Spring naar bijdragen

Alles over The Wheel of Time (Rad des Tijds)


Aanbevolen berichten

"De Wheel of Time serie van Robert Jordan uitlezen"

Als je dat lukt neem ik mijn petje voor je af. Als er iets vervelend is.....

1ste boek, hoi leuk

2boek , mwa ok

3de boek, met frisse tegenzin

4de boek, la maar

5de en volgende boeken.. nooit opengeslagen (gekocht voor €0,50 -€1 per stuk op de rommelmarkt, van die goedkope pocket edities)

etc

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 124
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Heb je deel 4 nog wel gelezen? Zeker de moeite waard! Het is bij Jordan zo dat het verhaal vaak even op gang moet komen. Ik ben nu net aan deel 5 begonnen na deel 4 gelezen te hebben, en het komt wat traag op gang (veel verschillende verhaallijnen, speelt ook mee). Deel 4 heeft wel een aantal toffe ontwikkelingen; ik kan zeker aanraden het er nog eens op te wagen. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Deel 3 is toch ook voor een redelijk deel Rands worsteling met zichzelf? Daar moet je wel van houden dan. Je kunt veel zeggen over Jordan, maar z'n karakters hebben wel diepgang. :P

In deel 3 komt Rand amper aan bod. Hij is alleen op weg naar Tear en uiteindelijk grijpt hij daar Callandor. Maar je leest niet veel over hem verder behalve hier en daar een korte flits. Die worsteling vond naar mijn idee vooral in 2 plaats.

Overigens heb ik geen moeite met de uitgebreide beschrijving van psychologische processen enzo maar wel met het feit dat ik vind dat sommige dingen heel langzaam gaan en anderen heel snel. Een voorbeeld:

Edit: Tsja ik wilde dus een voorbeeld posten maar aangezien de spoiler tag nu ineens niet meer werkt laat ik dat maar achterwege. Knap gemaakt allemaal._O-

Edit: Toch gelukt. Blijkbaar mag een spoiler niet te lang zijn ofzo. In elk geval een ingekorte versie:

In deel 2 lezen we constant over hoe Rand worstelt met zijn Dragon Reborn-zijn en met het feit dat hij kan channelen en hoe hij dat geheim wil houden voor zijn reisgenoten die daar niks mee hebben. Maar aan het einde slaan de Shienarians in ongeveer een halve regel om van totaal anti-Dragon naar zijn grootste aanhangers. Dat vind ik dan wat onevenwichting. Dat het enerzijds zolang moet duren om tot een besluit te komen en dat het bij een even grote omslag in een halve regel gepiept is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Edit: Tsja ik wilde dus een voorbeeld posten maar aangezien de spoiler tag nu ineens niet meer werkt laat ik dat maar achterwege. Knap gemaakt allemaal._O-

Of het ligt aan jouw in plaats van aan een ander?

Edit: Toch gelukt. Blijkbaar mag een spoiler niet te lang zijn ofzo. In elk geval een ingekorte versie:

Mooi. De spoiler tag mag alleen de volgende karakters bevatten: Letters van het alfabet (A-Z), cijfers, spaties, komma’s, punten, mintekens, plustekens, koppeltekens en underscores

Link naar bericht
Deel via andere websites

"De Wheel of Time serie van Robert Jordan uitlezen"

Als je dat lukt neem ik mijn petje voor je af. Als er iets vervelend is.....

1ste boek, hoi leuk

2boek , mwa ok

3de boek, met frisse tegenzin

4de boek, la maar

5de en volgende boeken.. nooit opengeslagen (gekocht voor €0,50 -€1 per stuk op de rommelmarkt, van die goedkope pocket edities)

etc

Ook ongeveer mijn ervaring met deze serie. Wat ook tegen begon te werken is dat het gewoon een mix van Dune en Lord of the Rings is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf vind ik de manier waarop Jordan concepten als lotsbestemming, verschillende werkelijkheden, dualisme etc. gebruikt wel interessant. Ik vind de serie een combinatie van originaliteit met wel een aantal geleende elementen uit andere series. Ik heb hier ook wel over nagedacht maar uiteindelijk vind ik dat er toch origineel denkwerk in zit om door te blijven lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"De Wheel of Time serie van Robert Jordan uitlezen"

Als je dat lukt neem ik mijn petje voor je af. Als er iets vervelend is.....

1ste boek, hoi leuk

2boek , mwa ok

3de boek, met frisse tegenzin

4de boek, la maar

5de en volgende boeken.. nooit opengeslagen (gekocht voor €0,50 -€1 per stuk op de rommelmarkt, van die goedkope pocket edities)

etc

Ook ongeveer mijn ervaring met deze serie. Wat ook tegen begon te werken is dat het gewoon een mix van Dune en Lord of the Rings is.

Wat zie je terug komen uit LOTR dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je dat lukt neem ik mijn petje voor je af. Als er iets vervelend is.....

1ste boek, hoi leuk

2boek , mwa ok

3de boek, met frisse tegenzin

4de boek, la maar

5de en volgende boeken.. nooit opengeslagen (gekocht voor €0,50 -€1 per stuk op de rommelmarkt, van die goedkope pocket edities)

etc

Ook ongeveer mijn ervaring met deze serie. Wat ook tegen begon te werken is dat het gewoon een mix van Dune en Lord of the Rings is.

Wat zie je terug komen uit LOTR dan?

Vredig volk woont in afgelegen dorpje ver van de wereldse problemen en oorlogen. Dan moeten ze op een queeste uit hun dorpje vandaan en worden achternagezeten door zwarte ruiters en misvormde wezens. Vervolgens belanden ze als klootjesvolk met de last van de wereld op hun schouders. Om te beginnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat klopt al aardig idd, en ik kan nog wel een paar dingen noemen. Om een voorbeeld te geven: 'Mount Doom' en 'Mountains of Dhoom' :+

De Trolloc-clans zijn ook zo grappig: Dha'vol, Go'blin, Dai'mhon etc.

Ik lees de serie overigens in het engels. Heb wel eens een Nederlands boek onder ogen gehad, maar die maken er alleen al 'Rand Althor' van. Jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De trollocs zijn net orks, de myrddralen zijn net nazgul, vergelijkbare rol van Sauron en Shai'tan (wat een naam ook weer, zie het bericht van Ursa hierboven). Rhand heeft ook een ongeneesbare wond, net als Frodo. Met Dune ligt het er ook dik bovenop. Rhand is net zo'n messias als Paul, de Aes Sedai zijn net de Bene Gesserit, de Aiel zijn net Fremen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het volstrekte gebrek aan originaliteit is natuurlijk niet echt heel vreemd binnen het genre, maar binnen het epic fantasy genre is Jordan toch wel een degelijke B-auteur.
Volstrekt gebrek aan originaliteit vind ik wel erg sterk uitgedrukt. Ik vind dat een aantal elementen wel degelijk origineel en mooi zijn.

En wie zijn dan A-auteurs? Alleen J.R.R Tolkien en Frank Herbert?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aragorn vs. al'Lan Mandragoran. Hmm... ik vind het trouwens altijd wel interessant als een personage meerdere namen/titels heeft, zoals bij Lan: dai'shan Malkier en Aan'allein (als ik het goed spel). En Rand heeft natuurlijk in elk land een andere titel. :P

Op zich vind ik Jordans idee van de 'Wheel of Time' nog best origineel, met ta'veren en dat soort dingen.

Je ziet dat Rand zich op een gegeven moment afvraagt hoe de gebeurtenissen toevallig zo zijn gelopen dat hij op de juiste plaats op het juiste moment geboren is. Ook het idee dat de huidige maatschappij Middeleeuws aandoet maar men eerder een veel meer geavanceerde beschaving had in de Age of Legends, spreekt tot de verbeelding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid