Spring naar bijdragen

Huisgemeenten waar zijn ze ?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Sowieso waren die huiskerken uit de Bijbels best grote villa's.

De Huiskerk van Dura Europos is geloof ik de oudste kerk die ze ooit opgegraven hebben (3e eeuw n.chr, tijd dat christendom nog werd vervolgd) Die had muurschilderingen van bijbelse gebeurtenissen.

596-2%20%20Dura%20Europos.jpg

Dura_Baptistry_Christ_walking_on_water.jpg

Jezus en Petrus die over het water lopen.

Het aardige is trouwens dat ze ook een huis synagoge uit die tijd hebben gevonden, eveneens met muurschilderingen.

Dura_Europos_fresco_Jews_cross_Red_Sea.jpg

(Mozes die door de zee trok)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Huisgemeenten trekken me persoonlijk niet.

Mij komen ze me trouwens ook niet als bijbels over.

Ik zie trouwens dat mijn post nu ander over komt dan ik bedoelde. Met "niet bijbels" bedoel ik niet dat het verkeerd is. Een kerktoren is ook "niet bijbels", maar ik zie ze graag.

Wat ik met "niet bijbels" bedoel is dat het niet zo is dat de huiskerken van nu dezelfde vorm van samenkomst is als in de bijbelse tijd (Ik ken trouwens geen enkele kerk die exact 100% dat zal zijn en dat is ook niet erg, we zijn immers ook niet mensen uit die tijd en onze cultuur is ook anders. Van mij mag je best elektriciteit gebruiken. ;)). Huiskerken van nu zijn gewoon een moderne vorm van samenkomst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Als ik de definitie van Wikipedia volg, dan zijn er in Nederland véél meer dan 50 huisgemeenten. Ik ken iemand uit een soort netwerk van dergelijke huisgemeenten, ben ook wel eens op bezoek geweest bij een soort ontmoetingsdag, en daar waren genoeg mensen om 500 huisgemeenten te vullen. Dit specifieke netwerk is iet bepaald dol op internet, dus dat je ze daar niet kan vinden zegt niet zoveel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Als ik de definitie van Wikipedia volg, dan zijn er in Nederland véél meer dan 50 huisgemeenten. Ik ken iemand uit een soort netwerk van dergelijke huisgemeenten, ben ook wel eens op bezoek geweest bij een soort ontmoetingsdag, en daar waren genoeg mensen om 500 huisgemeenten te vullen. Dit specifieke netwerk is iet bepaald dol op internet, dus dat je ze daar niet kan vinden zegt niet zoveel.

Huisgemeentes lijken me goed als initiatieven verbonden met de kerken. Ik zou zeggen: huissamenkomsten die geörganiseerd worden om mensen persoonlijk dat te bieden wat ze met God in relatie bindt. Een voorganger bij ons hield eens een avondmaalsdienst bij een zieke vrouw thuis een enkele doopdiensten bij mensen thuis. Er ontstonden hele open gesprekken inderdaad. Ik zelf ben wel dol op dergelijke nieuwe initiatieven vanuit bestaande gemeentes naast de al bestaande diensten.

Zelf persoonlijk merk ik ook dat door de vergrijzing en de individualisering ook ik zelf de behoefte heb om persoonlijker in contact te komen met broeders en zusters. Dat gaat nu via een bijbelkring vaak, een gewone kerkdienst gaat me zelf meestal niet helemaal interactief genoeg. Het gaat me dan niet om die discussie te kunnen voeren, maar vooral om door te kunnen praten op een verkondiging om er meer van te weten te komen EN omdat je in gesprekken met medegelovigen ook zelf verrijkt wordt. Die mogelijkheid zie ik niet weggelegd in gewone kerkdiensten. Je hebt meer dan die diensten nodig.

Toch vind ik diensten met grote groepen ook goed om er naast te hebben.

De afwisseling spreekt mij sterk aan. De kerk van de toekomst zal anders zijn dan die van vandaag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Omdat huisgemeenten in bijvoorbeeld China (maar ook voorbeelden in de oudheid) er zijn/waren, niet omdat ze dat liever hebben dan een gebouw, maar omdat men niet zo tolerant is/was.

in bijbelse tijden waren het trouwens villa's en had het het dacht ik te maken met het weren uit synagogen, financieel budget, politiek en vervolging. Maar kan me vergissen natuurlijk.

Ik ga in China altijd gewoon naar de kerk hoor. Groot openbaar gebouw met een groot kruis etc :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt daar een katholieke en een protestantse kerk waar de overheid invloed op heeft. Die zijn legaal. Je hebt daar ook een katholieke en protestantse kerken die minder legaal zijn maar waar die invloed van de overheid er niet als zodanig is.

Voor het Vaticaan is die legale katholieke kerk een schismatieke groep. Maar het ligt wat ingewikkeld, want bepaalde bisschoppen uit die groep worden wel erkent en staan in volle communio met Rome. Wellicht dat je kunt zeggen dat de RKK zich weinig aantrekt van wat de communistische partij als de legale katholieke en illegale kerken beschouwt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf las ik een boek over de Chinesche huiskerkbeweging, een kleine tien jaar terug. Toen werd het geschat op een beweging met rond de 40- a 60 miljoen leden. Daarnaast had je de drie-zelfkerk met rond de 30 miljoen leden en er werd ook gesproken van een ondergrondse Rooms Katholieke kerk.

De drie-zelfkerk bestond zowel uit erkende door de staat gecontroleerde katholieke en traditioneel protestantse gemeentes, maar de katholieke gemeentes vielen niet onder Rome, maar onder de staat. De katholieken die dat dus niet erkenden, die zaten toen bij de ondergrondse rooms Katholieke kerk. Hoeveel daar lid van waren, stond niet in dat boek vermeld. Wel zijn er destijds contacten gelegd tussen de huiskerkbeweging die ook ondergronds waren en deze Rooms Katholieke ondergrondse kerk om bijvoorbeeld bijbels te smokkelen. Het bijzondere is dat het toen voorkwam dat er in bepaalde regio's de gemeentes die niet door de staat gecontroleerd werden zwaar vervolgd werden, terwijl in andere regio's de ondergrondse kerken redelijk met rust gelaten werden en zelfs gewoon bijbels konden kopen bij de drie-zelfkerken.

Wat ook een regel was is dat in de drie zelfkerken het evangelie pas gebracht mocht worden aan mensen die volwassen waren voor de wet. Minderjarigen mochten niet met dit opdium voor het volk besmet worden. Het is dus feitelijk een soort door de staat gecontroleerde gedoogconstructie, als ik het zo bekijk. Er mocht alleen maar dat gepreekt worden wat de staat toe stond en de staat steld ook de voorgangers aan van de erkende kerken.

Vandaag de dag zijn er vele christenen die in de communistische politieke partij actief zijn. Ze proberen er het beste uit te halen. Daardoor zal het vandaag de dag allemaal wel wat milder zijn dan toen.

Ik begrijp ook dat Hong Kong als ex-brits een uitzondering op de regel kent. Daar is er volledige godsdienstvrijheid voor de kerken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid