Spring naar bijdragen

Huisgemeenten waar zijn ze ?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

De schatting is dat er alleen al in Nederland zo'n 500 huisgemeenten zijn.Nu hebben wij als Huisgemeente Abba Vader ons uiterste best gedaan om er zoveel als mogelijk te achterhalen maar we kunnen er niet meer vinden dan een stuk of 25 ? En die hebben we gevonden omdat ze actief zijn op sociale media of een eigen website hebben.Weet iemand nog een huisgemeente die al niet staat vermeld op onze website ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan kan de schatting dus wel drastisch naar beneden bijgesteld worden.

Ik snap het nut ook niet om het allemaal te registreren omdat het schijnbaar nogal eens voorkomt dat iets wat vandaag was morgen niet meer is en iets dat vandaag nog niet is morgen wel is. Ik zie het nut ook niet echt van huisgemeenten daar er van vervolging geen sprake is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan kan de schatting dus wel drastisch naar beneden bijgesteld worden.

Ik snap het nut ook niet om het allemaal te registreren omdat het schijnbaar nogal eens voorkomt dat iets wat vandaag was morgen niet meer is en iets dat vandaag nog niet is morgen wel is. Ik zie het nut ook niet echt van huisgemeenten daar er van vervolging geen sprake is.

Idd.

Maar niet verwarren met schuil- of schuurkerken van in de tijd van de vervolgingen.

Het doet mij meer denken aan de thuispredikers uit mijn vroege herinneringen.

Mijn opa, die ik niet gekend heb, was thuis voorganger voor een groepje mensen(voor 1950), als er in de kerk een dominee te gast was en ook als er tijdelijk een dominee was, die hen niet zinde.

Het heette dan, dat je beter niet naar de kerk kon gaan, dan een dwaalleer aan te horen.

In mijn vroege jeugd ben ik ook eens met een tante naar zo'n thuisprediker geweest.

Dat heette dan een "bekeerde" en daar moest je zijn om een kans te hebben, dat je ook "getrokken" werd.

Over huisgemeenten

Ik denk, dat dit groepen mensen zijn, die moeite hebben met autoriteit en sterke drang hebben hun eigen privé geloofje te hebben en te voeden met een paar medestaanders.

Per definitie zullen er dit nooit veel zijn, want het wordt mi. geboren uit de gedachten: Zoveel zielen zoveel geloven, pas je niet hierin met jouw mening dan ga je naar een ander of begin zelf een groepje.

Dan maar een eigen "gemeentetje stichten" of minstens "kerkje houden".

Ik denk niet, dat Jezus dat zo heeft bedoeld, toen hij volgens de Bijbelse deze woorden sprak.

“Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden†(Matt. 18:20).

Hij ging uit goede gewoonte naar de synagoge Lucas 4:16

en riep ieder op de profeten te blijven volgen.

En zoals al gezegd: als dit de motivatie is, dan zal dat steeds wisselen, want mensen zijn vaak geen 2 dagen hetzelfde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Deze vraag over huisgemeenten heb ik ook op andere forums gesteld en mijn conclusie naar aanleiding van de vele reacties zowel op forums als prive is dat het aantal huisgemeenten in Nederland eerder bij de 50 zal liggen dan bij de 500.Wat mij betreft is mijn vraag bij deze beantwoord en kan dit topic worden gesloten.Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage.Ik stel het bijzonder op prijs dat de moeite is genomen om te reageren.Super !

Link naar bericht
Deel via andere websites
De schatting is dat er alleen al in Nederland zo'n 500 huisgemeenten zijn.Nu hebben wij als Huisgemeente Abba Vader ons uiterste best gedaan om er zoveel als mogelijk te achterhalen maar we kunnen er niet meer vinden dan een stuk of 25 ? En die hebben we gevonden omdat ze actief zijn op sociale media of een eigen website hebben.Weet iemand nog een huisgemeente die al niet staat vermeld op onze website ?

Ik neem aan dat er veel meer huisgemeenten in Nederland zijn dan 25. Ik heb al zo vaak van huisgemeenten gehoord en van mensen die zich daarbij hebben aangesloten, dat ik denk dat het er veel meer zijn. Ik zou eerst meer onderzoek doen. Stuur mij maar een bericht en ik kan je misschien al met een paar huisgemeenten in contact brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat huisgemeenten in bijvoorbeeld China (maar ook voorbeelden in de oudheid) er zijn/waren, niet omdat ze dat liever hebben dan een gebouw, maar omdat men niet zo tolerant is/was.

in bijbelse tijden waren het trouwens villa's en had het het dacht ik te maken met het weren uit synagogen, financieel budget, politiek en vervolging. Maar kan me vergissen natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het waren huizen waarin één der ruimtes speciaal werd ingericht als gebedsruimte. Niet zomaar een huiskamer dus met kopjes koffie en wat boekjes op tafel, maar echt een daartoe gewijde plaats waar de eucharistie werd gevierd. In Nederland is de bekendste nog intact zijnde schuilkerk de "Ons' Lieve Heer op Solder" in Amsterdam, dat voor een deel ook als museum is ingericht. Van buiten een normaal, onopvallend pand, maar nadat je enkele gangetjes en kamers doorlopen hebt, kom je ineens in een zeer luisterrijk, nog behoorlijk groot kerkje. Met altaar, knielbanken, schilderingen, beelden, alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schuilkerk

Googel verder met: huisgemeente, schuilkerk en schuurkerk.

Na de Reformatie was het RK niet toegestaan openbare kerkdiensten mochten houden en geen eigen kerken mochten hebben in de 7 hollandse provincies.

Het heeft niets te maken met de tegenwoordige huisgemeenten Nederland.

Al heel lang niet meer, want vrijheid van religie en meningsuiting is bij ons grondwettelijk vastgelegd.

In Nederland werd de vrijheid om op godsdienstig gebied te denken wat men wil (gewetensvrijheid) reeds in 1579 in artikel 13 van de Unie van Utrecht erkend. Een beperkte godsdienstvrijheid kwam er in 1796, toen Kerk en staat werden gescheiden. De Grondwet van 1848 bracht reeds een verregaande godsdienstvrijheid. In artikel 6 van de Nederlandse grondwet wordt het recht op vrijheid van godsdienst als volgt geformuleerd:

De RK kerk had geen eigen kerken in Nederland, daarom kwam begin 19e eeuw de regeling van overheidswege.

Protestante kerken werd gevraagd van oudsher RK kerken terug te geven.

Zij, die dan geen kerk meer hadden, konden met toestemming en subsidie van het ministerie van Rijkswaterstaat een nieuwe kerk bouwen.

In de praktijk bleek dat bijna geen protestante kerk daarop inging en de meeste nieuwe kerken katholiek waren.

De bekende waterstaats of waterschapskerken staan nog overal in het land.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Internet is trouwens niet representatief. Ik zou je ook geen enkele huisgemeente in mijn woonplaats kunnen noemen terwijl ze er vast wel zullen zijn.

Inderdaad.

Een aantal jaren geleden ben ik een paar keren bij een groepje geweest, dat eenmaal per week samen kwam.

Er werd dan een tekst gelezen en daarover gepraat.

Ik dacht me bij een bijbelstudiegroepje aan te sluiten, maar daar viel toen ook de term huisgemeente.

Er was een gespreksleider, zoals ze dat uitlegden, maar naar mijn idee was het meer een voorganger.

Ik ben er niet lang bij geweest.

Na me niet meer welkom te voelen, na een paar opmerkingen mijnerzijds, die niet strookten met wat een paar mensen binnen dat groepje dachten en te moeten zeggen tegen en over mij.

Na een letterlijke reprimande van de "gespreksleider" dat ik me had te houden aan "hun opvattingen" ben ik er niet meer geweest.

Misschien was dit toch een "huisgemeente"?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De schatting is dat er alleen al in Nederland zo'n 500 huisgemeenten zijn.Nu hebben wij als Huisgemeente Abba Vader ons uiterste best gedaan om er zoveel als mogelijk te achterhalen maar we kunnen er niet meer vinden dan een stuk of 25 ? En die hebben we gevonden omdat ze actief zijn op sociale media of een eigen website hebben.Weet iemand nog een huisgemeente die al niet staat vermeld op onze website ?

Ik kan geen huisgemeentes vinden op de website van Huisgemeente Abba Vader, maar ik ben al een tijd zelf op zoek naar zoiets en warempel typ ik in tiel huisgemeente en heb ik er al gelijk 1, maar misschien had je die al. Rehoboth in Tiel, maar ze beginnen in september in een gebouw, dan is het eigenlijk niet echt een huisgemeente. In ieder geval bedankt voor de tip. Ik ga er eens kijken.

Zijn huisgemeenten ook gericht op kinderen? Ik ga nl. zelf met mijn 3 jongens van 3,4 en 6. Het liefst zitten die bij elkaar, de jongste wil niet tussen de huilende baby's zitten. Dat kan niet in een grotere kerk. En ik moet ze de hele zangdienst stilhouden, zodat niemand zich stoort en dat is een ramp. Daarom ga ik eigenlijk nog zelden. Je weet maar nooit, misschien heb ik nu dankzij Huisgemeente de ideale huisgemeente gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk doordat huiskerken kleinschalig zijn en daarnaast informeel en laagdrempelig.

Vaak wel.

Maar vergis je niet met laagdrempelig.

Voor veel mensen is "eye to eye" contact veel bedreigender, dan het binnengaan in een grote gemeente.

Zeker voor het uiten van intieme (geloofs)beleving, als het contact erg persoonlijk wordt bij mensen die je niet zelf hebt uitgekozen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar ik ben die 'bepaalde mensen' ook niet. ;)

:D

Misschien zou je dan kunnen omschrijven op welke bepaalde mensen je dan doelt.

Eerder heb ik al een idee gegeven van wat er in mij opkwam.

viewtopic.php?p=1072464#p1072464

Maar dat is slechts mijn gedachte en die zou zeker ook gewijzigd en/of aangevuld kunnen worden.

Want zoveel mensen zoveel gedachten, nietwaar?

Natuurlijk heb je hier ook:

Voortrekkers en volgers en alsnog afnokkers

(waaronder ik viel :* )

Link naar bericht
Deel via andere websites

- Dat kleinschalige is denk ik het soort mensen dat erg houdt van persoonlijke interactie. Veel contact met je broeders en zusters en ze ook persoonlijk kennen en dingen ondernemen zonder een enorme bureaucratie. Meer het gevoel van een gemeenschap te zijn dan een klant bij de kerkwinkel.

- Dat informele is denk ik het idee dat je zo het geloof niet laat vastroesten aan regels en dat ieder gemeente lid betrokken kan zijn en inspraak heeft. Meer ruimte voor vrijheid en initiatief.

- Dat laagdrempelige zou dan zijn dat men gewoon kan komen zoals je bent, zonder allemaal ingewikkelde liturgische regels en zonder onbegrijpelijk kerkjargon.

Misschien dat ik er naast zit hoor, ik heb zelf geen persoonlijke ervaring met huiskerken, maar het zijn wel dingen die ik zie rond issues als klein vs. groot en formeel vs. informeel.

Ik ben het zelf trouwens niet helemaal eens met die redenen, maar goed, ik ga zelf ook niet naar zo’n gemeente, in tegendeel zou ik zeggen. Die zou soms nog wel wat van die punten kunnen leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
- Dat kleinschalige is denk ik het soort mensen dat erg houdt van persoonlijke interactie. Veel contact met je broeders en zusters en ze ook persoonlijk kennen en dingen ondernemen zonder een enorme bureaucratie. Meer het gevoel van een gemeenschap te zijn dan een klant bij de kerkwinkel.

- Dat informele is denk ik het idee dat je zo het geloof niet laat vastroesten aan regels en dat ieder gemeente lid betrokken kan zijn en inspraak heeft. Meer ruimte voor vrijheid en initiatief.

- Dat laagdrempelige zou dan zijn dat men gewoon kan komen zoals je bent, zonder allemaal ingewikkelde liturgische regels en zonder onbegrijpelijk kerkjargon.

Zeker denk ik, dat het per gemeente verschilt.

Maar je moet ervan uitgaan dat zo'n gemeente eigenlijk nooit groter kan zijn dan zo'n 50 leden en dat die ook nooit allemaal samen bij elkaar kunnen komen.

De meeste huiskamer gemeenten zullen dan ook niet groter zijn dan 25 met in de praktijk bijeenkomsten met maximaal 15.

Als je voelt en merkt dat je zo die gemeenschap in kunt schuiven met al je wensen en verlangens en behoefte aan persoonlijke aandacht, dan kun je er een warm nest vinden.

Mijn ervaring was dus, dat ik er niet inviel en een voorganger aantrof die mij direct heel kritisch liet voelen, dat ik er mezelf kon zijn.

Toch denk ik dat je het gevoel, zoals jij beschrijft ook kunt hebben in een kleinschalige andere gemeente, zeg met maximaal een paar honderd leden en een vaste groep die elkaar steunt en hun oog houdt op relatief buitenstaanders, die niet zo gemakkelijk aansluiten en zonodig aan de bel trekken als dat nodig zou blijken.

Ik ken een paar zulke gemeenten, die heel goed functioneren en waar vogels van diverse pluimage zichzelf kunnen zijn, omdat er altijd wel een groepje mensen is, waar ze wel bij aan kunnen sluiten.

Je 2 andere punten zijn ook totaal afhakelijk van wat voor soort groep je treft.

Weer mijn eigen ervaringen van vroeger.

De huisgemeente uit mijn jeugd was juist absoluut alleen met kerkjargon uit de periode van 150 jaar geleden.

De preken uit de prekenboekjes van 100 jaar geleden werden voorgelezen en het taalgebruik van de voorganger als hij sprak tijdens de bijeenkomst was dito.

Zo als ook het taalgebruik van mijn oom vroeger en nu van mijn neven is, op het moment dat het over hun geloof gaat.

Dan beginnen ze zingend te praten en bibberend te bidden, zoals de "Bibberaars".

Ken je die?

Mijn ervaring in de latere groep was er ook een met een behoorlijk hierarchie.

De voorganger was dacht ik onderwijzer en ik voelde me zijn leerling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Knuppeltje: ik kan in een huisgemeente met de beste wil van de wereld niets herkennen van de gemeente uit het Nieuwe Testament. Het beeld van mensen die stilletjes in hun hoekje tevreden met elkaar zijn dringt zich aan mij op. Geen pastores, geen bisschop, geen samenwerking, niks. Wat is het verschil tussen een huisgemeente en latenwezeggen een bijbelkring waar mensen zich wat meer met elkaar bemoeien dan gemiddeld?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als mensen naar een huisgemeente willen gaan moeten ze dat vooral zelf weten, maar ik zou het zelf niet willen.

Ten eerste is er wel meer te kiezen dan alleen tussen een huiskerk en een onpersoonlijke megakerk. Een kerk van 100 mensen is ook niet onpersoonlijk: daar kun je ook wel iedereen in ieder geval van gezicht leren kennen. En het voordeel is dat je dan wat meer verschillende mensen hebt. Je kunt dan bijvoorbeeld een kinder- of een jongerengroep oprichten (alhoewel dat zelfs voor een kerk van 100 mensen al lastig kan zijn). En sowieso klikt het met de ene persoon meer dan met de ander, dus heb je in een grotere kerk meer kans dat er ook mensen zijn met wie het goed klikt.

Ten tweede zijn er in veel grotere kerken ook kleinere kringen. Dus dat kleine en persoonlijke kun je daar ook ervaren.

Ten derde: in een grotere kerk kun je veel meer deskundigheid binnenhalen. Dan heb je bijvoorbeeld meer mogelijkheden om een theoloog als dominee/voorganger aan te stellen. En dan heb je weer als voordeel dat er iemand is die echt veel weet van de Bijbel en bijbelstudies en goede preken kan verzorgen. In een huiskerk is de kans dat er een theoloog of zo in je midden is is veel kleiner.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Huisgemeenten trekken me persoonlijk niet.

Mij komen ze me trouwens ook niet als bijbels over.

Als ze gericht zijn op groei en om mee te starten is het goed. Castellanos begon ook met 8 mensen in de huiskamer, maar dat is een kerk met een gewone dienst en huisgroepen die gericht zijn op evangelisatie. In de Bijbel gingen ze ook van huis naar huis en ook naar een grote samenkomst.

Maar als het alleen maar is om met een handvol in een huis diensten te houden en als dan iemand in het evangelie geinteresseerd is en wil komen: nee sorry, er is geen plek, lijkt me inderdaad niet Bijbels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid