Spring naar bijdragen

Opdracht tot genocide?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 147
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Deze zondag ging het in de preek over Job. De dominee gaf aan de hand van deze tekst aan dat al het slecht ook van God komt, maar wel altijd met een reden. Ook als satan mensen treft met rampen, is dat omdat God dit toestaat.

Wat vinden jullie hiervan? Kan satan dingen laten gebeuren, zonder dat God hier toestemming voor heeft gegeven? Of heeft satan wel degelijk de macht om dingen buiten Zijn toestemming om te doen?

Vage formulering, ik weet het... Maar ik hoop dat de vraag duidelijk is.

In het oude testament had de duivel macht en kon hij ook bij God in de hemel komen. Waarom? Omdat hij rechtmatig ons kon aanklagen op basis van de wet. Maar nu niet meer, de duivel is van al zijn macht ontdaan. Kwaad komt nooit van God, God is liefde.

Ik begrijp dit tot nu toe nog steeds niet. Hoe is God liefde als God ook genocide heeft laten plegen? Hoe is dat liefdevol?

Over welke genocide hebben we het hier?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over welke genocide hebben we het hier?

De genocide uitgevoerd door Mozes in opdracht van God.

Kijk..Nu krijgen we dit soort discussies..Het punt want veel mensen niet begrijpen is dat liefde niet betekent dat je dan maar iedereen moet lief vinden en knuffelen etc..

Ik heb 3 kinderen..Uit liefde moet ik ze soms corrigeren en uit liefde zal ik ze ook beschermen..Als het leven van mijn kinderen bedreigt wordt door andere mensen dan zal ik niet machteloos toekijken omdat ik nu eenmaal iedereen lief moet hebben..

Zo ook met God..de volken die uitgeroeid werden door Israel (Vergeet niet, Israel vroeg die volken eerst om toestemming door hun land te reizen wat met geweld werd beantwoord) waren een bedreiging voor God's volk. God is tijdloos en weet ook wat er zou gebeuren als Hij hier niet in zou laten grijpen. Oftewel , dat zou het einde betekenen van het volk van Israël. Hadden die volken Israel gewoon hun gang laten gaan dan had God niets hoeven doen..Dus ik vind de vergelijking met Genocide iewat ver doorgetrokken.. Genocide wil zeggen dat bepaalde volken andere volken afslachten omdat ze deze simpelweg haten en minderwaardig vinden..(WO2 bv)

Conclusie: Liefde is niet het zelfde als onvoorwaardelijke tolerantie..God tolereert niet alles..Liefde is veel meer dan elkaar maar laten gaan en niet storen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over welke genocide hebben we het hier?

De genocide uitgevoerd door Mozes in opdracht van God.

Kijk..Nu krijgen we dit soort discussies..Het punt want veel mensen niet begrijpen is dat liefde niet betekent dat je dan maar iedereen moet lief vinden en knuffelen etc..

Ik heb 3 kinderen..Uit liefde moet ik ze soms corrigeren en uit liefde zal ik ze ook beschermen..Als het leven van mijn kinderen bedreigt wordt door andere mensen dan zal ik niet machteloos toekijken omdat ik nu eenmaal iedereen lief moet hebben..

Zo ook met God..de volken die uitgeroeid werden door Israel (Vergeet niet, Israel vroeg die volken eerst om toestemming door hun land te reizen wat met geweld werd beantwoord) waren een bedreiging voor God's volk. God is tijdloos en weet ook wat er zou gebeuren als Hij hier niet in zou laten grijpen. Oftewel , dat zou het einde betekenen van het volk van Israël. Hadden die volken Israel gewoon hun gang laten gaan dan had God niets hoeven doen..Dus ik vind de vergelijking met Genocide iewat ver doorgetrokken.. Genocide wil zeggen dat bepaalde volken andere volken afslachten omdat ze deze simpelweg haten en minderwaardig vinden..(WO2 bv)

Conclusie: Liefde is niet het zelfde als onvoorwaardelijke tolerantie..God tolereert niet alles..Liefde is veel meer dan elkaar maar laten gaan en niet storen..

Genocide is volkerenmoord. Dit is gebeurd en in opdracht van God. Kinderen, vrouwen, baby en de mannen zijn vermoord. Omdat de joden in het land moesten wonen. Ik vind dat walgelijk en veracht het. God heeft het misschien uit liefde voor de joden gedaan, maar voor de vermoorde mensen was het niet echt lief. Misschien zijn mijn normen en waarden wat anders dat kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De genocide uitgevoerd door Mozes in opdracht van God.

Kijk..Nu krijgen we dit soort discussies..Het punt want veel mensen niet begrijpen is dat liefde niet betekent dat je dan maar iedereen moet lief vinden en knuffelen etc..

Ik heb 3 kinderen..Uit liefde moet ik ze soms corrigeren en uit liefde zal ik ze ook beschermen..Als het leven van mijn kinderen bedreigt wordt door andere mensen dan zal ik niet machteloos toekijken omdat ik nu eenmaal iedereen lief moet hebben..

Zo ook met God..de volken die uitgeroeid werden door Israel (Vergeet niet, Israel vroeg die volken eerst om toestemming door hun land te reizen wat met geweld werd beantwoord) waren een bedreiging voor God's volk. God is tijdloos en weet ook wat er zou gebeuren als Hij hier niet in zou laten grijpen. Oftewel , dat zou het einde betekenen van het volk van Israël. Hadden die volken Israel gewoon hun gang laten gaan dan had God niets hoeven doen..Dus ik vind de vergelijking met Genocide iewat ver doorgetrokken.. Genocide wil zeggen dat bepaalde volken andere volken afslachten omdat ze deze simpelweg haten en minderwaardig vinden..(WO2 bv)

Conclusie: Liefde is niet het zelfde als onvoorwaardelijke tolerantie..God tolereert niet alles..Liefde is veel meer dan elkaar maar laten gaan en niet storen..

Genocide is volkerenmoord. Dit is gebeurd en in opdracht van God. Kinderen, vrouwen, baby en de mannen zijn vermoord. Omdat de joden in het land moesten wonen. Ik vind dat walgelijk en veracht het. God heeft het misschien uit liefde voor de joden gedaan, maar voor de vermoorde mensen was het niet echt lief. Misschien zijn mijn normen en waarden wat anders dat kan.

Moord is onschuldige mensen doden..Israel woonde daar overigens eerder dan die volken maar werden door de Egyptenaren vastgehouden toen ze daar heen waren gegaan vanwege hongersnood en werden slavenarbeiders.

Wat ik al zei, die volken gingen de confrontatie aan met Israel en waren niet zulke lieve volken als jij denkt..Een aantal volken waren reuzen en waren kanibalen. De reden dat God een compleet volk liet uitroeien was omdat het uiteindelijk anders een probleem voor Israel ging opleveren..Kleine kinderen worden ook groot en die laten opgroeien binnen Israel zou funest worden. Die kinderen zouden namelijk beseffen dat ze niet van Israel zijn en zich tegen hen gaan keren. Nogmaals, God kon zaken voorzien en daarop handelen. Wij begrijpen dat niet altijd en zeker niet omdat wij er niet bij waren..Wij kijken naar de geschiedenis en gaan met onze huidige maatschappelijke maatstaven lopen oordelen daarover.

Het waren gewoon hele andere tijden toen..

Je kunt ook verhalen van niet Israelische mensen lezen die zich vrijwillig bij het volk van Israel voegden en die gewoon werden opgenomen. God is niet racistisch maar tolereert nogmaals geen zonde..

Handelingen 10:

34 ¶ En Petrus, den mond opendoende, zeide: Ik verneem in der waarheid, dat God geen aannemer des persoons is;

35 Maar in allen volke, die Hem vreest en gerechtigheid werkt, is Hem aangenaam.

Ruth 1:

15 Daarom zeide zij: Zie, uw zwagerin is wedergekeerd tot haar volk en tot haar goden; keer gij ook weder, uw zwagerin na.

16 Maar Ruth zeide: Val mij niet tegen, dat ik u zou verlaten, om van achter u weder te keren; want waar gij zult heengaan, zal ik ook heengaan, en waar gij zult vernachten, zal ik vernachten; uw volk is mijn volk, en uw God mijn God.

Ruth is de voorouder van Jezus..Terwijl zij Moabitisch was!

Jesaja 13:11 Want Ik zal over de wereld de boosheid bezoeken, en over de goddelozen hun ongerechtigheid; en Ik zal den hoogmoed der stouten doen ophouden, en de hovaardij der tirannen zal Ik vernederen.

Je wil niet weten wat die volken allemaal deden in het oude testemant.. Zij offerden hun kinderen aan hun afgoden (Moloch bv) aten elkaar dus op, hadden totaal geen interesse in God en vielen dus het volk van Israel aan..

God heeft alles gemaakt en ook de enige die kan en mag oordelen over de inwoners van deze planeet. Lijkt me fair enough. Wie zijn wij om te zeggen dat het niet eerlijk is..Als je naar het einde van de bijbel kijkt dan heeft God gewoon een mooie toekomst bereid voor degene die een toekomst met Hem wíllen..En wie wil dat nu niet? Degene die graag lekker hun eigen gang willen gaan, vaak resulterend in doffe ellende..Kijk maar eens om je heen wat die 'vrijheid' zonder God teweeg heeft gebracht..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Al die mensen waren zeker slecht. Ook hun kinderen en vrouwen etc. Alles moet aan de vernietiging worden gewijd. Ieder laatste kind over de kling gejaagd. Ja moest gebeuren natuurlijk want ze waren allemaal reus en kannibaal. _O-

Dus je vind als Katholiek ook dat God daar geen goed aan heeft gedaan? Interessant.. Dan vind je de zondvloed zeker ook oneerlijk..

Nogmaals, je weet helemaal niet wat voor volken dat waren...Ervaring leerde, en God wist dat, dat als je hen zou sparen, ZIJ je later zouden uitroeien..Dus nee, het waren geen lievertjes en kleine kinderen worden groot..En vrouwen zijn ook niet per definitie beter dan mannen..

Ik weet het goed gemaakt..Jij gaat in de geschiedenis duiken en mij bewijzen dat het hele lieve mensen waren..de Amorieten, de Kanaanieten, hethieten etc etc... En mocht je dat niet lukken wil ik het best andersom doen..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Al die mensen waren zeker slecht. Ook hun kinderen en vrouwen etc. Alles moet aan de vernietiging worden gewijd. Ieder laatste kind over de kling gejaagd. Ja moest gebeuren natuurlijk want ze waren allemaal reus en kannibaal. _O-

Dus je vind als Katholiek ook dat God daar geen goed aan heeft gedaan?

Ik reageer als mezelf, dat zou je ook eens moeten proberen. Ongetwijfeld dat andere mensen die katholiek zijn er anders over denken. Gebruik mijn mening maar niet in je persoonlijke lastercampagne tegen alles wat katholiek is, verwrongen als je bent door haat en vooroordeel. ;)
Interessant.. Dan vind je de zondvloed zeker ook oneerlijk..
Als ik zou geloven dat er ooit een zondvloed heeft plaatsgevonden. :#
Nogmaals, je weet helemaal niet wat voor volken dat waren...Ervaring leerde, en God wist dat, dat als je hen zou sparen, ZIJ je later zouden uitroeien..Dus nee, het waren geen lievertjes en kleine kinderen worden groot..En vrouwen zijn ook niet per definitie beter dan mannen..
Nee jij weet dat zeker wel allemaal. Daarbij vind ik het niet integer om kinderen te vermoorden omdat je denkt dat ze zich later weleens tegen je zouden kunnen keren.

Misschien kun je een baantje als advocaat zoeken in dienst van meneer Mladic. :# "Ja die mensen hebben me niks misdaan maar wie weet dat hun nakomelingen dat wel zouden doen dus ik heb ze uit voorzorg maar allemaal door het hoofd geschoten." Mladic had dan nog wel het fatsoen om vrouwen en kinderen te laten gaan.

Ik weet het goed gemaakt..Jij gaat in de geschiedenis duiken en mij bewijzen dat het hele lieve mensen waren..de Amorieten, de Kanaanieten, hethieten etc etc... En mocht je dat niet lukken wil ik het best andersom doen..
Waarom moet ik ze bewijzen dat ze heel lief waren? Ik geloof best dat oorlog een onvermijdelijk mechanisme in de geschiedenis is en dat overlevingsoorlogen vaak zijn gevoerd. Ik geloof alleen niet dat een genocide, in het bijzonder een genocide waarin de stelregel is dat je zelfs geen kind of schaapje dat door die mensen is aangeraakt mag laten leven, moreel te verdedigen valt. Dus zelfs als je zou stellen dat die volkeren moreel niet deugden is dat niet steeds geen rechtvaardiging om kinderen aan stukken te hakken en te vermoorden.

Overigens geloof ik niet dat die landen volzaten met kannibalen en reuzen. Dat laatste alleen al omdat reuzen niet bestaan. :#

Ohja: ik geloof überhaupt niet dat die oorlogen zoals beschreven in het boek Jozua ooit hebben plaatsgevonden. Dus ik heb geen morele kritiek op de Israëlitische veroveringsoorlogen en de rol die God erin gehad zou hebben. Ik geloof simpelweg niet dat ze ooit plaats hebben gevonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Saint_Eve, ook ik kan het - als traditioneel-protestant - niet met je eens zijn. Het is niet omdat de volken die in Kanaän leefden zo slecht waren, tenminste: niet slechter dan andere volken. Ook de Israëlieten waren niet beter dan andere volken, zoals God meerdere keren via de profeten heeft laten weten. Ze waren alleen uitgekozen.

Waarom was die opdracht er dan wel? Laten we kijken naar de tekst zelf:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Straks zal de HEER, uw God, u naar het land brengen dat u in bezit zult nemen en veel volken voor u op de vlucht jagen: de Hethieten, de Girgasieten, de Amorieten, de Kanaänieten, de Perizzieten, de Chiwwieten en de Jebusieten – zeven volken die groter en machtiger zijn dan u. 2 Wanneer de HEER, uw God, u de overwinning op hen schenkt, moet u hen doden. U mag geen vredesverdrag met hen sluiten en hen niet sparen. 3 Sta ook geen huwelijksverbintenissen met hen toe; sta uw dochter niet af aan een van hun zonen en zoek bij hen geen vrouw voor uw eigen zoon. 4 Want zij zouden uw kinderen ertoe verleiden de HEER ontrouw te worden en andere goden te dienen. Daarmee zou u zijn toorn over u afroepen en dat zou u meteen met de dood moeten bekopen. 5 Nee, dít staat u te doen: u moet hun altaren slopen en hun gewijde stenen verbrijzelen, hun Asjerapalen omhakken en hun godenbeelden verbranden. 6 Want u bent een volk dat aan de HEER, uw God, is gewijd. U bent door hem uitgekozen om, anders dan alle andere volken op aarde, zijn kostbaar bezit te zijn. 7 Het is niet omdat u talrijker was dan de andere volken dat hij u lief kreeg en uitkoos – u was het kleinste van allemaal! 8 Maar omdat hij u liefhad en zich wilde houden aan wat hij uw voorouders onder ede had beloofd, heeft de HEER u met sterke hand bevrijd uit de slavernij, uit de macht van de farao, de koning van Egypte. 9 Besef dus goed: alleen de HEER, uw God, is God en hij houdt woord; hij komt zijn beloften na en is trouw aan ieder die hem liefheeft en die doet wat hij gebiedt, tot in het duizendste geslacht. 10 Maar ieder die hem haat zal daarvoor boeten met zijn leven; de HEER zal hem niet laten begaan, hij laat hem persoonlijk boeten. 11 Neem daarom de geboden, wetten en regels die ik u vandaag voorhoud zorgvuldig in acht.

De kern van dit stuk zit 'm denk ik in de door mij gearceerde verzen. Ook later in hetzelfde hoofdstuk wordt dit nog eens herhaald. Niet omdat Israël beter is moeten de andere volken uitgeroeid worden, maar om de religieuze zuiverheid van het volk te bewaren. Uit dit volk moest immers de messias geboren worden, die de wereld zou redden.

Om er een stukje geschiedenis bij te doen: de Israëlieten zijn er niet in geslaagd deze opdracht compleet uit te voeren. Om verschillende redenen hebben sommige volken het overleefd. En wat is nu steeds de crux van de geschiedenis tussen God en Israël? De Israëlieten blijven dwalen, zoeken afgoden op, laten God in de steek. Ga het boek Richteren maar eens lezen met deze cyclus in je achterhoofd: volk verlaat God en kiest voor afgoden - God straft volk - volk toont berouw en keert terug - een tijd van voorspoed breekt aan - volk verlaat God en kiest voor afgoden. Hetzelfde zien we terug in de boeken van de Koningen en in de Ballingschap. Wat in vers 4 staat is dus een soort self fulfilling prophesy geworden. Steeds weer dwaalt Israël, is het koppig, gaat Gods volk tegen God in.

Maakt dat de opdracht goed? Ik weet het niet. In principe verdienen alle volken het lot van de Kanaänieten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens Gen. 15 had het te maken met de ongerechtigheden van de Amorieten (vs. 16).

Het land was aan Abraham gegeven, omdat hij met God een verbond had. De andere volken hadden geen verbond met Hem, maar dienden andere goden waarvan ze hoopten dat deze hen zou verlossen en beschermen.

Als de Amorieten een zekere maat van zonden hadden bereikt, zou het volk Israël als verbondsvolk het land in bezit nemen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:7 En Hij zeide tot hem: Ik ben de HERE, die u uit Ur der Chaldeeën heb geleid om u dit land in bezit te geven. 8 En hij zeide: Here HERE, waaraan zal ik weten, dat ik het bezitten zal? 9 En Hij zeide tot hem: Haal Mij een driejarige jonge koe, een driejarige geit, een driejarige ram, een tortelduif en een jonge duif. 10 Hij haalde die alle voor Hem, deelde ze middendoor en legde de stukken tegenover elkander, maar het gevogelte deelde hij niet. 11 Toen de roofvogels op de dode dieren neerstreken, joeg Abram ze weg.

12 Toen de zon op het punt stond onder te gaan, viel een diepe slaap op Abram. En zie, hem overviel een angstwekkende, dikke duisternis. 13 En Hij zeide tot Abram: Weet voorzeker, dat uw nakomelingen vreemdelingen zullen zijn in een land, dat het hunne niet is, en dat zij hen dienen zullen, en dat die hen zullen verdrukken, vierhonderd jaar. 14 Doch ook het volk, dat zij zullen dienen, zal Ik richten, en daarna zullen zij met grote have uittrekken. 15 Maar gij zult in vrede tot uw vaderen gaan; gij zult in hoge ouderdom begraven worden. 16 Het vierde geslacht echter zal hierheen wederkeren, want eerder is de maat van de ongerechtigheid der Amorieten niet vol.

17 Toen de zon was ondergegaan, en er dikke duisternis was, zie, een rokende oven met een vurige fakkel, welke tussen die stukken doorging. 18 Te dien dage sloot de HERE een verbond met Abram, zeggende: Aan uw nageslacht zal Ik dit land geven, van de rivier van Egypte tot de grote rivier, de rivier de Eufraat: 19 de Keniet, de Kenizziet, de Kadmoniet, 20 de Hethiet, de Perizziet, de Refaïeten, 21 de Amoriet, de Kanaäniet, de Girgasiet en de Jebusiet.

In reactie op Ursa: inderdaad waren de Israëlieten ook niet altijd zulke lieverdjes, maar ze hadden wel verbond met God. Zo komen christenen ook niet in de hemel door eigen goede daden en gerechtigheid, maar door verbond met God dat bekrachtigd is door het bloed van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog even een praktische tip:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:22 Wanneer hij die volken voor u op de vlucht drijft zal hij dat geleidelijk doen. U moet hen niet in één keer uitroeien, anders krijgt u te maken met grote aantallen roofdieren.

Is het erg dat ik dit op de één of andere manier grappig vind?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die motivatie doet me een beetje denken aan de Taliban. Een bekend voorbeeld is natuurlijk de actie van het Taliban-regime op de grote Boeddha-beelden van Bamyan op te blazen omdat deze zogenaamde afgodsbeelden de moslims op een dwaalspoor zouden brengen. Dat doet me erg denken aan het bevel van het aan de vernietiging wijden van alles dat met de oorspronkelijke culturen te maken had.

Een mooi verhaal vond ik wel van een meer verlichte islamitische geestelijke die het lef had om de Taliban met de volgende vraag te confronteren: "Er zijn ook genoeg mensen die de zon aanbidden. Willen jullie als volgende zon opblazen zodat we allemaal moeten wegkwijnen in duisternis en kou?"

Ik kan dergelijke geboden en overtuigingen onmogelijk moreel verdedigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nog even een praktische tip:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:22 Wanneer hij die volken voor u op de vlucht drijft zal hij dat geleidelijk doen. U moet hen niet in één keer uitroeien, anders krijgt u te maken met grote aantallen roofdieren.

Is het erg dat ik dit op de één of andere manier grappig vind?

Een praktische tip. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nog even een praktische tip:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:22 Wanneer hij die volken voor u op de vlucht drijft zal hij dat geleidelijk doen. U moet hen niet in één keer uitroeien, anders krijgt u te maken met grote aantallen roofdieren.

Is het erg dat ik dit op de één of andere manier grappig vind?

Een praktische tip. :#

Het is in elk geval behoorlijk cynisch. In de onprettige zin van het woord.
Link naar bericht
Deel via andere websites

OK, maar het staat wel in de Bijbel. Ik zeg ook niet dat we morgen alle niet-christenen moeten gaan uitroeien, gelukkig niet zeg. Maar hoe ga jij er mee om dan?

Die tekst is echt superdroog inderdaad. :|

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nog even een praktische tip:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:22 Wanneer hij die volken voor u op de vlucht drijft zal hij dat geleidelijk doen. U moet hen niet in één keer uitroeien, anders krijgt u te maken met grote aantallen roofdieren.

Is het erg dat ik dit op de één of andere manier grappig vind?

Waarom vind je het grappig?

Link naar bericht
Deel via andere websites
OK, maar het staat wel in de Bijbel. Ik zeg ook niet dat we morgen alle niet-christenen moeten gaan uitroeien, gelukkig niet zeg. Maar hoe ga jij er mee om dan?
Ik kan er weinig mee. Ik haak sowieso altijd halverwege Exodus af door al die saaie verhaaltjes over het bouwen van voorwerpen die me niet echt interesseren.
Link naar bericht
Deel via andere websites
OK, maar het staat wel in de Bijbel. Ik zeg ook niet dat we morgen alle niet-christenen moeten gaan uitroeien, gelukkig niet zeg. Maar hoe ga jij er mee om dan?

Nee, het oordeel over de niet-christenen zal nu ook niet plaatsvinden, maar aan het eind der tijden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nog even een praktische tip:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:22 Wanneer hij die volken voor u op de vlucht drijft zal hij dat geleidelijk doen. U moet hen niet in één keer uitroeien, anders krijgt u te maken met grote aantallen roofdieren.

Is het erg dat ik dit op de één of andere manier grappig vind?

Waarom vind je het grappig?

Omdat het er zo droog staat. Zo van: 'als je dan toch met genocide bezig bent (alle context-connotaties daargelaten), doe het dan wel goed'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die motivatie doet me een beetje denken aan de Taliban. Een bekend voorbeeld is natuurlijk de actie van het Taliban-regime op de grote Boeddha-beelden van Bamyan op te blazen omdat deze zogenaamde afgodsbeelden de moslims op een dwaalspoor zouden brengen. Dat doet me erg denken aan het bevel van het aan de vernietiging wijden van alles dat met de oorspronkelijke culturen te maken had.

Een mooi verhaal vond ik wel van een meer verlichte islamitische geestelijke die het lef had om de Taliban met de volgende vraag te confronteren: "Er zijn ook genoeg mensen die de zon aanbidden. Willen jullie als volgende zon opblazen zodat we allemaal moeten wegkwijnen in duisternis en kou?"

Ik kan dergelijke geboden en overtuigingen onmogelijk moreel verdedigen.

De afgodsbeelden brachten Israël en de andere volken ellende, dus moest de oorzaak van die ellende worden vernietigd. Nu er een nieuw verbond is, gaat het vaak niet om het vernietigen van beelden, maar wel om 'afgoden', dingen in het leven die mensen van God weghouden. Dergelijke afgoden moeten (geestelijk) worden afgebroken, omdat ze ook ellende brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Die motivatie doet me een beetje denken aan de Taliban. Een bekend voorbeeld is natuurlijk de actie van het Taliban-regime op de grote Boeddha-beelden van Bamyan op te blazen omdat deze zogenaamde afgodsbeelden de moslims op een dwaalspoor zouden brengen. Dat doet me erg denken aan het bevel van het aan de vernietiging wijden van alles dat met de oorspronkelijke culturen te maken had.

Een mooi verhaal vond ik wel van een meer verlichte islamitische geestelijke die het lef had om de Taliban met de volgende vraag te confronteren: "Er zijn ook genoeg mensen die de zon aanbidden. Willen jullie als volgende zon opblazen zodat we allemaal moeten wegkwijnen in duisternis en kou?"

Ik kan dergelijke geboden en overtuigingen onmogelijk moreel verdedigen.

De afgodsbeelden brachten Israël en de andere volken ellende, dus moest de oorzaak van die ellende worden vernietigd. Nu er een nieuw verbond is, gaat het vaak niet om het vernietigen van beelden, maar wel om 'afgoden', dingen in het leven die mensen van God weghouden. Dergelijke afgoden moeten (geestelijk) worden afgebroken, omdat ze ook ellende brengen.

De afgodsbeelden brachten veel ellende omdat mensen die zich ermee bezig hielden afentoe over de kling werden gejaagd door vurige Jahwe-aanbidders. :#

Hoe dan ook loopt het in de praktijk allemaal wel los hoor. Al deze verhalen zijn pas na de ballingschap gekomen toen men voor het eerst ernst begon te maken met het idee van monotheïsme. Mede geïnspireerd door het voorbeeld van de Perzische zorostroaisten. Ik kan er dus niet echt wakker van liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid