Spring naar bijdragen

Vinger en teen ontstaan uit vin


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Vingers en tenen zijn essentieel voor mens en dier. Maar hoe zijn ze ontstaan? Nieuw onderzoek wijst uit dat ook vingers/tenen zijn ontstaan uit borstvinnen.

Waar komen onze ledematen vandaan? Op die vraag is al een antwoord: toen de vissen via overgangsvormen het land betraden als vierpotigen (tetrapoden). Maar hoe de vingers en tenen (essentiële onderdelen in de evolutie naar de mens) exact zijn ontstaan, was tot nu toe onduidelijk. Een Zweeds/Estse studie gepubliceerd in Nature toont aan dat ook vingers en tenen ontstaan zijn uit vinnen en niet apart zijn gevormd.

Overgangsvorm

De overgangsvorm van vis naar landdier die onderzocht is, is een 385 miljoen jaar oud, in Letland gevonden fossiel van het geslacht Panderichthys. De borstvin (dichtbij de kieuwen) hiervan is onder de CT-scan gestopt om te kijken welke botten er aanwezig waren. Voor het eerst kon dat deel van de vin dat het verst van het lichaam zelf afstond bestudeerd worden. Belangrijke onderdelen van de zoals de ulna, ulnare en de radialen werden gevonden. De radialen groeiden in tetrapoden (zoals Acanthostega en Ichthyostega) uit tot tenen en vingers. Opvallend genoeg lijkt de onderzochte vin juist meer op die van een tetrapode dan die van de vin van de Tiktaalik. Dit is een andere, maar jongere overgangsvorm die gezien het hele lichaam meer op een tetrapode lijkt. Evolutie is ook hier geen lijn van punt a naar b.

Ook deze vondst toont aan dat we als mensen toch maar blij moeten zijn met het vroegere zeeleven. Wat zou er van de mens geworden zijn zonder tenen en vooral zonder vingers?

http://www.kennislink.nl/publicaties/vi ... an-uit-vin

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bah, evolutie. Wat een mislukking. Een staart zou reuzehandig zijn als je boodschappen doet en je handen vrij wilt hebben om de voordeur te openen, maar nee. De apen moesten het zo nodig weer verpesten. Jammer hoor.

Ik wacht ook nog steeds op twee werkende vleugels.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat dat betreft is de evolutie bij de mens wel een beetje tekort geschoten. Ook zou het leuk zijn geweest als er meerdere varianten van mensen waren. Mensen met vleugels, mensen met vinnen en mensen met een paar extra handjes ipv voeten. Een staart zou idd ook leuk en handig zijn.

Zelf zou ik wel graag een vachtje willen hebben. Lekker zacht en warm.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat dat betreft is de evolutie bij de mens wel een beetje tekort geschoten. Ook zou het leuk zijn geweest als er meerdere varianten van mensen waren. Mensen met vleugels, mensen met vinnen en mensen met een paar extra handjes ipv voeten. Een staart zou idd ook leuk en handig zijn.

Zelf zou ik wel graag een vachtje willen hebben. Lekker zacht en warm.

Er waren ook meerdere soorten maar die zijn uitgestorven, wij zijn degene die overbleven. Dan kun je discussiëren waarom dat zo gegaan is. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vinger en teen ontstaan uit een vin?!?

Darwin is dood, Jezus leeft!

God heeft Adam geschapen uit stof en Eva(zijn ENIGE vrouw) uit de rib van Adam. (Genesis 2:7 en Genesis 2:21-23)

Mijn vraag aan jou Geloof is deze; Hoe kun je op een christelijk forum dit soort vragen stellen?

Ik baseer mij op enkele topics die je hebt geopend waarin je tegen de bijbel ingaan.

Als je gelooft in God als drie-eenheid, in God de Vader, Jezus Zijn Zoon en de Heilige Geest dan zul je ook de schrift moeten geloven, moeten geloven dat wat God in Zijn woord heeft opgetekend waarheid is.

Als je dit naast de vraag/opmerking stelt "de vinger en teen zijn ontstaan uit een vin" dan zit er ergens iets niet goed.

God is 100% genade EN 100% waarheid.

Dit houd in dat Hij nooit liegt en Zijn woord waarheid is, maar ook dat Hij ons vergeeft als wij een fout begaan.

Rekenkundig zou je kunnen beredeneren dat 100% EN 100% niet kan, maar God kan alles dus ook dingen die voor ons onmogelijk zijn zoals 100% en 100% samenvoegen en dan nog 100% God krijgen.

Nu ik je heb geprobeerd uit te leggen hoe God's schepping is geweest en dat de "vinger en teen" niet uit een "vin zijn ontstaan" hoop ik dat je verder zoekt, niet naar wat de tegenstanders van het christendom zeggen, maar wat God zegt van wat Hij heeft gedaan voor ons.

Er is een alphacursus die je zou kunnen bezoeken in zowat elke stad bij een kerkgemeenschap, er is online bij waaromJezus een mogelijkheid om meer te leren snappen van wat God doet en er zullen zeker meer opties zijn om je kennis over God uit te breiden maar ook vooral in Zijn perspectief te laten zetten.

Ik hoop dat je God mag leren kennen als een almachtig, genadig, liefdevol God en een wonderbare Geneesheer en een liefdevolle Vader voor Zijn kinderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Selahrocks: waarom proef ik uit je post dat t volgens jou niet mogelijk zou zijn om in God te geloven en ook aan te nemen dat vingers uit borstvinnen zijn ontstaan? Limityeer je zo God niet een beetje in Zijn prachtige methodiek om leven te scheppen? Ik dacht dat met God alles mogelijk was?

@Geloof: ik persoonlijlk vimd dat jij je uit dit forum zou moeten terugtrekken. Je post alleen maar rare artikelen die een totaalindruk geven van een anti-Christendom houding. Je post of een link, of kopie-plakt wat tekst in een nieuw topic, en smeert m vervolgens. Als ik moderator was, wist ik t we'l...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nu ik je heb geprobeerd uit te leggen hoe God's schepping is geweest en dat de "vinger en teen" niet uit een "vin zijn ontstaan" hoop ik dat je verder zoekt, niet naar wat de tegenstanders van het christendom zeggen, maar wat God zegt van wat Hij heeft gedaan voor ons.

De mensen die zeggen dat vingers uit vinnen zijn ge-evolueerd zijn wetenschappers, niet persé tegenstanders van het christendom, zie deze beroemde katholieke bioloog:

Kenneth Miller;

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
let vooral op de bijna kerkelijke hymne zo rond de 1'20.

Allemachtig wat over-gedramatiseerd, ik zou bijna evolutie als onzin gaan beschouwen als ik dat filmpje zie :).

Nou als dat zo is, waarom maak je zelf dan niet een betere documentaire?

Deze is in iedergeval goed, de inleiding duurt alleen 6 minuten maar die kan je overslaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
let vooral op de bijna kerkelijke hymne zo rond de 1'20.

Allemachtig wat over-gedramatiseerd, ik zou bijna evolutie als onzin gaan beschouwen als ik dat filmpje zie :).

Nou als dat zo is, waarom maak je zelf dan niet een betere documentaire?

Deze is in iedergeval goed, de inleiding duurt alleen 6 minuten maar die kan je overslaan.

Bedankt, ik zal hem binnenkort is bekijken :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Huh? Dat gaat over Salomo die wijze dingen zegt over dieren en planten...

Niets over vingers, tenen, vinnen en hoe god dat gemaakt zou hebben.

Oh, dan moeten we toch maar andere boeken een kans geven. bvb boeken die specifiek gaan over de evolutie-theorie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid