Spring naar bijdragen

Bemiddeling door heiligen


Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
  • Antwoorden 144
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Neem deze uitspraak:

Alphonsus de Liguori van wie Rome officieel bekend gemaakt heeft, dat geheel zijn leer in overeenstemming is met die der kerk, schrijft in zijn boek "De Heerlijkheden van Maria":

"Zij is waarlijk gemaakt tot een Mede-Verlosseres van vrede tussen zondaars en God. Zondaars ontvangen vergiffenis door ... Maria alleen ... Wij zullen sneller verhoord worden, als wij haar heilige naam aanroepen, dan als wij de naam van Jezus onze Verlosser zouden aanroepen ... De Heilige Kerk beveelt de aanbidding van Maria in het bijzonder aan ... Maria wordt de Poort van de Hemel genoemd, omdat niemand dat gezegende koninkrijk kan binnenkomen zonder haar voorbij te gaan ... De weg der verlossing is door niemand anders geopend dan door Maria".

Euhm...

Is deze tekst inderdaad in overeenstemming met de katholieke leer? De volgende punten vond ik iig nogal apart:

- wij ontvangen vergiffenis door Maria alleen

- wij worden eerder verhoord wanneer we Maria aanroepen, dan wanneer wij Jezus aanroepen

- de aanbidding (en niet verering) van Maria wordt warm aanbevolen

- de weg van de verlossing is door Maria geopend (ik zou zeggen dat die door God is geopend en dat Maria Hem daarin dienstbaar was oid)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste en gewaardeerde protestanten, lieve medechristenen,

Als we even uitgaan van die vreemde, zestiende-eeuwse (!) premisse dat de Bijbel alleen de openbaring bevat: In diezelfde Bijbel staat geschreven dat de Heer zich, bij zijn verheerlijking op de berg Thabor, onderhield met de (reeds lang overleden) Mozes en Elia.

Was Hij zodoende ondeugend? Nee? Ik denk het ook niet, want ondeugend zijn was zo ongeveer het enige waar Hij niet zo goed in was.

Mogen wij Jezus' voorbeeld volgen? Natuurlijk!

Het zou raar zijn wanneer de overleden gelovigen niet meer tot de Kerk zouden worden gerekend. Dat is immers in tegenspraak met het eeuwig leven en het Koninkrijk Gods. En natuurlijk zijn alle leden van de Kerk (hier en daarginds) met elkaar verbonden: dat is de essentie van Kerk-zijn: in verbondenheid het Lichaam van Christus vormen.

In mijn ogen liggen de meeste protestanten niet zozeer op de knieën voor de Bijbel als wel voor hun eigen interpretatie daarvan, dus eigenlijk voor hun eigen verstand. Zodoende is het protestantisme in feite niets anders dan het begin van de zogenaamde verlichting, en het huidige individualisme.

In Luther kunnen de meeste katholieken zich van tijd tot tijd best wel eens herkennen. Maar toen Luther zich in zijn eentje beter voelde dan de 'twee of drie die in mijn Naam verenigd zijn' zondigde hij op dezelfde manier als Ananias en Saphira, namelijk door niet op de gemeenschap van de christenen te vertrouwen. Hij onthield de Kerk een gedeelte van zijn 'kapitaal,' namelijk het vertrouwen dat Christus zijn Kerk leidt. Had hij zich beter verdiept in de kerkgeschiedenis en de levens van de heiligen, dan had hij er wel op vertrouwd dat de toenmalige misstanden op den duur niet bestand zouden zij tegen Gods Genade. De ondeugd van het ongeduld had hem echter in zijn greep.

Toen Calvijn zich liet meeslepen door een onbegrensd vertrouwen in zijn eigen gelijk vestigde hij in Zwitserland een schrikbewind. Met andere woorden liet hij de zegeningen van de Rooms-katholieke Kerk achter zich, maar nam de zonden van de toenmalige katholieke wereldlijke en kerkelijke heersers (inquisitie en wreedheid) over. Daarbij ontwikkelde Hij een donker godsbeeld dat hij niet baseerde op de Bijbel, maar op een verwrongen versie van de genadeleer van de heilige (sic!) Augustinus. Had hij in gemeenschap met de heiligen geleefd, dan zou de Heilige Geest hem waarschijnlijk, op voorspraak van de heilige Augustinus, een beter inzicht in diens geschriften hebben geschonken. Hij zou een gelukkiger mens (en met zijn gedrevenheid waarschijnlijk een grote heilige) zijn geworden en de geschiedenis veel ellende hebben bespaard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Euhm...

Is deze tekst inderdaad in overeenstemming met de katholieke leer?

Het origineel is dat zéér zeker, maar het wordt nogal vaak gebruikt op het net om katholieken mee zwart te maken, waarbij leugens en misrepresentaties niet worden geschuwd. Het is nogal een stinkend zaakje als je het mij vraagt. Ik heb niet de behoefte om al die leugens te weerleggen, je blijft bezig, maar als je het interessant vind, dan kun je hier eens kijken, en je verbazen over de kwade krachten die aan het werk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geliefde broeders in Jezus Christus:

Paulus geeft duidelijk 2 dingen aan:

Romeinen 8:34 Wie zal hen veroordelen? Christus Jezus, die gestorven is, meer nog, die is opgewekt en aan de rechterhand van God zit, pleit voor ons.

8:26 De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten.

Hebben wij dan nog heiligen nodig die voor ons bidden en bij God pleiten?

En het gebed van een rechtvaardige vermag inderdaad veel. Maar of de heiligen voor ons pleiten?

Als ik hoor dat heiligen je tot Jezus brengen, dan denk ik... je hebt geen heiligen meer nodig om bij Jezus te komen, want in Jezus hebben wij al vrije toegang. Dat was wat Jezus deed met zijn offer aan het kruis. Het geeft mij als 'protestant' een gevoel dat Jezus offer niet genoeg is geweest om direct in contact met God te komen... Of Zijn pleiten en bidden niet 'goed genoeg' is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Het origineel is dat zéér zeker, maar het wordt nogal vaak gebruikt op het net om katholieken mee zwart te maken, waarbij leugens en misrepresentaties niet worden geschuwd. Het is nogal een stinkend zaakje als je het mij vraagt. Ik heb niet de behoefte om al die leugens te weerleggen, je blijft bezig, maar als je het interessant vind, dan kun je
eens kijken, en je verbazen over de kwade krachten die aan het werk zijn.

Dus de tekst die ik aanhaalde over aanbidding voor Maria, verlossing door Maria en beter verhoord worden door Maria is in overeenstemming met de katholieke leer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geliefde broeders in Jezus Christus:

Paulus geeft duidelijk 2 dingen aan:

Romeinen 8:34 Wie zal hen veroordelen? Christus Jezus, die gestorven is, meer nog, die is opgewekt en aan de rechterhand van God zit, pleit voor ons.

8:26 De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten.

Hebben wij dan nog heiligen nodig die voor ons bidden en bij God pleiten?

En het gebed van een rechtvaardige vermag inderdaad veel. Maar of de heiligen voor ons pleiten?

Als ik hoor dat heiligen je tot Jezus brengen, dan denk ik... je hebt geen heiligen meer nodig om bij Jezus te komen, want in Jezus hebben wij al vrije toegang. Dat was wat Jezus deed met zijn offer aan het kruis. Het geeft mij als 'protestant' een gevoel dat Jezus offer niet genoeg is geweest om direct in contact met God te komen... Of Zijn pleiten en bidden niet 'goed genoeg' is.

Dus heel concreet; jij bid ook nooit voor anderen en anderen voor jou omdat ze ook rechtstreeks tot Jezus kunnen bidden? Vind je dat niet heel rationeel-legalistisch beredeneerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Raido,

Dat is logisch. Maar ik wilde enkel aangeven dat hier niet de vraag is of heiligen tussen men en God zouden bemiddelen, maar of het mogelijk is dat gelovigen in de hemel óók voor je kunnen bidden, net zoals gelovigen op aarde. Mijns inziens is dat een juistere insteek voor deze discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je inderdaad geloofd dat de heiligen in de functie/mogelijkheid zijn om voor ons te bidden. Wanneer je dat niet geloofd blijft er weinig over dan dit de classificeren als je reinste blasfemie.

Waarom? Het ontbreken van het éne houdt niet automatisch het andere in. Er staat ook niets in de Bijbel dat het verbied trouwens. Dan moet je al heel erg met OT verzen over 'communiceren met doden' gaan knutselen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom? Het ontbreken van het éne houdt niet automatisch het andere in. Er staat ook niets in de Bijbel dat het verbied trouwens. Dan moet je al heel erg met OT verzen over 'communiceren met doden' gaan knutselen.

Voor een protestant hè knipoog_dicht.gif Voor een katholiek is er geen probleem, jullie geloven dat de heiligen in de hemel kunnen voorbidden (de gebeden kunnen horen, of hoe je het wilt noemen)..

Ik als protestant geloof dat laatste niet, daaruit volgt dan ook logischerwijs voort dat ik het dus radicaal fout vind. Hebben we het welk vaker over gehad. Wie niet geloofd in de werkelijke tegenwoordigheid van Christus in de Eucharistie ziet de aanbidding van het Allerheiligste ook als 'afgoderij'..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik bid zeker wel voor mijzelf en ook voor anderen, maar via Jezus als Middelaar en niet via heiligen als middelaar, die het dan weer bij Jezus brengen (als Middelaar). Mijn gebed is direct tot Jezus gericht als ik voor anderen en voor mijzelf bid.

In openbaring 5, 8 staat:

"8 Op hetzelfde moment wierpen de vier wezens en de vierentwintig oudsten zich voor het lam neer. Ieder van hen had een lier en een gouden schaal vol wierook; dat zijn de gebeden van de heiligen."

Het gaat me hier niet om de definitie van heiligen in deze zin, dat kunnen wij, de op aarde levenden, ook zijn. Waar het mij in dit citaat om gaat is dat de 4 wezens en 24 oudsten gebeden aan Christus aanbieden van anderen. Ik zie hierin dus wel een mogelijkheid dat anderen dan Christus in de hemel onze gebeden aanbieden. Christus zal ze als middelaar tussen ons en God "behandelen".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Joas,

Waarom bid je dan voor anderen? Zij hebben jouw gebed dan toch ook niet nodig? Ik bedoel, zij kunnen dan toch ook direct tot Christus bidden en niet, zoals jij zegt, via jou?

Je bidt niet vía een heilige tot Jezus, maar altijd mét de heilige tot Jezus.

Vrede Robert!

We zien in het Nieuwe Testament veel voor elkaar wordt gebeden! Het is heel goed om voor elkaar te bidden. Het heeft ook resultaat. Zie maar de gebedsverhoringen voor bijv. Petrus in de gevangenis, dat de deuren opengaan.

Bidden als (heiligen) op aarde! heeft dus wel veel zin, want de belofte die volgt is: het gebed van een rechtvaardige vermag veel! Dus zeker heeft het zin als ik bid, niet omdat ik het verdien, alleen uit genade in Jezus Naam! Dus in die zin bid ik in naam van Jezus en doe ik een beroep op Zijn pleiten (Zie Rom. 8). Mijn gebed is niets meer dan een paar woorden. Maar het gaat om God die om zijn genade mijn geringe woorden wil verhoren.

Maar jullie bidden toch niet alleen met heiligen, maar toch ook tot heiligen, m.a.w. jullie vragen aan hen, bescherm ons etc. etc. Dat klinkt voor mij 'blasfemisch'.

Want dan komen heiligen op de plek die alleen God toebehoort.


Samengevoegd:

Ik heb niets tegen het vereren in die zin, dat je mensen herdenkt. Ik denk dat we tegenwoordig ook veel aan mensen denken die 'voorbeelden' voor ons waren. En dat is ook best te verklaren uit de Bijbel, Heb. 11, de geloofshelden. Dus in die zin heb ik niets tegen het 'vereren' van heiligen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
In openbaring 5, 8 staat:

"8 Op hetzelfde moment wierpen de vier wezens en de vierentwintig oudsten zich voor het lam neer. Ieder van hen had een lier en een gouden schaal vol wierook; dat zijn de gebeden van de heiligen."

Quote:
Het gaat me hier niet om de definitie van heiligen in deze zin, dat kunnen wij, de op aarde levenden, ook zijn. Waar het mij in dit citaat om gaat is dat de 4 wezens en 24 oudsten gebeden aan Christus aanbieden van anderen. Ik zie hierin dus wel een mogelijkheid dat anderen dan Christus in de hemel onze gebeden aanbieden. Christus zal ze als middelaar tussen ons en God "behandelen".

Dat kan, maar het kan ook dat het niet zo is.

Waar het mij toch om gaat is de vraag of deze heiligenverering door Jezus zelf is ingesteld. Jezus zegt zelf in Joh. 14

maar wat jullie zullen vragen in mijn naam , zal Ik doen, zodat de Vader verheerlijkt wordt in de Zoon. 14 Als jullie Mij iets zullen vragen in mijn naam, dan zal Ik het doen.

Hij heeft het niet over dat we tot heiligen moeten bidden. Dit is wel een Protestants antwoord, maar ik vind het wel belangrijk (helemaal het bidden tot God), dat het gebaseerd is op beloften. Jezus richt in Zijn onderwijs over bidden heel erg de nadruk dat we direct moeten richten tot Hem of Zijn Vader. Er is daar geen bemiddeling bij van één of andere heilige, anders had Jezus die vrijbrief aan ons toch wel gegeven?

Een voorbeeld.

Tot U heilige Jozef

Tot U, heilige Jozef, nemen we onze toevlucht in onze nood en

- na de hulp van uw allerheiligste Bruid te hebben ingeroepen -

smeken wij met vertrouwen ook uw bescherming af.

Wij bidden U ootmoedig:

zie goedgunstig neer op het erfdeel, dat Jezus Christus door zijn bloed heeft verworven,

en help ons in onze noden door uw machtige bijstand.

Dat vragen wij U omwille van de liefde, die U heeft verbonden met de onbevlekte Maagd en Moeder van God,

en omwille van de vaderlijke tederheid, waarmee gij het Kind Jezus hebt omhelsd.

Zorgzame bewaarder van het heilig Huisgezin,

bescherm de uitverkoren kinderen van Jezus Christus.

Liefderijke Vader, verwijder van ons alle besmetting van dwaling en zedenbederf.

Machtige Beschermer, sta ons vanuit de hemel genadig bij in de strijd tegen de machten van de duisternis.

En, zoals Gij weleer het kind Jezus uit het grootste levensgevaar hebt gered,

zo verdedig nu ook de heilige kerk van God tegen vijandelijke aanslagen en alle tegenwerking.

Neem ieder van ons in uw blijvende bescherming, opdat wij,

naar uw voorbeeld en gesteund door uw hulp,

heilig leven, zalig sterven en het eeuwig geluk in de hemel verkrijgen. Amen.

Dit is direct bidden tot Jozef, zonder het vragen in Jezus Naam en komt bij mij echt blasfemisch over

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar denk nu eens in het volgende systeem:

Kan jij aan je vrienden vragen om voor je te bidden? Ja. Christus zegt ons ook voor elkaar te bidden, zelfs voor onze vijanden. Logisch gevolg is dat we elkaar vragen om voor elkaar te bidden. Hier is nog steeds geen spraken van Blasfemie.

Nu blijkt volgens mij uit Openbaring 5 dat ook anderen dan Christus in de hemel iets doen met onze gebeden. Als wij dan broeders en zusters zijn, ook van hen die ons hier voorgingen en nu in de hemel/koninkrijk en zij kunnen blijkbaar iets met die gebeden, dan kunnen wij hun toch vragen om iets met onze gebeden te doen zoals in Openbaringen; bijvoorbeeld ze aan te bieden aan Christus of anders gezegd: Met ons te bidden.

Overigens: Nergens staat dat we moeten zeggen: "In Jezus Naam". Dit zal in het hart zitten. Als wij in geloof in Christus bidden en geloven dat Hij iets met onze gebeden doet, dan bidden wij reeds in Zijn naam. Dat neemt niet weg dat het op zijn minst goed staat en het een belijdenis is van je geloof in het gebed.

Edit: Ik denk overigens dat we een onderscheid moeten maken tussen heiligenverering en bidden met heiligen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op 1 november 1950 kondigt paus Pius XII het dogma af van Maria's Hemelvaart. Hij verklaart ex cathedra: `..... dat de onbevlekte Moeder Gods Maria, altijd maagd, aan het eind van haar leven met lichaam en ziel in de hemel was opgenomen'.

Had Jezus niet gewoon broers en zusters?

link

Maria had meerdere zonen/dochters.

Van Jozef lezen we niet meer.

Jezus had sowieso 4 broers en 2 zusters. Wellicht meer, maar dat staat niet in de Bijbel.

Waarom is Maria 'onbevlekt' en 'maagd'?

Wordt een vrouw niet door geslachtsmeenschap (met Jozef) bevlekt en ontmaagd?

Quote:
Overigens: Nergens staat dat we moeten zeggen: "In Jezus Naam".

Lees link eens knipoog_dicht.gif.

Voorbede doen is wat anders dan bidden via ...

Ook Abraham bij Sodom en Gomorra... Abraham vraagt meerdere keren de steden (met zijn neef Lot) te sparen als er genoeg gelovigen zijn.

God hoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De maagdelijkheid van Maria is een hele andere discussie. Terzijde: Verdiep u eens in het woord "adelphoi" en u zult zien dat dit niet perse hoeft te wijzen op broers en zussen, maar ook kan wijzen op neven e.d.

Over uw link: Deze tekst ken ik uiteraard. Het punt wat ik wilde maken is enkel dat we volgens mij niet hoeven uit te spreken in wiens naam we bidden. Maar ook dit lijkt me niet geheel het topic.

Ontopic: Ik ben inderdaad met u eens dat voorbede iets anders is dan via bidden, maar dat doet volgens mij ook niks aan het punt af van: Bidden met...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Maar jullie bidden toch niet alleen met heiligen, maar toch ook tot heiligen, m.a.w. jullie vragen aan hen, bescherm ons etc. etc. Dat klinkt voor mij 'blasfemisch'.

Want dan komen heiligen op de plek die alleen God toebehoort.

Sjaloom Joas,

Soms kan iemand op aarde voor jou een bescherming zijn. Iemand op wie je terug kan vallen, iemand die voor jou het één en ander kan regelen. Iemand kan ook je vriend zijn, een persoon waarmee je je geheimen deelt en waar je ook je problemen aan voorlegt. Je kunt ook wijze raad of een bemoedigend woord aan iemand vragen daarover, of gewoon troost bij iemand zoeken.

Doe je daarmee Gods bescherming, troost, wijsheid en voorzienigheid tekort? Nee. Want God kan door die persoon heen werken en wij mensen mogen ook elkáár troosten, bemoedigen, raad geven of dik bevriend met elkaar zijn. Je kunt zelfs van iemand heel erg houden, zonder dat je liefde voor God in het geding is. Soms kan het ook best fijn zijn met iemand ergens over te praten, als je God even niet onder ogen durft te komen. We blijven mensen natuurlijk.

Het is daarom geen tekortdoening aan Gods voorzienigheid als je een soort van relatie met een bepaalde heilige onderhoudt. Als je die heilige vraagt of hij (of zij) voor je wil bidden, je wil helpen bij het één en ander of gewoon je verhaal wil aanhoren. Natuurlijk is de heilige volledig afhankelijk van Gods genade en kan Hij niets zonder God, maar geldt dat niet voor ieder mens, ook op aarde?

Daarom hoef je dus niet te schrikken als je heiligenbeelden in een katholieke Kerk ziet, of als in sommige landen bepaalde heiligenfeesten uitbundig gevierd worden. Dat is nu Roomse blijheid. knipoog_dicht.gif Van hele dierbare vrienden hebben mensen nu eenmaal vaak wel een foto of aandenken in huis of in de portemonnee. En laten ze graag zien dat ze van diegenen houden. Precies zo is dat bij katholieken als ze van een bepaalde heilige heel erg houden. Vooral Maria is heel erg geliefd en wordt vaak echt als een lieve Moeder ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daarom hoef je dus niet te schrikken als je heiligenbeelden in een katholieke Kerk ziet, of als in sommige landen bepaalde heiligenfeesten uitbundig gevierd worden. Dat is nu Roomse blijheid.
knipoog_dicht.gif
Van hele dierbare vrienden hebben mensen nu eenmaal vaak wel een foto of aandenken in huis of in de portemonnee. En laten ze graag zien dat ze van diegenen houden. Precies zo is dat bij katholieken als ze van een bepaalde heilige heel erg houden. Vooral Maria is heel erg geliefd en wordt vaak echt als een lieve Moeder ervaren.

Ja, en ik wil dit nog eens onderstrepen; als je deze dimensie niet onderkent, het liefdesaspect in tegenstelling tot de rationeel-juridische benadering, dan is het hele concept van heiligenverering en ook dat van Maria, volstrekt onbegrijpelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Robert en Pius, dank jullie wel voor jullie bijdrage, i.i.g. hoe jullie het zien. Toch blijf ik het moeilijk vinden.

Een aantal maanden terug was ik in een Dominicanenklooster. Een Dominicaan, vertelde ons over het Rooms-Katholicisme. Zij vertelde dat de heiligenverering meer een 'volksgeloof' is. Net als jij Robert aangeeft, dat als je God niet onder ogen durft te komen, dat je dan tot een heilige richt. Zij vertelde: Jezus vraagt soms zoveel van je en Hij heeft helemaal goed geleeft. Dan kan het soms fijn zijn om met een heilige te bidden.

Als een heilige je uiteindelijk bij Jezus moet brengen, betekent dit dan ook dat je in je leven minder tot heiligen gaat richten en steeds meer tot Jezus zelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid