Spring naar bijdragen

Komma vs. dubbelepunt


Aanbevolen berichten

Ik gebruik vaak de dubbele punt, was niet anders gewend. Maar komma's kom ik wel eens in literatuur en zoeksystemen tegen.

Inderdaad schrijft biblija.net het soms als volgt.

1 Kor 12,10

aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dubbele punt is wat men in de kerk ook vaak gebruikt om gezangen aan te duiden: Ps. 119:66 bijvoorbeeld. Op dezelfde manier worden Bijbelverzen genoteerd: Joh.6:66.

Je zou kunnen zeggen dat je zo 'al zingend' de Bijbel doorgaat. :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het valt mij op dat katholieken altijd een komma gebruiken voor de versaanduiding: Lucas 5,6. Protestanten maken er Lucas 5:6 van. Doen evangelicalen dit laatste ook? En weet iemand waar dit verschil vandaan komt?

Dubbele punt! Maarre... evangelicalen is toch een deelverzameling van protestanten?

Lucas 5,6 komt op mij over als: Lucas 5 en 6. Tis maar net wat je gewend bent, denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maarre... evangelicalen is toch een deelverzameling van protestanten?

Nou, ik ben toch geneigd om evangelicalen en protestanten niet op één hoop te gooien. Er zijn inhoudelijk en uiterlijk toch best grote verschillen; bovendien duiden mensen zichzelf vaak ook expliciet aan als 'evangelisch' of 'pinkstergemeente' en niet als 'protestant'. Dat spreekt volgens mij ook boekdelen. Maar, dat is weer een andere discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij gebruik ik ook de dubbele punt. Ik weet het niet eens zeker eigenlijk, nu ik erover ga nadenken. (H) Ik heb er nooit op gelet hoe het in de liturgieboekjes staat.

*zoekt liturgieboekje* He ja, nu je het zegt, een komma.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maarre... evangelicalen is toch een deelverzameling van protestanten?

Nou, ik ben toch geneigd om evangelicalen en protestanten niet op één hoop te gooien. Er zijn inhoudelijk en uiterlijk toch best grote verschillen; bovendien duiden mensen zichzelf vaak ook expliciet aan als 'evangelisch' of 'pinkstergemeente' en niet als 'protestant'. Dat spreekt volgens mij ook boekdelen. Maar, dat is weer een andere discussie.

Ik ben... in de war:P Buiten dat ik van mening ben dat je eerst Christen ben en vervolgens tot een lokale gemeenschap behoort, vind ik het erg verwarrend dat er binnen het protestantisme zoveel stromingen zijn en bovendien protestant ook nog als een stroming aangeduid wordt.

Anyways: volgens mij wordt er hier de komma gebruikt:

Joh 14, 1-6

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zelf gebruik ik vaak de komma. Gewoon, omdat het kan.

Of welk toetsenbord ik onder m'n vingers krijg, de komma is handiger bij een azerty ramplank en de dubbele punt vind ik vrij eenvoudig op een qwerty tikbordje:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het valt mij op dat katholieken altijd een komma gebruiken voor de versaanduiding: Lucas 5,6. Protestanten maken er Lucas 5:6 van. Doen evangelicalen dit laatste ook? En weet iemand waar dit verschil vandaan komt?

Het wordt wellicht beïnvloed door de gebruikte bijbelvertaling.

De (katholieke) Willibrordvertaling, zowel die van 1975 als die van 1995, gebruikt de komma. Zo ook het lectionarium dat in de eucharistievieringen gebruikt wordt en grotendeels gelijk is aan de 'oude' Willibrord.

De, eveneens katholieke, Petrus Canisius-vertaling (ik heb er hier een van 1967) gebruikt echter de dubbele punt.

Ik denk niet dat je er veel achter moet zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zelf gebruik ik vaak de komma. Gewoon, omdat het kan.

Of welk toetsenbord ik onder m'n vingers krijg, de komma is handiger bij een azerty ramplank en de dubbele punt vind ik vrij eenvoudig op een qwerty tikbordje:)

Die volg ik niet, dubbele punt is toch net zo gemakkelijk op azerty?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid