Spring naar bijdragen

Komma vs. dubbelepunt


Aanbevolen berichten

Het wordt wellicht beïnvloed door de gebruikte bijbelvertaling.

De (katholieke) Willibrordvertaling, zowel die van 1975 als die van 1995, gebruikt de komma. Zo ook het lectionarium dat in de eucharistievieringen gebruikt wordt en grotendeels gelijk is aan de 'oude' Willibrord.

De, eveneens katholieke, Petrus Canisius-vertaling (ik heb er hier een van 1967) gebruikt echter de dubbele punt.

Ik denk niet dat je er veel achter moet zoeken.

Hé, dat is interessant. Ik heb de PC-vertaling eens bekeken, en inderdaad! Ik zal die stichting eens aanschrijven.

Ik zoek er trouwens niet echt iets achter hoor, maar toch worden er blijkbaar keuzes in gemaakt en dat valt mij op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar ik aan moest denken bij dit topic: Als een tekstplaats wordt aangegeven is het vaak Lucas 1:10-14, waarom geven we het streepje de betekenis t/m en niet tot wat gebruikelijk is?

Het is dan toch ook tot en met (vers 14)? 'Tot' vers 14 zou zijn dat je stopt met lezen zodra je de 14 ziet. Bij 'tot en met' is het inclusief dat laatste vers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waar ik aan moest denken bij dit topic: Als een tekstplaats wordt aangegeven is het vaak Lucas 1:10-14, waarom geven we het streepje de betekenis t/m en niet tot wat gebruikelijk is?

Het is dan toch ook tot en met (vers 14)? 'Tot' vers 14 zou zijn dat je stopt met lezen zodra je de 14 ziet. Bij 'tot en met' is het inclusief dat laatste vers.

Ja dat klopt, maar het streepje betekent eigenlijk tot, niet tot en met. Dat bedoeld Michiel denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja dat klopt, maar het streepje betekent eigenlijk tot, niet tot en met. Dat bedoeld Michiel denk ik.
Inderdaad ja, maar dat had ik ook al geschreven. :=

Ik had het idee dat Ursa je verkeerd begrepen had, daarom herhaalde ik wat jij schreef :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid