is hier niet toegestaan.

terwijl ik dit schrijf vraag ik mij af hoe het bij de Hindoes in Nederland toegaat.

tenslotte zou in Den Haag de grootste Hindoetempel komen.

toch maar even wat opgezocht - ook hier zijn verschillende stromingen en gewoontes.

wel interessant te lezen.

http://www.filoscoop.com/2003/1/hindoe_rituelen.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo'n boom vind ik een leuk idee, maar dan wel met 2 of meer zaden, want niet elk zaadje ontkiemt. Als er dan 2 boompjes opkomen, dan mogen mijn nabestaanden de mooiste kiezen en de andere verwijderen. Zo doe je dat in de bosbouw ook.

Bij cremeren vraag ik me altijd af, in hoeverre is 'de as' die je mee kunt krijgen in een urn nu echt het restant van de overledene en niet gewoon de as van een houten kist / brandstof?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dubito schreef:

Bij cremeren vraag ik me altijd af, in hoeverre is 'de as' die je mee kunt krijgen in een urn nu echt het restant van de overledene en niet gewoon de as van een houten kist / brandstof?

dat vraag ik mij ook af.

ik zou er dan ook voor zijn om het lichaam zonder kist te verbranden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zo'n boom vind ik een leuk idee, maar dan wel met 2 of meer zaden, want niet elk zaadje ontkiemt. Als er dan 2 boompjes opkomen, dan mogen mijn nabestaanden de mooiste kiezen en de andere verwijderen. Zo doe je dat in de bosbouw ook.

Bij cremeren vraag ik me altijd af, in hoeverre is 'de as' die je mee kunt krijgen in een urn nu echt het restant van de overledene en niet gewoon de as van een houten kist / brandstof?

Het is deels natuurlijk as van de kist, maar als je met de familie de kist zorgvuldig hebt uitgekozen is daar niks mis mee natuurlijk. Dan past het ook bij de overledene.

Wat tegenwoordig ook kan is in een linnen soort van draagtas (klinkt heel fout) of kartonnen kist. Milieuvriendelijker en ik denk minder as.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dubito schreef:
Bij cremeren vraag ik me altijd af, in hoeverre is 'de as' die je mee kunt krijgen in een urn nu echt het restant van de overledene en niet gewoon de as van een houten kist / brandstof?

dat vraag ik mij ook af.

ik zou er dan ook voor zijn om het lichaam zonder kist te verbranden.

Dan kan je helemaal duurzaam doen en overgaan op leenkisten, haha.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las ergens over iemand die het volgende in z'n testament had laten vastleggen: "Ik wil gecremeerd worden, waarna kleine beetjes as naar 100 vrienden en kennissen word gestuurd. Doe de vreemdste, grappigste, belachelijkste, of meest beledigende dingen met het beetje as en maak er een foto van. Zet de foto op mijn persoonlijke website. Na een jaar, als alle foto's zijn verzameld, mag iedereen stemmen op de beste foto. Degene die wint krijgt een geldbedrag dat ik heb nagelaten voor dit doel." Of diegene dit echt heeft gedaan weet ik niet, maar ik kan me wel vinden in deze gedachtegang. Er uitgaan terwijl je mensen die je achterlaat nog even flink laat lachen ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
HippieWeds schreef:
Wat tegenwoordig ook kan is in een linnen soort van draagtas (klinkt heel fout) of kartonnen kist. Milieuvriendelijker en ik denk minder as.

en ook een stuk goedkoper. (K)

maar dat spreekt mij wel aan.

Ja mij ook. Hoeft er maar een beetje vlas voor gebruikt te worden in plaats van een groot stuk boom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me persoonlijk,ik zou rekening houden met wat mijn gezin het liefst zou willen.En dat is nu een graf met zwerfkei en vogeldrinkbakje etc een plek om af en toe te komen.

Maar ook bij cremeren zie ik prachtige, diepe manieren van de as verstrooien. Jip één van de mensen die aan het programma "over mijn lijk" mee deed, maakte grote indruk op veel mensen. Maar ook het feit dat zijn fam en vrienden zijn as uit lieten waaien op zijn geliefde plekje in Ierland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blijkbaar zou het bij crematie voor de nabestaanden veel moeilijker zijn om het rouwproces door te komen. In het begin vaak naar het raf van je geliefde persoon te kunnen gaan, helpt blijkbaar voor veel mensen in het rouwproces.

Persoonlijk zou ik ook zelf bezwaa er tegen hebben dat zij mijn lichaam cremeren; ik vind het zo onnatuurlijk, bijna barbaars.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwah, hier op de (katholieke) begraafplaats hebben we ook een paar strooivelden en daar staan toch ook verschillende kleine "grafstenen" op plaatsen waar iemand gestrooid is. Ook hebben we een aantal urnenmuren, waarbij kleine tekstjes en eventuele afbeeldingen aangeven wie waar staat. En men kan de urn natuurlijk ook thuis een mooie plaats geven. Kortom, ook bij een crematie is er volop gelegenheid om een plaats van herdenking in te richten. Zelf zie ik crematie an sich niet als barbaars of zo, maar vind ik de westerse wijze van cremeren wel nogal fabrieksmatig overkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blijkbaar zou het bij crematie voor de nabestaanden veel moeilijker zijn om het rouwproces door te komen. In het begin vaak naar het raf van je geliefde persoon te kunnen gaan, helpt blijkbaar voor veel mensen in het rouwproces.

Ik vraag me ondertussen wel af waar jij al die statistieken vandaan haalt die je over het hele forum verspreid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid