Spring naar bijdragen

Opdracht tot genocide?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 147
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@Eve:

Goed voor jou? Maar "je vijanden" zijn toch ook mensen? Waarom hebben die dan geen recht op wat goed is? Of wat jou je suggereren dat die kindertjes er baat bij hebben in de pan gehakt te worden? :#

Nogmaals, even geredereerd dat ik in het oude testament zou leven..Plan A zeg maar, dan vertrouw ik er inderdaad op dat God weet dat die lieve kindertjes later geen lieve kindertjes meer zijn en er voor zullen kiezen mijn vijanden te worden en dan mag God van mij daar inderdaad ingrijpen..

Maar goed, dat is iets wat niet veel mensen zullen begrijpen buiten degene die het aangaan.

Maar gelukkig leven we in het Plan B tijdperk zoals Eulogia al zei en hoeft dat allemaal niet meer. God ging niet meteen de dood van de discipelen en apostelen en Jezus wreken maar geeft deze mensen de kans zich te bekeren en alsnog een kind van God te worden..Zo goed als Hij is..Kijk maar naar Paulus..

En ja..bij het laatste oordeel hebben we weer een genocide als je het zo wil omschrijven..Ik zie dat meer als een uitsortering..En ja..mensen krijgen gewoon eerlijk de kans, zoals altijd om aan de goede kant van de streep te gaan staan. Een streep heeft maar 2 kanten dus maak je keus zou ik zeggen, heb ik al gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je enige argument is dus: als God het zegt is het per definitie God. Als God jouw zegt om jezelf net zolang met een baksteen op je eigen hoofd te slaan totdat je dood bent dan is dat goed omdat God het zegt.

Op zich prima maar dan zijn verdere argumenten ook zinloos natuurlijk. ;)

Uit de Bijbel kun je opmaken dat God zoiets niet zal zeggen, omdat Hij alleen maar het heil van mensen op het oog heeft.

Nu snap ik er niks meer van. Wel genocide maar geen baksteen? Ik snap niet dat je het voor jezelf nog recht kunt breien.

Ik maak de hele tijd onderscheid tussen het OT en NT. Daarnaast zegt God ook tegen Zijn eigen volk dat ze zichzelf niet moeten pijnigen.

Het volk Israël moest slechte volken straffen, zodat Gods heilsplan niet zou worden tegengegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Algemene opmerking: De 10 geboden zijn maar vervelend in de bijbel of niet. Grappig dat die zeer weinig geplakt en geknipt worden, de afgelopen 3 maanden exact 0 keer volgens mij.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Toen sprak God al deze woorden: 2 Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb. 3 Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.

4 Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, 6 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

7 Gij zult de naam van de HERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HERE zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt.

8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; 9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; 10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. 11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

12 Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HERE, uw God, u geven zal.

13 Gij zult niet doodslaan.

14 Gij zult niet echtbreken.

15 Gij zult niet stelen.

16 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

17 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.

Daarnaast staat wat 'oorlogsrecht' voor Israël in Deuteronomium 20.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een hele simpele vraag en probeer er eens eerlijk over na te denken.

Hitler heeft genocide laten plegen. Wat vind je daar van? Wat is je mening over Hitler?

Stalin heeft genocide laten plegen. Wat vind je daar van? Wat is je mening over Stalin?

God heeft genocide laten plegen. Wat vind je daar van? Wat is je mening over God?

Voor mij is het allemaal gelijk en vind ik het raar als er met twee maten wordt gemeten. Genocide is fout. En al helemaal als je almachtig bent. Immers een almachtig wezen kan ook voor een andere oplossing kiezen. Dit is voor mij een van de voorbeelden waarom God niet bestaat en het verhaal gemaakt is door mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien is dat het wel inderdaad. Al ben ik er altijd een beetje huiverig voor. Je gaat dingen invullen over God. Waar houdt het op?

De grenzen worden gesteld door het christelijk geloof zelf. De grens is overschreden zodra een uitleg strijdig is met het Evangelie en met wat het christelijk geloof daarover zoal leert. De heilspedagogie is dat niet, omdat het zowel recht doet aan Gods milde wijsheid die de eigenheid en de vrije wil van de mens respecteerd als aan de weerbarstige en zwakkere mens, die door God steeds weer "verleid" moet worden om Hem te kunnen vinden. Je kunt de Schrift daarom ook niet lezen zonder het Evangelie, zonder het christelijk geloof dat je ontvangen hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een hele simpele vraag en probeer er eens eerlijk over na te denken.

Hitler heeft genocide laten plegen. Wat vind je daar van? Wat is je mening over Hitler?

Stalin heeft genocide laten plegen. Wat vind je daar van? Wat is je mening over Stalin?

God heeft genocide laten plegen. Wat vind je daar van? Wat is je mening over God?

Voor mij is het allemaal gelijk en vind ik het raar als er met twee maten wordt gemeten. Genocide is fout. En al helemaal als je almachtig bent. Immers een almachtig wezen kan ook voor een andere oplossing kiezen. Dit is voor mij een van de voorbeelden waarom God niet bestaat en het verhaal gemaakt is door mensen.

Almacht is een menselijke definitie. Evenals jij jouw begrippen projecteert op God en dat Hij daaraan moet voldoen. Almacht en de keuze van een almachtigheid zijn door mensen gekleurd en ingevuld vanuit onze beperkte mogelijkheden om zaken te duiden. Het doel van de keuze die gemaakt is door God weet je ook niet, je kan wel stellen dat God een andere keuze had, maar die hadden Hitler en Stalin ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een hele simpele vraag en probeer er eens eerlijk over na te denken.

Hitler heeft genocide laten plegen. Wat vind je daar van? Wat is je mening over Hitler?

Stalin heeft genocide laten plegen. Wat vind je daar van? Wat is je mening over Stalin?

Ik vind dat slecht van Hitler en Stalin. Zij lieten genocide plegen op onschuldige volken.

God heeft genocide laten plegen. Wat vind je daar van? Wat is je mening over God?

Ik vind dat goed van God. God is goed. Hij is genadig en rechtvaardig en bestraft de erge daden van zondige volken. Mensen zijn vaak tegen het bestraffen van slechte daden, totdat hun kind wordt vermoord. God geeft genoegdoening wanneer moorden en verkrachtingen zijn gepleegd. Hij bestraft de slechte daden van slechte volken en de daden van mensen als Hitler, Stalin, Pol Pot, enz. .

Voor mij is het allemaal gelijk en vind ik het raar als er met twee maten wordt gemeten. Genocide is fout. En al helemaal als je almachtig bent. Immers een almachtig wezen kan ook voor een andere oplossing kiezen. Dit is voor mij een van de voorbeelden waarom God niet bestaat en het verhaal gemaakt is door mensen.

Genocide is fout, behalve wanneer het Gods vijanden betreft en wanneer het de vijanden van Gods volk betreft. God is Almachtig en kan er dus voor kiezen om gruweldaden van Zijn vijanden en de vijanden van Zijn volk te bestraffen. Ook geeft Hij graag genade aan degenen die goede dingen doen.

Wie zich bij Hem aansluiten en zich bekeren, zal Hij bovenmate zegenen. Dat wil Hij graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind dat goed van God. God is goed. Hij is genadig en rechtvaardig en bestraft de erge daden van zondige volken. Mensen zijn vaak tegen het bestraffen van slechte daden, totdat hun kind wordt vermoord. God geeft genoegdoening wanneer moorden en verkrachtingen zijn gepleegd. Hij bestraft de slechte daden van slechte volken en de daden van mensen als Hitler, Stalin, Pol Pot, enz. .
Genocide is fout, behalve wanneer het Gods vijanden betreft en wanneer het de vijanden van Gods volk betreft. God is Almachtig en kan er dus voor kiezen om gruweldaden van Zijn vijanden en de vijanden van Zijn volk te bestraffen. Ook geeft Hij graag genade aan degenen die goede dingen doen.

Wie zich bij Hem aansluiten en zich bekeren, zal Hij bovenmate zegenen. Dat wil Hij graag.

Dan hoop ik niet voor je dat de paus binnenkort elke gelovige laat kiezen, of toe treden tot Gods ware kerk, katholieke kerk dus, of voor het vuurpeloton inclusief je vrouw, familie, kinderen en of vrienden.

Wat jou teksten doen is een vrij brief geven aan elke christen gek om in Godsnaam te moorden als stemmen in zijn hoofd het zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb me al meerdere keren afgevraagd waarom je geen katholiek wordt.
Dat lijkt me vrij duidelijk of niet.

Ik zou het niet weten. Ik dacht dat het katholicisme wel iets voor je is.

]Je spreekt jezelf tegen. zie je vorige post.

Ik zie niet in waarom ik mijzelf zou tegenspreken. Ik heb meermalen het onderscheid tussen het oude en nieuwe verbond gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb een hele simpele vraag en probeer er eens eerlijk over na te denken.

Hitler heeft genocide laten plegen. Wat vind je daar van?

Zondig.

Wat is je mening over Hitler?

Walgelijk vent.

Stalin heeft genocide laten plegen. Wat vind je daar van?

Zondig.

Wat is je mening over Stalin?

Een man die de logica van het communisme tot bijna de uiterste consequentie heeft gevolgd en daarom een proleet.

God heeft genocide laten plegen. Wat vind je daar van?

Niet zoveel.

Wat is je mening over God?

In deze? Ik verwaardig mij geen oordeel te geven over het handelen van Hem die mijn kennis, moraal en oordeel ver overstijgt.

Voor mij is het allemaal gelijk en vind ik het raar als er met twee maten wordt gemeten.

Ik niet. Ik vind alles over één kam scheren veel vreemder, zeker als twee van de drie namen die je noemt toebehoren tot mensen en één God is. Een wezen dat ons begrip per definitie overschrijdt en per definitie Rechtvaardig is.

Genocide is fout. En al helemaal als je almachtig bent. Immers een almachtig wezen kan ook voor een andere oplossing kiezen. Dit is voor mij een van de voorbeelden waarom God niet bestaat en het verhaal gemaakt is door mensen.

Want jij bent almachtig geweest, kent alle omstandigheden en weet daarom welke opties beter zouden zijn geweest?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik had eens begrepen dat het in die tijd en cultuur heel normaal was dat bij oorlogen hele steden werden uitgemoord en in brand gestoken. Het verkrachten van vrouwen en het doden van kinderen hoorden er dan ook bij. Als dat zo is, dan deed het volk Israël dus niet veel bijzonders ten opzichte van de andere volken. Nu schrikken we daarvan, maar toen was dat normaal en was je dus niet bijzonder wreed als je een stad uitmoordde. Als je Israëls handelen dus genocide wil noemen, dan moet je concluderen dat genocide in die tijd dus onlosmakelijk verbonden was met het oorlogsvoeren. Nu nog zijn er volken die op zulke wijze oorlogen voeren en waarover wij dan lezen of horen in de media. Maar ook wij houden de beschaving niet altijd even hoog tijdens oorlogen en de vraag is of dat wel echt mogelijk is. Oorlog blijft toch een vrij heftig en intens gebeuren waarin de menselijke driften nu juist worden uitgebuit ten behoeve van de overwinning en het koelen van de daardoor opgeklopte woede. Maar waar ook juist de liefde en de zelfopoffering zich ten volle kan openbaren.

Als je het Oude Testament doorleest, dan zie je een zekere ontwikkeling in het godsbeeld van het joodse volk. Van een eenvoudige stamgod in de oorlogsboeken, waaraan je rituele offers moest brengen voor de overwinning, tot een meer universele God in de profeten, die rechtvaardigheid en nederigheid veel belangrijker vindt dan offers. Met een mooie term wordt dat de heilspedagogie genoemd. God openbaart zich niet in één keer aan de mens, maar geleidelijk, zodat de mens als het ware aan Hem kan wennen en stapje voor stapje steeds meer van God leert kennen en steeds meer naar zijn échte Wil gaat leven. Uiteraard vond die openbaring zijn climax in Christus, die ons alles heeft geopenbaard wat wij moeten weten over God en zijn Wil. In die context, dus van de heilspedagogie, kun je dus over al die oorlogen lezen. Waarbij je natuurlijk ook in acht moet nemen dat vooral de oorlogsgeschiedenis enkel door de winnaars wordt geschreven en de geschiedschrijving in de Schrift vooral het religieuze en spirituele doel diende en niet het historische doel, zoals wij in deze tijd gewend zijn.

Twee vragen: Heeft God, zoals jij de Schrift leest en interpeteerd, opgeroepen tot het uitroeien van complete steden inc. vrouwen en kinderen?

En is Gods moraal afhankelijk van hoe beschaafd of achterlijk Zijn volk is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb me al meerdere keren afgevraagd waarom je geen katholiek wordt.
Dat lijkt me vrij duidelijk of niet.

Ik zou het niet weten. Ik dacht dat het katholicisme wel iets voor je is.

]Je spreekt jezelf tegen. zie je vorige post.

Ik zie niet in waarom ik mijzelf zou tegenspreken. Ik heb meermalen het onderscheid tussen het oude en nieuwe verbond gemaakt.

Het is bij jou in elke topic maar net hoe het je uitkomt. Verder maak ik er geen woorden aan vuil.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat lijkt me vrij duidelijk of niet.

Ik zou het niet weten. Ik dacht dat het katholicisme wel iets voor je is.

]Je spreekt jezelf tegen. zie je vorige post.

Ik zie niet in waarom ik mijzelf zou tegenspreken. Ik heb meermalen het onderscheid tussen het oude en nieuwe verbond gemaakt.

Het is bij jou in elke topic maar net hoe het je uitkomt. Verder maak ik er geen woorden aan vuil.

O.k. . Ik zie dat niet echt als een antwoord, maar prima..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Genocide is fout. En al helemaal als je almachtig bent. Immers een almachtig wezen kan ook voor een andere oplossing kiezen. Dit is voor mij een van de voorbeelden waarom God niet bestaat en het verhaal gemaakt is door mensen.

Want jij bent almachtig geweest, kent alle omstandigheden en weet daarom welke opties beter zouden zijn geweest?

Ik hoef niet almachtig te zijn om te weten dat er mee mogelijkheden zijn. God had het volk kunnen laten verhuizen. God had het volk kunnen laten bekeren. God had....

Maar God koos voor geweld, pijn en volkeren moord. Precies wat je kan verwachten van een tribe god. Ik waardeer leven als het hoogste goed, hoger blijkbaar dan God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Genocide is fout. En al helemaal als je almachtig bent. Immers een almachtig wezen kan ook voor een andere oplossing kiezen. Dit is voor mij een van de voorbeelden waarom God niet bestaat en het verhaal gemaakt is door mensen.

Want jij bent almachtig geweest, kent alle omstandigheden en weet daarom welke opties beter zouden zijn geweest?

Ik hoef niet almachtig te zijn om te weten dat er mee mogelijkheden zijn. God had het volk kunnen laten verhuizen. God had het volk kunnen laten bekeren. God had....

Maar God koos voor geweld, pijn en volkeren moord. Precies wat je kan verwachten van een tribe god. Ik waardeer leven als het hoogste goed, hoger blijkbaar dan God.

Het volk had zelf kunnen verhuizen of zich kunnen laten bekeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hin

Want jij bent almachtig geweest, kent alle omstandigheden en weet daarom welke opties beter zouden zijn geweest?

Ik hoef niet almachtig te zijn om te weten dat er mee mogelijkheden zijn. God had het volk kunnen laten verhuizen. God had het volk kunnen laten bekeren. God had....

Maar God koos voor geweld, pijn en volkeren moord. Precies wat je kan verwachten van een tribe god. Ik waardeer leven als het hoogste goed, hoger blijkbaar dan God.

Het volk had zelf kunnen verhuizen of zich kunnen laten bekeren.

Morgen wordt Nederland ingenomen door moslims, wordt jij dan moslim of....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoef niet almachtig te zijn om te weten dat er mee mogelijkheden zijn. God had het volk kunnen laten verhuizen. God had het volk kunnen laten bekeren. God had....

Maar God koos voor geweld, pijn en volkeren moord. Precies wat je kan verwachten van een tribe god. Ik waardeer leven als het hoogste goed, hoger blijkbaar dan God.

Het volk had zelf kunnen verhuizen of zich kunnen laten bekeren.

Morgen wordt Nederland ingenomen door moslims, wordt jij dan moslim of....

Natuurlijk word ik nooit moslim. In zo'n geval laat ik me afslachten en leef ik voor eeuwig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Genocide is fout. En al helemaal als je almachtig bent. Immers een almachtig wezen kan ook voor een andere oplossing kiezen. Dit is voor mij een van de voorbeelden waarom God niet bestaat en het verhaal gemaakt is door mensen.

Want jij bent almachtig geweest, kent alle omstandigheden en weet daarom welke opties beter zouden zijn geweest?

Ik hoef niet almachtig te zijn om te weten dat er mee mogelijkheden zijn. God had het volk kunnen laten verhuizen. God had het volk kunnen laten bekeren. God had....

Maar God koos voor geweld, pijn en volkeren moord. Precies wat je kan verwachten van een tribe god. Ik waardeer leven als het hoogste goed, hoger blijkbaar dan God.

Ik waardeer het leven niet als het grootste goed maar het leven erna, het eeuwige leven. Dit leven is maar een druppel op de gloeiende plaat. En als jij dat niet geloofd en alleen op dit leven hoopt dan snap ik je standpunt ja..Maar er is dus meer dan dit leven en is het verstandiger om na te denken waar je na je dood naar toe gaat wellicht dan proberen de kwaliteit van dit leven te zoeken.

God bekeert geen mensen..De mens moet dat zelf doen..Want mensen hebben nu eenmaal een vrije wil gekregen van God..En als je vrijwillig tegen God kiest moet je ook de consequenties dragen..Dat is de verantwoordelijkheid die komt met vrije wil..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het volk had zelf kunnen verhuizen of zich kunnen laten bekeren.

Morgen wordt Nederland ingenomen door moslims, wordt jij dan moslim of....

Natuurlijk word ik nooit moslim. In zo'n geval laat ik me afslachten en leef ik voor eeuwig.

Dit dachten misschien de afgeslachten mensen in het beloofdeland ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid