Spring naar bijdragen

Bemiddeling door heiligen


Aanbevolen berichten

Quote:
Je opening over het middelen van Heiligen, geef je een tekst met Abraham en Job. Maar waren deze mensen al heilig op het moment dat zij baden tot God? Vanaf welk moment zijn zij heilig geworden?

Ze zijn op dat moment geen heiligen in de orthodoxe zin van het woord. Ze zijn wel heilig omdat God ze uitverkoren heeft als zijn dienaren en omdat Hij wel naar hun gebeden luistert terwijl hij die van anderen in die bepaalde kwestie negeert.

Quote:
Afgelopen zondag ben ik naar de Sint-Jan mis geweest in Den Bosch en daar viel het mij op dat er geen heiligen werden aangeroepen. Alles gebeurde in de naam van Jezus. In het gebed werden ook diverse mensen opgedragen tot God, maar de naam van een heilige is niet gevallen.

Er worden tegenwoordig praktisch geen specifieke heiligen meer "gebruikt" tijdens kerkdiensten. Er wordt nog wel eens algemeen over heiligen gesproken als "de heiligen". De Heilige Maagd wordt natuurlijk nog wel vereerd tijdens gewone diensten, en tijdens haar hoogfeesten.

Quote:
Vanuit welk oogpunt zouden heiligen juist aangesproken moeten worden om te middelen? Spreek je hen aan via gebed dat je afsluit in de naam van Jezus? Hoe vul je dus de middeling met behulp van een heilige in?

Je vraagt de heilige gewoon iets door middel van gebed. Een gebed dat je natuurlijk afsluit met een kruisje (in de naam van Vader, en de Zoon, en de Heilige Geest, Amen).

Ik bid persoonlijk eigenlijk nooit tot heiligen, noch vraag ik hen om gunsten. Ik bewijs wel regelmatig eer aan Maria. Ik bid veruit het meest tot God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 144
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op maandag 23 augustus 2004 14:32:51 schreef Ichtus het volgende:

Beste Gerard,

Ik weet dat de veel van de Rooms-Katholieke leerstellingen niet uit de bijbel komen. Ik zie buitenbijbelse leerstellingen echter niet als verkeerd zolang ze niet botsen met de bijbel en als ze ervoor zorgen dat je dichter bij Christus kunt komen.

Hallo Tom,

Ik ben blij dat de storm een beetje geluwd is.

Ik ben er ook van overtuigd dat we allebei de God van Israel willen dienen (Jezus Christus).

Ook wil ik in de verdere discussie me neer leggen bij het gegeven dat argumenten t.a.v. "het staat niet in de Bijbel" niet gelden.

Maar ik ben blij om te lezen dat je uitgangspunt is dat de leer van de RK niet in strijd mag zijn met de Bijbel.

Toch zal deze discussie op temperatuur komen, omdat ik er van overtuigd ben dat de Leer van de RK (met name de heiligen; omdat dit topic erover gaat) in strijd is met de Bijbel.

Wat ik verder denk is dat jij (in ieder geval veel roomskatolieke broeders/zusters) met de beste intentie om willen gaan met de heiligen.

Dat is voor mij ook geen probleem.

Waar ik een probleem mee heb is de oorsprong van deze verering en wat daar werkelijk achter zit.

Quote:

Jezus Christus heeft de pausen de autoriteit gegeven om edicten uit te schrijven. Onze Heer heeft het Petrusambt in het leven geroepen om de gelovigen leiding te geven. (Johannes 20 15-17)

De paus heeft in mijn ogen vergaande autoriteit.

John 20:15-17 15 Jezus zeide tot haar: Vrouw, waarom weent gij? Wie zoekt gij? Zij meende, dat het de hovenier was, en zeide tot Hem: Heer, als gij Hem weggedragen hebt, zeg mij dan, waar gij Hem hebt neergelegd en ik zal Hem wegnemen. 16 Jezus zeide tot haar: Maria! Zij keerde zich om en zeide tot Hem in het Hebreeuws: Rabboeni, dat wil zeggen: Meester! 17 Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God.

Ik begrijp niet helemaal wat de bedoeling is van deze tekst.

Misschien is er sprake van een vergissing en bedoel je een andere tekst.

Quote:

Ik vraag me af wat er mis is met de leer van de Onbevlekte Harten. Zolang mensen, zoals ik, trouw blijven aan de leer dat er maar één God is en dat er maar één Heer is. Nooit heb ik Maria beschouwd als godin en nooit als messias, dat zal ik ook nooit doen. Ik geloof ook dat de Kerk daar nooit toe aangespoord heeft.

Op de onbevlekte harten kom ik nog terug, maar dat de kerk nooit heeft aangespoord tot de verering van Maria als Christus en Godin is niet waar.

In zijn eerste toespraak als pasgekozen Paus deed Johannes Paulus II direct een oproep aan de mensheid om geloof, hoop en verwachting op Maria te stellen. Hij zei o.a:

"Ik stel mij aan u voor om te belijden ons gemeenschappelijk geloof, onze hoop en onze verwachting in Maria...."

In januari 1979 amper drie maanden nadat hij Paus geworden was, ondernam Johannes Paulus II zijn eerste buitenlandse reis. Hij ging naar de Basiliek van Guadeloupe in Mexico, om Onze Dame van Guadeloupe met een bezoek te vereren. Hij bad tot het Maria-beeld van Guadeloupe:

"Moeder van genade, Lerares van het verborgen en stille offer, aan u..... dragen wij op deze dag geheel ons wezen en al onze liefde op. Wij dragen ook aan u op ons leven, ons werk, onze vreugde, onze zwakheden, en ons verdriet. Verleen vrede, rechtvaardigheid en vooruitgang aan onze volkeren, want wij vertrouwen aan uw zorg alles wat we bezitten en alles wat wij zijn, Onze Dame en Moeder. Wij wensen geheel de Uwe te zijn en te wandelen met U langs de weg van volledige trouw aan Jezus Christus in Zijn Kerk..... Wij bidden u voor al de bisschoppen, dat zij de gelovigen mogen leiden langs paden van diepgaand christelijk leven, van liefde en nederige dienst van God en zielen. Overweeg deze immense oogst en bemiddel bij de Heer dat Hij moge..... Verleen overvloedige roepingen van priesters, sterk in geloof en ijverige uitdelers van Gods mysteriën."

In maart 1979 nadat de Paus is teruggekeerd van zijn bedevaart naar de schrijn van Guadeloupe in Mexico, laat hij het beeld van Maria van Fatima naar Rome overbrengen. Op 25 maart 1979 wijdt hij met de volgende woorden de wereld aan Maria van Fatima:

"Vandaag vertrouwen wij het lot van de wereld aan u toe, de afzonderlijke mensen en volken. We vertrouwen ze toe aan uw onbevlekte hart. Wij danken u, dat u ons wilt vereren met dit bezoek. We vragen u excuus, dat wij u naar verschillende kerken in deze grote stad en in het bisdom Rome moeten brengen. Ik kus uw voeten, omdat u uw schreden naar ons hebt willen wenden."

Vele malen door de jaren heen heeft Paus Johannes Paulus II deze wijding van de wereld en zijn kerk aan Maria herhaald. Bijvoorbeeld toen hij in 1996 was opgenomen in de Gemello Polikliniek voor een blinde darm operatie herhaalde hij wederom zijn toewijding aan Maria.

"Mag de Heilige Maagd het hernieuwde offer van mijzelf ontvangen -Totus tuus ego sum - (Ik ben Volkomen de Uwe) - en over mijn bediening en de Kerk waken met zorg.... ", (Vaticaan Stad, 13 oktober 1996 (VIS).

Paus Johannes Paulus heeft gedurende zijn hele pontificaat exact de aanwijzingen van de maria verschijningen opgevolgd, die zich als de Maria's van Guadeloupe, Fatima, Medjugorje, enz, voordoen. Zo spreekt hij over een "Nieuw Advent". Hij predikt dat, net zoals Maria 2000 jaar geleden Christus ter wereld bracht, nu Maria wederom Christus in de wereld zal brengen. Hij spreekt over een nieuw Pinksteren, een Mariale New Age, een Jubeljaar, een collectieve wedergeboorte van de mensheid in de Gouden Eeuw. Hij verwacht dat de Maria de eenheid van de Kerk zal brengen en dat door haar inzet alle godsdiensten zich onder de leiding van Rome zullen stellen.

"Maria....dient allen te inspireren, die samenwerken in de Kerkelijke Apostolische missie voor de wedergeboorte van de mensheid.... De Kerk reist door de tijd....langs het pad, dat al door de Maagd Maria is getreden", (Redemptoris Missio - Johannes Paulus II).

Op de aanwijzing van de Maria-geesten heeft hij de viering van het Jubeljaar 2000 voorbereid. In zijn pauselijke brief "Tertio Millennio Adveniente" bereidde hij de komst van de Mariale Age in drie stappen voor: 1997 (Christologisch), 1998 (Pneumatologisch) en 1999 (t.a.v. God de Vader). In het laatste boek van Johannes Paulus II "Celebrate 2000!" stelt de Paus ons Maria voor als de "Ster", die de wereld zal leiden tot Christus in het derde millennium. Als de Paus aan het einde van zijn boek terugkijkt, besluit hij:

"Ik vertrouw deze verantwoordelijkheid van de gehele Kerk toe aan de moederlijke bemiddeling van Maria, de Moeder van de Verlosser: Zij, de Moeder van de reinste liefde, zal voor christenen op weg naar het Grote Jubeljaar van het derde millennium de Ster zijn, die veilig hun stappen leidt tot de Heer. Mag de jonge vrouw van Nazareth, die 2000 jaar geleden aan de wereld het vleesgeworden Woord gaf, de mannen en vrouwen van het nieuwe millennium leiden tot de Ene, die het ware Licht is, die ieder mens verlicht", (Celebrate 2000! - Paus Johannes Paulus II, blz 268, 1996).

Maria staat behoorlijk centaal bij de huidige paus en wordt duidelijk aanbeden.

Zij is het die het gaat doen.

Het probleem is dat de boodschap die de paus brengt precies overeen komt met de leer van de New Age.

Quote:

Kan jij mischien eens uitleggen wat er nou eigenlijk verkeerd is aan de door jouw genoemde leerstellingen. Mischien kan je gelijk uitleggen waarom jij zo zeker bent dat die mensen niet echt openbaringen van God hebben gehad. Het argument dat het niet in de bijbel staat haalt niet uit in deze discussie, zolang de leerstellingen niet tegen de bijbelse leerstellingen ingaan verwerp ik ze niet.

Met vriendelijke groet,

Tom

Ik zal de volgende keer de RK profetieen en de New Age profetieen naast elkaar leggen.

Nu hou ik het bij de leer van de zielen, het gedeelte die jij aanhaalde over de openbarig van Maria.

"Jullie hebben de hel gezien, waarin de zielen van de arme zondaars komen. Om ze te redden wil God de godsvrucht tot mijn Onbevlekt Hart stichten. Als men doet wat ik jullie zeg, zullen vele zielen gered worden en zal er vrede zijn.

Alleen dit stukje is al voldoende om je af te vragen of dit wel Bijbels klopt.

In de Bijbel wordt geen blik gegunt in de hel, hetgeen wat in aanmerking komt voor het begrip hel is de poel van zwavel en vuur, hier wordt geen beschrijving van gegeven. Vervolgens is het niet duidelijk dat er arme zondaars in gegooid worden.

Verder heb ik al vaker gezegd dat de Bijbel heel duidelijk leert dat de mens een ziel is en er geen heeft.

Heb jij alle teksten met het hebreeuwse woord Nephesj op gezocht?.

Verder wordt hier redding aangeboden als je doet wat Maria zegt. Haar onbevlekt hart is een middel tot redding. Dit is duidelijk in strijd met de Bijbel.

Want er is maar 1 middel tot redding.

Uiteraard valt er nog veel meer over te zeggen, maar hier laat ik het voor nu bij.

groeten Gerard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedoelde dus Joh. 21 i.p.v. 20.

Vanuit niet-katholiek oogpunt ziet de Maria-verering van de paus er inderdaad nogal dubieus uit. Toch is het duidelijk dat paus altijd benadrukt dat Maria alleen maar een dienares is van de enige en almachtige God van Israël.

Overweeg deze immense oogst en bemiddel bij de Heer dat Hij moge..... Verleen overvloedige roepingen van priesters, sterk in geloof en ijverige uitdelers van Gods mysteriën.

Op de aanwijzing van de Maria-geesten heeft hij de viering van het Jubeljaar 2000 voorbereid. In zijn pauselijke brief "Tertio Millennio Adveniente" bereidde hij de komst van de Mariale Age in drie stappen voor: 1997 (Christologisch), 1998 (Pneumatologisch) en 1999 (t.a.v. God de Vader). In het laatste boek van Johannes Paulus II "Celebrate 2000!" stelt de Paus ons Maria voor als de "Ster", die de wereld zal leiden tot Christus in het derde millennium. Als de Paus aan het einde van zijn boek terugkijkt, besluit hij:

"Ik vertrouw deze verantwoordelijkheid van de gehele Kerk toe aan de moederlijke bemiddeling van Maria, de Moeder van de Verlosser: Zij, de Moeder van de reinste liefde, zal voor christenen op weg naar het Grote Jubeljaar van het derde millennium de Ster zijn, die veilig hun stappen leidt tot de Heer. Mag de jonge vrouw van Nazareth, die 2000 jaar geleden aan de wereld het vleesgeworden Woord gaf, de mannen en vrouwen van het nieuwe millennium leiden tot de Ene, die het ware Licht is, die ieder mens verlicht", (Celebrate 2000! - Paus Johannes Paulus II, blz 268, 1996).

Ik geef toe dat sommige uitspraken van de paus in een bepaald niet-katholiek licht wel wat overdreven kunnen lijken. Waarschijnlijk zou ik zelf ook meer aandacht besteden aan onze Heer Christus maar toch zie ik het niet als onbijbels, ik geloof nog steeds dat de paus het goede doet.

Van New Age weet ik niet zoveel en ik geloof dat de leer van het Onbevlekte Hart deel is van de redding door Christus. Ik geloof ook dat niet alles in de bijbel staat, alleen het belangrijkste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

[Hoewel ik voor mezelf had besloten niet te reageren, heb ik me daarop herzien aangezien de sfeerverandering]

Gerard, net zoals Tom zegt, kan ik ermee instemmen dat het voor niet-katholieken lijkt alsof bij de paus Maria een grotere rol heeft dan Christus.

Gelukkig is dat niet waar. Als je de dikgedrukte stukjes leest bij Tom zijn post, dan zie je ook wat ik probeer uit te leggen:

de paus ziet, net zoals mij overigens, Maria als iemand die de Heer brengt en mensen tot de Heer brengt (bijv. Maria's bezoek aan Elisabeth, bruiloft van Kana). Hierop borduurt hij voort. Maria wil nog steeds de mensen tot de Heer brengen.

Ik geloof zelf in de verschijningen van Maria in Meðugorje (een klein plaatsje in Bosnië), hoewel deze nog niet erkent, maar zeker niet ontkent, zijn door het Vaticaan (de paus dus). In één van die boodschappen zegt Maria ook: 'Als je moet kiezen tussen een kerkdienst en mij, kies dan voor de kerkdienst. Dat je Jezus ontvangt, is vele malen belangrijker dan mij te zien.' En zo is ook het geloof in Maria: een middel tot bij het geloof in Christus te komen. Niet Maria staat centraal, maar Christus.

Ook ikzelf wijd mij toe aan Maria, dagelijks. Niet om haar te aanbidden, of omdat zij de redding heeft. Nee, omdat zij mijn hart mag keren naar de Heer, naar mijn Redder en Verlosser. Dat is ook wat Maria bedoelt als ze zegt: 'Als men doet wat ik jullie zeg, zullen vele zielen gered worden en zal er vrede zijn.' - Niet Maria zal redding brengen, nee. Als je doet wat Maria vraagt/zegt, dan kom je uit bij Jezus. Dan vind je dus redding en vrede.

Zoals ik al heel snel kon concluderen, is de positie van Maria voor vele niet-katholieken een heikel punt. Niet omdat ze een (te) grote plek opeist, maar omdat de niet-katholieke broeders en zusters een verkeerde indruk hebben van de plaats van Maria.

Als je als katholiek deze berichten van de paus leest, dan lees je dat je met hulp van Maria bij Jezus mag komen. Velen zullen gelijk jou Gerard, lezen dat Maria redding brengt. Letterlijk genomen, klopt dat idd niet. Figuurlijk wel: ze brengt haar Zoon, de Redder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 23 augustus 2004 20:00:08 schreef John het volgende:

[Hoewel ik voor mezelf had besloten niet te reageren, heb ik me daarop herzien aangezien de sfeerverandering]

Sfeerverandering ..... ??????

Volgens mij besef je gewoon nog niet dat ik het vandaag gewoon hartstikke druk gehad heb!!!

widegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gifwidegrin.gifworshippy.gifworshippy.gifworshippy.gifworshippy.gif

Prijst den dag niet voor het avond is, John.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is al veel over en weer gediscussieerd over de leer van de RK. De stellingen zijn ingenomen.

Nogal wat argumenten zijn aangedragen.

Soms wordt er wel op gereageerd, vaak niet.

Mensen voelen zich aangevallen in hun geloof. En het is nogal wat om te horen dat jouw geloof niet deugd of niet uit God is.

Ook ik zal mijn steentje weer bijdragen om kritisch te kijken naar de leer van de RK.

In een ander topic heb ik besloten om niet het debat met John aan te gaan over de leer van de RK.

Toch is de discussie ontbrandt (zeg maar rustig debat)

Waarom, vraag ik mij af.

Het is toch een feit dat ieder die in het volbrachte werk van de Here Jezus Christus geloofd een kind van God is en dat hij/zij eeuwig leven heeft.

Of je nu rooms katoliek bent of baptist of reformatorisch of als ik geen kerkganger.

Waarom ga ik het debat aan met de roomse broeders. (want zo zie ik hun)

Dit doe ik omdat ik geloof dat de geest van de roomse kerk of datgene wat de kerk maakt wat hij is, niet aan de kant van de God van Israel staat.

IK HEB HET DUS NIET OVER DE INDIVIDUELE GELOVIGEN.

Het gaat om de leer, de dogma’s, de onbijbelse profetieën en de verering van heiligen (welke in mijn ogen ten diepste een vorm van afgoderij zijn)

Natuurlijk geloof ik als John uitlegt hoe hij de verering van heiligen interpreteert als geen aanbidding, maar een voorbeeld en versterking in zijn geloofsleven. (ik twijfel geen seconde aan de juiste intenties)

Maar dit is niet insteek die er achter de leer van de RK zit.

De tekst is al even aan gehaald, ik zal meerdere teksten aanhalen die waarschuwen voor de wereldgeesten die erop uit zijn om mensen /gelovigen weg te houden van de waarheid zoals die geopenbaard is in de Bijbel.

Ook geloof ik NIET dat mensen die misleidt worden door deze geesten, verloren gaan of in de hel komen (hoe je het ook noemen wilt)

Deze mensen worden beperkt in hun ontwikkeling om God recht te doen kennen.

Ephesians 1:9-10 9 door ons het geheimenis van zijn wil te doen kennen, in overeenstemming met het welbehagen, dat Hij Zich in Hem had voorgenomen, 10 om, ter voorbereiding van de volheid der tijden, al wat in de hemelen en op de aarde is onder één hoofd, dat is Christus, samen te vatten,

Teksten in de bijbel die ons waarschuwen voor de wereldgeesten:

Galatians 4:3-9 3 Zo bleven ook wij, zolang wij onmondig waren, onderworpen aan de wereldgeesten. 4 Maar toen de volheid des tijds gekomen was, heeft God zijn Zoon uitgezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, 5 om hen, die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij het recht van zonen zouden verkrijgen. 6 En, dat gij zonen zijt - God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba, Vader. 7 Gij zijt dus niet meer slaaf, doch zoon; indien gij zoon zijt, dan zijt gij ook erfgenaam door God. 8 Maar in de tijd, dat gij God niet kendet, hebt gij goden gediend, die het in wezen niet zijn. 9 Nu gij echter God hebt leren kennen, ja, meer nog, door God gekend zijt, hoe kunt gij thans terugkeren tot die zwakke en armelijke wereldgeesten, waaraan gij u weder van meet aan dienstbaar wilt maken?

Colossians 2:8 8 Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus,

Colossians 2:20 20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen:

1 John 4:1 NBG 1 John 4:1 Geliefden, vertrouwt niet iedere geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn in de wereld uitgegaan.

Het is dus duidelijk dat er wereldgeesten zijn.

Wie zijn nu die wereldgeesten??

Job 2:1 NBG Job 2:1 Op zekere dag kwamen de zonen Gods om zich voor de HERE te stellen, en onder hen kwam ook de satan om zich voor de HERE te stellen.

Genesis 6:1-4 NBG Genesis 6:1 Toen de mensen zich op de aarde begonnen te vermenigvuldigen en hun dochters geboren werden, 2 zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen. 3 En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn. 4 De reuzen waren in die dagen op de aarde, en ook daarna, toen de zonen Gods tot de dochters der mensen kwamen, en zij hun (kinderen) baarden; dit zijn de geweldigen uit de voortijd, mannen van naam.

Jude 1:6 6 en dat Hij engelen, die aan hun oorsprong ontrouw werden en hun eigen woning verlieten, voor het oordeel van de grote dag met eeuwige banden onder donkerheid heeft bewaard gehouden;

Ik geloof dat de zonen Gods uit genesis gevallen engelen zijn (waar Judas over spreekt, ze hebben hun woning verlaten en zijn eigenlijk zonder lichaam)

Ze vermengden zich met de mensen en er werden reuzen geboren, mannen van naam.

Golihat was zo’n nakomeling, maar ook Nimrod.

Genesis 10:8-10 8 En Kus verwekte Nimrod; deze was de eerste machthebber op de aarde; 9 hij was een geweldig jager voor het aangezicht des HEREN; daarom zegt men: Een geweldig jager voor het aangezicht des HEREN als Nimrod. 10 En het begin van zijn koninkrijk was Babel, Erek, Akkad en Kalne, in het land Sinear.

Admod note: Dergelijke lange postings graag als attachement ivm leesbaarheid topic!

Zie deze voor de rest van deze bijdrage!

Groeten Gerard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geweldige geschiedenislessen Gerard. Het is vast en zeker zo dat er veel overeenkomsten zijn te vinden tussen beide religies, net als er grote overeenkomsten zijn tussen het boek Genesis en de Griekse en Babylonische mythologie en tussen het Nieuwe Testament en de Grieke en Egyptische mythologie.

De Heilige Geest getuigd van de waarheid van de Rooms-Katholieke geloof, de rest doet er niet toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 17:46:21 schreef Ichtus het volgende:

De Heilige Geest getuigd van de waarheid van de
Rooms-Katholieke geloof, de rest doet er niet toe.

Ik vind toch dat je daar een beetje mee op moet passen, Ichtus.

Je roept op deze manier immer wel telkens weer wat over 'jezelf' af.

Dat is op zich niet erg als je jezelf voor wilt laten staan op en persoonlijk identificeren met (het instituur van) jouw RK-geloof, maar dan moet je niet verbaasd opkijken als je daar vervolgens in de discussies op aangesproken wordt.

Ik zie namelijk dat je in een aantal andere discussies dat toch wel zo ervaart.

Misschien moet je daar zelf dan een beetje rekening mee houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ichtus,

Ik dacht even er wordt niet meer gereageerd, men is uitgepraat.

Ik vind jouw reactie een beetje kort door de bocht.

Ik heb nog wel meer info klaarliggen die aantonen dat de uitspraken van de maria verschijningen exact overeenkomen met de babelonische mythen of dat van de jezus-verschijning die verklaart dat Maria naast hem staat in de bemiddeling (dit gaat direct tegen de Bijbel in.)

Ik vraag mij werkelijk af, als de Bijbel zoveel waarschuwt voor misleidende geesten en dat de satan zich voordoet als een engel des lichts en dat de geest van de wetteloze reeds inwerking is, en als je zoveel info leest over het ontstaan van andere godsdiensten vanuit Babel die erg veel overeenkomsten tonen met de buiten-bijbelse dogma's en verschijningen binnen de RK, gaat er dan geen lichtje branden in de zin van hier moet ik meer over onderzoeken of de dingen wel zo zijn.

Of leg je het klakkeloos naast je neer.

Ik zal een voorbeeld geven: neem het kerstfeest (=geintroduceerd door de RK)

de echte oorsprong van het kerstfeest:

Het Kerstfeest

De koningin van Babylon [semiramis] gaf de wereld opdracht de geboorte van haar zoon [Tammuz] te vieren. Hij was het zonnekind [reincarnatie van Nimrod, zongod of Baal]. Ze koos 25 december als Baäls geboortedag. Haar astrologen vertelden dat de zon in de periode ervoor het verst verwijderd was van de aarde. Ze vertelde het volk dat de 21e december Baäl was gestorven. Op 24 december kwam hij weer tot leven en begon op 25 december weer met terugkeren naar de aarde. Daarom is de 25e december zijn geboortedag. Toen de jaren verstreken werd deze dag een dag waarop over de hele aarde de zon werd aanbeden. Het werd de dag genoemd van: Tammuz, Nimrod, Baal, Horus, Osiris, Sol, etc. Het was een tijd van orgieën, babyoffers, dronkenschap en vrolijkheid. Semiramis gaf de opdracht bomen te versieren, met kleine balletjes, die de zon moesten voorstellen. (The Force, pag. 26)

Hier vinden wij dus de oorsprong van het kerstfeest. De Bijbel echter geeft de Joden de opdracht dit feest niet te vieren.

Jeremia 10:2-4: Zo zegt de Here: gewent u niet aan de weg der volken en schrikt niet voor de tekenen aan de hemel, omdat de volkeren daarvoor schrikken. Want de handelwijze der volken, die is nietigheid: want als een stuk hout heeft men het uit het woud gehakt -arbeid van werkmanshanden met de bijl- met zilver en goud siert men het op, met spijkers en hamers maakt men het vast, zodat het niet waggelt.

Jeremia spreekt hier duidelijk over het gebruik van bomen uit het bos hakken en opsieren. Zij doen dit vanwege de ’tekenen aan de hemel’, de terugkeer van de zon. Dat is dan ook de basis van het kerstfeest zoals dat heden ten dage wordt gevierd: verlichte en opgesierde bomen, vreetpartijen, gezelligheid enz. De Bijbel heeft ons echter niet de opdracht gegeven om Christus geboorte te gedenken, maar.. Zijn verzoenend sterven door middels van het avondmaal. De hoer van Babylon is o.a de bedenker van dit soort feesten, haar opvolger, de R.K. Kerk, heeft dit feest dan ook ’gekerstend’ en hiermee de zonaanbidding openlijk overgenomen. Helaas zijn er veel christenen die tegenwoordig een opgetuigde boom in huis hebben, zich tegoed doen aan veel eten en drinken en er een ’gezellig feest’ van maken. Compleet met kerststalletjes met ’het kindje, de vader en de moeder’ erin.... Regelrechte kopie van de Babels-godsdienst! Alles in een ’winters sfeertje’.. Hoe kan dat? Jezus werd niet eens in de winter geboren!

Apart dat de RK juist 25 december uitkiest om de geboorte van christus te herdenken.

Na alle info kom ik tot deze conclusie:

Ephesians 5:11-13 11 En neemt geen deel aan de onvruchtbare werken der duisternis, maar ontmaskert ze veeleer,

En dat is nou precies de reden waarom ik dit allemaal heb geschreven.

groeten gerard

Link naar bericht
Deel via andere websites

beste Ichtus,

Die tekst die ik aanhaalde bedoelde ik voor mijzelf.

Ik heb totaal geen behoefte om jou onderuit te halen, daarvoor heb ik teveel respect voor je.

Ik zie jou als iemand die God (Jezus Christus) wil dienen, en daar ook veel moeite voor doet.

Ik bedoelde met die tekst om scherp te blijven m.b.t. het onderzoeken van Gods Woord en de wereld waarin wij leven.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat de LEER van de RK uit Babel komt. Ik wil dus meer weten van de achtergronden en de buiten-bijbelse profetieen binnen de RK.

Ik vergelijk deze met de New Age en de charismatiche beweging (bijv Toronto blesing)

Als je hier onderzoek na doet kom je tot verbijsterende conclusies.

Ik merk ook dat veel mensen hier niets van weten en/of willen weten.

Ook jij zal je aangevallen voelen in je geloof, maar dan vooral in je geloofsbeleving en uitingen.

Dit besef ik ook.

Maar ik kan ook niet om de feiten heen en de vele overeenkomsten met Babel.

Wat mijn doel is, is niet om jou lekker onderuit te halen.

Mijn doel is om mensen wakker te schudden, om alert te zijn, om niet alles klakkeloos aan te nemen.

Ik hoop dat je eens kritisch kijk naar de buiten-bijbelse profetsieen.

Verder ben ik mij er van bewust dat je misschien veel bovennatuurlijke dingen hebt mee gemaakt wat bij jou een zeker weten kan worden.

Toch wil ik je erop wijzen dat de wereldgeesten mensen misleiden en bedriegelijke wonderen kunnen doen, zij kunnen zich op een geweldige indukwekkende manier manifesteren.

Dus ook al heb je bijzondere ervaringen en zegt je gevoel het is uit God. Dan hoeft het nog niet te betekenen dat het uit God is.

Want bedenk wel dat satan je gevoel kan beinvloeden.

Het enige toest middel wat wij hebben is de Bijbel.

En ik heb al aangetoond dat de Mariaverschijningen dingen beweert hebben die tegen de Bijbel ingaan.

Groeten Gerard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Ichtus,

Waar staat in de Bijbel dat we moeten bidden om de Heilige Geest?

1925 - De Maria van Fatima met het "Kind"

In december 1925 wordt Lucia weer bezocht door de Maria van Fatima maar nu vergezeld door "Het Kind Jezus". Het "Kind" schijnt weinig vertrouwen te hebben in de doeltreffendheid van het verzoenend bloed van Jezus Christus voor de zonden, want hij vertelt Lucia:

"Heb medelijden met het Hart van uw Heilige Moeder, bedekt met doornen, waarmee ondankbare mensen het ieder ogenblik het doorboren, en er niemand is die de doornen door een verzoeningsdaad verwijdert".

1942 - Het Heilig Hart van Jezus bezoekt Lucia

Lucia, de hoofdzieneres van Fatima, wordt nu bezocht door het Heilig Hart van Jezus. Hij vertelt aan Lucia:

"Ik verlang dat de toewijding aan het Onbevlekte Hart van Mijn Moeder geplaatst wordt naast de toewijding aan Mijn Eigen Heilig Hart".

Door deze opdracht opent het Heilig Hart de weg voor de geest die zich als Maria voordoet, om de Kerk te verenigen onder Maria en hen te leiden tot de regering van het Heilig Hart in de laatste dagen.

Hier wordt Maria naast de Here Jezus gezet, mensen moeten toegewijd zijn aan Maria.

NBG 1 Timothy 2:5 Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus,

Groeten Gerard

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 22:34:51 schreef Gerard het volgende:

Beste Ichtus,

(..)

NBG 1 Timothy 2:5

Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus,

Groeten Gerard

Ichtus schrijft:

Quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 22:42:42 schreef Ichtus het volgende:

Jezus zal het wel beter weten als jij denk je niet?

Ichtus ... verbaasd.gifverbaasd.gifverbaasd.gif

Joh. 14 : 6,

Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

Mis ik dan iets?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 23:13:25 schreef Ichtus het volgende:

Ja dus Karel? Er staat nergens dat Maria een alternatieve route is.

Sorry Ichtus,

Maar mag ik dan toch even jouw openingsbijdrage van deze discussie in gedachten roepen?

Quote:
Op zondag 22 augustus 2004 14:57:35 schreef Ichtus het volgende:

Veel christenen zijn van mening dat heilige mensen niet in de positie zijn om te bemiddelen tussen God en de zondige christen. (..)

Je ziet dus dat God wel degelijk bereid is om te luisteren naar de bemiddeling van heilige mensen. Of zien jullie dit anders?

Laten we hier aub een volwassen discussie van maken. Mensen die zin hebben om een herze te voeren tegen de Rooms-Katholieke Kerk kunnen beter niet reageren op deze stelling.

Vandaar dus: verbaasd.gifverbaasd.gifverbaasd.gif

Begrijp je?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry, maar wil niemand ons geloven ofzo?

Hoevaak dat al niet gezegd is dat het niet Maria of een andere heilige is die redt, maar dat deze persoon ons brengt tot de Redder?

De heiligen zijn ter ere Gods, niet ter ere van henzelf. Zijzelf kunnen niks. Het is God die wonderen doet op voorspraak van heiligen; deze zijn dus nooit ter ere van deze heiligen, maar altijd ter ere van God.

Ja, er zijn mensen die het toch ter ere van de heilige geloven en behandelen...maar de leer is duidelijk. Het is God die werkt, niet de heiligen. Ze zijn voor ons, net zoals onze broeders en zusters op aarde, een steun om bij God te komen en te blijven.

Ze helpen ons om Christen te blijven. Is dat verkeerd? NEE, want ze brengen ons toch bij God en Christus? Bij de kern van het geloof, dat we allemaal delen?

Zijn wij mindere Christenen, onware-Christenen omdat we andere middelen gebruiken? Als je dat denkt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Shalom Credibler,

Het ging tot nu redelijk goed, de storm was wat gaan liggen, maar het waait op het moment toch weer aardig hoor. Windkrachtje 8 à 9. Mijn hekwerk voorbereiding ben ik al aan het treffen, zullen we hier anders even het hekwerk afmaken en de boel laten kalmeren?

Quote:
Laten we hier aub een volwassen discussie van maken. Mensen die zin hebben om een herze te voeren tegen de Rooms-Katholieke Kerk kunnen beter niet reageren op deze stelling.

Goede insteek van Ichtus, nu nog de invulling door iedereen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tot dusver begin ik me af te vragen of mensen die zoveel tegen de RKK aanschoppen, wel eens een mis gevolgd hebben.... Ik moet zeggen dat ik pas geleden naar een mis ben geweest en dat hielp mij om alles beter te begrijpen. Misschien dat zoeits je blik wat kan veranderen en je meer zal begrijpen van de andere overtuigingen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid