Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 196
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gast Anon_phpbb
Verderop staat: "Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam." Drugs, alcohol, etc worden hier dus niet gezien als aantasting van het lichaam, alleen ontucht.

Klopt niet helemaal. Het kan wel een aantasting van het lichaam zijn, maar is geen zonde.

Het lijkt me bijvoorbeeld sterk dat met de tekst bedoeld wordt dat een botsing met een Fyra TGV geen aantasting van het lichaam oplevert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus, kort gezegd, zolang het niet slecht voor je (lichaam) is mag het?

Wat mij betreft is dat te negatief gesteld. Een houding van 'grenzen zoeken' levert ook niet veel op als christen. Eerder beseffen dat je lichaam van God is en je het daarom goed moet onderhouden maar ook mag genieten van wat de schepping te bieden heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Verderop staat: "Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam." Drugs, alcohol, etc worden hier dus niet gezien als aantasting van het lichaam, alleen ontucht.

Klopt niet helemaal. Het kan wel een aantasting van het lichaam zijn, maar is geen zonde.

Het lijkt me bijvoorbeeld sterk dat met de tekst bedoeld wordt dat een botsing met een Fyra TGV geen aantasting van het lichaam oplevert.

Begrijp ik het goed dat drugsgebruik dan dus geen zonde is, volgens die tekst?

Ik weet niet of drugs mag volgens de bijbel, het enige argument wat ik tot nu toe ooit heb gehoord is dat je jezelf niet moet inlaten met invloeden van 'buitenaf', en dat drugs daar onder zou vallen. Dat snap ik op zich wel, omdat je met drugs bovennatuurlijke ervaringen kan hebben.

Iemand met meer bijbelse argumenten voor of tegen? Ik ben benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Begrijp ik het goed dat drugsgebruik dan dus geen zonde is, volgens die tekst?

Volgens die tekst inderdaad niet.

Ik weet niet of drugs mag volgens de bijbel, het enige argument wat ik tot nu toe ooit heb gehoord is dat je jezelf niet moet inlaten met invloeden van 'buitenaf', en dat drugs daar onder zou vallen. Dat snap ik op zich wel, omdat je met drugs bovennatuurlijke ervaringen kan hebben.

Iemand met meer bijbelse argumenten voor of tegen? Ik ben benieuwd.

Je voelt hem al aankomen: "volgens de Bijbel" mag alles, of niks. De Bijbel is een boek. Het gaat om de vraag wat mag volgens een persoon. Volgens jezelf, als je post modern bent. Volgens de kerk, als je wat minder post modern bent. Of volgens de dominee. Volgens je ouders, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het wel slecht is voor je lichaam mag het ook. Het is alleen niet goed voor je.

kan slecht voor je zijn* ;)

Wat mij betreft is dat te negatief gesteld. Een houding van 'grenzen zoeken' levert ook niet veel op als christen. Eerder beseffen dat je lichaam van God is en je het daarom goed moet onderhouden maar ook mag genieten van wat de schepping te bieden heeft.

okeoke, ik was slechts op zoek naar iets concreets, maar dat is altijd lastig met de bijbel. :+

Begrijp ik het goed dat drugsgebruik dan dus geen zonde is, volgens die tekst?

Ik weet niet of drugs mag volgens de bijbel, het enige argument wat ik tot nu toe ooit heb gehoord is dat je jezelf niet moet inlaten met invloeden van 'buitenaf', en dat drugs daar onder zou vallen. Dat snap ik op zich wel, omdat je met drugs bovennatuurlijke ervaringen kan hebben.

Ligt eraan hoe je er naar kijkt, het brengt slechts reacties teweeg in je hersenen en er komen stoffen binnen je lichaam (bij de inname van de drug). Die zorgen voor ervaringen/hallicunaties, wat niet bovennatuurlijk is.

Wat is jouw definitie van bovennatuurlijk eigenlijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bij wijn snap ik het wel (geniet, maar drink met mate), bij marihuana niet echt. Het is, voor zover ik weet, niet zo ongezond en het kan medicinaal gebruikt worden. Verder is het gewoon chill en leuk (zolang je er niet verslaafd aan raakt en/of je er onder gaat lijden).

Ik ken alleen mensen die er verslaafd aan zijn. Zelf heb ik er een paar gerookt en toen is mijn leven naar de knoppen gegaan en ben ik bijna van mijn geloof afgevallen. Ik werd er ook extreem psychotisch van. Ben er geen fan van. Snap wel dat mensen die niet geloven er geen kwaad in zien, maar ikzelf geloof dat je daarmee in contact komt met de bovennatuurlijke wereld, dat heb ik ook ervaren en dan niet de bovennatuurlijke wereld van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verslaving valt opzich wel mee. Alcohol is geloof ik verslavender. LSD is trouwens praktisch niet verslavend. Maar het kan gebeuren idd. Echt psychotisch ervan worden gebeurt niet veel, alleen als je er aanleg voor hebt. En dat weet je pas wanneer het te laat is. (Kans op hallucinaties daarentegen is flink toegenomen sinds de THC waarde van Nederlandse weed door de jaren heen nogal wat hoger geworden is.)

Het heeft daarnaast ook nogal een impact op je vermogen tot nadenken. Een scholier die bijvoorbeeld veel blowt kan er best een niveau op zakken. Maar als je stopt corrigeert dat wel weer, in tegenstelling tot alcohol als tiener wat permanent schade geeft.

Slecht voor je gezondheid is het iig zeker. Uit mijn hoofd 7 x kankerverwekkender dan sigaretten. En daarnaast zijn er nog wat andere schadelijke verschijnselen. Bijvoorbeeld dat je je gebit ermee kapot maakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is, voor zover ik weet, niet zo ongezond

Dat is een vergissing die nog steeds schade aanricht. Dat het ongezond is begint echter langzaamaan wel steeds duidelijker te worden.

Je wordt er iig niet dommer van (volgens een Noors onderzoek van vorige week). Vooral sloom, wanneer je het vaak doet. Je longinhoud blijft nagenoeg gelijk (en volgens een onderzoek steeg de longinhoud met 1% bij wietgebruikers). Er zitten (bij regelmatig gebruik) negatieve kanten aan natuurlijk.

http://www.thedailybeast.com/articles/2012/01/13/is-pot-good-for-lungs-new-marijuana-study-adds-to-health-effects-debate.html

Ik ken alleen mensen die er verslaafd aan zijn. Zelf heb ik er een paar gerookt en toen is mijn leven naar de knoppen gegaan en ben ik bijna van mijn geloof afgevallen. Ik werd er ook extreem psychotisch van. Ben er geen fan van. Snap wel dat mensen die niet geloven er geen kwaad in zien, maar ikzelf geloof dat je daarmee in contact komt met de bovennatuurlijke wereld, dat heb ik ook ervaren en dan niet de bovennatuurlijke wereld van God.

Ik ken aardig wat mensen die het roken, maar niemand is er verslaafd aan (hoewel, eentje wel trouwens).

Wat voor ervaringen kreeg je dan, als ik vragen mag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat voor ervaringen kreeg je dan, als ik vragen mag?

Ja, ik had ook rare ervaringen bij antidepressiva, zal wel overgevoelig zijn. Dat resulteerde in een zelfmoordpoging en van die drugs werd ik nog labieler en raarder. Ik was helemaal weg, kon mensen ook niet meer verstaan, het leek prachtig en ik zag allemaal toverij spreuken zo oplichten en ik dacht dat ik God hoorde en die vertelde me dat ik terwijl ik getrouwd was en in scheiding lag, met een ander moest trouwen, wat ik dus ook heb gedaan. Het ging alleen een beetje tegen Zijn Woord in. Maar sindsdien was ik ervan overtuigd dat dat moest van God, sneu voor de hele familie en de kinderen die hun moeder kwijt waren.

Ik gebruikte dat spul ook voordat ik de rechtbank inging, want ik moest rustig blijven en begon als een halve gare onzin uit te kramen, wat de rechter deed besluiten de kinderen toch maar aan vader te geven. Leuk spul, enig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is niet fijn nee. Maar was dat wiet i.c.m. antidepressiva of kwam het enkel door een van die twee?

Ik kreeg toen remeron, maar daar werd ik alleen suf van, prozac hadden ze gestopt. Dus dat slikte ik er wel bij, maar kreeg die rare ervaring bij die joint. Maar ik heb ook weleens een hoop remeron genomen, dan begon ik ook dingen te zien, vond ik ook eng. Ben maar met alles gestopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zegt de bijbel eigenlijk iets over (het gebruik van) drugs (behalve alcohol dan)?

2 Korinthiërs 7:1: "Daar wij dan deze beloften hebben, geliefden, laten wij ons reinigen van elke verontreiniging van vlees en geest, en in de vrees voor God heiligheid vervolmaken".

Van drugs kun je zeggen dat het schadelijk is voor zowel lichaam als geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zegt de bijbel eigenlijk iets over (het gebruik van) drugs (behalve alcohol dan)?

2 Korinthiërs 7:1: "Daar wij dan deze beloften hebben, geliefden, laten wij ons reinigen van elke verontreiniging van vlees en geest, en in de vrees voor God heiligheid vervolmaken".

Van drugs kun je zeggen dat het schadelijk is voor zowel lichaam als geest.

Is verontreiniging een synoniem voor schaden? Daarbij kun je dat over heel veel dingen zeggen. Dan mag je ook geen junkfood meer eten want dat is ook schadelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik betwijfel of recreatieve drugs nou werkelijk zo enorm speelde in dat gebied toen. Ja, alcohol wel, maar daar zijn dan wel een berg teksten over en dan ligt dat best genuanceerd in de bijbel.

Ik denk wel dat er wel bijbelse argumenten zijn om een mening er over te vormen. Maar er is geen bijbelvers waar expliciet staat "drugs are bad!".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ya3J6O7.png

Kwam net dit plaatje tegen, vond 'em wel grappig. Als je erover nadenkt heeft junkfood een veel grotere invloed op je gezondheid dan marijuana, maar op 1 ligt een taboe om de één of andere reden.. Je aders koeken dicht, je zet enorm uit, je leeft over het algemeen bijna 2x zo kort, maar nee, wiet is ongezond en zou verboden moeten worden :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid