Spring naar bijdragen

Opdracht tot genocide?


Aanbevolen berichten

Ohja: ik geloof überhaupt niet dat die oorlogen zoals beschreven in het boek Jozua ooit hebben plaatsgevonden. Dus ik heb geen morele kritiek op de Israëlitische veroveringsoorlogen en de rol die God erin gehad zou hebben. Ik geloof simpelweg niet dat ze ooit plaats hebben gevonden.

De intocht o.l.v. Jozua lijkt mij inderdaad een literaire constructie, er is geen enkel archeologisch bewijs voor. Daarnaast zitten er tussen Richteren en Jozua al duidelijke tegenstrijdigheden. Maar dan nog loopt ook de literaire werkelijkheid theologische en morele vragen op. Wat is de functie van deze verhalen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 147
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Een deel van de moslims zijn hier al mee bezig... Christenen hebben het nog niet zo lang geleden ook gedaan. Waarom morgen niet weer?

Ik zal niet zeggen dat het gevaar niet aanwezig is of kan zijn. Geen reden om mezelf voor de gek te houden. Maar zo simpel is het ook weer niet. Het NT bevat geen enkele oproep tot het vermoorden of bestrijden van niet-gelovigen. Een christelijke 'jihad' is een contradictio in terminis, en in bijna 100% van de gevallen gebaseerd op een misinterpretatie of verheffing van eigen denkbeelden boven de lijn van de Bijbel.

Romeinen 12:

9 Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan. 10 Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan uzelf. 11 Laat uw enthousiasme niet bekoelen, maar laat u aanvuren door de Geest en dien de Heer. 12 Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervindt, en bid onophoudelijk. 13 Bekommer u om de noden van de heiligen en wees gastvrij. 14 Zegen uw vervolgers; zegen hen, vervloek hen niet. 15 Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft. 16 Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig, maar zet uzelf aan tot bescheidenheid. Ga niet af op uw eigen inzicht. 17 Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen. 18 Stel, voor zover het in uw macht ligt, alles in het werk om met alle mensen in vrede te leven. 19 Neem geen wraak, geliefde broeders en zusters, maar laat God uw wreker zijn, want er staat geschreven dat de Heer zegt: ‘Het is aan mij om wraak te nemen, ik zal vergelden.’ 20 Maar ‘als uw vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken. Dan stapelt u gloeiende kolen op zijn hoofd’. 21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede. (NBV)

Dat is waartoe christenen geroepen zijn. Dat de werkelijkheid soms weerbarstig is doet daar niet aan af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over welke genocide hebben we het hier?

De genocide uitgevoerd door Mozes in opdracht van God.

Kan iemand me uitleggen wat deze genocide die Mozes uitgevoerd heeft precies inhoudt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ohja: ik geloof überhaupt niet dat die oorlogen zoals beschreven in het boek Jozua ooit hebben plaatsgevonden. Dus ik heb geen morele kritiek op de Israëlitische veroveringsoorlogen en de rol die God erin gehad zou hebben. Ik geloof simpelweg niet dat ze ooit plaats hebben gevonden.

De intocht o.l.v. Jozua lijkt mij inderdaad een literaire constructie, er is geen enkel archeologisch bewijs voor. Daarnaast zitten er tussen Richteren en Jozua al duidelijke tegenstrijdigheden. Maar dan nog loopt ook de literaire werkelijkheid theologische en morele vragen op. Wat is de functie van deze verhalen?

Geen enkel archeologisch bewijs voor Jericho lijkt me een beetje kort door de bocht. Er is zat gevonden wat het verhaal van Jozua bevestigd:

1 van de vele voorbeelden:

http://www.christiancourier.com/article ... nt-jericho

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeker weten in geloof kan wel. Het christelijk geloof betekent 'zeker weten'.

Weet ik het pas zeker als God voor mij staat? God staat voor me. Nog extremer: Zijn Geest is in me.

Een buitenstaander hoeft helemaal niet verontrust te zijn, want christenen mogen geen geweld plegen en God haat kinderoffers. God vraagt juist van christenen dat ze armen helpen, zieken genezen enz. .

Een moslimg zegt het ook zeker te weten, dat jij dit niet kan zien, zegt voor mij vrij veel.

Wat mij verontrust is dat als God zijn spel regels aanpast, is eerder gebeurd dus waarom nu ook niet. En God zegt er moet een heilige oorlog komen, alle niet christenen moeten worden gedood. Er zullen veel gelovige volgen, het is immers God die het beveelt. Nu kan je zeggen, ja maar dat gebeurd niet! Wie ben jij om Gods ware gedachten te kennen? God is toch ondoorgrondelijk, buiten ons vermogen om? Misschien komt er nog een deel na het NT, jij kan het niet weten, alleen God kan het weten.

Een deel van de moslims zijn hier al mee bezig... Christenen hebben het nog niet zo lang geleden ook gedaan. Waarom morgen niet weer?

Ik heb al een aantal keren eerder aangegeven dat ik dat wel kan zien. Ik weet wel dat een moslim zegt het zeker te weten.

God past geen regels aan. Ook Zijn Gods gedachten te doorgronden en kan je Gods gedachten kennen. Gods gedachten staan in de Bijbel. God kondigde al in het Oude Testament aan dat er een nieuw verbond zou komen en dat is er ook gekomen. God heeft nergens aangekondigd dat er nog een heilige oorlog zal komen. Hij heeft alleen gezegd dat er nog een laatste oordeel komt. Wat hebben christenen nog niet zo lang geleden gedaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over welke genocide hebben we het hier?

De genocide uitgevoerd door Mozes in opdracht van God.

Kan iemand me uitleggen wat deze genocide die Mozes uitgevoerd heeft precies inhoudt?

God had het land Israël aan Abraham en zijn nakomelingen Izaäk en Jakob gegeven en een verbond met hen gesloten. Volken die Israël op een laffe manier aanvielen en volken die langer dan 400 jaar verschrikkelijke zonden hadden gedaan en in het land Israël gingen wonen toen het volk Israël in Egypte woonde, moesten door Israël worden uitgeroeid. Mozes leidde het volk terug naar Israël en zijn opvolger Jozua begon met de herovering van het land Israël en het doden van veel van de inwoners.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vanwege de daden van de duivel en de mensen.

Kan toch ook zonder geweld?

Als de overheid van een land zo machtig is, waarom moeten ze dan soms het leger, de politie en de ME inzetten om de orde te herstellen?

Overheden zijn niet almachtig, God wel. Dus die vergelijking gaat niet op.

Ik ben er persoonlijk ook voor om kinderen van alcoholisten een kogel te geven. Die rijdt later alvast niemand dood!

Scherp! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb nergens gezegd dat de mens geen verantwoordelijkheid heeft. Satan verleidt mensen tot alcoholisme en mensen ondervinden de gevolgen van het alcoholisme doordat ze ingegaan zijn op de verleiding. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor het ingaan op verleidingen. Zou satan voor het gerecht moeten komen en worden gevierendeeld? Als je Openbaringen leest, zie je ook dat satan zijn straf niet ontgaat.

Waarom hebben mensen met bepaalde genetische eigenschappen meer kans om alcoholist te worden? Waarom hebben kinderen die tijdens hun zwangerschap zijn blootgesteld aan alcohol meer kans om alcoholist te worden? De duivel pakt toevallig alleen die mensen? Zou het niet logischer zijn dat het een fysieke oorzaak heeft ipv de duivel?

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act ... pagina=261

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vanwege de daden van de duivel en de mensen.

Kan toch ook zonder geweld?

Als de overheid van een land zo machtig is, waarom moeten ze dan soms het leger, de politie en de ME inzetten om de orde te herstellen?

Overheden zijn niet almachtig, God wel. Dus die vergelijking gaat niet op.

Je zal moeten accepteren dat de gebeurtenissen in het universum met veel geweld gepaard gaan als je gerechtigheid wil. Om de mensheid te verlossen, moest zwaar geweld plaatsvinden, namelijk de Zoon van God moest worden gekruisigd en naar de hel om de hel en het dodenrijk open te breken.

Wil je een gezond gebit, dan zal de tandarts soms met veel geweld het glazuur van je tanden doorboren. Wil je een gezond lichaam, dan zal de chirurg soms met veel geweld het mes hanteren. Wil je een gezonde beschaving, dan zal de overheid soms met veel geweld het leger, de politie en ME moeten inzetten.

De Almachtige God gebruikt soms veel geweld om de gewelddadige daden van de duivel en de mensen tegen te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb nergens gezegd dat de mens geen verantwoordelijkheid heeft. Satan verleidt mensen tot alcoholisme en mensen ondervinden de gevolgen van het alcoholisme doordat ze ingegaan zijn op de verleiding. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor het ingaan op verleidingen. Zou satan voor het gerecht moeten komen en worden gevierendeeld? Als je Openbaringen leest, zie je ook dat satan zijn straf niet ontgaat.

Waarom hebben mensen met bepaalde genetische eigenschappen meer kans om alcoholist te worden? Waarom hebben kinderen die tijdens hun zwangerschap zijn blootgesteld aan alcohol meer kans om alcoholist te worden? De duivel pakt toevallig alleen die mensen? Zou het niet logischer zijn dat het een fysieke oorzaak heeft ipv de duivel?

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act ... pagina=261

Vanwege de zondeval en vanwege daden van het voorgeslacht, zoals de Bijbel aangeeft. De duivel pakt niet toevallig mensen. Hij pakt mensen waar hij een zwakke plek ziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb nergens gezegd dat de mens geen verantwoordelijkheid heeft. Satan verleidt mensen tot alcoholisme en mensen ondervinden de gevolgen van het alcoholisme doordat ze ingegaan zijn op de verleiding. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor het ingaan op verleidingen. Zou satan voor het gerecht moeten komen en worden gevierendeeld? Als je Openbaringen leest, zie je ook dat satan zijn straf niet ontgaat.

Waarom hebben mensen met bepaalde genetische eigenschappen meer kans om alcoholist te worden? Waarom hebben kinderen die tijdens hun zwangerschap zijn blootgesteld aan alcohol meer kans om alcoholist te worden? De duivel pakt toevallig alleen die mensen? Zou het niet logischer zijn dat het een fysieke oorzaak heeft ipv de duivel?

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act ... pagina=261

Vanwege de zondeval en vanwege daden van het voorgeslacht, zoals de Bijbel aangeeft. De duivel pakt niet toevallig mensen. Hij pakt mensen waar hij een zwakke plek ziet.

Waarom worden er relatief meer mensen alcoholist die een bepaalde genetica hebben of een bepaalde ontwikkeling hebben meegemaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je zal moeten accepteren dat de gebeurtenissen in het universum met veel geweld gepaard gaan als je gerechtigheid wil. Om de mensheid te verlossen, moest zwaar geweld plaatsvinden, namelijk de Zoon van God moest worden gekruisigd en naar de hel om de hel en het dodenrijk open te breken.

Wil je een gezond gebit, dan zal de tandarts soms met veel geweld het glazuur van je tanden doorboren. Wil je een gezond lichaam, dan zal de chirurg soms met veel geweld het mes hanteren. Wil je een gezonde beschaving, dan zal de overheid soms met veel geweld het leger, de politie en ME moeten inzetten.

De Almachtige God gebruikt soms veel geweld om de gewelddadige daden van de duivel en de mensen tegen te gaan.

Jou argument is, je moet vaak geweld gebruiken om dingen te kunnen bereiken. Ik vind dat natuurlijk complete onzin. Als God almachtig is hoeft hij geen geweld te gebruiken maar kan het ook op een iets vriendelijke manier. Zonder mannen, vrouwen, kinderen en zijn eigen zoon te vermoorden!

Stel je voor, je hebt iets heel doms en verkeerds gedaan bij een vriend. Waarop die vriend zegt, ik wil je wel vergeven maar dan moet ik eerst mijn eigen zoon vermoorden. Wat zou jij dan denken? Ik denk dat je zal denken dat hij helemaal gek geworden is.

En trouwens het hoeft zeker niet altijd met geweld, kijk maar naar Ghandi , die heeft veel voor elkaar gekregen zonder geweld te gebruiken. Als een niet almachtig mens dat kan waarom zou een almachtige God dat dan niet kunnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom hebben mensen met bepaalde genetische eigenschappen meer kans om alcoholist te worden? Waarom hebben kinderen die tijdens hun zwangerschap zijn blootgesteld aan alcohol meer kans om alcoholist te worden? De duivel pakt toevallig alleen die mensen? Zou het niet logischer zijn dat het een fysieke oorzaak heeft ipv de duivel?

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act ... pagina=261

Vanwege de zondeval en vanwege daden van het voorgeslacht, zoals de Bijbel aangeeft. De duivel pakt niet toevallig mensen. Hij pakt mensen waar hij een zwakke plek ziet.

Waarom worden er relatief meer mensen alcoholist die een bepaalde genetica hebben of een bepaalde ontwikkeling hebben meegemaakt?

Vanwege de zondeval en vanwege daden van het voorgeslacht. De zondeval en daden van het voorgeslacht resulteren in bepaalde genetica en ontwikkelingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je zal moeten accepteren dat de gebeurtenissen in het universum met veel geweld gepaard gaan als je gerechtigheid wil. Om de mensheid te verlossen, moest zwaar geweld plaatsvinden, namelijk de Zoon van God moest worden gekruisigd en naar de hel om de hel en het dodenrijk open te breken.

Wil je een gezond gebit, dan zal de tandarts soms met veel geweld het glazuur van je tanden doorboren. Wil je een gezond lichaam, dan zal de chirurg soms met veel geweld het mes hanteren. Wil je een gezonde beschaving, dan zal de overheid soms met veel geweld het leger, de politie en ME moeten inzetten.

De Almachtige God gebruikt soms veel geweld om de gewelddadige daden van de duivel en de mensen tegen te gaan.

Jou argument is, je moet vaak geweld gebruiken om dingen te kunnen bereiken. Ik vind dat natuurlijk complete onzin. Als God almachtig is hoeft hij geen geweld te gebruiken maar kan het ook op een iets vriendelijke manier. Zonder mannen, vrouwen, kinderen en zijn eigen zoon te vermoorden!

Stel je voor, je hebt iets heel doms en verkeerds gedaan bij een vriend. Waarop die vriend zegt, ik wil je wel vergeven maar dan moet ik eerst mijn eigen zoon vermoorden. Wat zou jij dan denken? Ik denk dat je zal denken dat hij helemaal gek geworden is.

En trouwens het hoeft zeker niet altijd met geweld, kijk maar naar Ghandi , die heeft veel voor elkaar gekregen zonder geweld te gebruiken. Als een niet almachtig mens dat kan waarom zou een almachtige God dat dan niet kunnen?

Soms moet er veel geweld worden gebruikt vanwege de eigen vrije wil van de mensheid. De mensheid gaat vaak in grote getalen tegen Gods wil in en God heeft zoveel van Zijn (Al)macht gedelegeerd aan de mensen dat er soms veel geweld nodig is om de verkeerde daden van de mensen teniet te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeker weten in geloof kan wel. Het christelijk geloof betekent 'zeker weten'.

Weet ik het pas zeker als God voor mij staat? God staat voor me. Nog extremer: Zijn Geest is in me.

Een buitenstaander hoeft helemaal niet verontrust te zijn, want christenen mogen geen geweld plegen en God haat kinderoffers. God vraagt juist van christenen dat ze armen helpen, zieken genezen enz. .

Een moslimg zegt het ook zeker te weten, dat jij dit niet kan zien, zegt voor mij vrij veel.

Wat mij verontrust is dat als God zijn spel regels aanpast, is eerder gebeurd dus waarom nu ook niet. En God zegt er moet een heilige oorlog komen, alle niet christenen moeten worden gedood. Er zullen veel gelovige volgen, het is immers God die het beveelt. Nu kan je zeggen, ja maar dat gebeurd niet! Wie ben jij om Gods ware gedachten te kennen? God is toch ondoorgrondelijk, buiten ons vermogen om? Misschien komt er nog een deel na het NT, jij kan het niet weten, alleen God kan het weten.

Een deel van de moslims zijn hier al mee bezig... Christenen hebben het nog niet zo lang geleden ook gedaan. Waarom morgen niet weer?

Ik heb al een aantal keren eerder aangegeven dat ik dat wel kan zien. Ik weet wel dat een moslim zegt het zeker te weten.

God past geen regels aan. Ook Zijn Gods gedachten te doorgronden en kan je Gods gedachten kennen. Gods gedachten staan in de Bijbel. God kondigde al in het Oude Testament aan dat er een nieuw verbond zou komen en dat is er ook gekomen. God heeft nergens aangekondigd dat er nog een heilige oorlog zal komen. Hij heeft alleen gezegd dat er nog een laatste oordeel komt. Wat hebben christenen nog niet zo lang geleden gedaan?

God past wel regels aan, zie het oude testament en het nieuwe testament. God veranderd soms zelfs van gedachte, door menselijke argumenten.

Christen hebben nog niet zolang geleden kruistochten gehouden. Gedwongen mensen bekeren, niet luisteren dan maar sterven. En nog een aantal andere zeer onhumanistische zaken.

Ik mijn vakantie (vandaar dat ik even niet reageerde) heb ik nog wat meer onderzoek gedaan. Het komt uit eindelijke hier op neer.

Een christelijke gelovige heeft God als absolute moraal. Dus als God genocide pleegt of laat plegen is het goed. Het is inmers God.

Een gelovig mens met zijn eigen normen en waarden moet bochten wringen om dit recht te praten. Tegenover zijn eigen moraal en tegen over niet gelovige. Een niet gelovige heeft het vele male simpeler en kan eerlijk zeggen. Genocide is een slechte daad, altijd!

Hierdoor vind ik dat niet gelovige m.b.t. een aantal topics vele male betere moralen hebben dan gelovige.

Ik hoef geen genocide goed te praten. Ik hoef niet goed te praten dat God op mensen offers vraagt. Ik hoef niet goed te praten dat God de hel heeft gemaakt. Ik hoef de zondvloed (ook genocide) niet goed te praten. Buiten om het feit dat het niet is gebeurd.

Een veel gebruikt argument is; Mensen kennen de gedachte van God niet en kunnen God niet begrijpen. Ik heb nog nooit zo'n makkelijk manier gehoord van het afschuiven van verantwoordelijkeheid. Of toch wel?

Een bevel is een bevel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is het een goed idee om vooral nog verder te blijven onderzoeken, Shevan. Met wat je nu allemaal schrijft over christenen én niet-christenen, doe je beide groepen nogal tekort. Beide groepen kennen hun zekerheden en hun twijfels en beide groepen baseren hun moraal op iets wat zij als groter gezag erkennen. Christenen baseren zich op Gods wijsheid en atheïsten op de natuur, de menselijke samenleving zelf of een bepaalde ideologie. Daarbij redeneren de meeste christenen ook helemaal niet zoals jij redeneert. In elk geval het katholieke gedeelte redeneert dat Gods geboden goed zijn, omdat ze daadwerkelijk goed zijn voor de mens. Zij hechten vaak dan ook niet aan elk bijbelverhaal evenveel belang, maar lezen alles in het licht van het Evangelie. En zij erkennen daarbij ook nog eens dat je niet zomaar kunt oordelen over een cultuur in een ander land van duizenden jaren geleden, ten voordele van de o zo verlichte westerse cultuur.

Weet je wat ik denk? Dat die oorlogsverhalen en gruwelijkheden in de Schrift er ook gewoon kunnen staan om ons te laten zien wat de mens nu écht is. Los van of die verhalen waargebeurd zijn of niet, gebeuren ze nu nog altijd tot op de dag van vandaag. Zó voeren mensen oorlog en zó schuiven ze de verantwoordelijkheid vooral op de ander af. De Schrift laat misschien wel vooral de mens in alle kleuren zijn en haar omgang met God. Pilatus zegt tegen de menigte over Jezus: "Zie de mens!" En de menigte roept: "Kruisig Hem!" Dat is wat nog steeds gebeurt: zij die de mens laten zien zoals zij is, of enkel pure liefde uitstralen, verbannen we liever naar verre oorden, of maken we liever het leven kapot. En ook nu vragen veel mensen zich af waarom een zo vermeend heilig boek als de Schrift zulke verschrikkingen in haar verhalen heeft staan. Ze willen liever over prachtige idealen horen en over grote, volmaakte helden, terwijl het echte leven begint daar waar je bereid bent jezelf te zien zoals je écht bent. Zonder al die onzin dat je op Hyves of Facebook ervan maakt, zonder verzachtende of sussende woorden.

De Schrift zou daartoe een mooie aanzet kunnen geven, maar nee, wij veroordelen liever die mensen en menen dat wij het nu toch wel beter zullen doen, zelfs nog beter dan God. Liever leggen we de Schrift weg, raken daardoor van haar vervreemd en brengen daardoor een Evangelie dat lekker klinkt, maar van al haar kracht beroofd is. Of we besluiten inderdaad maar niet meer in die rare God te geloven, dat Hij dat allemaal maar zo zou toelaten. Terwijl tot op de dag van vandaag mensen voedsel onthouden wordt, terwijl er tot in Afrika toe voedsel in overvloed is, vermeende terroristen gemarteld worden in geheime gevangenissen, overheden, bedrijven of groeperingen alle hulp voor de zwakken willen tegenhouden of "controleren," bedrijven nog altijd liegen, konkelen en manipuleren om hun producten te verkopen, er nog steeds oorlogen met kapmessen, verkrachtingen en plunderingen worden gevoerd, echt lieve en goedgelovige mensen worden getreiterd en mishandeld, landen enkel uit eigenbelang andere landen willen helpen, et cetera.

Nee, God gruwelt van genocide, plunderingen, verkrachtingen en onrecht. Hij kan al woest worden als Hij ziet dat op een plaatselijk schooltje die hele aardige, behulpzame jongen wordt getreiterd en geleerd maar harder en wantrouwiger te worden. Dáár begint namelijk alle ellende. Maar de mens houdt zich daar nog steeds mee bezig en als God haar dan met zachte hand wil leren zich tot het goede te bekeren, dan weigeren wij die hand, omdat wij vinden dat Hij ons maar in één keer moet helpen. Wij houden immers van dwang, van strenge aanpakken, van drillen en van bevelen. "Bevel is bevel!" Terwijl in de hele menselijke geschiedenis blijkt dat die veelgebruikte middelen nooit tot een echt blijvend, rechtvaardig resultaat hebben geleid. Het maakt gepassioneerde revolutionairen tot dictators en redelijke gelovigen tot terroristen. Nee, God dwingt niet, maar nodigt uit. Hij duldt veel, als je uiteindelijk maar heilig wilt worden. Hij schreeuwt en beveelt niet, maar Hij fluistert en Hij vraagt. Daarom is Hij écht goed, is Hij echt Meester en is Hij echt liefde: omdat Hij niet zo verschrikkelijk menselijk handelt en redeneert als wij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, God gruwelt van genocide, plunderingen, verkrachtingen en onrecht.

Waarom dan Mozes bevelen tot genocide en plunderingen?

Waarom dan de zondvloed?

Hij echt liefde.

Vind hier niks liefs aan.

Met wat je nu allemaal schrijft over christenen én niet-christenen, doe je beide groepen nogal tekort

Ik zeg het inderdaad erg kort, heb geen tijd om een boek te schrijven of uren aan dialogen uit te typen.

Het is een korte conclusie. Als je meer diepgang wilt kan je altijd met specifieke vragen komen.

Weet je wat ik denk? Dat die oorlogsverhalen en gruwelijkheden in de Schrift er ook gewoon kunnen staan om ons te laten zien wat de mens nu écht is. Los van of die verhalen waargebeurd zijn of niet, gebeuren ze nu nog altijd tot op de dag van vandaag........

Mensen doen slechte dingen, vroeger en nu. Hier gaat het topic alleen niet over. Het topic gaat over genocide bevolen door God en zijn totaal waarde oordeel van pure liefde ondanks zijn gruwelijke daden. Genocide is niet liefdevol.

Volgens de Bijbel heeft God genocide laten plegen en zelf gepleegt.

Ja of nee?

Volgens de bijbel is God almachtig?

Ja of nee?

Had God een andere actie kunnen verrichten dan genocide?

Ja, god is almachtig of nee, God toch niet almachtig?

Waarde gekregen van God, het doden van mensen is zondig, niet goed.

Waarde voor God, het doden en martelen van mensen is prima.

Hier uit concludeer ik dat god niet liefde is. God kan liefde, wraak en haat uiten. Net een mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarschijnlijk is het nu de bedoeling dat ik op die vraagjes bevestigend antwoord en zou moeten concluderen dat God niet almachtig is. Alleen trap ik daar dus niet in. Complexe materie als almacht, vrije wil, heilspedagogie, het mysterie van het kwaad en liefde is niet in zo'n simpel vragenlijstje te vangen. Je hebt denk ik niet helemaal begrepen wat ik met mijn schrijven wilde zeggen. Geeft niet, maar het heeft mijns inziens dan weinig zin om het helemaal uit te leggen, daar ik dat ook niet tot in alle finesses kan en het hier ook al eens uitgelegd is. Je hebt blijkbaar een eigen, beperkte definitie van goed en kwaad en van almacht, die ik wel vaker tegenkom, en het is dan de bedoeling dat ik dezelfde definitie hanteer. Alleen, dat doe ik dus niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarschijnlijk is het nu de bedoeling dat ik op die vraagjes bevestigend antwoord en zou moeten concluderen dat God niet almachtig is. Alleen trap ik daar dus niet in. Complexe materie als almacht, vrije wil, heilspedagogie, het mysterie van het kwaad en liefde is niet in zo'n simpel vragenlijstje te vangen. Je hebt denk ik niet helemaal begrepen wat ik met mijn schrijven wilde zeggen. Geeft niet, maar het heeft mijns inziens dan weinig zin om het helemaal uit te leggen, daar ik dat ook niet tot in alle finesses kan en het hier ook al eens uitgelegd is. Je hebt blijkbaar een eigen, beperkte definitie van goed en kwaad en van almacht, die ik wel vaker tegenkom, en het is dan de bedoeling dat ik dezelfde definitie hanteer. Alleen, dat doe ik dus niet.

Je moet het niet invullen, het maakt mij niks uit. Het geeft mijn visie weer.

Ik ben nogal fan van het volgen van definities van woorden, definities van woorden geeft ons de mogelijkheid om goed te kunnen communiceren.

Definitie almacht

Almacht onbeperkte macht over alles en iedereen.

Wat is almacht dan volgens jou?

Ik heb wel een vraag voor jou als je deze bereid bent te beantwoorden. Is genocide fout?

Link naar bericht
Deel via andere websites

God past wel regels aan, zie het oude testament en het nieuwe testament. God veranderd soms zelfs van gedachte, door menselijke argumenten.

Christen hebben nog niet zolang geleden kruistochten gehouden. Gedwongen mensen bekeren, niet luisteren dan maar sterven. En nog een aantal andere zeer onhumanistische zaken.

Ik mijn vakantie (vandaar dat ik even niet reageerde) heb ik nog wat meer onderzoek gedaan. Het komt uit eindelijke hier op neer.

Een christelijke gelovige heeft God als absolute moraal. Dus als God genocide pleegt of laat plegen is het goed. Het is inmers God.

Een gelovig mens met zijn eigen normen en waarden moet bochten wringen om dit recht te praten. Tegenover zijn eigen moraal en tegen over niet gelovige. Een niet gelovige heeft het vele male simpeler en kan eerlijk zeggen. Genocide is een slechte daad, altijd!

Hierdoor vind ik dat niet gelovige m.b.t. een aantal topics vele male betere moralen hebben dan gelovige.

Ik hoef geen genocide goed te praten. Ik hoef niet goed te praten dat God op mensen offers vraagt. Ik hoef niet goed te praten dat God de hel heeft gemaakt. Ik hoef de zondvloed (ook genocide) niet goed te praten. Buiten om het feit dat het niet is gebeurd.

Een veel gebruikt argument is; Mensen kennen de gedachte van God niet en kunnen God niet begrijpen. Ik heb nog nooit zo'n makkelijk manier gehoord van het afschuiven van verantwoordelijkeheid. Of toch wel?

Een bevel is een bevel.

God had al aangekondigd dat er een nieuw en beter verbond zou komen. Hij past dus niet ineens de regels aan. Daarom zal Hij ook niet ineens een genocide aankondigen. Als Hij de regels aanpast, doet Hij dat alleen ten goede. Ook laat Hij Zich ten goede verbidden.

Kruistochten en mensen gedwongen bekeren, zie ik niet als christelijk. Als ik de Bijbel lees, lees ik niet dat gelovigen kruistochten mogen houden en mensen gedwongen mogen bekeren. Gedwongen bekeren kan trouwens niet eens, want iemand kan alleen gelovig worden uit vrije wil en door een bewuste keuze.

Een gelovige hoeft niet in bochten te wringen om dingen recht te praten. Genocide is nooit leuk, zoals oorlog, een medische operatie enz. ook niet leuk is. Soms is echter wel een oorlog of een operatie nodig om erger te voorkomen. Gelukkig is in onze tijd een genocide niet meer mogelijk en niet toegestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid