Spring naar bijdragen

Alles over The Wheel of Time (Rad des Tijds)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 124
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Aha in antwoord op je spoiler, nee. :) Waar jij op doelt is een ander, duidelijk dusdanig herkenbaar als de Nae'blis.

Nee toch?

Want ik begreep dat de Naeblis Moridin is, de reincarnatie van Ishamael. Die lachende Myrddraal is een ander dan hij, begreep ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik er van begreep is dat het een soort über-myrrdraal is, en in die zin een bedreiging voor de 'Chosen'. Alsof de Dark Lord wil zeggen: ik heb niet per se mensen nodig. Of hij meer een Witch King of The mouth of Sauron is, weet ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Inderdaad een ander, Hand of the Dark is wat zijn naam betekend. Hij speelt wel een rol bij meerdere zaken. Maar ik weet niet of hij belangrijker is dan de Nae'blis.

Ik denk dat alleen de dark one belangrijker is. Maar als hij een avatar is van de dark one, dan is hij de dark one, of iig een aspect van hem. Hij lijkt iig namens hem te spreken, alles wat hij zegt moeten ze opvatten als de dark one, zijn macht is enorm, maar is sterk gebonden aan de bore, iets wat de macht van de darkone in feite ook is, hoewel hij hier en daar kan uithalen er buiten. Hij reageert verder heel atypisch dan je van zijn soort zou verwachten. Dat doet me vermoeden dat hij de avatar is van de dark one. Zou ook wel een interessante wending geven aan de end battle wanneer Rand het tegen de dark one zou opnemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De dark one heeft er toch wel een handje van zijn eigen mensen te bespelen, tegen elkaar op te zetten en te manipuleren zonder ze zelf weten wat het echte plan is.

:)

Klopt, maar de Naeblis is toch de aangewezen persoon vanuit de Dark One om over de Forsaken te regeren zeg maar. Die heeft heel veel macht en roept ook de Forsaken tot de orde en geeft hen orders. Dat Moridin door Shaidar Haran opgezet zou worden is dus raar, daar Moridin de spreekbuis is van de Dark Lord.

Het wordt er niet overzichtelijker op met die spoilers. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik nader nu het einde van Path of Daggers.

De zwarte toren is wel een interessant fenomeen, ik volg Mazrim Taim daarin ook niet helemaal en ben benieuwd wat daarmee gaat gebeuren.

Interessant persoon. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat hij is.

Hij is meer dan een darkfiend, hij heeft veel te veel kennis over age of legends en gebruikt uitdrukkingen die ik van de forsaken ken.

Maar ik denk niet dat hij een forsaken is. Hij was er al toen ze opgesloten zaten. Ik vermoed dat hij een soort leerling van Ishamael aka Moridin is.

De meesten van die forsaken zijn overigens ook een stelletje prutsers zeg. Onbegrijpelijk dat die club die nu over is de beste chosen groep was uit de age of legends.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Bedoel je dan 'A New Spring'? Dat vind ik juist wel een tof boek. :Y

Heb het toch best wel moeilijk met deel 8. Kritiek op Jordan is dat hij scènes, personen e.d. zo breed uitmeet. Fronsende blikken, opmerkingen, kleding rechtzetten... ik mis de voortgang. Maar ik zal mijn best doen, er gebeuren alsnog wel interessante ontwikkelingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, Glimmers of the patern (proloog van deel 10)

Het blijft sloom gaan, maar er komen gelukkig nog wel interessante gebeurtenissen langs in die boeken.

Overigens, een vriend van me is bezig in het deel waar een andere schrijver Jordan's werk is gaan afmaken en die is daar erg enthausiast over, met name omdat er dan opeens enorm veel voortgang weer is. Zijn eerste indruk was dat het weer zo is als in de eerste delen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedoel je dan 'A New Spring'? Dat vind ik juist wel een tof boek. :Y
Dat boek speelt zich af in de Aiel oorlog nog voor deel 1 van de serie begint. Jammer dat waarschijnlijk deel 2 & 3 van prequel niet zullen verschijnen.
Heb het toch best wel moeilijk met deel 8. Kritiek op Jordan is dat hij scènes, personen e.d. zo breed uitmeet. Fronsende blikken, opmerkingen, kleding rechtzetten... ik mis de voortgang. Maar ik zal mijn best doen, er gebeuren alsnog wel interessante ontwikkelingen.
Het is soms afleidend, maar het beeld goed de sfeer uit en vaak hoe mensen reageren in het boek kan je weer dingen uit afleiden. Nu met Sanderson vind ik de stijl toch wel anders en minder aansprekend. Dat is jammer, maar hopelijk een mooi epos in januari. :)
Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, Glimmers of the patern (proloog van deel 10)

Het blijft sloom gaan, maar er komen gelukkig nog wel interessante gebeurtenissen langs in die boeken.

Overigens, een vriend van me is bezig in het deel waar een andere schrijver Jordan's werk is gaan afmaken en die is daar erg enthausiast over, met name omdat er dan opeens enorm veel voortgang weer is. Zijn eerste indruk was dat het weer zo is als in de eerste delen.

Ja, Sanderson moet ook wel, want het moest af. En eerst was het idee 1 boek te maken, maar dat lukte niet, dus is het opgeknipt in 3 delen. Ik vind de stijl van Sanderson niet zo lekker. Het hakt voor mijn gevoel plots door de verhaallijnen heen om maar naar het einde te komen. Deel 13 is dan weer beter dan 12, daar neemt hij meer de tijd om uitgebreider bij zaken stil te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik denk voor een deel omdat hun legendarische status zo opgeblazen was door de eeuwen heen. Ze werden een soort boeman. Je ziet ook veel mensen vol angst reageren als het om de Forsaken gaat.

Al redelijk snel blijkt dat natuurlijk Rand maar bijvoorbeeld ook Nynaeve zich kunnen meten met hen qua kracht. Het waren in hun tijd gewoon getalenteerde Aes Sedai, en meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik sluit me aan bij Ursa. Daarnaast ze zijn al 1000 jaar niet meer onder de mensen geweest. Er is uit de Age of Legends veel kennis verloren gegaan en daardoor onderschatten ze de huidige generatie. Ze zien de huidige Aes Sedai als inferieur ten opzichte van hen. Het lijkt er in mijn ogen ook op dat ze niet in de gaten hebben dat Rand de reincarnatie is van Lews Therin en dus ook veel kennis van hun tactieken heeft (en hij is les gehad). De Chosen kijken ook teveel naar elkaar en zijn teveel bezig met de Nae-Blis worden (een positie die vergeven is).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Toch, het zouden de sterkte forsaken zijn die over gebleven zouden zijn. Vraag me af wat en of er nog meer van over is. En hun gelederen zijn kennelijk ook nogal gesloten. Hoewel de dark one wel even ingrijpt wanneer een forsaken op een gegeven moment een dark friend te hard aanpakt. Of ja, 'the hand of the dark' doet dat, op een manier waardoor ik toch nog wel meer overtuigt ben geraakt dat het een soort van avatar is van de dark one.

Wel fascinerend, dat die forsaken vroeger kennelijk een hele eigen 'evil' cultuur hadden, inclusief zieke vormen van ontspanning.

Zojuist heb ik New Spring uit. Had wel leuke en interessante elementen, maar het viel me verder een beetje tegen. Er gebeurde eigenlijk niet zoveel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nu bezig met Knife of Dreams. Zitten toch wel erg humoristische elementen in. :#

Zoals Mat met zijn koosnaampje voor Tuon en hoe die naar vrouwen loopt te kijken. En Rand die bepaald gedrag, zoals aan zijn oorlel zitten, maar er tegenwoordig niet meer bij wordt gezegd dat die dat van Lews heeft overgenomen.

Ik vind er trouwens ook wat meer ontwikkelingen in het boek zitten en er meer aan het gebeuren is dan het vorige deel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid