Spring naar bijdragen

Alles over The Wheel of Time (Rad des Tijds)


Aanbevolen berichten

Volstrekt gebrek aan originaliteit vind ik wel erg sterk uitgedrukt. Ik vind dat een aantal elementen wel degelijk origineel en mooi zijn.

Goed, volstrekt gebrek is ietwat overdreven, maar echt origineel is hij niet. Rhand's krankzinnigheid is een leuke aanvulling, maar verder is hij een stnadaard boerenjongen die de ENE blijkt te zijn, superduper magie blijkt te hebben, de wereld mag redden, het meisje (drie meisjes, in zijn geval) krijgt en de Boze verslaat. Uiteraard is hij voorzegd in profetie en verliest hij een hand. Mat en Perrin zijn even vreselijke stereotypes. Het cyclische en dualistische wereldbeeld is niet nieuw, vrij aardig uitgewerkt, maar niet volledig geintegreerd in de wereld en dat schuurt nogal eens.

En wie zijn dan A-auteurs? Alleen J.R.R Tolkien en Frank Herbert?

Herbert schreef geen fantasy :|. Le Guin, Peake, Vance, Wolfe, Howard e.d. Al moet er gezegd dat er maar weinig A-auteurs in het genre zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
  • Antwoorden 124
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

* bump *

Ik had een vraagje over het einde van deel 5:

Wat denken jullie wat er met Moiraine gebeurt als ze zichzelf en Lanfear in de ter angreal stort. Ik denk dat we haar nog wel terug gaan zien.

Je kan dat antwoord al weten volgens mij...

Ja ze komt terug, in deel 13 en wordt ze bevrijdt door Thom en Mat van de Aelfinn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat maakt de Whitecloaks zo aantrekkelijk voor je?
Het concept van een ascetisch-spirituele beweging die in de loop van de geschiedenis is uitgegroeid tot een leger dat in principe onafhankelijk van welke natie of organisatie dan ook bestaat vind ik wel interessant. Dat de activiteiten van de Whitecloaks in de boeken vaak verre van edelmoedig zijn en ze de protagonisten vaak in de wielen rijden maakt het echter lastig om ze écht sympathiek te vinden natuurlijk. ;)

Maar los daarvan: in een wereld waarin duistere machten zo duidelijk en meedogenloos aanwezig zijn en je als eenvoudige persoon die niet kan channelen overgeleverd bent aan de grillen van Aes Sedai enerzijds en de aristocratie anderzijds denk ik dat een beweging als de Whitecloaks met hun duidelijke ideologie en weerbaarheid een logisch initiatief is. Zeker in combinatie met een filosofie die spirituele zuiverheid en geestelijke loutering predikt.

De sympathie die Galad in boek 4 voor The Way of the Light van Lothair Mantelar aan de dag legt kan ik dus wel begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn er nog mensen die de titel "Rad des Tijds" een totaal waardeloze vertaling vinden? Het Wheel is een spinnewiel en geen rad. Wie heeft ooit een rad iets zien weven?

Ik heb alleen het Engels gelezen maar wat ik van het Nederlands weet zijn er meer waardeloze vertalingen. Zoals bijvoorbeeld de term "verzakers" voor de Forsaken. Forsaken is een passieve term die anderen aan hun geven, zij zijn verzaakt, opgegeven door de mensheid omdat ze zo ver zijn gegaan dat ze nooit meer tot inkeer en verlossing zouden kunnen komen. Daarom zijn ze verzaakt, opgegeven.

De term verzakers is een actieve term die erop zou wijzen dat ze zelf iets verzaakt hebben. Dat hebben ze natuurlijk ook gedaan maar dat is niet de bedoeling van de originele titel "Forsaken".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Karige termen inderdaad. Bij een verzaker denk ik aan iemand die bij klaverjassen een fout begaat (bewust of niet), en niet aan legendarische slechteriken. Een betere vertaling was 'verlorene' geweest. Moeders gebruiken de Forsaken om hun kinderen angst aan te jagen. Het is een negatieve term, van outsiders, want zichzelf noemen ze 'Chosen'.

Ach alleen al het feit dat de naam van Rand in het Nederlands veranderd is in Rhand Althor, doet me al bibberen. Brrr...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat maakt de Whitecloaks zo aantrekkelijk voor je?
Het concept van een ascetisch-spirituele beweging die in de loop van de geschiedenis is uitgegroeid tot een leger dat in principe onafhankelijk van welke natie of organisatie dan ook bestaat vind ik wel interessant. Dat de activiteiten van de Whitecloaks in de boeken vaak verre van edelmoedig zijn en ze de protagonisten vaak in de wielen rijden maakt het echter lastig om ze écht sympathiek te vinden natuurlijk. ;)

Maar los daarvan: in een wereld waarin duistere machten zo duidelijk en meedogenloos aanwezig zijn en je als eenvoudige persoon die niet kan channelen overgeleverd bent aan de grillen van Aes Sedai enerzijds en de aristocratie anderzijds denk ik dat een beweging als de Whitecloaks met hun duidelijke ideologie en weerbaarheid een logisch initiatief is. Zeker in combinatie met een filosofie die spirituele zuiverheid en geestelijke loutering predikt.

De sympathie die Galad in boek 4 voor The Way of the Light van Lothair Mantelar aan de dag legt kan ik dus wel begrijpen.

Aah. Ikzelf heb veel aantrekking tot de Aiel met hun heel ondoorgrondelijke ji e toh systeem, de training die ze ontvangen. Vooral het verschil tussen wise-one training en de training van Aes Sedai, vind ik de Aes Sedai meer barbaars en zichzelf ook meer limiterend in hun mogelijkheden. Ook de hierarchiese structuur is heel anders dan binnen de andere volken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zijn heerlijke boeken _O_ .

En ik hou niet van analyseren van hoe en waarom ze zo mooi zijn. Maar ik wilde gewoon wel even kwijt dat ze heerlijk zijn, en dat ik baal dat de bieb alleen op donderdag en vrijdag ´s avonds open zijn, en dat ik nu fulltime werk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik zit nog steeds in "Lord of Chaos" maar het begint me nu moeite te kosten om mijn aandacht erbij te houden. Ik vind dat het verhaal in dit boek wel héél erg langzaam vooruit gaat. Er zijn wel een paar interessante gebeurd maar het wordt imho nu echt over teveel pagina's uitgesmeerd. Dat vind ik jammer omdat het verhaal nog steeds leuk vind. Ik denk dat ik dit boek nog uitlees en dan even een WoT-pauze invoer en wat anders lees.

Ik erger me ook een beetje aan bepaalde karakters en dan met name Gawyn Trakand die ik echt irritant vind. Ik vind het ook jammer dat bepaalde zaken die in principe veelbelovend zijn niet echt tot ontwikkeling lijken te komen zoals die hele Padan Fain/Mordeth-lijn.

De verscheidenheid aan karakters vind ik trouwens wel een sterk punt van deze serie. Leuke kleinere karakters vind ik zelf vooral Logain, Berelain, Loial en vooral Verin. Ik vind het wel leuk hoe zulke karakters steeds opnieuw terugkomen in het hoofdverhaal en ook verder ontwikkeld worden. Dat is wel een sterk punt van de serie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak je borst maar nat voor wat betreft Gawyn. :# Deel 12 en met name 13 sterk aanwezig en ik stoor me ook aan het karakter. Verin is zeer intrigerend en ook verrassend inderdaad. Boek 7 vond ik een boek om de lijnen weer goed te zetten, daar ben je ook een stuk sneller doorheen. Padan Fain is heel wazig, maar ik volg de lijnen met de Forsaken ook niet helemaal meer vanaf deel 10. Dan wordt die lijn wat wazig in mijn optiek. Een mysterieus figuur vind ik Thom, na 13 delen wel wat meer duidelijk, maar nog steeds vragen rond het karakter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zit nog steeds in "Lord of Chaos" maar het begint me nu moeite te kosten om mijn aandacht erbij te houden. Ik vind dat het verhaal in dit boek wel héél erg langzaam vooruit gaat. Er zijn wel een paar interessante gebeurd maar het wordt imho nu echt over teveel pagina's uitgesmeerd. Dat vind ik jammer omdat het verhaal nog steeds leuk vind. Ik denk dat ik dit boek nog uitlees en dan even een WoT-pauze invoer en wat anders lees.

Ik begin net aan deel 6 :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Wat maakt de Whitecloaks zo aantrekkelijk voor je?
Het concept van een ascetisch-spirituele beweging die in de loop van de geschiedenis is uitgegroeid tot een leger dat in principe onafhankelijk van welke natie of organisatie dan ook bestaat vind ik wel interessant. Dat de activiteiten van de Whitecloaks in de boeken vaak verre van edelmoedig zijn en ze de protagonisten vaak in de wielen rijden maakt het echter lastig om ze écht sympathiek te vinden natuurlijk. ;)

Hm. Ik ben nog steeds bezig in deel 6. Inderdaad lastig om doorheen te komen. Stiekem ging ik de Whitecloaks ook bekijken door jouw bril, maar Jordan doet i.i.g. niet zijn best ze sympathiek neer te zetten:

Voor het karakter Pedron Niall kan ik nog wel bewondering opbrengen, maar een Eamon Valda die onschuldige burgers afslacht en die Anasuwa cs. met hun blinde haat kunnen mij minder bekoren.

Ik nader nu wel steeds meer de ontknoping, ik ben benieuwd! |P

Egwene is Amyrlyn Seat.

|P|P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pedron Niall is ook geen geheel onsympathiek karakter. Hij is een enigsinds cynische humanist met een zeer deistische kijk op de Light dus van mening is dat de mensheid voor zijn eigen overleven moet zorgen. Hij hecht geen enkele waarde aan profetie en goddelijke interventies. Galad is, ondanks zijn lastige karakter, ook een voorbeeld van een oprechte Whitecloak. Eamon Valda en Asunawa zijn gewoon verrotte karakters en demonstreren het verval van de beweging. Net als figuren als Elaida en Alviarin het verval van de Aes Sedai vertegenwoordigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben met deel 1 bezig.

Tot nu toe wel een leuk boek, maar ik heb me wel over bepaalde wendingen heen moeten zetten waardoor ik mijn aandacht wat verloor.

Ze waren op de vlucht uit die spookstad en toen viel de groep uiteen. Ik vond dat op dat moment de vaart ook plots uit het verhaal was en alles een beetje tot stilstand kwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben met deel 1 bezig.

Tot nu toe wel een leuk boek, maar ik heb me wel over bepaalde wendingen heen moeten zetten waardoor ik mijn aandacht wat verloor.

Ze waren op de vlucht uit die spookstad en toen viel de groep uiteen. Ik vond dat op dat moment de vaart ook plots uit het verhaal was en alles een beetje tot stilstand kwam.

Welke wendingen? Je spoiler beschrijft wel een ingrijpend punt uit het verhaal...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het eerste deel stiekem nog steeds een beetje raar. Maar dat is ook een beetje Jordans stijl, eerst ruim de tijd nemen voor interactie en ontwikkeling van de karakters en vervolgens plotseling allemaal actie (maak je borst maar nat!). :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben met deel 1 bezig.

Tot nu toe wel een leuk boek, maar ik heb me wel over bepaalde wendingen heen moeten zetten waardoor ik mijn aandacht wat verloor.

Ze waren op de vlucht uit die spookstad en toen viel de groep uiteen. Ik vond dat op dat moment de vaart ook plots uit het verhaal was en alles een beetje tot stilstand kwam.

Welke wendingen? Je spoiler beschrijft wel een ingrijpend punt uit het verhaal...

Zover ben ik nog niet dat ik het door heb denk ik. :#

De groep was onderweg naar de stad waar mogelijk het een en ander duidelijk zou worden en worden de reis lang flink achterna gezeten door Trollocs en ander gespuis. En dan valt de groep in die delen uit elkaar. Of eigenlijk vier, de Gleeman... Een deel reist en doet kunstjes, een deel reisde met een pack wolven en zijn gepakt door die religieuze fanaten en het laatste deel zoekt weer naar die groepjes. Beetje een anticlimax, wat ik positief vind, veel origineler dan als het een soort Fellowship of the Ring verloop zou hebben. Alleen het opgejaagde en de spanning was ik wel een beetje er door kwijt, dus was even wennen om van nonstop lezen me er weer toe moeten zetten verder te lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben met deel 1 bezig.

Tot nu toe wel een leuk boek, maar ik heb me wel over bepaalde wendingen heen moeten zetten waardoor ik mijn aandacht wat verloor.

Ze waren op de vlucht uit die spookstad en toen viel de groep uiteen. Ik vond dat op dat moment de vaart ook plots uit het verhaal was en alles een beetje tot stilstand kwam.

Welke wendingen? Je spoiler beschrijft wel een ingrijpend punt uit het verhaal...

Zover ben ik nog niet dat ik het door heb denk ik. :#

De groep was onderweg naar de stad waar mogelijk het een en ander duidelijk zou worden en worden de reis lang flink achterna gezeten door Trollocs en ander gespuis. En dan valt de groep in die delen uit elkaar. Of eigenlijk vier, de Gleeman... Een deel reist en doet kunstjes, een deel reisde met een pack wolven en zijn gepakt door die religieuze fanaten en het laatste deel zoekt weer naar die groepjes. Beetje een anticlimax, wat ik positief vind, veel origineler dan als het een soort Fellowship of the Ring verloop zou hebben. Alleen het opgejaagde en de spanning was ik wel een beetje er door kwijt, dus was even wennen om van nonstop lezen me er weer toe moeten zetten verder te lezen.

Juist het vertrek uit Shayol Gul en het opsplitsen van de groep in drie is een zeer belangrijk punt voor de ontwikkeling van de verhaallijn. Het wiel draait zoals het wil en beinvloed natuurlijk alle elementen. De splitsing zorgt ook voor een opbouw in karakters, omdat je op deze manier meer komt te weten over allen. Thom zijn rol kan ik zelfs tot in deel 13 nog niet goed plaatsen in het geheel, een mysterieus figuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid